Během posledních pár let se tak trochu roztrhl pytel s oplastovanými malými MPV a stranou nechtěl zůstat ani korejský Hyundai, který se rozhodl, že svůj malý model ix20 předělá do „drsnější podoby. Výsledkem je tak nový Hyundai ix20 Cross, jenž má sice naprosto stejnou světlou výšku jako jeho obyčejná verze, ale za to dostal v dnešní době populární bohaté černé oplastování.
Design
O míře pohlednosti nového ix20 Cross se můžeme dohadovat, za dobu testu jsem se setkal s pozitivními názory, ale i s negativní kritikou. Zajímavostí bylo taktéž to, že pozitivní slova nejvíce šla z úst ženského pohlaví, naproti tomu mužská část vůz spíše hanila. Mě osobně ale nepřijde jeho vzhled tak špatný, usměvavá přední maska chladiče a přední světlomety nevypadají vůbec zle a když se k tomu přidá i světle modrý lak karoserie, spolu s černými plasty a spodním „náznakem“ ochranného plechu (který je ve skutečnosti pouhým plastem) se z malého Hyundaie stal pohledný automobil.
Svým vzhledem a robustností je na trhu postaven proti soupeřům jako jsou Renault Scenic XMOD, plánovaný Fiat 500L Trekking a nebo Dacia Dokker Stepway. Některé weby však uvádějí zcela nesmyslně konkurenty v podobě crossoverů, jako je například francouzský Peugeot 2008, nebojí se ho dokonce srovnat i se Škodou Yeti. To je ale obrovský přešlap a pro ix20 Cross to jsou naprosto nerovní soupeři.
Interiér Interiér byl oproti mým počátečním očekáváním dobře vyveden, v interiéru vozu sem se hned po usazení do rozměrné sedačky cítil pohodlně, oběma směry seřiditelný tříramenný kožený volant má dobrý rozsah nastavení a jeho celkové provedení odpovídá zaměření vozidla. Při správném nastavení sedadla řidiče se mi naskytl vynikající výhled vpřed skrze rozměrné čelní okno, výhled do stran pro změnu umožňují dvojité A-sloupky, ale jejich tloušťka je poměrně velká, nezřídka se mi stalo, že se mi za ně při odbočování ztratila i dodávka.. Prostorově je na tom ix20 Cross skvěle, přední i zadní pasažéři si nebudou moci stěžovat na to, že mají málo místa v oblasti hlavy, ramen a nebo kolen. Pohodlně se zde na delší trasy usadí pět cestujících, přičemž dozadu se bez potíží posadí osoby do výšky přibližně 185 cm. Komu by to bylo málo, zadní lavice je dělitelná v poměru 1:2 a sedadla lze posouvat v rozmezí až 13 cm. To má samozřejmě vliv i na velikost zavazadelníku. Ten nabídne ve standardní konfiguraci objem 440 až 570 litrů (v závislosti na posunutí zadní řady). Po sklopení sedaček vznikne rovná plocha o objemu až 1486 litrů, což není vůbec špatné, co říkáte? Všechna sedadla jsou příjemně měkká, jejich boční vedení sice nepatří k nejlepším, ale co by jste od malého ix20 také chtěli. Výtku bych měl ke středovému tunelu, který občas vedl souboj s mým pravým kolenem. Jeho rozměrnost je větší než bych si osobně přál a tak na delších cestách bych s ním zřejmě měl problém. Jinak je ale interiér zpracován na korejské poměry kvalitně, nikde zde nic nevrže, nechrastí a rozměrově větší tlačítka jsou umístěna intuitivně tam, kde by jste je čekali. Ještě bych se vrátil k loketní opěrce mezi předními sedadly. Její přítomnost mě samozřejmě potěšila, ale o to víc mě zamrzelo její nedostatečné nastavení směrem dolu k řadící páce. Zkrátka její nejnižší nastavení je stále tak vysoko, že osoby s kratšími končetinami si jí budou muset vyklopit a řadit bez opory lokte. To je nedostatek, na který jsem narážel po celou dobu testu a jsem zvyklý od ostatních výrobců, že lze bez problémů řadit i v případě, že si chci přitom ruku o opěrku opírat a nebojovat s ní, což u ix20 prostě nejde. Motor a jízdy dojmy Co se týče pohonu, u nejnovější verze Cross je v nabídce jen jedna motorizace, kterou je zážehový čtyřválec o objemu 1,6 litru. Ten je spojen s přesně odladěnou šestistupňovou převodovkou a disponuje slušným výkonem 124 koní a 156 Nm točivého momentu. Výkon autu opravdu nechybí, o čemž jsem se mohl nesčetněkrát přesvědčit, když jsem na stoupající okresní silnici chtěl rychle a pohodlně předjet leckdy „mrtvým tempem“ jedoucí traktor či stavební stroj. Svižná jízda tak není s ix20 žádný problém, a to i když nejste na palubě sami. Pro využití plného výkonu je motor potřeba točit až k hranici 4000 otáček, tehdy vám motor teprve začne ukazovat, co v něm vlastně je a projevuje se i "sportovnějším zvukem". Výrobce sám uvádí kombinovanou spotřebu na hranici 6,4 litru na 100 km, což se za dobu mého testování potvrdilo jen z části. Při velmi klidné a ekonomické jízdě jsem se dostal na hodnotu 6,2 litru, ale při polovičním obsazení a průměrném silničním tempu, kdy byla střídána okresní silnice s dálničním úseky, se spotřeba ustálila na 7,3 litrech. To se možná zdá jako vysoká hodnota, na druhou stranu si ale musíme uvědomit, že za výkon se platí a za jízdní zážitky taktéž. Kdo hledí na úsporný provoz a nerad je častým návštěvníkem čerpací stanice, pro něho ix20 Cross určitě není. Jízdně je na tom ix20 Cross dobře, ale na doslovné řezaní zatáček a čirou sportovní jízdu zapomeňte, náklony karoserie jsou při prudších manévrech dost velké, při přejezdu větších nerovností občas taky odskočí zadek a celkově je potřeba s vozem trochu „cítit“, co se asi tak děje pod předními koly, protože zpětná vazba od posilovače řízení není zrovna dvakrát silná. Odhlučení kabiny je ovšem na výborné úrovni, až jsem si sám říkal, že by se od něj mohla konkurence ledacos naučit. Ještě by také bylo vhodné zmínit, že svou povahou je vůz vhodný především na normální silnice a nikoliv do drsného terénu. Ačkoliv se totiž přívlastek vozu snaží naznačit „vezmi mě do terénu“, díky absenci pohonu všech kol a stejné světlé výšce to raději nezkoušejte, nemuselo by to dobře dopadnout. Černé plasty a ochrana podvozku zde slouží spíše jako okrasný doplněk, popřípadě jako ochrana před drobnými kolizemi při parkování. Resumé Od nového Hyundaie ix20 Cross jsem raději nic moc neočekával a o to lepší dojem na mě ve výsledku udělal. Až na pár přešlapů nemám proti vozidlu žádné větší výhrady a připomínky. Jízdní vlastnosti jsou na slušné úrovni, designově automobil taktéž neurazí a oplastovaná verze Cross vypadá oproti běžné ix20 jako silnější a schopnější bratr, který se snaží nabídnout „něco víc“, což do jisté míry i nabízí. Kdo se zakoukal do současné tvorby firmy Hyundai a model ix20 je mu po chuti, může si zvolit zdrsněnou verzi Cross, která bude dobrým společníkem na cestách. Celkové hodnocení: 82 % Základní cena modelu vč. akce: 304 990 Kč Cena testované verze vč. akce: 330 890 Kč KLADY - usměvavý design - prostorný a útulný interiér - černé plasty chránící před drobnými oděrkami - výkonná pohonná jednotka ZÁPORY - příliš vysoká loketní opěrka - zastaralý vzhled volantu Motorizace řadový benzínový čtyřválec objem: 1 591 ccm nejvyšší výkon: 156 Nm při 4 200 ot./min největší točivý moment: 124 koní při 6 300 ot./min palivo: benzín Výkon nejvyšší maximální rychlost: 10.9 s zrychlení z 0 na 100 km/h: 184 km/h spotřeba dle výrobce (město/mimo/kombinovaná): 7.4 l / 5.7 l / 6.4 l objem palivové nádrže: 48 litrůExtrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.