TEST: Kia Soul 1.6 CRDi - Pro lidi milující pozornost

ar5, 4. září 2014, 04:00 Google+

Kia Soul už ve své první generaci znamenala mírný převrat, její karoserie z části připomínala kategorie crossover a SUV. Její nová verze karosářský mix opět zachovala a dodala vozu více exkluzivity a nápadnosti, která láká pozornost kolemjdoucích snad naprosto všude.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor

Sdílejte článek

Design

Ten patří hlavně v zadní části k velice povedeným, alespoň dle mého názoru se automobilce povedlo Soul ještě více zkrášlit. Na automobilu je více okrasných prvků, nové zadní a přední světlomety, přední mřížka chladiče a další prvky, které novou generaci od té staré dokonale odlišují. Celkově se jedná o vůz, který je vhodnější spíše pro mladší generaci obyvatel, která chce na okolí vždy a všude zapůsobit extravagantním vzhledem svého plechového miláčka, v případě našeho testovaného kusu i rudě červeným lakem, pěknými litými koly a černě lakovanou střechou.

Interiér 

Zde se jedná o typickou korejskou produkci, která ale za poslední roky ušla mílový krok v oblasti designu a zpracování. Tak například tříramenný kožený volant se dá narozdíl od minulé generace seřizovat v obou směrech. Mě osobně se podařilo volant nastavit do ideální pozice naprosto ihned a za to automobilku chválím. Sedadla v novém Soulu jsou o něco větší a naštěstí i měkčí, sedí se v nich dobře a i delší trasy nejsou pro žádného pasažéra utrpením. Boční opora dostačuje, v zatáčkách mají sedačky své limity, ale jedná se přeci jen o rodinné auto a ne sportovce. Místa nad hlavami je na obou řadách dost, osoby do výšky 195 cm se zde usadí bez problému a přitom ani jejich kolena rozhodně neutrpí žádný šrám.

Zpracování palubních materiálů, ovladačů a desky je oproti minulé generaci o výrazně lepší, už vám zde nebude nikde nic chrastit, vrzat a slícování dílů je všude přesné. Všechny ovladače se nacházejí tam, kde jsme očekávali, stačí chvilka v kabině a každý jistě nebude mít problém se rychle zorientovat, tak jako tomu bylo v našem případě. V otestované nejvyšší výbavě Exklusive se na středovém panelu usadil barevný dotekový displej, který je výrazně lepší, než klasický nevzhledný s červeným podsvícením, jenž jsme zažili v letos otestované Kie Sportage. Komu je i tak barevný displej málo, za příplatek si může dokoupit větší osmipalcový displej spolu s navigačním systémem.

Pro rodiny je důležitý i objem zavazadelníku, který v případě nového Soulu doznal taktéž vylepšení. Proti předchozí generaci se základní objem kufru zvětšil na 354 litrů, což je nárůst o slušných 134 litrů. S objemem narostla i jeho hloubka, a to o 21 cm. Kdo ze svého Soula hodlá udělat stěhovák, po sklopení zadní řady se objem kufru zvedne na 1367 l.

Motor a jízda

Pod kapotou pracoval naftový čtyřválec o objemu 1.6 litru s výkonem 94 kW a s 260 Nm točivého momentu. S ním je spojena manuální šestistupňová převodovka s přesnými a příjemně dlouhými drahami.

Vznětový agregát se svým výkonem řadí na samotnou špičku svého segmentu, výkon vozu opravdu nechybí a že budete brzdou provozu, tak toho se bát nemusíte. O tom jsme se koneckonců přesvědčili v průběhu testu, kdy výborně odhlučněný a kultivovaný motor se Soulem dokázal slušně pohnout. Na druhou stranu, výkon v nízkých otáčkách chybí, motor je potřeba točit až někam k 1700 ot/min, teprve tam se začne se Soulem něco dít. Od těchto otáček se projeví plných 94 kW a posádka se bude muset v kabině začít držet dveřních madel. 

Ohledně spotřeby to ale Soul moc nevyhrává. I když dostal naftový čtyřválec s poměrně slušným výkonem, i tak ho neomlouvá kombinovaná spotřeba, která za dobu týdenního testu dosáhla hodnoty 6,5 litru na 100 km. S vozidlem jsme přitom jezdili co nejúsporněji a jen minimálně jsme se nechali unést výkonovým potenciálem a plynový pedál jsme přišlápli až na podlahu. Za dobu testování se při velmi ekonomické jízdě a využívání setrvačnosti při jízdě z kopce podařilo spotřebu dostat k 6 litrům, ale i tak, je to trochu moc. Při velmi ostrém tempu a plném obsazení spotřeba povyskočí lehce nad 7 litrů, k 8 litrům se s naftovým Soulem v běžném životě dostat snad ani nejde..

Předchozí generace Soulu byla svým podvozkem pro některé majitele postrachem, její tvrdé odpružení nebylo leckomu po chuti. To se s novým Soulem změnilo a nyní se z tvrdé jízdy stal plavný a ničím nerušený požitek. Podvozek dokáže dokonale rozhodit snad jen větší výmol či díra v silnici, ale to je problém většiny automobilů dneška. Ve výbavě Soulu nechyběl ani posilovač řízení se třemi jízdními režimy, který sice má své opodstatnění, ale režim Normal je stejně nejlepší a v něm se vůz řídí za všech okolností nejlépe. 

Druhý názor - Jan Zýka

Ke stylovým autům vždycky přistupuji s větším či menším despektem, protože prvoplánový design přináší v drtivé většině případů kompromisy v prostornosti, užitných vlastnostech i ergonomii. A KIA Soul je pohledné auto. Trochu funky, trochu retro, ale každopádně originální a naživo ještě pohlednější než na fotkách. Bohužel stejně jako jinde i u Soulu platí, že finální vzhled je odrazem nadutosti peněženky jeho majitele. V základní výbavě na šestnáctipalcových šedesátiprocentních plecháčích s nelakovanými klikami, zrcátky a bez mlhovek nepočítejte s tím, co vidíte na přiložených fotkách. V našem případě bylo ještě kontrastní červenočerné lakování doplněno efektním SUV paketem.

Jenže po usednutí do interiéru dostává moje teorie čistou podpásovku. Za volant se poskládám bez jakýchkoliv problémů a vyvýšená palubní deska s rozumným tvarováním nenechává ve štychu ani moje pravé koleno. Na pohled divoký volant se kupodivu nejen velmi dobře drží, ale díky tvarovému odlišení šíleného počtu šestnácti tlačítek je i ergonomie naprosto v pořádku a do většiny z nich se po několika málo stovkách kilometrů trefíte po paměti. A to stejné platí i pro jiné ovladače v dosahu řidičových rukou. Všechno je tu přehledné a logicky uspořádané, pro větší displej audia musíte sáhnout do položek příplatkové výbavy. A vzadu? Tam je díky krabicovému tvaru auta místa…. no… božsky. Důkazem budiž, že stejný typ posloužil jako papamobil při nedávné návštěvě papeže v Jižní Koreji. Sám František I. tak jezdil po Soulu.. ehm Soulem.. S mými 190 cm za volantem jsem za sebe posadil cestujícího ještě o 6 cm vyššího a i ten byl vnitřním prostorem velmi příjemně překvapen. Kvitoval místo na kolena, nad hlavou i na ramena s konstatováním, že by si takto troufl i na delší cestu. A to prosím při celkové délce vozu jen 414 cm!

Velká osmnáctipalcová kola se za jízdy sem tam postarají o přenos vertikálních charakteristik našich silnic, jinak ale podvozku nelze vytknout téměř nic. Na rozdíl od některých přímých konkurentů stojí na podvozku C segmentu, konkrétně od cee'du, takže i jízdní vlastnosti jsou dospělejší, než je ve třídě obvyklé. Díky kolům v rozích karoserie zůstává auto stabilní, čitelné a nezáludné i při ostřejší jízdě, přestože kvůli vyšší stavbě se trochu naklání a nedotáčivost přichází vcelku brzy. Rozdíl mezi jednotlivými režimy posilovače flex steer je méně výrazný než u jiných modelů koncernu Hyundai-KIA a také samotné řízení díky tomu působí daleko přirozeněji. Stejně jako řazení šestistupňového manuálu. Páka se pohybuje v kulise po jasně vymezených a přesných drahách a ano, vyslovím to kouzelné slovo, řazení i řízení auta mě v mantinelech malých městských crossoverů opravdu bavilo.

Pod kapotou bych ale raději viděl přeplňovanou benzínovou šestnáctistovku T-GDI, která v nabídce chybí. Moderní dieselový agregát o stejné kubatuře sice překvapí papírově vysokým výkonem, realitu ale lépe odráží nijak oslnivé hodnoty akcelerace z nuly na stovku přes 11 sekund. V nízkých otáčkách je motor letargický a ani do vyšších sfér se nehrne zrovna s láskou. Svou daň si vybírají delší převody a nijak muší hmotnost auta kolem 1,4 tuny. Kultivovaností se ale řadí na špičku segmentu a při klidné jízdě je opravdu pohodovým společníkem. Příliš ale nepotěší spotřebou kolem 6 l/100 km. Při snaze o úspornou jízdu jsem se dostal na 5,3 litru. Část viny můžeme svalit na velká kola s pneumatikami šíře 235 mm, přesto bych při podobném tempu očekával hodnoty začínající čtyřkou.

Celkové hodnocení: 85 %

Základní cena vozu vč. akce : 424 980 Kč
Cena testované verze vč. akce: 474 980 Kč

KLADY
- výstřední design
- prostorná kabina
- výbava
- jízdní výkony

ZÁPORY
- vysoká spotřeba
- neživý motor v nízkých otáčkách

Motorizace
vznětový řadový čtyřválec
objem: 1582 cm3
nejvyšší výkon: 94 kW při 4000 ot/min
největší točivý moment: 260 Nm při 1900 - 2750 ot/min
palivo: nafta
 
 Výkon
 nejvyšší maximální rychlost: 180 km/h
 zrychlení z 0 na 100 km/h: 11,2 sekundy
 spotřeba (město/mimo/kombinovaná): 6,1 l / 4,4 l / 5 l
 objem palivové nádrže: 54 litrů


Vytisknout

Diskuze: TEST: Kia Soul 1.6 CRDi - Pro lidi milující pozornost

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Volkswagen Golf People

TEST Volkswagen Golf People – čtyřválec, hezká výbava a cenovka 687 tisíc

Citroen C5X

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid aneb francouzský křižník očima Terezky

Nový motor Honda V3

Společnost Honda na veletrhu EICMA 2024 představuje nový průlomový koncept spalovacího motoru

Ilustrační foto

Co ovlivňuje cenu vašeho havarijní pojištění?

Lexus UX300h

TEST Lexus UX300h F Sport – stále oblíbenější prémiový crossover po modernizaci

Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style

TEST Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style – univerzální kombík pro klidné řidiče

Škoda Enyaq Sportline 85

TEST Škoda Enyaq Sportline 85 – vylepšená vlajková loď z elektrické rodiny Škoda

Škoda Octavia Combi

TEST Škoda Octavia Combi 1,5 TSI m-HEV – faceliftovaná verze se spotřebou pod 5 litrů

Ilustrační foto

V čem se liší povinné ručení pro mladé?

Citroen C5X plug-in hybrid

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid – cesta na dovolenou + spaní v autě

Cyklokaravan

Elektrokolo s mini karavanem, hodně stylové cestování

Škoda Kodiaq II

TEST Škoda Kodiaq 2,0 TDI 142 kW 4x4 – český sen podruhé, je ale lepší než Superb?

EcoWheel Diabel

TEST EcoWheel Diabel – elektrická motorka s drsnou tváří

Kontrola okresů

10 nejzvláštnějších dopravních předpisů, které byste měli před svými cestami do zahraničí znát

Ilustrační foto

Co je CarPlay a jak ho nejlépe využít? Plus další vychytávky do auta

reklama

Doporučujeme

nissan qashqai

Nissan Qashqai N-Tec - speciální verze plná moderních technologií

Čtěte dále

Nejčtenější články

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud