Kia Soul už ve své první generaci znamenala mírný převrat, její karoserie z části připomínala kategorie crossover a SUV. Její nová verze karosářský mix opět zachovala a dodala vozu více exkluzivity a nápadnosti, která láká pozornost kolemjdoucích snad naprosto všude.
Design
Ten patří hlavně v zadní části k velice povedeným, alespoň dle mého názoru se automobilce povedlo Soul ještě více zkrášlit. Na automobilu je více okrasných prvků, nové zadní a přední světlomety, přední mřížka chladiče a další prvky, které novou generaci od té staré dokonale odlišují. Celkově se jedná o vůz, který je vhodnější spíše pro mladší generaci obyvatel, která chce na okolí vždy a všude zapůsobit extravagantním vzhledem svého plechového miláčka, v případě našeho testovaného kusu i rudě červeným lakem, pěknými litými koly a černě lakovanou střechou.
Interiér
Zde se jedná o typickou korejskou produkci, která ale za poslední roky ušla mílový krok v oblasti designu a zpracování. Tak například tříramenný kožený volant se dá narozdíl od minulé generace seřizovat v obou směrech. Mě osobně se podařilo volant nastavit do ideální pozice naprosto ihned a za to automobilku chválím. Sedadla v novém Soulu jsou o něco větší a naštěstí i měkčí, sedí se v nich dobře a i delší trasy nejsou pro žádného pasažéra utrpením. Boční opora dostačuje, v zatáčkách mají sedačky své limity, ale jedná se přeci jen o rodinné auto a ne sportovce. Místa nad hlavami je na obou řadách dost, osoby do výšky 195 cm se zde usadí bez problému a přitom ani jejich kolena rozhodně neutrpí žádný šrám.
Zpracování palubních materiálů, ovladačů a desky je oproti minulé generaci o výrazně lepší, už vám zde nebude nikde nic chrastit, vrzat a slícování dílů je všude přesné. Všechny ovladače se nacházejí tam, kde jsme očekávali, stačí chvilka v kabině a každý jistě nebude mít problém se rychle zorientovat, tak jako tomu bylo v našem případě. V otestované nejvyšší výbavě Exklusive se na středovém panelu usadil barevný dotekový displej, který je výrazně lepší, než klasický nevzhledný s červeným podsvícením, jenž jsme zažili v letos otestované Kie Sportage. Komu je i tak barevný displej málo, za příplatek si může dokoupit větší osmipalcový displej spolu s navigačním systémem.
Pro rodiny je důležitý i objem zavazadelníku, který v případě nového Soulu doznal taktéž vylepšení. Proti předchozí generaci se základní objem kufru zvětšil na 354 litrů, což je nárůst o slušných 134 litrů. S objemem narostla i jeho hloubka, a to o 21 cm. Kdo ze svého Soula hodlá udělat stěhovák, po sklopení zadní řady se objem kufru zvedne na 1367 l.
Motor a jízda
Pod kapotou pracoval naftový čtyřválec o objemu 1.6 litru s výkonem 94 kW a s 260 Nm točivého momentu. S ním je spojena manuální šestistupňová převodovka s přesnými a příjemně dlouhými drahami.
Vznětový agregát se svým výkonem řadí na samotnou špičku svého segmentu, výkon vozu opravdu nechybí a že budete brzdou provozu, tak toho se bát nemusíte. O tom jsme se koneckonců přesvědčili v průběhu testu, kdy výborně odhlučněný a kultivovaný motor se Soulem dokázal slušně pohnout. Na druhou stranu, výkon v nízkých otáčkách chybí, motor je potřeba točit až někam k 1700 ot/min, teprve tam se začne se Soulem něco dít. Od těchto otáček se projeví plných 94 kW a posádka se bude muset v kabině začít držet dveřních madel.
Ohledně spotřeby to ale Soul moc nevyhrává. I když dostal naftový čtyřválec s poměrně slušným výkonem, i tak ho neomlouvá kombinovaná spotřeba, která za dobu týdenního testu dosáhla hodnoty 6,5 litru na 100 km. S vozidlem jsme přitom jezdili co nejúsporněji a jen minimálně jsme se nechali unést výkonovým potenciálem a plynový pedál jsme přišlápli až na podlahu. Za dobu testování se při velmi ekonomické jízdě a využívání setrvačnosti při jízdě z kopce podařilo spotřebu dostat k 6 litrům, ale i tak, je to trochu moc. Při velmi ostrém tempu a plném obsazení spotřeba povyskočí lehce nad 7 litrů, k 8 litrům se s naftovým Soulem v běžném životě dostat snad ani nejde..
Předchozí generace Soulu byla svým podvozkem pro některé majitele postrachem, její tvrdé odpružení nebylo leckomu po chuti. To se s novým Soulem změnilo a nyní se z tvrdé jízdy stal plavný a ničím nerušený požitek. Podvozek dokáže dokonale rozhodit snad jen větší výmol či díra v silnici, ale to je problém většiny automobilů dneška. Ve výbavě Soulu nechyběl ani posilovač řízení se třemi jízdními režimy, který sice má své opodstatnění, ale režim Normal je stejně nejlepší a v něm se vůz řídí za všech okolností nejlépe. Druhý názor - Jan Zýka Ke stylovým autům vždycky přistupuji s větším či menším despektem, protože prvoplánový design přináší v drtivé většině případů kompromisy v prostornosti, užitných vlastnostech i ergonomii. A KIA Soul je pohledné auto. Trochu funky, trochu retro, ale každopádně originální a naživo ještě pohlednější než na fotkách. Bohužel stejně jako jinde i u Soulu platí, že finální vzhled je odrazem nadutosti peněženky jeho majitele. V základní výbavě na šestnáctipalcových šedesátiprocentních plecháčích s nelakovanými klikami, zrcátky a bez mlhovek nepočítejte s tím, co vidíte na přiložených fotkách. V našem případě bylo ještě kontrastní červenočerné lakování doplněno efektním SUV paketem. Jenže po usednutí do interiéru dostává moje teorie čistou podpásovku. Za volant se poskládám bez jakýchkoliv problémů a vyvýšená palubní deska s rozumným tvarováním nenechává ve štychu ani moje pravé koleno. Na pohled divoký volant se kupodivu nejen velmi dobře drží, ale díky tvarovému odlišení šíleného počtu šestnácti tlačítek je i ergonomie naprosto v pořádku a do většiny z nich se po několika málo stovkách kilometrů trefíte po paměti. A to stejné platí i pro jiné ovladače v dosahu řidičových rukou. Všechno je tu přehledné a logicky uspořádané, pro větší displej audia musíte sáhnout do položek příplatkové výbavy. A vzadu? Tam je díky krabicovému tvaru auta místa…. no… božsky. Důkazem budiž, že stejný typ posloužil jako papamobil při nedávné návštěvě papeže v Jižní Koreji. Sám František I. tak jezdil po Soulu.. ehm Soulem.. S mými 190 cm za volantem jsem za sebe posadil cestujícího ještě o 6 cm vyššího a i ten byl vnitřním prostorem velmi příjemně překvapen. Kvitoval místo na kolena, nad hlavou i na ramena s konstatováním, že by si takto troufl i na delší cestu. A to prosím při celkové délce vozu jen 414 cm! Velká osmnáctipalcová kola se za jízdy sem tam postarají o přenos vertikálních charakteristik našich silnic, jinak ale podvozku nelze vytknout téměř nic. Na rozdíl od některých přímých konkurentů stojí na podvozku C segmentu, konkrétně od cee'du, takže i jízdní vlastnosti jsou dospělejší, než je ve třídě obvyklé. Díky kolům v rozích karoserie zůstává auto stabilní, čitelné a nezáludné i při ostřejší jízdě, přestože kvůli vyšší stavbě se trochu naklání a nedotáčivost přichází vcelku brzy. Rozdíl mezi jednotlivými režimy posilovače flex steer je méně výrazný než u jiných modelů koncernu Hyundai-KIA a také samotné řízení díky tomu působí daleko přirozeněji. Stejně jako řazení šestistupňového manuálu. Páka se pohybuje v kulise po jasně vymezených a přesných drahách a ano, vyslovím to kouzelné slovo, řazení i řízení auta mě v mantinelech malých městských crossoverů opravdu bavilo. Pod kapotou bych ale raději viděl přeplňovanou benzínovou šestnáctistovku T-GDI, která v nabídce chybí. Moderní dieselový agregát o stejné kubatuře sice překvapí papírově vysokým výkonem, realitu ale lépe odráží nijak oslnivé hodnoty akcelerace z nuly na stovku přes 11 sekund. V nízkých otáčkách je motor letargický a ani do vyšších sfér se nehrne zrovna s láskou. Svou daň si vybírají delší převody a nijak muší hmotnost auta kolem 1,4 tuny. Kultivovaností se ale řadí na špičku segmentu a při klidné jízdě je opravdu pohodovým společníkem. Příliš ale nepotěší spotřebou kolem 6 l/100 km. Při snaze o úspornou jízdu jsem se dostal na 5,3 litru. Část viny můžeme svalit na velká kola s pneumatikami šíře 235 mm, přesto bych při podobném tempu očekával hodnoty začínající čtyřkou. Celkové hodnocení: 85 % Základní cena vozu vč. akce : 424 980 Kč Cena testované verze vč. akce: 474 980 Kč KLADY - výstřední design - prostorná kabina - výbava - jízdní výkony ZÁPORY - vysoká spotřeba - neživý motor v nízkých otáčkách Motorizace vznětový řadový čtyřválec objem: 1582 cm3 nejvyšší výkon: 94 kW při 4000 ot/min největší točivý moment: 260 Nm při 1900 - 2750 ot/min palivo: nafta Výkon nejvyšší maximální rychlost: 180 km/h zrychlení z 0 na 100 km/h: 11,2 sekundy spotřeba (město/mimo/kombinovaná): 6,1 l / 4,4 l / 5 l objem palivové nádrže: 54 litrůKaždé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.