U japonských značek, Subaru nevyjímaje, bývá evropskými zákazníky často kritizována malá možnost individualizace. Pevně dané stupně výbavy Comfort a Executive proto u Outbacka nyní doplňují limitované edice Cross Line a Sport Line s bohatou výbavou zdarma.
To je ale pouze jeden z důvodů, proč jsme si Outbacka s dvouapůllitrovým zážehovým čtyřválcem a bezestupňovou převodovkou vybrali na redakční test. Ve stejné specifikaci totiž prošel naší garáží už před čtyřmi lety a za tu dobu byla spoustu věcí přepracována.DesignNejviditelnější změnou viditelnou zvenčí už od loňského modelového roku jsou rozměrné kulaté mlhovky, které zase o kus odlišují Outbacka od Legacy. Proměnou prošla i maska chladiče, která je vyšší a sestává se ze širších pochromovaných lamel. Specialitou edice Sport Line je kromě zatmavění těchto pruhů i tmavé pozadí hlavních světlometů, stříbrné střešní ližiny a lakování jinak černého oplastování v barvě vozu. To znamená spodní části nárazníků a boční prahy. Aby tenhle koncert na pohled dobře fungoval, nezapomnělo se ani na disky kol ve speciálním antracitovém odstínu. Jinak je to Outback, jak ho známe. Trochu japonský, trochu americký, na silnici přehlédnutelný, ale líbivě nestárnoucí. A nepotěší absencí denního svícení.InteriérTaké útroby Outbacka se proměnily. Řada změn má souvislost s celkovou modernizací. Kupříkladu nový volant, náhrada stříbrně lakových plastů za tmavší odstíny nebo přesunutí tlačítka elektronické ruční brzdy zpod levé části volantu mezi přední sedadla, za což do Japonska děkuji. Na původním místě byla totiž dovedně skryta a navíc nebezpečně blízko tlačítka pro deaktivaci stabilizace. Nový je i přístrojový štít s méně pouťovými ukazateli a také infotaiment systém. Za ten ale směrem k zemi vycházejícího slunce děkovat nebudu. Dotykové plochy jednotlivých funkcí jsou příliš malé a ani grafikou neoslní. Sport Line přidává navíc hliníkové pedály, stříbrnou nití prošívaná kožená sedadla a výplně dveří nebo dekorační lišty v imitaci karbonu.Nezměnilo se ovšem to podstatné, co dělá Outbacka Outbackem. Skvělý posaz za volantem, rozměrná sedadla a královský prostor pro všechny cestující i jejich zavazadla. Kufr pojme v základu 526 litrů, při sklopených sedadlech pak ložnou plochu v délce 166 cm a objem kolem 1700 litrů v závislosti na přítomnosti střešního okna. Zadní opěradla lze polohovat nebo jednoduše sklápět táhlem v zavazadelníku. Díky bohatému prosklení potěší také skvělý výhled všemi směry.Motor a jízdní dojmyModernizován byl rovněž atmosféricky plněný dvouapůllitr. Stále se chlubí typickou konstrukcí čtyřválce, na rozdíl od více než 20 let starého základu řady EJ, je nový boxer FB konstruován se sníženým vrtáním a vyšším zdvihem. Výsledkem těchto a řady dalších zásahů je vyšší výkon 127 kW (dříve 123 kW) a točivý moment 235 Nm (dříve 229). Bez přímého srovnání ale rozdíly ve výkonu nepoznáte. Stejně tak ve spotřebě. Přepracovaný agregát totiž papírově zkonzumuje v kombinovaném cyklu 7,6 l/100 km (dříve 8,4 l/100 km). Prakticky se budete nadále pohybovat mezi 9 a 10 litry, při klidné jízdě mimo město se dostanete lehce nad 8.Spolupráce motoru s bezestupňovou převodovkou, kterou Subaru označuje Lineartronic, je i nadále bezproblémová. Pohodové cestování znamená, že otáčky motoru nepřekročí tří nebo dokonce dvoutisícovou hranici. Razantní sešlápnutí pedálu plynu neznamená přepnutí do módu řazení virtuálních stupňů, jako je tomu u dieselové verze, nýbrž vytí blízko omezovače charakteristické pro tento typ převodových skříní. Ačkoliv se občas od podvozku ozve nějaké to bouchnutí, je jízda samotná komfortní a díky přesnému řízení, vyššímu a současně přirozenému posazu i pohonu všech kol jistá i při ostřejším zacházení. Čtyřkolka tady není permanentní, jedná se o systém MPT, tedy variabilní rozdělování točivého momentu mezi přední a zadní kola. Řešení možná efektivnější, ale také méně zábavné než stálý pohon všech kol. Otázkou je, kdo by u vysokého a téměř pět metrů dlouhého kombi hledal zábavu v powerslidech. Řádění na okreskách navíc rychle potlačí univerzální pneumatiky Yokohama Geolander. A protože Sport Line je hlavně o vzhledu, neztratilo auto nic ze svých offroad schopností. Doménou Outbacka jsou i nadále rozbité polní nebo lesní cesty s vodou vymletými kolejemi, vedoucí k horské chatě majitele. ResuméZcela nový Outback už vztahuje paži, aby nám zaklepal na dveře. Svezení se „sportovní“ edicí bylo tedy jednou z posledních příležitostí k vyzkoušení páté generace, která je na trhu od roku 2010. Díky několika dílčím modernizacím se od té doby proměnila zvenčí, pod kapotou, podvozkově a zejména uvnitř, kde teď vypadá moderněji a důstojněji. A to přesto, že v některých detailech stále tápe. Sport Line edice se vyznačuje, tak jako kdysi legendární série Škody Favorit, jen a pouze vizuálními změnami a doplňkovou výbavou. Při pohledu do ceníku Subaru ale zjistíte, že kromě do jisté míry výjimečného vzhledu dostanete kupu výbavy za 80.000 Kč zdarma. A to se vyplatí i u auta, které svou cenovkou lehce přesahuje jeden milion korun.
Druhý pohled - Roman Havlín
Když jsem se dozvěděl, že v naší redakci se znovu objeví na týdenní test Subaru Outback ve spojení s automatickou převodovkou Lineartronic, začal sem se opět těšit na zábavné a kvalitní jízdní zážitky, které v daném případě měl podtrhovat i benzínový motor s objemem 2.5 litru. Tenkrát jsme totiž testovali taktéž Outback CVT, který ale poháněl naftový dvoulitr se slabším výkonem a i ten dokázal řidiče příjemně potěšit svou kultivovaností a jízdními výkony.O designu Outbacka jsme toho s Honzou napsali poměrně dost a ostatně, je to čistě subjektivní názor, někomu se může Outback líbit, jinému může připadat nevzhledný a dá raději přednost jiným značkám. Námi testovaná verze s benzínovou jednotkou a automatem nesla nejvyšší výbavový stupeň a z mé strany je potřeba říci, že rozdíl mezi nižší a nejvyšší výbavou je zde celkem markantní. Pro tentokrát mě v kabině přivítala například celokožená rozměrná sedadla s vynikajícím bočním vedením, dotyková multifunkční obrazovka s navigačním systémem a pro větší přísun vzduchu do kabiny, vůz disponoval i elektricky ovládaným střešním oknem, které se v těchto parných letních dnech víc než hodilo. Xenonové světlomety, parkovací kamera a nebo automatická dvouzonová klimatizace je pak u nejvyšší výbavy Outbacka samozřejmost. Tím hlavním, proč jsme si vlastně model Outback vzali opět na test, je benzínový motor a s ním spojená převodovka s plynule měnitelným převodem CVT. Při nastartování se prakticky o motoru nedozvíte, motorizace si poklidně brumlá, ale následná odezva na plynový pedál je lehce přecitlivělá. I proto jsem zřejmě z počátku testování při rozjezdech s vozidlem tzv. "poskakoval“, než jsem se naučil díky citlivému pedálu jemně dávkovat plyn. Automat typu CVT je v dnešní době celkem slušným konkurentem dvouspojek, protože ani u něj se nedočkáte cukání či zbytečných prodlev a přeřazení je podle mého názoru taktéž dostatečně rychlé. Za nedostatek bych ovšem považoval to, že motor sice nabídne větší stádo koní, ale při zvolení automatiky a s ním naprogramovaného sportovního režimu, se motor vytočí až do omezovače a v tu chvíli vás ohromí více řev pohonné jednotky než samotné zatlačení do sedadla anebo snad zrychlení. Výkon 173 koní najednou nevypadá tak hrozivě a i dle tabulek je evidentní, že s manuálem zažijete větší zábavu a požitek z jízdy.To je dá se říci velká nevýhoda automatu a výkonu pod hranicí 180 koní. Kdo má rád manuální ostré řazení a je rád vůdcem děje, ten by si rozhodně měl pořídit manuál. Kdo je naopak vyznavačem plavné jízdy bez zbytečného "kvedlání" řadící pákou a jeho denním chlebem jsou rychlejší dálniční přesuny, pro toho je vhodnější automat Lineartronic. Za dobu mého testování jsem s benzínovým Outbackem dosáhl průměrné spotřeby 9,6 litru na 100 km, přičemž větší část mých tras tvořily dálniční úseky a zbytek městské popojíždění. Pro někoho je hodnota přes 9 litrů možná hodně, ale v potaz je nutné brát to, že zde máme terénní rodinné kombi s výkonem 173 koní a automatem, což je vždy zárukou toho, že na úsporu se zde nikdy moc hrát nebude.
Celkové hodnocení: 83 %multimediální systém - 5 %ovládání oken - 4 %použité pneumatiky - 4 %reálná spotřeba - 4 %Základní cena: 899 000 Kč (2.5i Active)Cena testované verze: 1 049 000 KčKLADY- pohodlí a prostornost- jisté jízdní vlastnosti- univerzálnost- úpravy vzhledu (Sport Line)- spousta výbavy zdarma (Sport Line)ZÁPORY- automatický dojezd jen u okna řidiče- grafika a ergonomie multimediálního systému- použité univerzální pneumatiky- totožná reálná spotřeba navzdory modernizaci motoru a slibům o její snížení- lacině vyhlížející ovladač dálkového odemykání
Motorizaceatmosférický zážehový čtyřválec typu boxerobjem motoru: 2498 cm3maximální výkon: 127 kW při 5600 ot/minnejvyšší točivý moment: 235 Nm při 4100 ot/minpalivo: natural 95 Výkonymaximální nejvyšší rychlost: 198 km/hzrychlení z 0 na 100 km/h: 9,9 sekundyspotřeba dle výrobce (město/mimo/kombinovaná): 10,1 l / 6,1 l / 7,6 lobjem palivové nádrže: 65
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?