TEST: Subaru Outback 2.5i Lineartronic Sport Line – sportovní jen naoko?

ar7 / ar5, 4. srpna 2014, 12:00 Google+

U japonských značek, Subaru nevyjímaje, bývá evropskými zákazníky často kritizována malá možnost individualizace. Pevně dané stupně výbavy Comfort a Executive proto u Outbacka nyní doplňují limitované edice Cross Line a Sport Line s bohatou výbavou zdarma.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Subaru Outback

Subaru Outback | foto: www.autoroad.cz / Jan Zýka

Sdílejte článek

To je ale pouze jeden z důvodů, proč jsme si Outbacka s dvouapůllitrovým zážehovým čtyřválcem a bezestupňovou převodovkou vybrali na redakční test. Ve stejné specifikaci totiž prošel naší garáží už před čtyřmi lety a za tu dobu byla spoustu věcí přepracována.

Design

Nejviditelnější změnou viditelnou zvenčí už od loňského modelového roku jsou rozměrné kulaté mlhovky, které zase o kus odlišují Outbacka od Legacy. Proměnou prošla i maska chladiče, která je vyšší a sestává se ze širších pochromovaných lamel. Specialitou edice Sport Line je kromě zatmavění těchto pruhů i tmavé pozadí hlavních světlometů, stříbrné střešní ližiny a lakování jinak černého oplastování v barvě vozu. To znamená spodní části nárazníků a boční prahy. Aby tenhle koncert na pohled dobře fungoval, nezapomnělo se ani na disky kol ve speciálním antracitovém odstínu. Jinak je to Outback, jak ho známe. Trochu japonský, trochu americký, na silnici přehlédnutelný, ale líbivě nestárnoucí. A nepotěší absencí denního svícení.

Interiér

Také útroby Outbacka se proměnily. Řada změn má souvislost s celkovou modernizací. Kupříkladu nový volant, náhrada stříbrně lakových plastů za tmavší odstíny nebo přesunutí tlačítka elektronické ruční brzdy zpod levé části volantu mezi přední sedadla, za což do Japonska děkuji. Na původním místě byla totiž dovedně skryta a navíc nebezpečně blízko tlačítka pro deaktivaci stabilizace. Nový je i přístrojový štít s méně pouťovými ukazateli a také infotaiment systém. Za ten ale směrem k zemi vycházejícího slunce děkovat nebudu. Dotykové plochy jednotlivých funkcí jsou příliš malé a ani grafikou neoslní. Sport Line přidává navíc hliníkové pedály, stříbrnou nití prošívaná kožená sedadla a výplně dveří nebo dekorační lišty v imitaci karbonu.

Nezměnilo se ovšem to podstatné, co dělá Outbacka Outbackem. Skvělý posaz za volantem, rozměrná sedadla a královský prostor pro všechny cestující i jejich zavazadla. Kufr pojme v základu 526 litrů, při sklopených sedadlech pak ložnou plochu v délce 166 cm a objem kolem 1700 litrů v závislosti na přítomnosti střešního okna. Zadní opěradla lze polohovat nebo jednoduše sklápět táhlem v zavazadelníku. Díky bohatému prosklení potěší také skvělý výhled všemi směry.

Motor a jízdní dojmy

Modernizován byl rovněž atmosféricky plněný dvouapůllitr. Stále se chlubí typickou konstrukcí čtyřválce, na rozdíl od více než 20 let starého základu řady EJ, je nový boxer FB konstruován se sníženým vrtáním a vyšším zdvihem. Výsledkem těchto a řady dalších zásahů je vyšší výkon 127 kW (dříve 123 kW) a točivý moment 235 Nm (dříve 229). Bez přímého srovnání ale rozdíly ve výkonu nepoznáte. Stejně tak ve spotřebě. Přepracovaný agregát totiž papírově zkonzumuje v kombinovaném cyklu 7,6 l/100 km (dříve 8,4 l/100 km). Prakticky se budete nadále pohybovat mezi 9 a 10 litry, při klidné jízdě mimo město se dostanete lehce nad 8.

Spolupráce motoru s bezestupňovou převodovkou, kterou Subaru označuje Lineartronic, je i nadále bezproblémová. Pohodové cestování znamená, že otáčky motoru nepřekročí tří nebo dokonce dvoutisícovou hranici. Razantní sešlápnutí pedálu plynu neznamená přepnutí do módu řazení virtuálních stupňů, jako je tomu u dieselové verze, nýbrž vytí blízko omezovače charakteristické pro tento typ převodových skříní.

Ačkoliv se občas od podvozku ozve nějaké to bouchnutí, je jízda samotná komfortní a díky přesnému řízení, vyššímu a současně přirozenému posazu i pohonu všech kol jistá i při ostřejším zacházení. Čtyřkolka tady není permanentní, jedná se o systém MPT, tedy variabilní rozdělování točivého momentu mezi přední a zadní kola. Řešení možná efektivnější, ale také méně zábavné než stálý pohon všech kol. Otázkou je, kdo by u vysokého a téměř pět metrů dlouhého kombi hledal zábavu v powerslidech. Řádění na okreskách navíc rychle potlačí univerzální pneumatiky Yokohama Geolander. A protože Sport Line je hlavně o vzhledu, neztratilo auto nic ze svých offroad schopností. Doménou Outbacka jsou i nadále rozbité polní nebo lesní cesty s vodou vymletými kolejemi, vedoucí k horské chatě majitele.

Resumé
Zcela nový Outback už vztahuje paži, aby nám zaklepal na dveře. Svezení se „sportovní“ edicí bylo tedy jednou z posledních příležitostí k vyzkoušení páté generace, která je na trhu od roku 2010. Díky několika dílčím modernizacím se od té doby proměnila zvenčí, pod kapotou, podvozkově a zejména uvnitř, kde teď vypadá moderněji a důstojněji. A to přesto, že v některých detailech stále tápe. Sport Line edice se vyznačuje, tak jako kdysi legendární série Škody Favorit, jen a pouze vizuálními změnami a doplňkovou výbavou. Při pohledu do ceníku Subaru ale zjistíte, že kromě do jisté míry výjimečného vzhledu dostanete kupu výbavy za 80.000 Kč zdarma. A to se vyplatí i u auta, které svou cenovkou lehce přesahuje jeden milion korun.

Druhý pohled - Roman Havlín

Když jsem se dozvěděl, že v naší redakci se znovu objeví na týdenní test Subaru Outback ve spojení s automatickou převodovkou Lineartronic, začal sem se opět těšit na zábavné a kvalitní jízdní zážitky, které v daném případě měl podtrhovat i benzínový motor s objemem 2.5 litru. Tenkrát jsme totiž testovali taktéž Outback CVT, který ale poháněl naftový dvoulitr se slabším výkonem a i ten dokázal řidiče příjemně potěšit svou kultivovaností a jízdními výkony.

O designu Outbacka jsme toho s Honzou napsali poměrně dost a ostatně, je to čistě subjektivní názor, někomu se může Outback líbit, jinému může připadat nevzhledný a dá raději přednost jiným značkám. Námi testovaná verze s benzínovou jednotkou a automatem nesla nejvyšší výbavový stupeň a z mé strany je potřeba říci, že rozdíl mezi nižší a nejvyšší výbavou je zde celkem markantní. Pro tentokrát mě v kabině přivítala například celokožená rozměrná sedadla s vynikajícím bočním vedením, dotyková multifunkční obrazovka s navigačním systémem a pro větší přísun vzduchu do kabiny, vůz disponoval i elektricky ovládaným střešním oknem, které se v těchto parných letních dnech víc než hodilo. Xenonové světlomety, parkovací kamera a nebo automatická dvouzonová klimatizace je pak u nejvyšší výbavy Outbacka samozřejmost.

Tím hlavním, proč jsme si vlastně model Outback vzali opět na test, je benzínový motor a s ním spojená převodovka s plynule měnitelným převodem CVT. Při nastartování se prakticky o motoru nedozvíte, motorizace si poklidně brumlá, ale následná odezva na plynový pedál je lehce přecitlivělá. I proto jsem zřejmě z počátku testování při rozjezdech s vozidlem tzv. "poskakoval“, než jsem se naučil díky citlivému pedálu jemně dávkovat plyn. Automat typu CVT je v dnešní době celkem slušným konkurentem dvouspojek, protože ani u něj se nedočkáte cukání či zbytečných prodlev a přeřazení je podle mého názoru taktéž dostatečně rychlé. Za nedostatek bych ovšem považoval to, že motor sice nabídne větší stádo koní, ale při zvolení automatiky a s ním naprogramovaného sportovního režimu, se motor vytočí až do omezovače a v tu chvíli vás ohromí více řev pohonné jednotky než samotné zatlačení do sedadla anebo snad zrychlení. Výkon 173 koní najednou nevypadá tak hrozivě a i dle tabulek je evidentní, že s manuálem zažijete větší zábavu a požitek z jízdy.

To je dá se říci velká nevýhoda automatu a výkonu pod hranicí 180 koní. Kdo má rád manuální ostré řazení a je rád vůdcem děje, ten by si rozhodně měl pořídit manuál. Kdo je naopak vyznavačem plavné jízdy bez zbytečného "kvedlání" řadící pákou a jeho denním chlebem jsou rychlejší dálniční přesuny, pro toho je vhodnější automat Lineartronic. Za dobu mého testování jsem s benzínovým Outbackem dosáhl průměrné spotřeby 9,6 litru na 100 km, přičemž větší část mých tras tvořily dálniční úseky a zbytek městské popojíždění. Pro někoho je hodnota přes 9 litrů možná hodně, ale v potaz je nutné brát to, že zde máme terénní rodinné kombi s výkonem 173 koní a automatem, což je vždy zárukou toho, že na úsporu se zde nikdy moc hrát nebude.

 

Celkové hodnocení: 83 %
multimediální systém - 5 %
ovládání oken - 4 %
použité pneumatiky - 4 %
reálná spotřeba - 4 %


Základní cena: 899 000 Kč (2.5i Active)
Cena testované verze: 1 049 000 Kč


KLADY
- pohodlí a prostornost
- jisté jízdní vlastnosti
- univerzálnost
- úpravy vzhledu (Sport Line)
- spousta výbavy zdarma (Sport Line)

ZÁPORY
- automatický dojezd jen u okna řidiče
- grafika a ergonomie multimediálního systému
- použité univerzální pneumatiky
- totožná reálná spotřeba navzdory modernizaci motoru a slibům o její snížení
- lacině vyhlížející ovladač dálkového odemykání



Motorizace
atmosférický zážehový čtyřválec typu boxer
objem motoru: 2498 cm3
maximální výkon: 127 kW při 5600 ot/min
nejvyšší točivý moment: 235 Nm při 4100 ot/min
palivo: natural 95

Výkony
maximální nejvyšší rychlost: 198 km/h
zrychlení z 0 na 100 km/h: 9,9 sekundy
spotřeba dle výrobce (město/mimo/kombinovaná): 10,1 l / 6,1 l / 7,6 l
objem palivové nádrže: 65

 

Vytisknout

Diskuze: TEST: Subaru Outback 2.5i Lineartronic Sport Line – sportovní jen naoko?

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Peugeot 508

TEST Peugeot 508 GT Plug-in Hybrid 225 – jeden z nejlepších liftbacků na trhu?

Cupra Formentor VZ

TEST: Cupra Formentor VZ 2.0 TSI 310k – sportovní SUV, které dá stovku pod 5 vteřin

Ilustrační foto

Zelená karta v mobilu. Vystačíte s ní v zahraničí?

citroën berlingo

Akční ceny u nového Citroënu Berlingo - je k mání s benzínem, dieselem i elektromotorem

volkswagen caddy

TEST Volkswagen Caddy 2.0 TDI Life – rodinný univerzál s kompromisy

Citroen C4 X

TEST: Citroen C4 X 1.5 BlueHDI 130 Shine – moderně vypadající retro za skvělou cenu

For Caravan

Na karavany a lodě? Již tento víkend v PVA EXPO PRAHA

Volkswagen Polo

TEST: Volkswagen Polo 1,0 TSI – stačí základní motor s 5 stupňovým manuálem?

peugeot 408

Test Peugeot 408 Hybrid 225 e-EAT8 GT: sázka na styl a hi-tech pohon

Ilustrační foto

Toyota znovu nejlepší ze všech. A nejde o výrobu, bezpečnost ani emise

Cupra Leon Sportstourer

TEST: Cupra Leon SP 2.0 TDI – vymírající druh se skvělou spotřebou

Ilustrační foto

Výše stravného je k smíchu, změny cestovních náhrad

on-line prodej

Máte ho doma? Tahle auta se prodávají nejrychleji

První snímky nového Volva XC90 - vše pro nízký odpor vzduchu

Volvo má nový způsob značení některých svých vozů

MG5 Electric

TEST: MG5 Electric Excite – kombík na baterky do milionu, jde o dobrou volbu?

reklama

Doporučujeme

BMW M4 GTS se skutečně dostane do výrobního programu - anotační foto

BMW M4 GTS se skutečně dostane do výrobního programu

Čtěte dále

Nejčtenější články

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud