Na Imprezu XV, která dorazila na trh před čtyřmi lety, už si dneska vzpomene málokdo. A není divu, šlo vlastně jen o oplastovanou Imprezu, která dokázala přesvědčit chováním na silnici, mimo ni ale kvůli standardní světlé výšce 15 cm nezmohla zhola nic. Z dnešního pohledu to byla ale pouze příprava na frontální útok.
Subaru XV se jako svébytný model objevilo o dva roky později a dle marketingu automobilky mělo jít o zlomový moment značky Subaru. Do té doby se totiž nevědomky profilovala jako automobilka pro starší zákazníky nebo petrolheady. To chtěli ve Fuji Heavy Industries změnit a přivedli na svět XV, městský crossover s charakteristikami Subaru zabalený do nápaditého vzhledu s cílem přilákat mladší klientelu.
Design
Designově se to Subaru podařilo a „iksvéčko“ si na silnici nespletete. Díky rovným plochám a ostrým hranám působí svalnatě, kompaktnost karoserie a velká sedmnáctipalcová kola s unifikovaným vzhledem zase dodávají na agilitě. Oproti konkurenci zaujme protentokrát výrazně větší světlá výška 22 cm. Poprvé bylo u přeplňovaných motorizací XV použitou sání vedené maskou zespodu kapoty a zmizela tak na „haubně“ charakteristická boule. Docela absurdně působí zadní mlhovka uprostřed nárazníku s náznakem difuzoru.
Interiér
Nastupování usnadňuje široký úhel otevírání dveří, a to včetně těch vzadu. Takže třeba manipulace s dětskou sedačkou je hodně jednoduchá. Prostředí pro posádku už není tak strohé, jako jsme byli zvyklí třeba právě u Imprezy. Interiér je pojat vzdušně, jednoduše a přehledně. Sedadla nepostrádají dobré tvarování a poskytují slušné pohodlí. Místem pro cestující ale malé subaru nevybočuje z rozměrů daných třídou. Skvělý a přirozený je posaz řidiče, který spočine za bohatě nastavitelným volantem a nikoliv nad ním. Zavazadelník pojme v základu 380 litrů, tedy o 21 litrů méně než u nedávno testovaného Nissana Qashqaie.
V době, kdy některé vozy přicházejí s barevnými dotykovými infotaiment systémy v základní výbavě, vypadá dvoudinové rádio s digitálními retro znaky vcelku archaicky. Připojit USB disk s oblíbenou hudbou ale dokážete i k němu. Naštěstí to dovede Subaru vynahradit displejem palubního počítače na vrchu palubní desky. Má příjemné rozlišení a šíří poskytovaných provozních informací rozhodně udělá radost.
Protože Subaru nepatří mezi značky, které s velkou slávou uvádí facelifty svých modelů, ale každý rok připraví větší nebo menší změny v rámci „model year“, dočkalo se letos i XV několika zajímavých vylepšení. Uvnitř najdete pozměněné materiály ovladačů ventilace nebo měkčené polstrování dveří v oblasti loktů. Zákazníky navyklé na vozy evropské produkce i tak zamrzí kupříkladu ovládání denního počitadla kilometrů kolíčky v přístrojovém štítu, automatický dojezd pouze u řidičova okna nebo nemožnost vytáhnout okna po vypnutí klíčku v zapalování.
Motor a jízdní dojmy
Dieselový boxer netřeba představovat. Jezdili jsme s ním už mnohokrát, a přesto se na něj vždycky těšíme. Unikátní konstrukce protiběžných pístů, vznětového spalování a turbodmychadla poskytuje z dvoulitrového objemu výkon 108 kW, tedy 148 k. Na rozhýbání půldruhé tuny těžkého crossoveru na stovku mu stačí něco málo přes 9 sekund. Nikterak oslnivé papírové údaje plně vynahrazuje uživatelskou nebo spíše řidičskou přívětivostí. Pobyt pod 1500 ot./min. se mu příliš nezamlouvá, na druhou stranu se nestane, že by ve 3000 ot./min. s hadrem kolem hlavy dýchavičně vypověděl poslušnost a řidič musel sáhnout po řadicí páce. Vyrovnaný chod a točivost totiž patří mezi jeho největší trumfy. Tím dalším je spotřeba. Po šesti letech přešlapování se možná konkurence přiblížila, přesto reálných 6 litrů není špatným výsledkem. Při snaze o ekonomickou jízdu jsem se dostal nejníž na 5,1 l/100 km.
Rozjezdy zpočátku znesnadňuje tužší chod spojkového pedálu, jízda jako taková ale nezapře geny Subaru. Po provedených změnách v rámci letošní modernizace, tj. přepracované pérování i tlumení, je jízda příjemnější a komfortnější. Díky většímu podílu tlumících hmot proniká k uším posádky i méně hluku a jízda se tak stává mnohem pohodlnější na rozbitých silnicích i delší cestách. Zážitek z ostřejší jízdy kazí „subarácké“ univerzální pneumatiky Yokohama Geolander. V horkých letních dnech stačí jen trochu ostřeji najet do zatáčky a zlověstné kvílení jasně napoví, že tudy cesta nevede. I tak ale můžete zákrutu projet rychle, stačí stočit XV ťuknutím do brzdy, na výjezdu včas šlápnout do pedálu plynu a počkat, až zadek vytáhne crossover ven. S letními pneumatikami by ale bylo XV o mnoho jistějším a zábavnějším autem.
XV s manuální převodovkou se chlubí symetrickým pohonným ústrojím se stálým pohonem všech kol. Přechodový úhel tabulky neuvádí a to je možná trochu škoda. Co totiž „iksvéčko“ dokáže mimo silnice, jsme vyzkoušeli už na jaře na offroad polygonu v Dlouhé Lhotě. Hlavně přejezd příčných zlomů nás hodně překvapil. Několikrát jsme měli obavy, že pověsíme malé subaru na břicho, relativně kratší rozvor a velká světlá výška ale přesvědčily.
Resumé
Poté, co se osamostatnil model WRX STi a Impreza jako taková se na našem trhu z ekonomických důvodů neprodává, je XV jedinou možností, jak si tento kult doby minulé připomenout. Jedná se o kvalitně postavené a po modernizaci i pohodlné a komfortní auto. Svou univerzálností se neztratí v městské džungli, na klikatých okreskách, ani na dálnici. Dieselová motorizace tvoří vrchol nabídky, pokud jde o jízdní výkony i spotřebu. Pohled do ceníku ale dokáže touhy po naftě zchladit. Ve stejné výbavě je totiž benzínový atmosférický dvoulitr o 120 tisíc korun levnější. Není proto divu že v České republice je nejprodávanější variantou právě 2.0i s automatickou bezestupňovou převodovkou, která je stále o 70 tisíc korun levnější než nafta s manuálem.
Druhý pohled - Roman Havlín Subaru má v nabídce kromě velkého SUV Forester i mírnějšího drsňáka s názvem XV, který v našem případě nesl zcela nový a hodně zajímavý limetkový lak karoserie. S ním dle mě vůz poutá příjemnou pozornost okolí a mě osobně se tato kombinace náramně líbí. Zvenčí se prakticky na „novém“ XV téměř nic nezměnilo, přibyl jen zmíněný lak karoserie a v interiéru se usadili kvalitnější ovladače. Můj osobní dojem na modernizované Subaru XV je takový, že vůz se oproti modelovém roku 2013 opět o malý kousek vylepšil, o něco více byla potlačena typická „japonská interiérová atmosféra“, čímž myslím hlavně nahrazení starých a nevzhledných ovladačů klimatizace za modernější se stříbrným orámováním. Těmi největšími změnami však není interiér a ani lak karoserie, nýbrž technika, která prochází u Subaru neustálým vývojem. Subaru XV pro rok 2014 se dočkalo například lepší zvukové izolace, tudíž nás už tak například v průběhu testu neotravoval dunivý hluk od celoročních pneumatik. Ostatně, kompletním přepracováním prošel i samotný podvozek, který krom jiného nastavení tuhosti dostal i jinak tvarovaná přední ramena. K tomu se přidává i výkonný dvoulitrový naftový agregát, jenž je spojen s dokonale odladěnou šestistupňovou převodovkou. Jeho výkon 108 kW a točivý moment 350 Nm z něj dělají vhodného společníka jak do terénu, tak i na dálniční úseky. Po stránce spotřeby se vylepšené XV rozhodně nemá za co stydět, ve městě jsem s XV jezdil přibližně za 8 litrů, mimo město pak kolem sedmi, to však záleží na stylu a hrubosti jízdy. Zkoušel jsem úspornou Eko jízdu mimo město a nedělalo mi problém se s vozidlem dostat na kombinovanou spotřebu 6 litrů, což je úctyhodná hodnota na to, že XVčko disponuje pohonem 4x4 a výkonem 108 kW. Zvuková kulisa motoru je nádherná, čas od času se k vaším uším dostane typický chraplavý zvuk boxeru, pořádný zátah vozu začíná někde kolem 2 tisíc otáček za minutu a veřte mi, že motor se nechá s velkou radostí vytáčet. Když už jsem s kolegou Honzou zmínil přepracovaný podvozek, je nutné z mé strany uznat, že inženýři Subaru si s tím dali opravdu dost práce, protože stoupla jak celková kvalita jízdy, tak i celkový jízdní dojem. Snad jen trošku tužší tlumiče jsou vadou na kráse, s vozem se sice dají uskutečnit rychlé průjezdy po nezpevněných drsných tratích, ale odpružení na takovém povrchu má někdy co dělat a do vozu se tu a tam přenesou až nepříjemné rány a vibrace. Celkově se ale jedná o povedený „facelift“, po technické stránce se nedá XV nic moc vytknout a kdo chce ve své garáži vlastnit něco podobného jako je Subaru Forester, ten s klidnou duší může zvolit jeho menšího sourozence s názvem Subaru XV. Celkové hodnocení: 86 % vyšší cena - 5 % detaily v interiéru - 5 % použité pneumatiky - 4 % Základní cena: 589 000 Kč (1.6i Active) Cena testované verze bez příplatků: 829 000 Kč Cena testované verze s příplatky: 842 500 Kč KLADY - design - komfort a kvalita jízdy - jízdní výkony na silnici i mimo ni - spotřeba ZÁPORY - jednodušší interiér - vyšší cena - použité pneumatiky Motorizace naftový čtyřválec typu boxer s turbodmychadlem objem motoru: 1998 cm3 maximální výkon: 108 kW při 3600 ot/min nejvyšší točivý moment: 350 Nm při 1600 - 2400 ot/min palivo: nafta Výkony maximální nejvyšší rychlost: 198 km/h zrychlení z 0 na 100 km/h: 9,3 sekundy spotřeba dle výrobce (město/mimo/kombinovaná): 6,8 l / 5,0 l / 5,6 l objem palivové nádrže: 60Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.