Na Imprezu XV, která dorazila na trh před čtyřmi lety, už si dneska vzpomene málokdo. A není divu, šlo vlastně jen o oplastovanou Imprezu, která dokázala přesvědčit chováním na silnici, mimo ni ale kvůli standardní světlé výšce 15 cm nezmohla zhola nic. Z dnešního pohledu to byla ale pouze příprava na frontální útok.
Subaru XV se jako svébytný model objevilo o dva roky později a dle marketingu automobilky mělo jít o zlomový moment značky Subaru. Do té doby se totiž nevědomky profilovala jako automobilka pro starší zákazníky nebo petrolheady. To chtěli ve Fuji Heavy Industries změnit a přivedli na svět XV, městský crossover s charakteristikami Subaru zabalený do nápaditého vzhledu s cílem přilákat mladší klientelu.
Design
Designově se to Subaru podařilo a „iksvéčko“ si na silnici nespletete. Díky rovným plochám a ostrým hranám působí svalnatě, kompaktnost karoserie a velká sedmnáctipalcová kola s unifikovaným vzhledem zase dodávají na agilitě. Oproti konkurenci zaujme protentokrát výrazně větší světlá výška 22 cm. Poprvé bylo u přeplňovaných motorizací XV použitou sání vedené maskou zespodu kapoty a zmizela tak na „haubně“ charakteristická boule. Docela absurdně působí zadní mlhovka uprostřed nárazníku s náznakem difuzoru.
Interiér
Nastupování usnadňuje široký úhel otevírání dveří, a to včetně těch vzadu. Takže třeba manipulace s dětskou sedačkou je hodně jednoduchá. Prostředí pro posádku už není tak strohé, jako jsme byli zvyklí třeba právě u Imprezy. Interiér je pojat vzdušně, jednoduše a přehledně. Sedadla nepostrádají dobré tvarování a poskytují slušné pohodlí. Místem pro cestující ale malé subaru nevybočuje z rozměrů daných třídou. Skvělý a přirozený je posaz řidiče, který spočine za bohatě nastavitelným volantem a nikoliv nad ním. Zavazadelník pojme v základu 380 litrů, tedy o 21 litrů méně než u nedávno testovaného Nissana Qashqaie.
V době, kdy některé vozy přicházejí s barevnými dotykovými infotaiment systémy v základní výbavě, vypadá dvoudinové rádio s digitálními retro znaky vcelku archaicky. Připojit USB disk s oblíbenou hudbou ale dokážete i k němu. Naštěstí to dovede Subaru vynahradit displejem palubního počítače na vrchu palubní desky. Má příjemné rozlišení a šíří poskytovaných provozních informací rozhodně udělá radost.
Protože Subaru nepatří mezi značky, které s velkou slávou uvádí facelifty svých modelů, ale každý rok připraví větší nebo menší změny v rámci „model year“, dočkalo se letos i XV několika zajímavých vylepšení. Uvnitř najdete pozměněné materiály ovladačů ventilace nebo měkčené polstrování dveří v oblasti loktů. Zákazníky navyklé na vozy evropské produkce i tak zamrzí kupříkladu ovládání denního počitadla kilometrů kolíčky v přístrojovém štítu, automatický dojezd pouze u řidičova okna nebo nemožnost vytáhnout okna po vypnutí klíčku v zapalování.
Motor a jízdní dojmy
Dieselový boxer netřeba představovat. Jezdili jsme s ním už mnohokrát, a přesto se na něj vždycky těšíme. Unikátní konstrukce protiběžných pístů, vznětového spalování a turbodmychadla poskytuje z dvoulitrového objemu výkon 108 kW, tedy 148 k. Na rozhýbání půldruhé tuny těžkého crossoveru na stovku mu stačí něco málo přes 9 sekund. Nikterak oslnivé papírové údaje plně vynahrazuje uživatelskou nebo spíše řidičskou přívětivostí. Pobyt pod 1500 ot./min. se mu příliš nezamlouvá, na druhou stranu se nestane, že by ve 3000 ot./min. s hadrem kolem hlavy dýchavičně vypověděl poslušnost a řidič musel sáhnout po řadicí páce. Vyrovnaný chod a točivost totiž patří mezi jeho největší trumfy. Tím dalším je spotřeba. Po šesti letech přešlapování se možná konkurence přiblížila, přesto reálných 6 litrů není špatným výsledkem. Při snaze o ekonomickou jízdu jsem se dostal nejníž na 5,1 l/100 km.
Rozjezdy zpočátku znesnadňuje tužší chod spojkového pedálu, jízda jako taková ale nezapře geny Subaru. Po provedených změnách v rámci letošní modernizace, tj. přepracované pérování i tlumení, je jízda příjemnější a komfortnější. Díky většímu podílu tlumících hmot proniká k uším posádky i méně hluku a jízda se tak stává mnohem pohodlnější na rozbitých silnicích i delší cestách. Zážitek z ostřejší jízdy kazí „subarácké“ univerzální pneumatiky Yokohama Geolander. V horkých letních dnech stačí jen trochu ostřeji najet do zatáčky a zlověstné kvílení jasně napoví, že tudy cesta nevede. I tak ale můžete zákrutu projet rychle, stačí stočit XV ťuknutím do brzdy, na výjezdu včas šlápnout do pedálu plynu a počkat, až zadek vytáhne crossover ven. S letními pneumatikami by ale bylo XV o mnoho jistějším a zábavnějším autem.
XV s manuální převodovkou se chlubí symetrickým pohonným ústrojím se stálým pohonem všech kol. Přechodový úhel tabulky neuvádí a to je možná trochu škoda. Co totiž „iksvéčko“ dokáže mimo silnice, jsme vyzkoušeli už na jaře na offroad polygonu v Dlouhé Lhotě. Hlavně přejezd příčných zlomů nás hodně překvapil. Několikrát jsme měli obavy, že pověsíme malé subaru na břicho, relativně kratší rozvor a velká světlá výška ale přesvědčily.
Resumé
Poté, co se osamostatnil model WRX STi a Impreza jako taková se na našem trhu z ekonomických důvodů neprodává, je XV jedinou možností, jak si tento kult doby minulé připomenout. Jedná se o kvalitně postavené a po modernizaci i pohodlné a komfortní auto. Svou univerzálností se neztratí v městské džungli, na klikatých okreskách, ani na dálnici. Dieselová motorizace tvoří vrchol nabídky, pokud jde o jízdní výkony i spotřebu. Pohled do ceníku ale dokáže touhy po naftě zchladit. Ve stejné výbavě je totiž benzínový atmosférický dvoulitr o 120 tisíc korun levnější. Není proto divu že v České republice je nejprodávanější variantou právě 2.0i s automatickou bezestupňovou převodovkou, která je stále o 70 tisíc korun levnější než nafta s manuálem.
Druhý pohled - Roman Havlín Subaru má v nabídce kromě velkého SUV Forester i mírnějšího drsňáka s názvem XV, který v našem případě nesl zcela nový a hodně zajímavý limetkový lak karoserie. S ním dle mě vůz poutá příjemnou pozornost okolí a mě osobně se tato kombinace náramně líbí. Zvenčí se prakticky na „novém“ XV téměř nic nezměnilo, přibyl jen zmíněný lak karoserie a v interiéru se usadili kvalitnější ovladače. Můj osobní dojem na modernizované Subaru XV je takový, že vůz se oproti modelovém roku 2013 opět o malý kousek vylepšil, o něco více byla potlačena typická „japonská interiérová atmosféra“, čímž myslím hlavně nahrazení starých a nevzhledných ovladačů klimatizace za modernější se stříbrným orámováním. Těmi největšími změnami však není interiér a ani lak karoserie, nýbrž technika, která prochází u Subaru neustálým vývojem. Subaru XV pro rok 2014 se dočkalo například lepší zvukové izolace, tudíž nás už tak například v průběhu testu neotravoval dunivý hluk od celoročních pneumatik. Ostatně, kompletním přepracováním prošel i samotný podvozek, který krom jiného nastavení tuhosti dostal i jinak tvarovaná přední ramena. K tomu se přidává i výkonný dvoulitrový naftový agregát, jenž je spojen s dokonale odladěnou šestistupňovou převodovkou. Jeho výkon 108 kW a točivý moment 350 Nm z něj dělají vhodného společníka jak do terénu, tak i na dálniční úseky. Po stránce spotřeby se vylepšené XV rozhodně nemá za co stydět, ve městě jsem s XV jezdil přibližně za 8 litrů, mimo město pak kolem sedmi, to však záleží na stylu a hrubosti jízdy. Zkoušel jsem úspornou Eko jízdu mimo město a nedělalo mi problém se s vozidlem dostat na kombinovanou spotřebu 6 litrů, což je úctyhodná hodnota na to, že XVčko disponuje pohonem 4x4 a výkonem 108 kW. Zvuková kulisa motoru je nádherná, čas od času se k vaším uším dostane typický chraplavý zvuk boxeru, pořádný zátah vozu začíná někde kolem 2 tisíc otáček za minutu a veřte mi, že motor se nechá s velkou radostí vytáčet. Když už jsem s kolegou Honzou zmínil přepracovaný podvozek, je nutné z mé strany uznat, že inženýři Subaru si s tím dali opravdu dost práce, protože stoupla jak celková kvalita jízdy, tak i celkový jízdní dojem. Snad jen trošku tužší tlumiče jsou vadou na kráse, s vozem se sice dají uskutečnit rychlé průjezdy po nezpevněných drsných tratích, ale odpružení na takovém povrchu má někdy co dělat a do vozu se tu a tam přenesou až nepříjemné rány a vibrace. Celkově se ale jedná o povedený „facelift“, po technické stránce se nedá XV nic moc vytknout a kdo chce ve své garáži vlastnit něco podobného jako je Subaru Forester, ten s klidnou duší může zvolit jeho menšího sourozence s názvem Subaru XV. Celkové hodnocení: 86 % vyšší cena - 5 % detaily v interiéru - 5 % použité pneumatiky - 4 % Základní cena: 589 000 Kč (1.6i Active) Cena testované verze bez příplatků: 829 000 Kč Cena testované verze s příplatky: 842 500 Kč KLADY - design - komfort a kvalita jízdy - jízdní výkony na silnici i mimo ni - spotřeba ZÁPORY - jednodušší interiér - vyšší cena - použité pneumatiky Motorizace naftový čtyřválec typu boxer s turbodmychadlem objem motoru: 1998 cm3 maximální výkon: 108 kW při 3600 ot/min nejvyšší točivý moment: 350 Nm při 1600 - 2400 ot/min palivo: nafta Výkony maximální nejvyšší rychlost: 198 km/h zrychlení z 0 na 100 km/h: 9,3 sekundy spotřeba dle výrobce (město/mimo/kombinovaná): 6,8 l / 5,0 l / 5,6 l objem palivové nádrže: 60Čínská automobilka BYD pracuje na své expanzi v Německu a přivádí na trh kompaktní SUV Atto 2. Zároveň plánuje výrazné posílení své dealerské sítě ještě před koncem roku.
Lamborghini chystá revoluci – jeho první elektromobil bude zároveň nejsilnějším vozem v historii značky. Italská automobilka vsadí na špičkovou platformu koncernu VW Group, která slibuje extrémní výkon i luxusní technologie.
Xiaomi, známý především jako výrobce mobilních telefonů a elektroniky, se loni odvážně pustil do automobilového průmyslu se sedanem SU7. Jeho ambice ale nezůstaly u prvního kroku – brzy následovala prémiová verze Ultra, která se právě dostala do prodeje. Nový model překvapil trh svou výrazně nižší cenou, než se původně očekávalo.
Společnost Nissan potvrdila, že k 1. dubnu letošního roku skončí ve funkci generálního ředitele Makoto Uchida. Jeho nástupcem se stane Ivan Espinosa, dosavadní ředitel plánování, který se tímto krokem stane čtvrtým generálním ředitelem společnosti za posledních osm let.
Po delší době se do našeho testu dostala čtvrtá generace Škody Octavia v oblíbené konfiguraci s dvoulitrovým turbodieselem o výkonu 110 kW a automatickou převodovkou DSG. Oproti verzi před modernizací přináší osvěžený design, nové motorizace, lepší infotainment a pár dalších detailů. Je dieselová verze optimální volbou nebo má smysl sáhnout spíše po levnější benzínové variantě 1.5 eTSI s totožným výkonem?
Audi A6 e-tron, čistě elektrická verze, byla loni v létě jedním z nových přírůstků do portfolia, ale to neznamená konec spalovacích motorů. K elektrické variantě se nyní připojuje nový model A6 Avant, který stále využívá tradiční naftové a benzínové motory. I když je vybaven mild-hybridním systémem, stále patří k nejtradičnějším pohonům, které si můžete pořídit v segmentu prémiových vozů.
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.