Subaru XV se jako svébytný model objevilo o dva roky později a dle marketingu automobilky mělo jít o zlomový moment značky Subaru. Do té doby se totiž nevědomky profilovala jako automobilka pro starší zákazníky nebo petrolheady. To chtěli ve Fuji Heavy Industries změnit a přivedli na svět XV, městský crossover s charakteristikami Subaru zabalený do nápaditého vzhledu s cílem přilákat mladší klientelu.
Design
Designově se to Subaru podařilo a „iksvéčko“ si na silnici nespletete. Díky rovným plochám a ostrým hranám působí svalnatě, kompaktnost karoserie a velká sedmnáctipalcová kola s unifikovaným vzhledem zase dodávají na agilitě. Oproti konkurenci zaujme protentokrát výrazně větší světlá výška 22 cm. Poprvé bylo u přeplňovaných motorizací XV použitou sání vedené maskou zespodu kapoty a zmizela tak na „haubně“ charakteristická boule. Docela absurdně působí zadní mlhovka uprostřed nárazníku s náznakem difuzoru.
Interiér
Nastupování usnadňuje široký úhel otevírání dveří, a to včetně těch vzadu. Takže třeba manipulace s dětskou sedačkou je hodně jednoduchá. Prostředí pro posádku už není tak strohé, jako jsme byli zvyklí třeba právě u Imprezy. Interiér je pojat vzdušně, jednoduše a přehledně. Sedadla nepostrádají dobré tvarování a poskytují slušné pohodlí. Místem pro cestující ale malé subaru nevybočuje z rozměrů daných třídou. Skvělý a přirozený je posaz řidiče, který spočine za bohatě nastavitelným volantem a nikoliv nad ním. Zavazadelník pojme v základu 380 litrů, tedy o 21 litrů méně než u nedávno testovaného Nissana Qashqaie.
V době, kdy některé vozy přicházejí s barevnými dotykovými infotaiment systémy v základní výbavě, vypadá dvoudinové rádio s digitálními retro znaky vcelku archaicky. Připojit USB disk s oblíbenou hudbou ale dokážete i k němu. Naštěstí to dovede Subaru vynahradit displejem palubního počítače na vrchu palubní desky. Má příjemné rozlišení a šíří poskytovaných provozních informací rozhodně udělá radost.
Protože Subaru nepatří mezi značky, které s velkou slávou uvádí facelifty svých modelů, ale každý rok připraví větší nebo menší změny v rámci „model year“, dočkalo se letos i XV několika zajímavých vylepšení. Uvnitř najdete pozměněné materiály ovladačů ventilace nebo měkčené polstrování dveří v oblasti loktů. Zákazníky navyklé na vozy evropské produkce i tak zamrzí kupříkladu ovládání denního počitadla kilometrů kolíčky v přístrojovém štítu, automatický dojezd pouze u řidičova okna nebo nemožnost vytáhnout okna po vypnutí klíčku v zapalování.
Motor a jízdní dojmy
Dieselový boxer netřeba představovat. Jezdili jsme s ním už mnohokrát, a přesto se na něj vždycky těšíme. Unikátní konstrukce protiběžných pístů, vznětového spalování a turbodmychadla poskytuje z dvoulitrového objemu výkon 108 kW, tedy 148 k. Na rozhýbání půldruhé tuny těžkého crossoveru na stovku mu stačí něco málo přes 9 sekund. Nikterak oslnivé papírové údaje plně vynahrazuje uživatelskou nebo spíše řidičskou přívětivostí. Pobyt pod 1500 ot./min. se mu příliš nezamlouvá, na druhou stranu se nestane, že by ve 3000 ot./min. s hadrem kolem hlavy dýchavičně vypověděl poslušnost a řidič musel sáhnout po řadicí páce. Vyrovnaný chod a točivost totiž patří mezi jeho největší trumfy. Tím dalším je spotřeba. Po šesti letech přešlapování se možná konkurence přiblížila, přesto reálných 6 litrů není špatným výsledkem. Při snaze o ekonomickou jízdu jsem se dostal nejníž na 5,1 l/100 km.
Rozjezdy zpočátku znesnadňuje tužší chod spojkového pedálu, jízda jako taková ale nezapře geny Subaru. Po provedených změnách v rámci letošní modernizace, tj. přepracované pérování i tlumení, je jízda příjemnější a komfortnější. Díky většímu podílu tlumících hmot proniká k uším posádky i méně hluku a jízda se tak stává mnohem pohodlnější na rozbitých silnicích i delší cestách. Zážitek z ostřejší jízdy kazí „subarácké“ univerzální pneumatiky Yokohama Geolander. V horkých letních dnech stačí jen trochu ostřeji najet do zatáčky a zlověstné kvílení jasně napoví, že tudy cesta nevede. I tak ale můžete zákrutu projet rychle, stačí stočit XV ťuknutím do brzdy, na výjezdu včas šlápnout do pedálu plynu a počkat, až zadek vytáhne crossover ven. S letními pneumatikami by ale bylo XV o mnoho jistějším a zábavnějším autem.
XV s manuální převodovkou se chlubí symetrickým pohonným ústrojím se stálým pohonem všech kol. Přechodový úhel tabulky neuvádí a to je možná trochu škoda. Co totiž „iksvéčko“ dokáže mimo silnice, jsme vyzkoušeli už na jaře na offroad polygonu v Dlouhé Lhotě. Hlavně přejezd příčných zlomů nás hodně překvapil. Několikrát jsme měli obavy, že pověsíme malé subaru na břicho, relativně kratší rozvor a velká světlá výška ale přesvědčily.
Resumé
Poté, co se osamostatnil model WRX STi a Impreza jako taková se na našem trhu z ekonomických důvodů neprodává, je XV jedinou možností, jak si tento kult doby minulé připomenout. Jedná se o kvalitně postavené a po modernizaci i pohodlné a komfortní auto. Svou univerzálností se neztratí v městské džungli, na klikatých okreskách, ani na dálnici. Dieselová motorizace tvoří vrchol nabídky, pokud jde o jízdní výkony i spotřebu. Pohled do ceníku ale dokáže touhy po naftě zchladit. Ve stejné výbavě je totiž benzínový atmosférický dvoulitr o 120 tisíc korun levnější. Není proto divu že v České republice je nejprodávanější variantou právě 2.0i s automatickou bezestupňovou převodovkou, která je stále o 70 tisíc korun levnější než nafta s manuálem.