Na Imprezu XV, která dorazila na trh před čtyřmi lety, už si dneska vzpomene málokdo. A není divu, šlo vlastně jen o oplastovanou Imprezu, která dokázala přesvědčit chováním na silnici, mimo ni ale kvůli standardní světlé výšce 15 cm nezmohla zhola nic. Z dnešního pohledu to byla ale pouze příprava na frontální útok.
Subaru XV se jako svébytný model objevilo o dva roky později a dle marketingu automobilky mělo jít o zlomový moment značky Subaru. Do té doby se totiž nevědomky profilovala jako automobilka pro starší zákazníky nebo petrolheady. To chtěli ve Fuji Heavy Industries změnit a přivedli na svět XV, městský crossover s charakteristikami Subaru zabalený do nápaditého vzhledu s cílem přilákat mladší klientelu.
Design
Designově se to Subaru podařilo a „iksvéčko“ si na silnici nespletete. Díky rovným plochám a ostrým hranám působí svalnatě, kompaktnost karoserie a velká sedmnáctipalcová kola s unifikovaným vzhledem zase dodávají na agilitě. Oproti konkurenci zaujme protentokrát výrazně větší světlá výška 22 cm. Poprvé bylo u přeplňovaných motorizací XV použitou sání vedené maskou zespodu kapoty a zmizela tak na „haubně“ charakteristická boule. Docela absurdně působí zadní mlhovka uprostřed nárazníku s náznakem difuzoru.
Interiér
Nastupování usnadňuje široký úhel otevírání dveří, a to včetně těch vzadu. Takže třeba manipulace s dětskou sedačkou je hodně jednoduchá. Prostředí pro posádku už není tak strohé, jako jsme byli zvyklí třeba právě u Imprezy. Interiér je pojat vzdušně, jednoduše a přehledně. Sedadla nepostrádají dobré tvarování a poskytují slušné pohodlí. Místem pro cestující ale malé subaru nevybočuje z rozměrů daných třídou. Skvělý a přirozený je posaz řidiče, který spočine za bohatě nastavitelným volantem a nikoliv nad ním. Zavazadelník pojme v základu 380 litrů, tedy o 21 litrů méně než u nedávno testovaného Nissana Qashqaie.
V době, kdy některé vozy přicházejí s barevnými dotykovými infotaiment systémy v základní výbavě, vypadá dvoudinové rádio s digitálními retro znaky vcelku archaicky. Připojit USB disk s oblíbenou hudbou ale dokážete i k němu. Naštěstí to dovede Subaru vynahradit displejem palubního počítače na vrchu palubní desky. Má příjemné rozlišení a šíří poskytovaných provozních informací rozhodně udělá radost.
Protože Subaru nepatří mezi značky, které s velkou slávou uvádí facelifty svých modelů, ale každý rok připraví větší nebo menší změny v rámci „model year“, dočkalo se letos i XV několika zajímavých vylepšení. Uvnitř najdete pozměněné materiály ovladačů ventilace nebo měkčené polstrování dveří v oblasti loktů. Zákazníky navyklé na vozy evropské produkce i tak zamrzí kupříkladu ovládání denního počitadla kilometrů kolíčky v přístrojovém štítu, automatický dojezd pouze u řidičova okna nebo nemožnost vytáhnout okna po vypnutí klíčku v zapalování.
Motor a jízdní dojmy
Dieselový boxer netřeba představovat. Jezdili jsme s ním už mnohokrát, a přesto se na něj vždycky těšíme. Unikátní konstrukce protiběžných pístů, vznětového spalování a turbodmychadla poskytuje z dvoulitrového objemu výkon 108 kW, tedy 148 k. Na rozhýbání půldruhé tuny těžkého crossoveru na stovku mu stačí něco málo přes 9 sekund. Nikterak oslnivé papírové údaje plně vynahrazuje uživatelskou nebo spíše řidičskou přívětivostí. Pobyt pod 1500 ot./min. se mu příliš nezamlouvá, na druhou stranu se nestane, že by ve 3000 ot./min. s hadrem kolem hlavy dýchavičně vypověděl poslušnost a řidič musel sáhnout po řadicí páce. Vyrovnaný chod a točivost totiž patří mezi jeho největší trumfy. Tím dalším je spotřeba. Po šesti letech přešlapování se možná konkurence přiblížila, přesto reálných 6 litrů není špatným výsledkem. Při snaze o ekonomickou jízdu jsem se dostal nejníž na 5,1 l/100 km.
Rozjezdy zpočátku znesnadňuje tužší chod spojkového pedálu, jízda jako taková ale nezapře geny Subaru. Po provedených změnách v rámci letošní modernizace, tj. přepracované pérování i tlumení, je jízda příjemnější a komfortnější. Díky většímu podílu tlumících hmot proniká k uším posádky i méně hluku a jízda se tak stává mnohem pohodlnější na rozbitých silnicích i delší cestách. Zážitek z ostřejší jízdy kazí „subarácké“ univerzální pneumatiky Yokohama Geolander. V horkých letních dnech stačí jen trochu ostřeji najet do zatáčky a zlověstné kvílení jasně napoví, že tudy cesta nevede. I tak ale můžete zákrutu projet rychle, stačí stočit XV ťuknutím do brzdy, na výjezdu včas šlápnout do pedálu plynu a počkat, až zadek vytáhne crossover ven. S letními pneumatikami by ale bylo XV o mnoho jistějším a zábavnějším autem.
XV s manuální převodovkou se chlubí symetrickým pohonným ústrojím se stálým pohonem všech kol. Přechodový úhel tabulky neuvádí a to je možná trochu škoda. Co totiž „iksvéčko“ dokáže mimo silnice, jsme vyzkoušeli už na jaře na offroad polygonu v Dlouhé Lhotě. Hlavně přejezd příčných zlomů nás hodně překvapil. Několikrát jsme měli obavy, že pověsíme malé subaru na břicho, relativně kratší rozvor a velká světlá výška ale přesvědčily.
Resumé
Poté, co se osamostatnil model WRX STi a Impreza jako taková se na našem trhu z ekonomických důvodů neprodává, je XV jedinou možností, jak si tento kult doby minulé připomenout. Jedná se o kvalitně postavené a po modernizaci i pohodlné a komfortní auto. Svou univerzálností se neztratí v městské džungli, na klikatých okreskách, ani na dálnici. Dieselová motorizace tvoří vrchol nabídky, pokud jde o jízdní výkony i spotřebu. Pohled do ceníku ale dokáže touhy po naftě zchladit. Ve stejné výbavě je totiž benzínový atmosférický dvoulitr o 120 tisíc korun levnější. Není proto divu že v České republice je nejprodávanější variantou právě 2.0i s automatickou bezestupňovou převodovkou, která je stále o 70 tisíc korun levnější než nafta s manuálem.
Druhý pohled - Roman Havlín Subaru má v nabídce kromě velkého SUV Forester i mírnějšího drsňáka s názvem XV, který v našem případě nesl zcela nový a hodně zajímavý limetkový lak karoserie. S ním dle mě vůz poutá příjemnou pozornost okolí a mě osobně se tato kombinace náramně líbí. Zvenčí se prakticky na „novém“ XV téměř nic nezměnilo, přibyl jen zmíněný lak karoserie a v interiéru se usadili kvalitnější ovladače. Můj osobní dojem na modernizované Subaru XV je takový, že vůz se oproti modelovém roku 2013 opět o malý kousek vylepšil, o něco více byla potlačena typická „japonská interiérová atmosféra“, čímž myslím hlavně nahrazení starých a nevzhledných ovladačů klimatizace za modernější se stříbrným orámováním. Těmi největšími změnami však není interiér a ani lak karoserie, nýbrž technika, která prochází u Subaru neustálým vývojem. Subaru XV pro rok 2014 se dočkalo například lepší zvukové izolace, tudíž nás už tak například v průběhu testu neotravoval dunivý hluk od celoročních pneumatik. Ostatně, kompletním přepracováním prošel i samotný podvozek, který krom jiného nastavení tuhosti dostal i jinak tvarovaná přední ramena. K tomu se přidává i výkonný dvoulitrový naftový agregát, jenž je spojen s dokonale odladěnou šestistupňovou převodovkou. Jeho výkon 108 kW a točivý moment 350 Nm z něj dělají vhodného společníka jak do terénu, tak i na dálniční úseky. Po stránce spotřeby se vylepšené XV rozhodně nemá za co stydět, ve městě jsem s XV jezdil přibližně za 8 litrů, mimo město pak kolem sedmi, to však záleží na stylu a hrubosti jízdy. Zkoušel jsem úspornou Eko jízdu mimo město a nedělalo mi problém se s vozidlem dostat na kombinovanou spotřebu 6 litrů, což je úctyhodná hodnota na to, že XVčko disponuje pohonem 4x4 a výkonem 108 kW. Zvuková kulisa motoru je nádherná, čas od času se k vaším uším dostane typický chraplavý zvuk boxeru, pořádný zátah vozu začíná někde kolem 2 tisíc otáček za minutu a veřte mi, že motor se nechá s velkou radostí vytáčet. Když už jsem s kolegou Honzou zmínil přepracovaný podvozek, je nutné z mé strany uznat, že inženýři Subaru si s tím dali opravdu dost práce, protože stoupla jak celková kvalita jízdy, tak i celkový jízdní dojem. Snad jen trošku tužší tlumiče jsou vadou na kráse, s vozem se sice dají uskutečnit rychlé průjezdy po nezpevněných drsných tratích, ale odpružení na takovém povrchu má někdy co dělat a do vozu se tu a tam přenesou až nepříjemné rány a vibrace. Celkově se ale jedná o povedený „facelift“, po technické stránce se nedá XV nic moc vytknout a kdo chce ve své garáži vlastnit něco podobného jako je Subaru Forester, ten s klidnou duší může zvolit jeho menšího sourozence s názvem Subaru XV. Celkové hodnocení: 86 % vyšší cena - 5 % detaily v interiéru - 5 % použité pneumatiky - 4 % Základní cena: 589 000 Kč (1.6i Active) Cena testované verze bez příplatků: 829 000 Kč Cena testované verze s příplatky: 842 500 Kč KLADY - design - komfort a kvalita jízdy - jízdní výkony na silnici i mimo ni - spotřeba ZÁPORY - jednodušší interiér - vyšší cena - použité pneumatiky Motorizace naftový čtyřválec typu boxer s turbodmychadlem objem motoru: 1998 cm3 maximální výkon: 108 kW při 3600 ot/min nejvyšší točivý moment: 350 Nm při 1600 - 2400 ot/min palivo: nafta Výkony maximální nejvyšší rychlost: 198 km/h zrychlení z 0 na 100 km/h: 9,3 sekundy spotřeba dle výrobce (město/mimo/kombinovaná): 6,8 l / 5,0 l / 5,6 l objem palivové nádrže: 60Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.