Společnost Kia má ve své nabídce model Sportage dlouhou řadu let a k nám se na redakční test pro tentokrát podívala v pořadí již třetí generace tohoto SUV, která navíc začátkem letoška dostala mírný facelift karoserie.
Jedná se vlastně o trochu extrovertnější dvojče Hyundaie ix35, jehož test jsme vám zde také letos již přinesli. Velice lehký, téměř neznatelný facelift a pozměněná výbava pak chce přilákat ještě více zákazníků od evropské konkurence a vyzdvihnout tak jméno modelu o něco výš.
Design
Korejský původ se ani u Sportage nezapře a tomu odpovídají i jeho designové prvky. Osobně mi připadá design Sportage dost divoký, extravagantní a je dosti možné, že ne každý by si jej mohl oblíbit. Evropská konkurence je na tom o dost lépe a mezi prvky, které stojí za zmínku, patří ostře řezaná velká přední maska, xenonové světlomety a vyšší celková stavba karoserie. Efektním prvkem jsou i rozměrné přední mlhovky, chromované detaily na karoserii a také krásná litá kola o rozměru 17 palců.
Interiér
V kabině "nové" Kie Sportage na vás dýchne přehlednost, útulnost a nechybí zde ani lehká porce luxusu. I když se jedná pořád o korejce, materiály palubní desky a středového panelu jsou příjemné na dotyk, při jízdě na nerovnostech zde nic z toho nevrže a celkově jsme se v průběhu testovacího týdne cítili ve Sportage pohodlně a bezpečně. Testovaná nejvyšší výbava Exclusive toho nabízí opravdu hodně, posádku hýčkají elektricky vyhřívaná sedadla, kožený tříramenný multifunkční volant, automatická dvouzónová klimatizace, asistent pro sjezdy z kopce a nebo kompletní elektrické ovládání všech oken a zrcátek. Co nás u nejvyššího výbavového stupně naopak zarazilo, byla absence navigačního systému, kdy nás místo něj přivítal klasický červený středový displej.
Ten je na dnešní dobu už přeci jen trochu zastaralý a u nové generace by na něm bylo potřeba zapracovat. Po stránce komfortu pro posádku se dají dojmy ze Sportage rozdělit na 50 na 50. Mezi pozitiva se řadí příjemně měkké všechny sedáky, dostatek prostoru nad hlavami cestujících na všech řadách sedadel, kdy postavy do výšky 185 cm se zde usadí naprosto bez problému a nebo široký rozsah nastavení sedadla řidiče a spolujezdce. Mezi negativa se naopak řadí kratší přední sedáky, takže rozměrnější postavy nebudou mít plně podepřená stehna a to při delším cestování bude pěkně otravovat. Dalším, možná trochu odpustitelným negativem, je nemožnost nastavit podélně kůží potaženou loketní opěrku, která je zkrátka moc vzadu a loket nám tedy moc nepodpírala.
Cestování v novém Sportage je i přes to vše pohodlné, nebýt těch pár neduhů, které jsme prostě za celou dobu testování nemohli překousnout, nebylo by nic, co se dalo testované Kie vytknout. Též je dobré zmínit další důležitý parametr, kterým je zavazadelník. Dle výrobce činí základní objem kufru 564 litrů, ale na to pozor, tento údaj je měřen až po výšku stropu! Pokud tedy vynecháme možnost, že vůz naložíte stylem, že nic neuvidíte ve vnitřním zpětném zrcátku, pak kufr nového Sportage nabídne o něco menší objem.
Motor a jízdní dojmy
Pod kapotou naší testované verze pracoval naftový čtyřválec o objemu 1.7 CRDi s výkonem 85 kW a s 260 Nm točivého momentu. S ním spolupracuje standardně šestistupňová převodovka, jejíž dráhy jsou přesné a krátké.
Od motoru s výkonem 85 kW jsme čekali, že bude mít s vozem vážícím bezmála 1,5 tuny docela velkou práci, ale to se naštěstí nepotvrdilo. Jediným negativem je snad spotřeba, která se i přes absenci pohonu všech kol, leckdy pohybovala na hranici osmi litrů a to jsme s vozem nikterak nezávodili. Motor 1.7 CRDi je ale jinak dokonalou pohonnou jednotkou, vůz s ním zrychluje plynule a svižně, takže hlavně ve městech budete patřit mezi „čiperné“ řidiče. Pro úspornou jízdu se vám na palubním displeji přístrojové desky vždy rozsvítí příslušný převodový stupeň, jenž by jste měli podle vozu ihned zařadit.
Při dálniční rychlosti 130 km/h motorizace točí 2600 ot/min a v tu chvíli si řekne o 7,9 litrů na 100 km. Při hladké jízdě a využívání rádce přeřazení, jsme se se Sportage dostali na průměrnou spotřebu čítající 6,2 litru na 100 km, což je trochu více vzdálené udávané spotřebě od výrobce. Při ostřejším tempu se vám hlavně na dálnici začne nádrž rychle vyprazdňovat, což je u motoru s téměř nejnižší průměrnou spotřebou v nabídce menší mínus. Prostě a jednoduše, Kia Sportage je hodně citlivá na ovládání plynového pedálu a jízdní styl řidiče. Kdo bude Sportage hodně vytáčet a chce zažít pořádnou dynamiku, ten na jednu nádrž ujede necelých 550 km, kdo bude opačného rázu, ten dojede přibližně ještě o 150 km dále.
Naopak pochvalu musíme Sportage udělit za odhlučnění interiéru, kdy i ve vyšších dálničních rychlostech se dá ve vozidle naprosto klidně hovořit a do kabiny proniká jen opravdu jemný svist okolního vzduchu. Co se týče podvozku, ten je naladěn na tužší notu, stále z vás však nevyklepe duši a i na nezpevněných cestách vůz stále obstojně podává slušný komfort. Od elektrického posilovače řízení, který má hned tři jízdní režimy, přichází dostatek informací od předních kol a jen režimy Sport a Comfort bych prostě korejským značkám zakázal do svých modelů instalovat. Sport je moc tuhý a téměř s volantem nepohnete, na úrovni Comfort se dá pro změnu volant ovládat jedním prstem. což je na okresní silnici či dálnici trochu "přehnané", ve výsledku vám tak zbude režim Normal, který lze využít na všech typech silničních komunikací.
Resumé
Kia Sportage byla a stále je oblíbené SUV s pořádnou tradicí, na kterou chce třetí současná generace důkladně navázat. To se jí dle našeho názoru povedlo, ale stále se u ní najdou nedostatky, které jí zbytečně sráží plusové body a tak i celkové hodnocení. Oproti předfaceliftované verzi je současná Sportage zase o něco lepším rodinným vozidlem a pokud automobilka časem zapracuje na spotřebě jejích motorů, pak se modelu Sportage bude dařit drtit konkurenci.
Druhý názor - Jan Zýka
Není to tak dávno, co jsem jezdil omlazeným Hyundaiem ix35. Ten mě svým vzhledem příliš neoslovil a chováním na silnici více zklamal, než potěšil. Proto jsem přivítal, když nám do redakce přijela jeho nevlastní sestřička a já mohl vyzkoušet, kolik genů mají oba vozy společných a jestli má Sportage vůbec potenciální zákazníky a řidiče čím zaujmout.
Stačí pár sekund a je zřejmé, že minimálně pokud jde o vzhled, má KIA rozhodně našlápnuto. Dravá příď, vysoký ponton karoserie a menší plocha prosklení působí dynamičtěji a kompaktněji než designové vlnobití u ix35. A velmi podobný dojem mám i uvnitř. Palubní deska je členěna do logických celků, ovladače jsou snadno dosažitelné a sedí se přirozeněji. Achillovou patou se opět ukázalo místo pro řidičovo pravé koleno, menší postavy ale problémy mít nebudou. Radost mi udělaly stále méně obvyklé analogové ručičky teploty chladicí kapaliny i množství nafty v nádrži. Nelíbil se mi ale nevzhledný matný šedý plast s madlem a velkou plochou u páky ruční brzdy. A přitom by stačilo přidat plastu pro osvěžení zajímavou strukturu nebo texturu.
Sportage byla modernizací naladěna do sportovnější tóniny a je rozhodně tvrdší než hyundai. Oblouky dovede zdolávat ochotně a bez nervozity. Ta se projeví až při opravdu limitní jízdě na rozbitých površích. Odhlučnění podvozku ale mezi silné stránky rozhodně nepatří a posádka přejezdy nerovností nepřeslechne, stejně jako motor pod kapotou. Jeho výkon odpovídá základní naftové volbě a při plném obsazení nepočítejte s dynamickým svezením. Jako většina dieselů v dané objemové kategorii předvádí to nejlepší do 3.500 ot./min., točit jej dál nemá význam. Naopak už kolem 1500 ot./min. se na něj dá ve většině situací spolehnout. Stejně jako Romana mě ale zklamala spotřeba. Na papírových 4,8 l/100 km mimo město rovnou zapomeňte, stejně jako na udávanou kombinaci 5,3. Pod 6 litrů se dostanete jen při hodně šetrném zacházení, a když zapnete klimatizaci, s čísly začínajícími pětkou nepočítejte už vůbec. Vyšší spotřeba a méně komfortní podvozek jsou pro mě ale jediné nedostatky jinak velmi povedeného auta a ve svém osobním souboji ix35 vs. Sportage bych volil žilinskou rodačku. Překvapil mě příjemný posez za volantem, ergonomie ovládání i její vyzrálejší design.
Celkové hodnocení: 84 % Základní cena: 449 980 Kč (1.6 GDi Active 4x2) Cena testované verze vč. akční slevy: 564 980 Kč KLADY - pohodlnost a bezpečnost - kvalitní zpracování - bohatá výbava - dostatek vnitřního prostoru ZÁPORY - vysoká spotřeba - kratší přední sedáky Motorizace řadový naftový čtyřválec s turbodmychadlem objem motoru: 1685 cm3 maximální výkon: 85 kW při 4000 ot/min nejvyšší točivý moment: 260 Nm při 1500 - 2750 ot/min palivo: nafta Výkon maximální nejvyšší rychlost: 173 km/h zrychlení z 0 na 100 km/h: 12,3 sekundy spotřeba dle výrobce (město/mimo/kombinovaná): 6,3 l / 4,8 l / 5,3 l objem palivové nádrže:Čtyřková Octavia se po pěti letech dočkala faceliftu v rámci kterého přišlo několik inovací. Důležité ovšem je, že byl zachován charakter vozu, který si stále drží velice dobrou kombinaci praktičnosti a zábavy za volantem. Jedná se o nejsilnější Octavii, která kdy vznikla. Měli byste si ji koupit nebo se vyplatí porozhlédnout u sourozenecké Cupry, která nabízí ještě podstatně silnější exempláře?
Když jsem před pár měsíci vybíral auto, které vezmu na dovolenou do italských Alp, tak jsem zvažoval více kandidátů, ale nakonec padla volba na tento Superb. Po cca 1500 km v jednom týdnu se ukázalo, že šlo o vynikající volbu. Proč zrovna jsem si vybral tento model a kolik zvládne tento úsporný fešák ujet kilometrů na jedno natankování?
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?