Volkswagen v roce 2005 představil přifouknutý Golf Plus, jenž měl nabídnout rodinám s dětmi více prostoru a pohodlí, než klasický Golf. Svou prodejní popularitou se ovšem za celou dobu existence moc chlubit nemohl a tak Volkswagen připravil po letech úplně něco nového.
Tou žhavou letní novinkou je praktické MPV Volkswagen Golf Sportsvan. Jeho hlavními přednostmi je stejně jako u Golfu Plus, velice prostorná karoserie, plnohodnotných pět míst k sezení a typický rodinný náboj. Pečlivě jsme tedy Sportsvana prozkoumali, projeli a jak si vedl v náročném rodinném testu, to se dozvíte zde.
Design a rozměry
Pokud porovnáme Golf Plus a Golf Sportsvan, letošní novinka se oproti němu prodloužila o 134 mm, a to na délku 4.338 mm, rozvor se zase prodloužil o 107 mm na hodnotu 2.685 mm. Jak je tedy zřejmé, opět se zde ukazuje, že Sportsvan stojí svou velikostí mezi krátkou a dlouhou verzí klasického Golfa VII. generace.
Golf Sportsvan se stal v pořadí již čtvrtou karosářskou verzí současného Golfa a proto využívá naplno i jeho techniku. Vzhledově příbuznost ke kategorii MPV určitě nezapře, vyšší stavba karoserie, mohutnější čelní sklo, ostře sklopená příd, to vše a mnohem víc napoví i úplnému laikovi, že se dívá na „rodinný“ Golf. Na jeho vzhledu nás asi nejvíce zaujaly i vodorovné lamely v masce chladiče, ostřeji řezané přední světlomety a líbí se nám i usměvavá zadní světla. O zvýraznění osobitosti Golfu Sportsvan se starají i prolisy karoserie na bocích.
Interiér a výbava
Při usednutí do kabiny na vás dýchne typický Golf, stejný moderní kožený volant, budíky i středový panel, to vše zůstalo nezměněno a díky bohu za to. Mezi nové a povedené prvky se řadí až nová horní část palubní desky, o pěkný kus výš se posunula obrazovka multimediálního systému, vedle které jsou nyní ventilační otvory klimatizace.
Nejdůležitějším parametrem je u Sportsvanu vnitřní prostor. Ten je jeho velkou předností a pohodlně se tady bude cítit snad naprosto každý. S vozem jsme v průběhu týdne najeli přibližně 800 kilometrů, z nichž 450 bylo „na jeden zátah“. Ujetí delší vzdálenosti najednou, vám totiž nejlépe prozradí přednosti ale i slabiny daného modelu. O prostornost a pohodlí posádky se stará prodloužený rozvor, který oproti klasickému Golfu narostl o 50 milimetrů, k tomu se přidává i zadní lavice, kterou lze posunout až o 180 milimetrů v podélném směru, zároveň je zde i možnost upravit sklon každého opěradla. Ve čtyřech osobách a s mnoho zavazadly jsme se proto vydali celkem bez obav na delší výlet a po celou dobu trasy se každý z cestujících snažil najít jakoukoliv chybu.
Výsledkem bylo, že chyb se moc najít nedalo, krom trochu tvrdších předních sedáků, ze kterých po ujetí 300 km bolelo pozadí, se nám nic závažného najít nepodařilo. Při cestování ve výhledu pomáhalo rozměrné čelní sklo a zdvojené A sloupky, výhled vzad je taktéž dostačující, parkování navíc usnadňuje parkovací asistent. Posádku na zadní lavici potěšilo nejen dostatek místa nad hlavou a v oblasti kolen, za pozornost stály i sklápějící se stolečky s držáky na kelímky s pitím. Přední pasažéři také nejsou ochuzeni o odkládací přihrádky, po odhrnutí roletky odkládacího prostoru vedle řadící páky, se nám do držáku například podařilo ukotvit 1,5 litrovou PET láhev, což je velké plus. Ta se ostatně vejde i do kapes u dveří, pitný režim celé rodiny tak rozhodně bude dostatečný.
Objem zavazadelníku činí v základu 500 litrů, to však platí jen v případě, že zadní lavice je posunuta na střední úrovni. Pokud lavici odsunete na doraz dopředu (čímž zadní cestující příjdou o veškeré místo pro kolena) získáte základních 590 litrů. Při zvednutí podlážky kufru na vyšší pozici a sklopení zadní řady sedadel, se před vámi zobrazí naprosto rovná ložná plocha o objemu 1520 litrů, kam už se dá leccos naložit.
Co se týče výbavy, Golf Sportsvan je v tomto ohledu opravdu štědrý, až nás to překvapilo. V základu totiž nabízí automatickou klimatizaci, autorádio s osmi reproduktory, tempomat a omezovač rychlosti, vyhřívaná vnější zpětná zrcátka a nebo sedm airbagů! Kdo má rád příplatky a nebo bohatší výbavu, může si do Sportsvanu objednat kožený multifunkční volant, sportovní sedadla a nebo dešťový a světelný senzor.
Motorizace a jízdní dojmy
Pod kapotou námi testovaného exempláře byl čtyřválcový zážehový motor 1.2 TSI s výkonem 110 koní a se 175 Nm točivého momentu, který spolupracoval se šestistupňovou manuální převodovkou. Za příplatek lze dokoupit automat DSG se sedmi stupni, ten bychom ale spíše doporučili až u silnějších motorizací, jakou je kupříkladu 1.4 TSI.
Vůz je v rámci úspory paliva vybaven sériovým systémem Start/stop, který jsme v rámci rychlých startů z křižovatek občas nachytali na švestkách a jeho reakce nebyla úplně nejrychlejší. Vůz je však rodinného typu a na křižovatkách by s ním závodil snad jen blázen. Po stránce jízdních vlastností je Sportsvan 1.2 TSI 110k dosti živé auto, výkon se nachází již poměrně v nízkých otáčkách a zátah turba začnete pociťovat už někde kolem 2000 ot/min. a jeho síla neutuchá až do skoro 5200 ot/min. Problém nám činila trochu delší spojka, jenž začínala při rozjezdech zabírat až skoro v polovině své polohy. Po skoro týdnu jsme se s ni naučili pečlivě pracovat, ale u nedávno testovaného Pola či klasického Golfa jsme tento “problém“ neměli.
Po stránce spotřeby si téměř nezajetý Sportsvan moc nenárokoval. S naší lehkou nohou na plynu a kombinaci města, okresek a dálnice, se nám podařilo během týdne dosáhnout kombinované spotřeby 6 litrů na 100 km, což je dle našeho názoru slušný údaj. V potaz je nutné brát také to, že dálnice tvořili téměř 50 % celkového týdenního nájezdu, okresní silnice 30% a zbylých 20% připadlo na městské ploužení v kolonách. Zkoušeli jsme se Sportsvanem i sportovnější jízdu, ale na tu spíše není stavěn. Úsporné pneumatiky s nízkým valivým oporem a komfortněji naladěný podvozek, to dělalo z vozu pravý pohodlný rodinný křižník než sportovce, jak má tenhle Golf v názvu.
Na druhou stranu je pravdou, že Sportsvan zatáčel díky standardně montovanému elektronickému systému XDS+ neuvěřitelně ochotně. Po všech typech silničních komunikací se vůz pohyboval až neuvěřitelně svižně, ladně a z míry ho vyvedly až opravdu velké nerovnosti. Celkově máme z jeho řízení velmi dobré pocity, k řidiči přichází skrze dobře naladěný posilovač řízení dostatek informací a doslova jsme kolikrát cítili každý kamínek na silnici, což u rodinného MPV nebývá zvykem.
Resumé
Týden strávený ve společnosti Volkswagenu Golf Sportsvan nám ukázal, že i rodinné auto typu MPV dokáže být hravé, zábavné, útulné a přitom nabídne i nějakou tu porci luxusu. I přes to, že námi testovaná verze nebyla v nejvyšší výbavě, i tak nás za dobu testu hýčkalo spoustu prvků výbavy, za které bychom si museli u konkurence připlácet. Prostornost a pohodlnost je hlavní předností nové karosářské varianty Golfa VII a v naší garáži bychom si ho pro naše rodiny dovedli s klidem představit.
Celkové hodnocení: 90 %
Základní cena: 433 900 Kč (1.2 TSI 85k Comfortline)
Cena testované verze vč. příplatků: 471 500 Kč
KLADY
- prostornost a variabilita interiéru
- bohatá výbava a bezpečnost
- elegantní vzhled
- kvalita zpracování
ZÁPORY
- delší záběr spojky
- hluk od pneumatik
Motorizace zážehový čtyřválec s turbodmychadlem objem: 1197 cm3 nejvyšší výkon: 110 koní při 4600 - 5600 ot/min největší točivý moment: 175 Nm při 1400 - 4000 ot/min palivo: benzín Výkon maximální nejvyšší rychlost: 192 km/h zrychlení z 0 na 100 km/h: 10,7 sekundy spotřeba dle výrobce (město/mimo/kombinovaná): 6,4 l/ 4,6 l / 5,3 l objem palivové nádrže: 50 litrů
Sháníte-li ojeté SUV se silným motorem, tak máte v nabídce sekundárního trhu s auty rozhodně z čeho vybírat. Mnoho lidí má rozpočet na rodinné SUV přibližně milion korun, což na nového Kodiaqa nestačí, na prémiové značky už vůbec ne. Dnešní recenze se podívá na zoubek 6 let staré Audi Q7, kterou za milion pořídíte. To je mimochodem podobná částka, za jakou koupíte modernizovaný Kodiaq RS první generace – co je lepší volba?
Čtyřková Octavia se po pěti letech dočkala faceliftu v rámci kterého přišlo několik inovací. Důležité ovšem je, že byl zachován charakter vozu, který si stále drží velice dobrou kombinaci praktičnosti a zábavy za volantem. Jedná se o nejsilnější Octavii, která kdy vznikla. Měli byste si ji koupit nebo se vyplatí porozhlédnout u sourozenecké Cupry, která nabízí ještě podstatně silnější exempláře?
Když jsem před pár měsíci vybíral auto, které vezmu na dovolenou do italských Alp, tak jsem zvažoval více kandidátů, ale nakonec padla volba na tento Superb. Po cca 1500 km v jednom týdnu se ukázalo, že šlo o vynikající volbu. Proč zrovna jsem si vybral tento model a kolik zvládne tento úsporný fešák ujet kilometrů na jedno natankování?
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?