Volkswagen v roce 2005 představil přifouknutý Golf Plus, jenž měl nabídnout rodinám s dětmi více prostoru a pohodlí, než klasický Golf. Svou prodejní popularitou se ovšem za celou dobu existence moc chlubit nemohl a tak Volkswagen připravil po letech úplně něco nového.
Tou žhavou letní novinkou je praktické MPV Volkswagen Golf Sportsvan. Jeho hlavními přednostmi je stejně jako u Golfu Plus, velice prostorná karoserie, plnohodnotných pět míst k sezení a typický rodinný náboj. Pečlivě jsme tedy Sportsvana prozkoumali, projeli a jak si vedl v náročném rodinném testu, to se dozvíte zde.
Design a rozměry
Pokud porovnáme Golf Plus a Golf Sportsvan, letošní novinka se oproti němu prodloužila o 134 mm, a to na délku 4.338 mm, rozvor se zase prodloužil o 107 mm na hodnotu 2.685 mm. Jak je tedy zřejmé, opět se zde ukazuje, že Sportsvan stojí svou velikostí mezi krátkou a dlouhou verzí klasického Golfa VII. generace.
Golf Sportsvan se stal v pořadí již čtvrtou karosářskou verzí současného Golfa a proto využívá naplno i jeho techniku. Vzhledově příbuznost ke kategorii MPV určitě nezapře, vyšší stavba karoserie, mohutnější čelní sklo, ostře sklopená příd, to vše a mnohem víc napoví i úplnému laikovi, že se dívá na „rodinný“ Golf. Na jeho vzhledu nás asi nejvíce zaujaly i vodorovné lamely v masce chladiče, ostřeji řezané přední světlomety a líbí se nám i usměvavá zadní světla. O zvýraznění osobitosti Golfu Sportsvan se starají i prolisy karoserie na bocích.
Interiér a výbava
Při usednutí do kabiny na vás dýchne typický Golf, stejný moderní kožený volant, budíky i středový panel, to vše zůstalo nezměněno a díky bohu za to. Mezi nové a povedené prvky se řadí až nová horní část palubní desky, o pěkný kus výš se posunula obrazovka multimediálního systému, vedle které jsou nyní ventilační otvory klimatizace.
Nejdůležitějším parametrem je u Sportsvanu vnitřní prostor. Ten je jeho velkou předností a pohodlně se tady bude cítit snad naprosto každý. S vozem jsme v průběhu týdne najeli přibližně 800 kilometrů, z nichž 450 bylo „na jeden zátah“. Ujetí delší vzdálenosti najednou, vám totiž nejlépe prozradí přednosti ale i slabiny daného modelu. O prostornost a pohodlí posádky se stará prodloužený rozvor, který oproti klasickému Golfu narostl o 50 milimetrů, k tomu se přidává i zadní lavice, kterou lze posunout až o 180 milimetrů v podélném směru, zároveň je zde i možnost upravit sklon každého opěradla. Ve čtyřech osobách a s mnoho zavazadly jsme se proto vydali celkem bez obav na delší výlet a po celou dobu trasy se každý z cestujících snažil najít jakoukoliv chybu.
Výsledkem bylo, že chyb se moc najít nedalo, krom trochu tvrdších předních sedáků, ze kterých po ujetí 300 km bolelo pozadí, se nám nic závažného najít nepodařilo. Při cestování ve výhledu pomáhalo rozměrné čelní sklo a zdvojené A sloupky, výhled vzad je taktéž dostačující, parkování navíc usnadňuje parkovací asistent. Posádku na zadní lavici potěšilo nejen dostatek místa nad hlavou a v oblasti kolen, za pozornost stály i sklápějící se stolečky s držáky na kelímky s pitím. Přední pasažéři také nejsou ochuzeni o odkládací přihrádky, po odhrnutí roletky odkládacího prostoru vedle řadící páky, se nám do držáku například podařilo ukotvit 1,5 litrovou PET láhev, což je velké plus. Ta se ostatně vejde i do kapes u dveří, pitný režim celé rodiny tak rozhodně bude dostatečný.
Objem zavazadelníku činí v základu 500 litrů, to však platí jen v případě, že zadní lavice je posunuta na střední úrovni. Pokud lavici odsunete na doraz dopředu (čímž zadní cestující příjdou o veškeré místo pro kolena) získáte základních 590 litrů. Při zvednutí podlážky kufru na vyšší pozici a sklopení zadní řady sedadel, se před vámi zobrazí naprosto rovná ložná plocha o objemu 1520 litrů, kam už se dá leccos naložit.
Co se týče výbavy, Golf Sportsvan je v tomto ohledu opravdu štědrý, až nás to překvapilo. V základu totiž nabízí automatickou klimatizaci, autorádio s osmi reproduktory, tempomat a omezovač rychlosti, vyhřívaná vnější zpětná zrcátka a nebo sedm airbagů! Kdo má rád příplatky a nebo bohatší výbavu, může si do Sportsvanu objednat kožený multifunkční volant, sportovní sedadla a nebo dešťový a světelný senzor.
Motorizace a jízdní dojmy
Pod kapotou námi testovaného exempláře byl čtyřválcový zážehový motor 1.2 TSI s výkonem 110 koní a se 175 Nm točivého momentu, který spolupracoval se šestistupňovou manuální převodovkou. Za příplatek lze dokoupit automat DSG se sedmi stupni, ten bychom ale spíše doporučili až u silnějších motorizací, jakou je kupříkladu 1.4 TSI.
Vůz je v rámci úspory paliva vybaven sériovým systémem Start/stop, který jsme v rámci rychlých startů z křižovatek občas nachytali na švestkách a jeho reakce nebyla úplně nejrychlejší. Vůz je však rodinného typu a na křižovatkách by s ním závodil snad jen blázen. Po stránce jízdních vlastností je Sportsvan 1.2 TSI 110k dosti živé auto, výkon se nachází již poměrně v nízkých otáčkách a zátah turba začnete pociťovat už někde kolem 2000 ot/min. a jeho síla neutuchá až do skoro 5200 ot/min. Problém nám činila trochu delší spojka, jenž začínala při rozjezdech zabírat až skoro v polovině své polohy. Po skoro týdnu jsme se s ni naučili pečlivě pracovat, ale u nedávno testovaného Pola či klasického Golfa jsme tento “problém“ neměli.
Po stránce spotřeby si téměř nezajetý Sportsvan moc nenárokoval. S naší lehkou nohou na plynu a kombinaci města, okresek a dálnice, se nám podařilo během týdne dosáhnout kombinované spotřeby 6 litrů na 100 km, což je dle našeho názoru slušný údaj. V potaz je nutné brát také to, že dálnice tvořili téměř 50 % celkového týdenního nájezdu, okresní silnice 30% a zbylých 20% připadlo na městské ploužení v kolonách. Zkoušeli jsme se Sportsvanem i sportovnější jízdu, ale na tu spíše není stavěn. Úsporné pneumatiky s nízkým valivým oporem a komfortněji naladěný podvozek, to dělalo z vozu pravý pohodlný rodinný křižník než sportovce, jak má tenhle Golf v názvu.
Na druhou stranu je pravdou, že Sportsvan zatáčel díky standardně montovanému elektronickému systému XDS+ neuvěřitelně ochotně. Po všech typech silničních komunikací se vůz pohyboval až neuvěřitelně svižně, ladně a z míry ho vyvedly až opravdu velké nerovnosti. Celkově máme z jeho řízení velmi dobré pocity, k řidiči přichází skrze dobře naladěný posilovač řízení dostatek informací a doslova jsme kolikrát cítili každý kamínek na silnici, což u rodinného MPV nebývá zvykem.
Resumé
Týden strávený ve společnosti Volkswagenu Golf Sportsvan nám ukázal, že i rodinné auto typu MPV dokáže být hravé, zábavné, útulné a přitom nabídne i nějakou tu porci luxusu. I přes to, že námi testovaná verze nebyla v nejvyšší výbavě, i tak nás za dobu testu hýčkalo spoustu prvků výbavy, za které bychom si museli u konkurence připlácet. Prostornost a pohodlnost je hlavní předností nové karosářské varianty Golfa VII a v naší garáži bychom si ho pro naše rodiny dovedli s klidem představit.
Celkové hodnocení: 90 %
Základní cena: 433 900 Kč (1.2 TSI 85k Comfortline)
Cena testované verze vč. příplatků: 471 500 Kč
KLADY
- prostornost a variabilita interiéru
- bohatá výbava a bezpečnost
- elegantní vzhled
- kvalita zpracování
ZÁPORY
- delší záběr spojky
- hluk od pneumatik
Motorizace zážehový čtyřválec s turbodmychadlem objem: 1197 cm3 nejvyšší výkon: 110 koní při 4600 - 5600 ot/min největší točivý moment: 175 Nm při 1400 - 4000 ot/min palivo: benzín Výkon maximální nejvyšší rychlost: 192 km/h zrychlení z 0 na 100 km/h: 10,7 sekundy spotřeba dle výrobce (město/mimo/kombinovaná): 6,4 l/ 4,6 l / 5,3 l objem palivové nádrže: 50 litrů
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.