Honda Civic je přímým soupeřem pro takové ostřílené hochy jako jsou Volkswagen Golf, Ford Focus, Mazda 3 a nebo Škoda Octavia. Vskutku tvrdá konkurence. Jak se bude dařit Civicu s ostrými hranami v této konkurenci probojovat. A měli by se soupeři Civicu bát?
Z předchozího odstavce si můžete myslet, že je Civic nováčkem ve svém segmentu. To však není vůbec pravda. On má velmi bohatou historii, která sahá až do roku 1972, kdy vyjel z bran Japonské automobilky první model s názvem Civic. Od roku 2012 se vyrábí již devátá generace tohoto modelu, která spadá do nižší střední třídy. My jsme si vzali na test variantu s benzínovou osmnáctistovkou a speciálním paketem ADAS. Jak si vedlo technologiemi nabyté UFO?
Design – UFO na čtyřech kolech
Civic v roce 2005 prošel revoluční designovou změnou, která ohromila celý svět. Nová devátá generace pokračuje na stejné „UFO“ vlně. Jednoduše řečeno, pokud chcete splynout s davem, tak v Civicu to určitě nepůjde.
Jeho vzhled je silně ovlivněn aerodynamikou a také bezpečností chodců. Ve výsledku to znamená, že přední kapota prudce stoupá směrem k čelnímu oknu a naopak záď klesá pozvolna a končí vysoko nad zemí. Páté dveře jsou tvořené velkou prosklenou částí, která je na „zlomu“ dělená. Civic tak při pohledu zezadu, vypadá sportovně, na druhou stranu je z něj špatný výhled vzad.
Obecně můžeme celý vzhled označit za futuristický. Ostře řezané rysy a na první pohled třídveřová karoserie navozuje dojem sportovnosti. Proč dojem třídveřové karoserie? Především kvůli schovaným klikám v C sloupcích. Během testu se nám stávalo, že někteří pasažéři, měli Civic za třídveřové auto, jednoduše přehlédly kliku.
Interiér –kokpit vesmírné lodi
Interiér se nese ve stejném futuristickém duchu. Významnou změnou oproti přechozí generaci, je návrat ke klasické kapličce s „budíky“. Před volantem je velký otáčkoměr, nalevo od něj teplota vody chladiče a na druhé straně palivoměr. Rychlost odečtete z digitálního displeje pod čelním oknem. Je proto nutné si volant nastavit trochu jinak, než jste zvyklí, abyste měli ideální výhled na „budíky“ i rychloměr.
Displej palubního počítače naleznete v přístrojové desce, který je umístěn uprostřed pod čelním sklem. Tento displej vám zobrazí vše. Od informacích o spotřebě, dojezdu, průměrné rychlosti, přes informace o rádiu/telefonu, až po promítání dopravních značek, respektive omezeních rychlosti, které odečetla kamera.
Sedadla byla velmi pohodlná. Měkké polstrování a kvalitní jemná látka nás mile překvapily. I boční vedení můžeme pochválit. Trochu nás zklamal prostor uvnitř vozu. Mohutný středový panel utiskuje řidičovu pravou nohu a nešikovně umístěný šev v kombinaci s tvrdým povrchem odírá a otlouká řidičovo koleno. Naopak na zadních sedadlech bylo místa překvapivě hodně.
Další zápornou stránkou interiéru jsou použité materiály, respektive plasty. Velké množství tvrdých plastů dělá špatný dojem na posádku. Občas při jízdě uslyšíte povrznutí některého z plastových dílů.
České řidiče potěší zavazadlový prostor. Ten patří k největším mezi kompaktními hatchbacky. Objem 477 litrů potěší nejednoho řidiče. K tomu ještě Civic přidá praktické rozměry pravidelně tvarovaného zavazadelníku 81 x 104 x 54 cm. Pod dvojitým dnem naleznete 76 litrů objemu pro své cennosti.
Po sklopení sedadel vznikne téměř rovná plocha. Pokud chcete převést vyšší předměty, můžete využít systém Magic Seats, díky kterému můžete zvednou sedáky a vznikne tak další prostor navíc.
Paket ADAS 1 za 22 500 Kč nabídne hned několik bezpečnostních a komfortních funkcí a prvků. Celkem jich je osm. Konkrétně se jedná o protikolizní systém fungující do rychlosti 30 km/h, varování před neúmyslným opuštěním jízdního pruhu, systém rozpoznávání dopravních značek, detekci objektů v mrtvém úhlu, asistent při couvání z mrtvého úhlu, automatické přepínání dálkových světel a vnitřní zpětné zrcátko s automatickou clonou.
Jízda – podvozek skvělý, motor má rezervy
Pokud něco jde Civicu skvěle, tak je to jízda. Podvozek je velmi dobře nastavený a poradí si s jakoukoliv nerovností. Řidiči poskytuje neobvykle velkou dávku jistoty a to i na rozbitějších úsecích našich silnic. Auto se nenechá rozhodit nerovnostmi a zvolenou stopu drží poslušně. Řízení klade přirozený odpor a jeho přesnost a citlivost je ukázková.
Potěší i ticho, které vládne v interiéru při jízdě. Jak je vidět, těsněním a odhlučněním Honda nešetřila. Motor a především podvozek nerušily cestující zbytečným hlukem, nebo pazvuky. Brzdy se dávkují jednoduše a přesně a jen tak nezačnou vadnout.
Atmosféricky plněná „osmnáctistovka“ poskytuje výkon 142 koní při 6500 otáček za minutu a vzhledem k tomu, že při 6650 otáčkách za minutu, se ocitáte již v „červeném“ poli a omezovač otáček vás zarazí za 7000 ot. /min. je tento fakt trochu nepříjemný. Točivý moment není oslnivý, jeho maximum 174 Nm dosáhnete v 4300 otáčkách za minutu. Jednoduše řečeno, pokud chcete jet, musíte výkon dolovat, motor točit a tím pádem se rozloučit s nízkou spotřebou. A to je kámen úrazu této 1,8. Pro jízdní dynamiku, musíte motor hnát do otáček, což je docela zábavné, na druhou stranu je to uživatelsky nepříjemné. Řidiči zvyklí na dieselové popřípadě přeplňované benzinové agregáty, budou značně zklamaní. Kdo je zvyklí na „zátah“ v širokém spektru otáček, musí se znovu naučit častěji podřazovat a více se věnovat práci s motorem. Podřadit na dálnici i třeba na trojku není až tak neobvyklé. Na druhou stranu, když pojedete velmi svižně a budete motor držet v nejvyšších otáčkách, odvděčí se vám jadrným zvukem a docela dynamickou jízdou.
Motoru příliš nepomáhá převodovka, která má až zbytečně moc dlouhé první tři převody. Na trojku můžete uhánět až 150 km/h. Je tomu tak jednoduše proto, že Evropská unie nutí výrobce snižovat spotřebu a dlouhé zpřevodování je jednou z cest, jak toho dosáhnout. Samotný chod a délka drah řadicí páky patří k tomu nejlepšímu, co můžete v dané třídě dostat. A tak vás častější řazení nebude tolik obtěžovat.
Spotřeba se odvíjí od toho, zda chcete, či nechcete šetřit. Když jsem ždímal z motoru každičkého koně, vyšplhala se spotřeba někam k 18 litrům na 100 km. Při svižné jízdě v rámci dovolených limitů si Civic kombinovaně řekne nějakých 8-9 litrů, stejně tak i na dálnici. Při „EKO“ jízdě se můžete přiblížit k hranici 6 litrů na 100 km. Reálný průměr bude kolem 7,5 spíše 8 litrů na 100 km.
Závěr – Ano, či ne?
Na úplný závěr si položíme a zodpovíme pár otázek. První bude odpověď na otázku, kterou jsem položil hned v nadpisu. Má se tedy Golf bát Civicu? Myslím si, že ne. Golf je zkonstruován jako ideál pro Evropského řidiče a to Civic není. Ten má svou vlastní duši a nepřizpůsobuje se Evropským manýrům. Je zábavný, zaujme a nabídne něco specifického, nebo spíše „scifického“. A to u Golfu rozhodně nenaleznete. Na druhou stranu cenou se nepodbízí, chybí mu uživatelsky přívětivější benzínový motor a na předních sedadlech je trochu těsno.
Má tedy vůbec smysl nad ním uvažovat? To tedy rozhodně má! Za volantem si užijete dost zábavy a komfort na našich silnicích také oceníte. Civic umí být zábavný i v nižších rychlostech, a pokud chcete, umí být i relativně úsporný. Pro ty, kteří chtějí opravdu šetřit, má Honda vynikající 1,6 i-DTEC, který brzy otestujeme.
Pokud hledáte kompakt nižší střední třídy a chcete vyniknout, určitě do užšího výběru přidejte Civic.
Celkové hodnocení: 87 %
Cena v základní výbavě: 439 900 Kč
Cena v testované výbavě: 521 400 Kč
KLADY:
-neotřelý design
-naladění podvozku
-jízdní vlastnosti
-velký zavazadlový prostor
ZÁPORY:
-spotřeba na dálnici a při svižné jízdě
-málo místa v příčném směru na předních sedadlech
-průběh výkonu motoru
Motorizace
řadový zážehový čtyřválecobjem: 1798 cm3
nejvyšší výkon: 142 koní při 6500 ot/min
nejvyšší točivý moment: 174 Nm při 4300 ot/min
palivo: benzín
Výkon
nejvyšší maximální rychlost: 215 km/h
zrychleni z 0 na 100 km/h: 9,4 sekundy
spotřeba (město/mimo/kombinovaná): 7,6 l / 5,2 l / 6,1 l
objem palivové nádrže: 50 litrů
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.
Následující měsíc nám bude dělat společnost prostorné SUV od francouzské značky DS Automobiles, která si potrpí na unikátní design, kvalitní interiéry a jedinečnost. S DS7 jsme již měli dvakrát tu čest, ovšem jednalo se vždy o vrcholná provedení s cenovkou kolem dvou milionů. DS na „sedmičku“ aktuálně nabízí zvýhodněnou verzi Edition France, kterou pořídíte za 950 tisíc, což je ve srovnání s konkurenty fantastická cena. Má to nějaký háček?
Automobilka Tesla oznámila svolávací akci téměř všech dosud vyrobených vozů Cybertruck – bezmála 50 tisíc kusů musí zpět kvůli závadě na karoserii. Ve stejném čase ale firma čelí i narůstajícímu napětí mimo výrobní linky. Po celých Spojených státech se množí útoky na prodejny i zákazníky Tesly, které jsou motivovány nelibostí vůči veřejnému vystupování Elona Muska.
Renault je na trhu známý pro spolehlivá a kvalitně postavená auta, ale do světa superaut nikdy výrazně nepronikl. Když tedy francouzská automobilka tvrdí, že jedno vytvořila, vzbuzuje to oprávněnou zvědavost.
Legendární moderátorská trojice Clarkson, May a Hammond se znovu objeví na obrazovkách v nové show, která naváže na jejich ikonická motoristická dobrodružství.