Segment B, neboli crossovery je nejrychleji rostoucí segment za poslední dekádu. Poptávka po těchto malých SUV neutišitelně sílí a segmentu neohroženě vládne Francie, respektive Renault se svým Capturem, kterého se za první čtyři měsíce tohoto roku prodalo bezmála 41 tisíc, za ním je Peugeot 2008 s počtem 36 tisíc a třetí v pořadí je kupodivu Opel Mokka s 30 tisíci prodaných kusů v Evropě.
Design – Clio ve stylových pohorkách
Ač zastávám názor, že design je věc čistě subjektivního pohledu a názoru, v tomto případě musím uznat, že design je opravdu povedený. Nejeden kolemjdoucí si jej pochválil. Jak kombinaci béžová/oranžová, tak i sedmnácti palcová litá kola.
Ostatně, Captur vychází z menšího Clia a tak je zjevné, kde má design svůj prapůvod. Výrazná čelní část s pásem led diod a velkým znakem výrobce, nebo plasty v černém klavírovém laku jako kontrast k béžové kapotě s bílými „kružnicemi“, to je to, co odlišuje Capture od ostatních. Stejně tak oranžová barva od zrcátek, přes A sloupek až po zadní decentní spoiler na pátých dveřích. To vše doplňují litá kola v kombinaci oranžová/leštěný kov. Na bočních partiích nejvíce vyniknou „plastové pohorky“, které zasahují nejen do prahů ale také do spodních částí dveří, což je velmi praktické řešení proti obouchání. Zadní části dominuje plastový nárazník se stříbrným dekorem a také výrazné zadní svítilny.
Capture se nese v duchu moderních trendů a tak nabízí svým potencionálním majitelům širokou škálu barevných kombinací a další individualizace. Kdo však bude chtít dvoubarevnou karoserii musí automaticky sáhnout po vyšší výbavě Expression, která vyjde o 33 tisíc dráž, stále však máte jen jednobarevnou karoserii a čeká vás další příplatek 10 tisíc korun, za který získáte základní modrou barvu s bílou nebo černou střechou. Za bílou barvu karoserie a černou popřípadě oranžovou střechu si musíte připlatit 15 tisíc. Křiklavé barevné kombinace vyjdou na tučných 22,5 tisíc. Kdo se chce odlišit a vyniknout, musí platit. Jak se však během testu ukázalo, lidé to umí ocenit.
Interiér – stvořen pro maminky
Interiér se nese v duchu praktičnosti, ale nikoliv díky velkorysým odkládacím přihrádkám, ale díky důmyslným řešením, která usnadní život kde jaké mamince. Mezi nejvýraznější „vylepšení“ lze označit potahy sedadel, které lze „odzipovat“ a vyprat doma v pračce. Odpadá tak strach o potahy, když zrovna není vaše ratolest „ve své kůži“ a nesedla jí svačina. Samozřejmě o odkládací místa není nouze, držáky na nápoje, schránky a šuplík nalezneme hned „poruce“. Překvapivě je kabina z velmi příjemných a na první pohled kvalitních materiálů. Nic ve voze nevrže a slícování je vynikající stejně jako ergonomie ovladačů na středové konzoli. Té dominuje dotykový displej multimediálního systému R-Link, který při zařazení zpátečky slouží k promítání obrazu ze zpětné kamery. Prostor v podélném i příčném směru je na předních sedadlech dostatečný, o poznání horší je to na zadních sedadlech, kde není moc místa na kolena dospělé osoby. Děti v sedačkách problém s místem mít nebudou. Díky posuvné lavici zadních sedadel lze zvětši objem zavazadlového prostoru s dvojitým dnem. Ten umí pojmout v základní konfiguraci 377 litrů, což stačí na nákup, hračky nebo věci nezbytné na výlet s dětmi. Kočárek tak budete dostávat obtížné a možná leda po odsunutí zadních sedadel na nejbližší pozici směrem k řidiči.
Výbava našeho testovaného exempláře obsahovala všelijaké užitečné pomocníky. Od tempomatu, přes navigační systém, rádio s CD přehrávačem a USB, bluetooh, parkovací senzory v kombinaci s kamerou, přes elektrické ovládání oken a zrcátek, po zatmavěná okna od B sloupku až k oknu pátých dveří. Z tohoto výčtu výbavy bych pochválil především navigační systém TomTom, který byl intuitivní, hledání cíle bylo rychlé a jednoduché a samotné navigování přesné. Co bylo trochu zklamáním bylo přehrávání hudby přes bluetooh, po každém vypnutí motoru se muselo přes R-Link znovu nastavovat přehrávání, znovu a znovu.
Motor a jízda – ve městě potěším, mimo něj nikoliv
Dobře známý agregát 1,2 Tce jsme měli možnost otestovat již v Mégane Coupé, kde byl spřažen s šestistupňovou manuální převodovkou. Zde jej nahradil automat EDC, taktéž se šesti stupni. V této kombinaci přeplňované „jednadvojce“ nestačil dech. Musela se „prát“ nejen se samotným Capturem, ale také trochu s převodovkou, která ubírala drahocenný výkon. Ve městě to nepostřehnete. Tam se kombinace 1,2 Tce a automatu ukázala jako ideální. Městský pozvolný provoz, zrychlování a zase brždění, proplétání ulicemi, tam automat, který při klidné jízdě řadí nepostřehnutelně, exceluje. I spotřeba je rozumná, ta se v městském cyklu pohybuje kolem 8 litrů. Jakmile se vydáte mimo město a budete chtít od Captura svižnější cestování, zjistíte, že to není jeho parketa. Zde se neprojeví automat jako pomocník, ba naopak. Přeřazovaní o dva a více stupňů je zdlouhavé a často musíte „sáhnout“ po manuálním módu řazení a sami řadit kvalty, jak zrovna potřebujete. Na dálnici sice trvá trochu delší dobu, než se dostanete na 130 km/h rychlost, ale držet ji není pro přeplňovaný čtyřválec problém. Jen počítejte s vyšším apetitem.
Na dálnici se spotřeba vyšplhá k hranici 9-10 litrů. Mimo město při ustálené 80 lze spotřebu udržet do 5,5 litru na 100 km. Celkový průměr za celý test byl 8,6 litrů, což je vzhledem k malé 45 litrové nádrži, hodně. Limitující dojezd na jedno natankování je nevýhodou, ale vzhledem k tomu, že je Captur ideální společník do ulic měst, nám tento fakt až tolik nevadí.
V čem crossover exceluje jsou jízdní vlastnosti. Díky velmi příjemnému nastavení podvozku je Captur pohodlný, tlumí bez jakéhokoliv náznaku malé a střední nerovnosti a až při ostrých a velkých nerovností začne poskakovat a přenášet pazvuky do interiéru. Se svou vyšší světlou výškou se však naklání překvapivě málo a to i přes fakt, že má výrazně vyšší těžiště než kde jaký hatchback, který se v zatáčce nakloní stejně, nebo dokonce více.
Závěr –trvalý pobyt – město
Crossover Captur oprávněně získal oblibu mezi širokou veřejností. Lákavý design, budící pocit bezpečí, pohodlné nastupování, praktický interiér, příjemné jízdní vlastnosti, to jsou vše přednosti, za které získává plusové body, horší spolupráce motoru s převodovkou při svižné jízdě, vyšší spotřeba, dražší příplatky za extravagantní vzhled jsou věci, které mu musíte odpustit…
Celkové hodnocení: 86 %
Základní cena vozu (Renault Captur Energy 0.9 TCe 90k Authentique): 299 900,- Kč
Základní cena test. vozu (Renault Captur 1.2 TCe 120k EDC Dynamique): 425 400,- Kč
Cena testovaného vozu včetně příplatků: 471 400,- Kč
Motor
Typ motoru: zážehový
Válce/ventily: 4/4
Zdvihový objem (ccm): 1197
Nejvyšší výkon (kW/ot/min): 88/4900
Nejvyšší toč. moment (Nm/ot/min): 190/2000
Výkon
Maximální rychlost (km/h): 192
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 10,9
Spotřeba-město/mimo/kombi (l/km): 6,6/4,7/5,4