Konec zavedeným konvencím! Je tu svůdné kupé s přeplňovanou "jendadvojkou". Snaží se zaujmout, za volantem pobavit a přitom být praktické. Dokáže svůdné kupé obstát v konkurenci klasických hatchbacků?
Renault Mégane brázdí silnice již od roku 1995. Tehdy se představila první generace, která nahradila Renault 19. Ve stejném roce přišel třídveřový model kupé, který nesl přízvisko Coach. Již tenkrát vypadal jako třídveřový hatchback, přitom se jednalo o klasické kupé. Již tehdy se jednalo o oblíbený třídveřový model a stejnak tomu je i dnes. Nyní tu máme na test třetí generaci, která relativně nedávno prošla faceliftem. Od první generace Méganu se velmi liší, přitom si dál nese podobné rysy. Stejně jako v roce 1995, i nyní chce zaujmout, poskytnout komfort a zároveň sportovní charakter. Co vše vám Mégane se třemi dveřmi a karoserií kupé nabídne?
Hned na začátek musím zmínit, že je tento konkrétní Mégane trochu v nevýhodě. Třídveřová karoserie u nás nepatří k příliš oblíbené. Možná je to proto, že jsou Češi zvyklý pouze na čtyř popřípadě pětidveřové varianty a bojí se, že když bude o dvoje dveře méně, ochudí se o něco výjimečného. Na tohle si odpovíme až v závěru. Jen ještě zmíním, že v zahraničí, například ve Velké Británii, jsou automobily s třídveřovou karosérií oblíbené a potkáváte je na silnicích velmi často.
Design – jednoduše povedený
Nejmenší Mégane s příplatkovým Paket GT Style, ke kterému si musíte přikoupit 16“ kola, umí upoutat pozornost široko daleko. V kombinaci s modrou metalízou Malte je to snad nejlepší volba. Během testu se přišlo na auto zblízka podívat několik kolemjdoucích a řidičů na parkovišti, až na jednoho konstatovali: „to auto vypadá dobře, to je Mégane?“, inu, Mégane umí udělat velkou prádu. Mégane Coupé působí celkově vyváženým dojmem, který lehce nabourává možná až moc velké logo výrobce na přední masce. Přední část je ve stylu dravého sporťáku, ostré hrany a pásy LED diod pro denní svícení podtrhují celkový „kukuč“. Zadní část to je trochu jiná písnička. Možná za to může absence viditelné koncovky výfuku, nebo velmi zakulacený tvar třetích dveří a zadního nárazníku, prostě zezadu je Mégane slušňák, nikoliv dravec. Což je trochu škoda, nadruhou stranu, alespoň neprovokujete řidiče, které míjíte.
Interiér – účel světí prostředky
Prostor na předních sedadlech je prvotřídní, stejně tak i opora těla v zatáčkách. Zároveň nabídnou příjemně měkké výplně, které jsou ideální pro delší cestování. V podélném i příčném směru je místa dostatek. Nastupování vám mohou trochu ztížit velké dveře, které se otvírají dost do široka a na parkovištích u nákupních center budete mít někdy trochu problém neomlátit auto stojící vedle. Možná si myslíte, že na zadních sedadlech, je cestování jen „nouzovka“. Pravda to je ale jen poloviční. Pokud není posádka reprezentací České Republiky v basketbalu, tak bude mít cestující vzadu dost místa na kolena, místa na hlavu už moc nebude a pokud usadíte dozadu tři dospělé pasažéry, budou tam dost natěsno. Delší cesta lze absolvovat i bez následné celodenní masáže, i tak je zaměření Méganu Coupé jasné. Dva dospělí a na zadní sedadla ideálně děti popřípadě vnoučata. Zklamáním pro mě byla loketní opěrka. Nešla výškově ani podélně nastavit a raději bych uvítal tolikrát proklínanou loketní opěrku ve Fabii, než tuto. Naopak ovládání rádia, přehrávání hudby z USB, AUX-IN vstupu, Bluetooh popřípadě CD bylo perfektní a v případě Bluetooh daleko lepší než u Peugeotu 308. Další silnou stránkou byly odkládací prostory. Objemná schránka před spolujezdcem zvládla pojmout až neuvěřitelně mnoho věcí. Důmyslnou skrýš, respektive odkládací místo, můžete naleznout pod koberečky řidiče i spolujezdce, kam můžete schovat cennosti, které zrovna potřebujete nechat v autě. Co nejvíce kazí dojem z celého interiéru, jsou použité materiály. Nejen plasty, ale třeba také kožený potah volantu. Špatná kvalita plastů je viditelná na lehkém ušpinění popřípadě poškrábání. Na druhou stranu, vše perfektně lícovalo a nic v interiéru nevrzalo a tak i přes horší materiály, je interiér obstojný. Pokud se však má Renault na něco zaměřit při vývoji čtvrté generace Méganu, jsou to právě materiály.
Jízda – je to zábava
To co Mégane nezvládne v interiéru, dokáže dohnat podvozkem a částečně i motorem. Přeplňovaná zážehová „jednadvojka“ s označením Tce umí vyprodukovat až 115 koní. Není to nijak závratná hodnota, ale na relativně lehké kupé to stačí. Trhat asfalt nebudete, závodit na okreskách také ne. K zábavě za volantem to ale bohatě stačí, stejně jako k pohodovému přejíždění. Motor si nejvíce libuje v poklidné jízdě, kdy mu vyhovují otáčky kolem 2000-2300 kdy je k dispozici 190 Nm točivého momentu. Největší pozornost si však zaslouží podvozek. Francouzští inženýři si na něm dali záležet a je to znát. Mégane je díky němu velmi obratným autem, které se ochotně vrhá do zatáček a zvolenou stopu drží velmi ochotně a to i na typicky české rozbité silnici. Zároveň si umí poradit se všemi druhy nerovností a až na pár výjimek je zvládá perfektně odtlumit. Drobnou chybu si dovoluje jen v oblasti hluku. Při přejíždění nerovností si občas bouchne, což není cítit, ale slyšet. Ve výsledku je to auto, které v kombinaci s živým motorem a skvělým podvozkem, je radost řídit. Vraťme se ještě k motoru. Ten se sice nechá ochotně vytáčet, ale jednu chybu má. Úskalím motoru je spotřeba paliva. Motor by si měl z nádrže každých 100 kilometrů usrknout 5,3 litrů. Realita je ale hodně daleko od papírových hodnot. Přesně řečeno, v kombinovaném provozu s poměrem 40% dálnice 40% mimo město a 20% město, při testu jsem dosáhl hodnoty 6,9 litru. To nic nemění na tom, že jsem si při této jízdě i docela bavil.
Závěr – méně je více
Mégane Coupé dokázal, že třídveřová karoserie má smysl. Umí nabídnout nadprůměrné pohodlí a prostor pro dva dospělé cestující a když je potřeba tak i pro další tři. Zvládne pobavit, dovést k moři, na chatu a nebo na nákup. Bez újmy na cti zvládne nahradit pětidveřový hatchback. Pokud přeci jen potřebujete vozit více než dva dospělé, můžete přesednout do většího Mégane Hatchback popřípadě zvolit kombi. Kdo však chce dát sbohem všední konvenci, pro toho je Mégane Coupé předurčen a pokud se pro něj rozhodne, nebude litovat.
Celkové hodnocení: 85 %
Základní cena vozu: 304.900 Kč (1.6 / 81 kW Life)
Základní cena testované verze: 334.900 Kč (1.2 TCe / 85 kW Life)
Cena testovaného vozu + příplatková výbava: 381.700 Kč
KLADY:
-komfortní podvozek
-velkorysí prostor na předních sedadlech
-pružný motor
ZÁPORY:
-použité materiály v interiéru
-pevná loketní opěrka
Motorizace
přeplňovaný zážehový čtyřválec
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1198
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 85 / 4500
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 190 / 2000
Palivo: benzín
Výkon
Maximální rychlost (km/h): 190
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 10.9
Spotřeba-město/mimo/kombi (l/100 km): 6.4 / 4.6 / 5.3
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?