Na trhu s kompaktními vozidly typu MPV můžeme již jedenáctým rokem vídat německého zástupce se jménem Volkswagen Touran. Ten se za poslední roky dočkal hned několika modernizací a navíc i oplastovaného provedení s označením CrossTouran.
Právě nejnovější poslední generace ve verzi Cross byla další na řadě, která se dostala do našich rukou k pečlivému otestování a už zkraje můžeme zmínit, že vůz příjemně překvapil a naše počáteční předsudky k němu po krátkém čase vyvrátil.
Design
Volkswagen Touran se i přes dlouhá léta na trhu dokáže svým designem stále určité části populace zalíbit. Zásluhu na tom mají pravidelné facelifty exteriéru a postupná obměna interiérových částí, jako jsou volant, středový panel a další. Bohužel se i tak najdou prvky, které už zkrátka dlouhá léta na trhu neskryjí a příchod nové generace Touranu je tak neodkladný.
Naše testovaná verze Cross ale nabízela něco víc než ostatní, což je patrné už při pohledu na fotografie. Oplastovaná varianta CrossTouran se vyznačuje vyšší světlou výškou o 12 milimetrů, pevnějším podvozkem a co je důležité, bohatým černým oplastováním kolem lemů blatníků a krytem podvozku. Na délku měří Volkswagen Touran současné generace 4,4 metru, ovšem uvnitř je velkorysá nabídka prostoru a člověk nemá daleko k pocitu, že sedí u sebe doma v obýváku.
Designově se nám vůz velice líbil, stříbrný lak karoserie doplněný o polepy na zadních dveřích „CrossTouran“ vypadá efektně. Tomuto modelu dodávají příjemný vzhled i přední světlomety s xenonovými výbojkami a nová přední maska chladiče. Dokonce jsme měli možnost při testovacích jízdách porovnat obyčejnou verzi nejnovějšího Tourana s naším CrossTouranem a ač jsme se snažili na obě verze vzhlížet co nejkritičtěji, designově byl vždy o krok napřed CrossTouran. Za tento fakt může zřejmě jeho dospělejší výraz, drsnější vzhled díky černému oplastování, což z něj dělá dominantnějšího člena modelové řady Touran.
Interiér a výbava
Jak jsme začátkem zmínili, 11 výrobních let modelu Touran se zkrátka někde projevit musí, o čemž jsme se přesvědčili především v interiéru. Nemusíte být úplně znalý automobilový fanda, aby vás do očí netrkl již postarší tříramenný volant, který svým designem odkazuje na starší léta a nebo středový panel, který už má také nějaké ty roky za sebou. Na druhou stranu, před pár lety se ještě tolik nešetřilo na použitých materiálech a tak v interiéru povětšinou najdeme měkčené plasty, což je u nových automobilů v dnešní době spíše zázrak než standard.
Posádku přivítají v CrossTouranu pohodlná látková sedadla s optimálním bočním vedením, které vás do určité míry dokáže podržet. Sedadla navíc byla elektricky vyhřívaná a poskytovala výborný komfort na delších cestách. S vozem byla v průběhu pár dní absolvována cesta z Prahy do Brna, abychom našli případné nedostatky v oblasti komfortu pro posádku či nějaké ty vrzající části interiéru. Naše předpoklady ale CrossTouran doslova rozprášil, i výmoly a drkotání na D1 podvozek nerozhodily a v interiéru bych si tak já osobně dovedl představit trasu vedoucí kupříkladu až do Chorvatska.
Výbava testované verze patřila téměř k těm nejlepším, takže zde nechybělo osm airbagů, stabilizační systém ESP, automatická duální klimatizace, tempomat a nebo xenonové světlomety s LED diodami pro denní svícení. Třešničkou na dortu ovšem byla panoramatická střecha, která navíc disponovala elektrickým otevíráním. Zvláště za slunného počasí se celý zbytek posádky kochal pohledem na ubíhající slunečnou oblohu a tím se jízda ve vozidle stávala ještě lepší.
Motorizace a jízda
Pod kapotou verze CrossTouran pracoval naftový čtyřválec o objemu 2.0 TDI s výkonem 140 koní a s 320 Nm točivého momentu. Ten si s vozidlem snadno pohrává a dokonce je v praxi mírně úspornější než jeho nová generace, která se instaluje do nových Volkswagenů.
Tento pro někoho neuvěřitelný fakt se nám ukázal při již zmíněné cestě po D1, kdy jsme v klidném dálničním tempu kolem 105 km/h dosáhli kombinované spotřeby 5,3 litru na 100 km. Vzhledem k tvaru karoserie, vyššímu odporu vzduchu a vyšší stavbě podvozku se jedná o hodnotu, která si zaslouží pochvalu. Kombinovaná spotřeba se dá ovšem rapidně navýšit, pokud využijete výkonový potenciál motoru naplno, to se pak spotřeba dokáže s klidným tempem dostat na hranici 8 litrů na 100 km. Jinak je ovšem CrossTouran úsporným MPV, které se řidiči s lehkou nohou na plynu odvděčí příjemnou spotřebou. K té přispívá i dobře odladěná šestistupňová manuální převodovka, jejíž dráhy jsou přesné a šestý stupeň dokáže výrazně ubrat na výsledné spotřebě. V městském provozu si drsnější Touran řekl o 6,3 litru, při dálničním tempu 130 km/h točí motorizace 2300 ot/min, přičemž v té chvíli o motoru téměř nevíte.
Odhlučnění motorizace a venkovních ruchů nás velice překvapilo. Hned zkraje totiž přišla obava, jaká atmosféra bude panovat na palubě vysokého „polo terénního“ MPV, se kterým se bude chtít řidič vydat na dálnici. Naštěstí jsme se nedočkali žádného svištění vzduchu, nepříjemného hukotu od rozměrnějších kol a i ve vyšší dálniční rychlosti se v interiéru dalo běžně hovořit.
S klidnou atmosférou na palubě ale souvisí i naladění podvozku, který využívá platformu PQ35 s prodlouženým rozvorem. Ten se snaží co nejvíce zakrýt mohutnost CrossTourana a proto jsou tlumiče odladěny svou tvrdostí někde na střední úroveň. S vozidlem se rozhodně nedá jezdit sportovně, v zatáčkách se podvozek snaží co nejvíce náklony eliminovat ale například na mokrém povrchu je často v pohotovosti systém jízdní stability ESP a klidnější jízda je tak pro Tourana mnohem lepší. Vyšší stavba karoserie se samozřejmě projeví i na dálnici, kde se při přejezdech hrbolatých nerovností CrossTouran tu a tam „více zhoupne“ což pro někoho nemusí být zrovna příjemné.
Resumé
Současný Volkswagen CrossTouran je skvělým pomocníkem do rodiny, díky svému velkému zavazadlovému prostoru a variabilitě sedadel se dá naprosto v klidu převést jak 5 osob, tak i rozměrný náklad. Naftová jednotka 2.0 TDI poskytne dostatek výkonu a zamrzí snad jen absence pohonu všech kol 4Motion, se kterým by se drsná verze Tourana mohla pustit nejen na běžné silnice, ale i do do lehčího terénu. Nástup nové generace je však nezbytný, roky zkrátka nejdou zastavit a pouhé modernizace a facelifty na vyrovnání s konkurencí pomalu časem přestanou stačit.
Celkové hodnocení: 87 %
Základní cena vozu: 625 900 Kč
Cena testované verze vč. příplatků: 710 400 Kč
KLADY:
- přijemný design
- prostorný a variabilní interiér
- bohatá výbava
- úsporný a živý motor
ZÁPORY:
- zastaralý design některých částí interiéru
- chybějící navigace
Motorizace čtyřválcový vznětový motor přeplňovaným turbodmychadlem zdvihový objem: 1968 cm3 nejvyšší výkon: 140 koní při 4200 ot/min největší točivý moment: 320 Nm při 1750 - 2500 ot/min palivo: nafta Výkon nejvyšší maximální rychlost: 194 km/h zrychlení z 0 na 100 km/h: 10,3 sekundy spotřeba (město/mimo město/kombinovaná): 6,8 l/ 4,8 l/ 5,6 l objem palivové nádrže: 60 litrů
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.
Sháníte-li ojeté SUV se silným motorem, tak máte v nabídce sekundárního trhu s auty rozhodně z čeho vybírat. Mnoho lidí má rozpočet na rodinné SUV přibližně milion korun, což na nového Kodiaqa nestačí, na prémiové značky už vůbec ne. Dnešní recenze se podívá na zoubek 6 let staré Audi Q7, kterou za milion pořídíte. To je mimochodem podobná částka, za jakou koupíte modernizovaný Kodiaq RS první generace – co je lepší volba?
Čtyřková Octavia se po pěti letech dočkala faceliftu v rámci kterého přišlo několik inovací. Důležité ovšem je, že byl zachován charakter vozu, který si stále drží velice dobrou kombinaci praktičnosti a zábavy za volantem. Jedná se o nejsilnější Octavii, která kdy vznikla. Měli byste si ji koupit nebo se vyplatí porozhlédnout u sourozenecké Cupry, která nabízí ještě podstatně silnější exempláře?