V naší redakci se koncem minulého roku objevila na týdenní test Škoda Rapid s motorem TSI a my jsme tehdy vozu dali poměrně slušné procentuální ohodnocení.
Nyní se nám do rukou dostala kratší karosářská varianta s označením Škoda Rapid Spaceback, o které se říká, že má vychytané neduhy a nedostatky klasické verze liftback. Nás napadlo tato tvrzení pořádně prověřit a jak si nový Rapid Spaceback v testu vedl, to se dočtete na dalších řádcích.
Design
Škoda Rapid Spaceback si bere velký základ z verze liftback, ovšem v tomto kratším provedení přišel Rapid o dlouhý zadní převis, čímž se zkrátila délka vozu o plných 179 milimetrů. Kratší provedení Spaceback má také méně se svažující zadní část střechy, což ocení hlavně cestující na zadní řadě sedadel, kde je teď o něco více místa nad jejich hlavami. Jako podstatnou novinku nejde nezmínit víčko palivové nádrže, které se uzamkne automaticky spolu se dveřmi. Tato vychytávka zajišťuje ochranu „simply clever“ škrabky, takže vám jí už nikdo neukradne. Při pohledu na vůz je proti liftbacku vidět tenčí konstrukce C – sloupku, který umožnil instalaci trojúhelníkového okna. Méně zkušení motorističtí nadšenci by proto mohli nového Rapida Spaceback považovat spíše za kombi než za plnohodnotný hatchback.
Při celkovém pohledu na vůz se zde krom zádi po stránce designu téměř nic nezměnilo, testovaný kousek byl v nejlepším výbavovém provedení Elegance, takže v přední části byly patrné xenonové výbojky hlavních světlometů, vůz pak dostal i 16“ litá kola s efektním designem. Zadní část se dle mého názoru dočkala díky zkosení, mnohem lepšího výrazu a usměvavé zadní světlomety verzi Spaceback náramně sluší. Proti klasickému liftbacku se jedná o příjemnou designovou proměnu a dle našeho názoru o nový Rapid jistě nebude mezi zákazníky nouze.
Interiér a výbava
U Rapida Spaceback se hlavní změny odehrály v interiéru, kde nově najdeme ve standardu například kožený tříramenný volant ze Škody Octavia III či stříbrnou lištu na palubní desce a středovém tunelu. Naopak co se nezměnilo, to jsou tvrdé plasty bez jakéhokoliv náznaku měkčení, toto bych prostě do nového Rapida v dnešní konkurenčně žhavé době nedával. Pasažéry v našem testovacím kuse přivítala látková černá sedadla s dobrým bočním vedením a elektrickým výhřevem. Černé provedení je pro takovýto vůz ideální, po zkušenostech se světlým odstínem, který zachytí i tu nejmenší část špíny, bych volil jen a pouze tmavý odstín.
Po stránce prostoru se dají změny dělit na 50/50. V přední části se nic nezměnilo, koleno řidiče občas stále bude tlačit vystouplý středový panel, ale jinak se zde pohodlně usadí řidič až do výšky 190 cm. Nevzpomínám si, jak to bylo u klasické verze Rapid, ale u Spacebacku mne při prvním usednutí do sedadla zarazila doslova „utopená“ řadící páka. Možná to bylo způsobeno náhlým přesednutím z konkurenčního modelu Golf VII, ale i tak, mám dojem, že klasický Rapid takto nízko umístěnou řadící páku nemá.
Při usednutí do zadní části se posádka teprve dočká patřičných změn. Zadní sedáky jsou příjemně měkké, díky vyšší stavbě karoserie zde přibylo místo nad hlavou a v oblasti místa pro kolena se dá hovořit doslova o básni. I přes zkušební posun sedadla na svou pozici a následném usednutí „sám za sebe“ jsem měl místa pro nohy dostatek a to je velké plus pro nový Spaceback. Bohužel jak tomu tak bývá, se zkrácením karoserie se většinou zkrácení dočká i samotný zavazadelník, čehož je Rapid Spaceback názorným příkladem.
V základu poskytne tato karosářská varianta objem 415 litrů, což rozhodně není žádná tragédie, ale ten kdo je vysazen na velké zavazadlové prostory, nechť ať se podívá po klasické verzi Rapid liftback. Pro převoz nadměrného nákladu se dají samozřejmě lehce sklopit zadní sedadla, díky čemuž se naskytne volná plocha o objemu 1380 litrů, bohužel s typickým „schodem“. Kdo by chtěl výsledný schod odstranit, musí sáhnout hlouběji do kapsy a přikoupit si dvojitou podlážku zavazadelníku, zda se tato investice vyplatí ale není jisté, verze Spaceback není rodinný stěhovák, od toho má Škoda Auto v nabídce větší modely..
Zkraje bylo zmíněno, že námi testovaná verze disponovala nejlepší výbavou Elegance, u které se ovšem i tak najde velká řada příplatkových prvků. Dokonce by stálo za úvahu, zda by Škoda nechtěla začít vyrábět „plně naložený“ model s označením Rapid Spaceback Laurin & Klement, kde by se nepřiplácelo vůbec za nic. Je pravdou, že jeho cena by značně narostla a možná by se velká část davu odklonila od větší Octavie k zmíněnému Rapidu, ale nechme tuto myšlenku raději na samotné automobilce. V základu nejvyšší výbava Elegance nabídne šestici airbagů, stabilizační systém ESP či elektricky ovládaná všechna okna, a to i z místa řidiče. Jako zřejmý nedostatek se dá považovat absence automatického dojezdu okna při zatažení. Zatímco dolu se jedním „klikem“ okno stáhne na doraz, zpátky už je nutné tlačítko držet až do úplného uzavření.
Motor a jízda
Pod kapotou tentokrát testovaného Rapida pracoval opět zážehový čtyřválcový turbomotor 1.2 TSI o výkonu 63 kW a se 160 Nm točivého momentu. V nabídce je ještě silnější verze se 77 kW / 105 koní, která oproti námi testované verzi krom většího výkonu přidá manuální převodovce i šestý převodový stupeň.
Motor s vozem nemá moc práce, jeho váha přesahující lehce 1 tunu mu to značně usnadňuje a výkon 85 koní je zde celkem dostačující. Z 0 na 100 km/h se Rapid Spaceback dostane za necelých 12 vteřin a uhánět dokáže po dálnici až 180 km/h, což na malou „jednadvojku“ není špatné. Jízdní styl se však dokáže výrazně podepsat na výsledné spotřebě. Řidiči s klidnou nohou na plynovém pedálu se snadno dostanou blízko ke kombinované spotřebě 5,3 litru na 100 km. Kdo je ovšem zastáncem sportovnější jízdy a rád si užívá výkonový potenciál na maximum, nechť ať počítá s tím, že ho vůz odmění spotřebou okolo 7,6 litru na 100 km. V průběhu testování se jsme se Spacebackem jezdili za 5,9 litru na 100 km a jízdní tempo a vytížení se dá považovat za střední. Komu by snad nestačila tato pohonná jednotka, za příplatek 25 tisíc Kč je možné zvolit silnější již zmíněnou verzi se 77 kW, která vás odměni větším výkonem a ve výsledku s trochou štěstí i nižší spotřebou, díky šestikvaltu.
Pohonná jednotka 1.2 TSI 63 kW dokáže s Rapidem pěkně cvičit a motor se probouzí už kolem 1800 otáček, kdy nastupuje počáteční náznak výkonu. Kdo je příznivcem vytáčení, ten si zde přijde na své, motorizace se s chutí nechá doprovodit až k 5000 ot/min, ale už u hranice 2800 ot/min se začne z jediné koncovky výfuku ozývat sportovní zvuk, který alespoň mým uším zněl poměrně slušně. Motoru dobře sekunduje přesná pětistupňová převodovka, která je dobře odstupňovaná. Snad jen na dálnici by se hodil zmíněný šestý stupeň, kolem rychlosti 130 km/h si totiž vůz bere lehce přes 6 litrů na 100 km/h a motor točí 2800 ot/min.
Jízda samotná je s Rapidem Spaceback o něco lepší než s klasickou verzí, za což můžou docela příjemně naladěné tlumiče, dále k tomu přispěla i instalace nového příčného nosníku a nebo vylepšená tuhost karoserie. Díky tomu se posádka zde cítí bezpečněji, vůz si nechá líbit o něco víc než klasická verze a sportovnější jízda není u varianty Spaceback žádný větší problém. Hlavní změny se totiž projeví až na okresní klikaté silnici, kde se Spaceback chová agilněji, s větší chutí se vrhá do zatáček a náklony karoserie jsou o něco menší. Snad největší novinkou je u Spacebacku nový elektromechanický posilovač řízení, bez něhož by ostatní prvky nefungovaly tak dokonale. Řízení dostalo o level vyšší důraz, zpětná vazba od předních kol byla vylepšena a celkově se nový Rapid chová klidněji.
Resumé
Nová karosářská varianta Spaceback nepřináší jen pouhou změnu designu, ale i technické vylepšení, více místa nad hlavami v zadu a nové prvky výbavy, za musíme Škodovku pochválit. I jízdní dovednosti doznali patřičných vylepšení a jízda v Rapidu Spaceback s motorem 1.2 TSI 63 kW se hodně odlišuje od dříve testovaného Rapidu liftback. Pokud bych si měl osobně vybrat mezi verzí liftback a Spaceback, volil bych druhou variantu a to i přes o něco menší zavazadelník. Snad jen ta výbava by se mohla vylepšit a Škoda Auto by mohla trochu odlehčit příplatkovou brožuru.
Celkové hodnocení: 90 %
Základní cena testované verze: 362 900 Kč
Cena testované verze vč. příplatků: 407 600 Kč
KLADY
- skvělý design karoserie
- vylepšené a ostřejší řízení
- bohatý vnitřní prostot
- živý a úsporný motor
- spotřeba
ZÁPORY:
- tvrdé plasty interiéru
- schod při sklopení zadních sedadel
- příplatková výbava
Motorizace: vznětový turbem přeplňovaný čtyřválec nejvyšší výkon: 63 kW při 4800 ot/min nejvyšší točivý moment: 160 Nm při 1500 - 3500 ot/min zdvihový objem: 1197 cm3 palivo: nafta Výkon nejvyšší rychlost: 180 km/h zrychlení z 0 na 100 km/h: 11,7 sekundy spotřeba (město/mimo/kombinovaná): 6,5 l / 4,4 l / 5,1 l objem palivové nádrže: 55 litrů
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.