Dnes se píše rok 2014 a nám se povedlo otestovat nejnovější, v pořadí již čtvrtou generaci, tohoto terénního kombíku. Navíc, pro rok 2014 doznal Outback mírného faceliftu a k tomu všemu námi otestovaná verze dostala i speciální paket Cross Line za 65 tisíc Kč, který Subaru v České republice dodává k vozidlu zcela zdarma.
Design
Subaru Outback patřilo vždy k pohledným modelům a nic se nezměnilo ani u současné čtvrté generace. Ta totiž nabízí příjemně vypadající přední masku chladiče, usměvavé zadní světlomety a decentní linie karoserie. Zmíněný paket Cross Line ovšem vozu dodal větší punc odvážnosti. Tento paket Outbacku přidal navíc robustní střešní ližiny s nastavitelnými příčníky, více zvýrazněné boční prahy, do šeda lakovaná litá kola, zatmavené pozadí předních světlometů a v neposlední řadě i černou masku chladiče. V kombinaci s celkovým terénním vzhledem se Subaru podařilo vytvořit velmi slušivý model, který se chlubí prvky odvážnosti a dravosti. Ty zdůrazňuje výkonná pohonná naftová jednota, o které bude řeč až později.
Při celkovém pohledu na vůz je jasně patrné, že nový Outback by vás nenechal nikdy v nouzi, vysoká světlá výška, propracovaný pohon všech kol Symmetrical AWD, bohaté oplastování po celém obvodu vozidla, chránící před drobnými kolizemi jak ve městě tak v terénu, to vše je důkaz toho, že nové Subaru Outback je pravověrným crossoverem, který jen zastaví jen málo co.
Interiér a výbava
Nedávno jsme zde pro vás otestovali většího sourozence s názvem Subaru Forester, který svými některými částmi interiéru připomínal 90. léta. To se u nového Outbacka naštěstí již neopakovalo a při usednutí do vozu na mne dýchla moderní atmosféra. Sami inženýři značky prý vyvíjeli interiér v duchu slov „atraktivní a kvalitní“, což se ukázalo jako fakt. Po nastavení ideální pozice řidičova sedadla za tříramenným koženým multifunkčním volantem se cítíte jako doma a samotná velikost vozidla vám v tu chvíli vůbec nedělá starosti, ba právě naopak.
Nový Outback nabízí na všech sedadlech opravdu velké množství prostoru pro posádku. Mě samotného až překvapilo, kolik místa zbude na zadních sedadlech v oblasti kolen, když jsem se chtěl posadit “sám za sebe“. Při výšce řidiče 180 cm je vpředu stále dostatečná rezerva nad hlavou, to samé ovšem platí i vzadu. Zvláště u předních sedáků bych ale uvítal výraznější boční vedení, v prudších zatáčkách vás totiž moc nepodrží a to je si myslím velká škoda.
I přes střední výbavový stupeň Comfort, byla výbava vozu poměrně slušná, vyjma navigačního systému zde nechybí prakticky nic z důležitých prvků výbavy. Už zažitou klasikou dnešní doby je například elektronická parkovací brzda, kterou kde kdo zatracuje, ovšem mě osobně se právě u rodinného Outbacka zamlouvá více než klasická ruční páka. O bezpečnost posádky se v této variantě postará osm airbagů, kotoučové brzy na všech kolech doplněné o systém ABS a EBD (elektronické rozdělení brzdné síly) či kolébkový rám. Ten se v případě kolize prohne a pohonná jednotka se optimálním způsobem zatlačí dolu pod vůz, čímž minimalizuje zranění nohou řidiče a spolujezdce.
Delší cestování v modelu Outback mě a další posádce nedělalo sebemenší problém, i přes malou boční podporu předních sedadel mě potěšilo jejich elektrické vyhřívání a na místě řidiče i elektrické nastavení. Kožený volant padne příjemně do ruky a tlačítka na něm, skrze které lze například ovládat autorádio či tempomat, nikterak nepřekáží při řízení. Testovaná verze navíc byla vybavena automatickou převodovkou, takže pod volantem nechyběla pádla pro ruční řazení. Středový panel je ve výbavě Comfort o něco menší než u nejvyšší specifikace Executive a nenabízí GPS navigaci. Na druhou stranu, standardem je zde couvací kamera.
Další předností, proč si zákazníci vybírají Subaru Outback je to, že nabízí velký zavazadlový prostor. V nesklopeném uspořádání nabídne nový Outback objem 526 litrů, po jednoduchém sklopení sedáků pomocí páček na boku zavazadelníku, se vám naskytne plocha o objemu 1677 litrů, a tam už se dá něco naložit. Vhodným doplňkem je i vysouvací roletka a dvojité víku kufru s přihrádkami, kam se dá vložit například drobný nákup, jenž by zde jinak „létal“.
Motorizace a Jízda
To zásadní, co je na novém Outbacku tak zajímavé, však přichází teprve teď. Jak název testu napovídá, otestovali jsme naprosto novou verzi, která vůbec poprvé v historii kombinuje naftový motor typu Boxer a automatickou 7-stupňovou převodovku typu Linertronic. Ta má plynule měnitelný převod CVT a její spojení s tímto motorem fungovalo v průběhu testu naprosto dokonale.
Pod kapotou Outbacka pracoval dvoulitrový naftový čtyřválec o výkonu 150 koní a 350 Nm točivého momentu. To se může někomu zdát dosti málo, vždyť nová generace i přes úbytek na váze disponuje stále hmotností přesahující 1,6 tuny, ale zdání klame. Motor typu Boxer nabízí v kombinaci se sedmistupňovým automatem absencí vyvažovací hřídele a nový měnič točivého momentu. Nový je také řetěz s kratší roztečí a speciální kapalina ve variátoru převodovky Lineartronic.
Díky tomu je jízda s tímto motorem velice snadná, řidič si užije skvělé jízdní zážitky a výkon vozu téměř neustává. Spolu s tím také vzrostla citlivost a reakce na plynový pedál, což ocení hlavně řidiči se sportovnějším temperamentem v krvi. Kdo si teď říká, že díky automatu si naftová jednotka vezme příliš mnoho paliva, ten bude příjemně překvapen. Reálná spotřeba se téměř neliší od té tabulkové. Při bežném zatížení a jízdním stylu si vůz řekl o přijatelných 6,7 litrů na 100 km, což je slušná hodnota, vezme-li v potaz robustnost a sílu vozu jako takového. Pokud se řidič hodlá pohybovat co nejúsporněji, naftový Boxer ho i přes přítomnost automatu odmění kombinovanou spotřebou 5,9 litru, to už ale chce opravdu velkou dávku snahy a sebezapření.
Po dobu testu jsme s vozem vyzkoušeli i opačné spektrum a ostrý jízdní režim se převodovce taktéž líbí. Díky možnosti přepnutí na ruční řazení skrze pádla pod volantem, se pohonná jednotka nechá snadno vytáčet a ostrá jízda nečiní Outbacku sebemenší problém. V tu chvílí je ale potřeba počítat s průměrnou spotřebou kolem 10 - 11 litrů na 100 km. V případě, že si někdo bude chtít užívat plnohodnotné práce automatu a zároveň bude motoru šlapat na krk, převodovka zvolí virtuálně nastavené převodové stupně, kdy automat odřazuje až kolem 3600 otáček za minutu, což je podstatný rozdíl oproti zbylé konkurenci. U ní se naopak otáčky musí držet do hranice 3000, pak už jejich motory umírají, za to u Subaru naopak ožívají.
Jízdní dovednosti jsou díky přiřaditelnému pohonu všech kol AWD i na nezpevněném povrchu vcelku dobré. Je pravdou, že oproti dříve testovanému Foresteru, toho Outback v terénu nezvládne tolik, ale stále zde platí pravidlo, že vás téměř nikdy nenechá v nouzi. Námi testovaná verze s převodovkou Lineartronic a systémem variabilního rozdělení točivého momentu, lehce sesazuje typickou „terénmí dravost“ modelů Subaru, takže kdo touží po pravověrném dovádění v terénu, ten ať raději zvolí verzi s manuální převodovkou a permanentním pohonem všech kol. Podvozek vozidla výborně tlumí nerovnosti a s vymletými českými silnicemi si hravě poradí, až opravdu velká nerovnost či výmol pošle do kabiny nepříjemný ráz. V případě přehnaného jízdního stylu řidiče brzy zkrotí citlivě naladěný systém jízdní stability VDC, který¨nelze zcela vypnout.
Resumé
Na nový Outback jsem se velice těšil a při informaci, že na nás čeká převratná verze s automatem jsem nemohl dospat dne, kdy si vyzvednu klíče od vozu. Po dobu testování mne vůz přesvědčil o tom, že naftový Boxer může být s klidným svědomím napojen na nový sedmistupňový automat a přitom to vozu neubere nic z jeho udávané síly a dravosti. Pohodlná přeprava všech cestujících, nezaměnitelný design a velice dobrá pasivní bezpečnost, to jsou jedny z trumfů, proč bych upřednostnil nové Subaru Outback před konkurencí a možná bych mu i odpustil cenu, která se konkrétně u této verze pohybuje lehce pod jedním milionem korun.
Druhý pohled - Jan Zýka
Když se před šesti lety poprvé objevil v Legacy a Outbacku boxer pracující na Dieselově principu, byla jím odborná veřejnost doslova nadšena. Točivost agregátu, měkký chod, nízká hmotnost, ale i spotřeba znamenaly doslova revoluci. K vyšším prodejním číslům přesto Subaru něco chybělo. Bylo to v segmentu obvyklé spojení naftového motoru s automatickou převodovkou.
S obojím jsem měl před časem několikrát čest. Jezdil jsem v dieselovém Legacy i Foresteru, stejně jako v benzínovém Outbacku s bezestupňovou převodovkou typu CVT. Jak ale tahle kombinace funguje dohromady? Mapování motoru je vcelku agresivní, takže plynulé rozjezdy vyžadují zpočátku lehkou nohu. Během jízdy už je ale všechno v naprostém pořádku a Lineartronic padne dieselu jak poklička na hrnec. Díky vysokému točivému momentu v nízkých otáčkách není potřeba motor vytáčet a v kapličce přístrojů jsem tak obvykle spatřil ručičku pohybující se mezi 1.300 – 2.000 ot./min. Razantnější sešlápnutí plynu přepne režim převodovky k řazení sedmi přednastavených virtuálních stupňů a svižnější jízda tak v mnohém připomíná měničové automaty. Manuální řazení pádly pod volantem jsem využil snad jen jako pomocnou ruku při brzdění motorem. Software Lineartronicu je ale dost chytrý i na tyto případy. S rostoucím sklonem silnice totiž dokáže do určité míry kontinuálně navyšovat otáčky a zabraňovat zrychlování vozu.
Na dálničním limitu boxer točí přibližně 2.200 ot./min., tedy podobně jako manuální šestikvat, a pohodlný Outback tak představuje skvělého společníka na dlouhé maratony. Chování auta na okreskách je nezáludné, lze ho ovládat plynem a zadní náprava snadno napomůže vykroužení oblouku té přední. Pokud ovšem neplánujete častější výlety mimo zpevněné cesty, přezujte svoje subaru na jiné pláště než dodávané celoroční Geolander G95. Na rozbahněné louce dost možná přijdou vhod, na silnici jsem ale trpěl a každá ostřeji najetá zatáčka znamenala kvílení pneumatik anebo dokonce sunutí Outbacku bokem ze zákruty. A to nemluvím o agresivní, ale jen o přiměřeně svižné jízdě. Když Roman auto přebíral od importéra, mělo na tachometru pouhých 13 km. Naměřené hodnoty spotřeby lze proto brát jen jako orientační. I přesto je ale necelých 7 litrů slušná hodnota.
Kdo se domnívá, že manželství mužného dieselového motoru s jemnou, utrápenou a na první pohled zcela nevhodnou partnerkou – bezestupňovou převodovkou nemůže fungovat, mýlí se. Několik dní strávených za volantem mě přesvědčilo o tom, že při vývoji pohonného ústrojí nespoléhalo Subaru na náhodu a přestože se jedná spíše o sňatky z rozumu, subarovské emoce, radost a zamilovanost tady pořád najdete.
Foto: Jan Zýka, Roman Havlín
Celkové hodnocení: 90 %
Základní cena vozu: 899 000 Kč (Outback 2.5i Active)
Cena testované verze: 989 000 Kč (Outback 2.0D Comfort)
KLADY:
- automatická převodovka Lineartronic
- prostorný interiér
- pasivní bezpečnost
- jízdní dovednosti na všech površích
- spotřeba
ZÁPORY:
- vyšší pořizovací cena
- ovládání palubního počítače