Tato myšlenka je ale velkým omylem, neboť i po pěti letech se malý DS3 dokáže určité části veřejnosti zalíbit a testovaná verze se speciálním paketem Faubourg Addict mu navíc dodává zvláštní punc dokonalosti, jenž také podtrhoval druhý nejvýkonnější motor v řadě, kterým je benzínový čtyřválec 1.6 THP 155.
Design
Už při informaci, že mě čeká na otestovaní malý prcek DS3 ve speciálním provedení, jsem nemohl téměř dospat dne, kdy mi měli být předány klíče od vozu. Moje očekávání se v domluvený den naplnila a na ploše autosalonu stál dravě vyhlížející malý Citroën, jehož unikátní černo-fialový odstín karoserie dostanete pouze u verze Faubourg Addict. Při prvním pohledu na vůz mne krom laku zaujala i střecha polepená speciální dekorační folií, ve které může znalec vyčíst logo DS.
Edice Faubourg Addict se z velké části zaměřuje hlavně na úpravy na míru a na rafinovanou eleganci. Kromě speciálního odstínu karoserie se tak námi testovaná DS3ka chlubila speciálním designem litých kol s diamantovým výbrusem a barevným středem kol v odstínu barvy karoserie. Jak je patrné, i pět let starý model dokáží francouzští inženýři oživit tak dobře, že vůz se na silnici neztratí a je nutné poznamenat, že za dobu testování se kolem něj na parkovišti tu a tam zastavilo pár kolemjdoucích, které přitáhla kombinace tmavého laku a efektních doplňků.
Vůz se sám o sobě vyznačuje délkou kratší jak 4 metry a jeho design jako by nezestárnul. Zepředu lze spatřit agresivně vypadající přední světlomety, jenž ve spodní částí předního nárazníku doplňují LED světla pro denní svícení a také mlhovky. Největší radost mi však dělal pohled na záď, kde moje oči vždy upoutalo decentní zadní křídlo a také dvojitá koncovka výfuku. Ta při nastartovaném motoru vydává skvělý zvuk, který mne po dobu testování nikdy neomrzel.
Interiér a výbava
O francouzských výrobcích vozidel je známo, že umějí dělat interiéry a jinak tomu není ani u DS3. Při prvním usednutí jsem doslova zapadl do rozměrných kožených sportovních sedadel, jejichž boční vedení by jim mohly závidět i některé prémiové značky na trhu. Řidiče přivítá i kůží potažený trojramenný volant, nastavitelný ve dvou osách a bez jakýchkoliv tlačítek či ovladačů, což je v dnešní době velké plus. Palubní deska se vyznačuje ve svém okolí pěkným dekorem v šachovnicovém stylu a horní kryt palubní desky pro změnu dostal kožený černý potah.
Vše k sobě poměrně dobře ladí a použité materiály v interiéru jsou kvalitní, takže zde při přejezdu větších nerovností nehrozí skřípání či vrzání. Námi testovaný model měl i rozsáhlou výbavu, takže zde nechyběl vypínatelný systém ESP, zadní parkovací senzory, automatická klimatizace nebo hudební vstup USB a AUX. Snad jen ovládání rádia by si zasloužilo o něco více citlivější ovladače, přepínat stanice během je totiž někdy opravdu adrenalin a čas od času se tlačítku zkrátka nechce pracovat. Také bych u vozidla s cenou přes půl milionu korun nečekal absenci xenonových světlometů, ty totiž jsou v dnešní době přítomné i u mnohem levnějších konkurentů. To je ale asi jediná větší chyba, za kterou bych automobilku nepochválil.
Co se týče celkového místa v kabině, na třídveřový vůz je ho zde opravdu dostatek. Při své výšce 180 cm mi nečinilo žádný problém se pohodlně usadit, nikde nic netlačí a to samé platí i o místě spolujezdce. Samozřejmostí je stísněnost na zadní řadě sedadel, kam se dají usadit tak maximálně děti či položit pár nákupních tašek, které by se vám jinak nevešly do zavazadlového prostoru o základním objemu 285 litrů.
Motor a jízda
Pod kapotou se skrýval silný benzínový motor o objemu 1.6 litru s turbodmychadlem a výkonem 156 koní. To je čistá záruka velké zábavy na především okresních silnicích, kde vás syčení turba a velký zátah již od hranice 2200 ot/min doslova přilepí k volantu. S motorem navíc spolupracuje až nečekaně dobrá šestistupňová převodovka, jejíž dráhy jsou přesné a typickou „gumovost“ zde téměř nenajdete.
Dokonalou jízdu má krom motoru na starosti i dobře odladěný posilovač řízení, se kterým se vůz vede jistě a držet zvolenou stopu i ve vyšších rychlostech nečiní zkušenému řidiči žádný problém. Maximální rychlost je dle výrobce lehce přes hranici 200 km/h a při testování na letištní ploše jí vůz dokáže s lehkostí brzy dosáhnout. Turbodmychadlo se probouzí už kolem dvou tisíc otáček ale je škoda, že výkon jako by neměl svou špičku, zkrátka vůz zrychluje a zrychluje, ovšem pak najednou nic a řidič je nucen přeřadit na vyšší rychlostní stupeň.
Koho zajímá spotřeba verze DS3 THP 155, tak ta se při klidném stylu jízdy pohybuje na hranici 6,5 litrů na 100 km, v městském provozu pak stoupá k hranici 8 litrů. Ten, kdo se nechá unést potenciálem vozidla a šlápne pořádně na plynový pedál, musí ovšem počítat se spotřebou devět litrů na 100 km. Skvělý a výkonný motor by však s vozem moc nesvedl, nebýt dobře zpracovaného a tuhého podvozku. I ten luxusněji pojatý Citroën DS3 nabízí. Jeho tužší podvozek jen tak něco nevyvede z míry a v prudších zatáčkách se vůz celkem drží. Pro úplný efekt by pak bylo vhodné zvolit lepivější sportovní pneumatiky, námi testovaná verze se nedala v zimním období moc hnát na limit, chladné a vlhké počasí spolu se zimními pneumatikami to zkrátka neumožnilo.
Ovšem je nutné říci, že i na jízdním projevu malého Citroëna se najdou chyby. Při ostré jízdě a následném prudším dobrždění (např. před zatáčkou) se záď vozu až nepříjemně rozhodí a nezkušený řidič by se mohl za volantem obohatit o nepříjemný zážitek v podobě výletu mimo silnici. Je zde sice propracovaný stabilizační systém ESP, ale i elektronika má své meze, takže jak je evidentní, do rukou mladých řidičů s čerstvým řidičským průkazem tato druhá nejsilnější verze spíše není.
Resumé
O sportovnosti modelu DS3 s motorem THP 155 nemůže být pochyb, jedná se o pomalejší „náhradu“ za francouzského kolegu se jménem Peugeot 208 GTi, ale díky tomu, že jsme testovali speciální edici Faubourg Addict, místo výkonu zde hraje velkou roli nezaměnitelný vzhled a elegance, jakou u konkurence těžko najdeme. Citroën DS3 Sport THP 155 Faubourg Addict bych proto spíše viděl u ženy s větším bankovním kontem, která si potrpí na individualizaci a zábava za volantem jí také není cizí. Na druhou stranu, ani v rukou muže by se DS3 neztratil, výkon je patřičně dostatečný na to, aby sportovně založený řidič dokázal potrápit i mnohem silnější konkurenci a položit jí pár otazníků, cože jí to vlastně ujelo.
Druhý názor na vůz - Jan Zýka
Když jsem někdy před třemi lety jezdil s přeplňovanou zážehovou „déestrojkou“ poprvé a prozatím naposledy, jako na potvoru byla zima jak v psírně a celý týden z nebe padaly trakaře. Proto jsem měl z její druhé návštěvy naší redakční garáže dvojnásobnou radost a těšil se, že navážu na vousaté zážitky z počátku roku 2011. Obhlídka exteriéru ani usednutí za volant pro mě nebyly krokem do neznáma, přesto jsem byl potěšen. K drobným změnách došlo u skupinových svítilen a na přístrojového panelu konečně zmizelo prehistorické oranžové podsvícení monochromatického displeje a bylo nahrazeno moderním černo-bílým. V kontrastu rozměrných a jednoduše pojatých ovladačů ventilace působí jako pěst na oko miniaturní tlačítka audio soustavy a navigace. Za volantem se sedí výše, což je daň za krátký rozvor a potřebu poskládat do malé DS3 alespoň průměrně vzrostlé cestující na zadní sedadla. Nešťastné se opět ukázalo osvětlení interiéru uprostřed stropu a nikoliv vpředu u zpětného zrcátka. Kolik nepublikovatelných slov padlo po setmění při pokusech o zasunutí klíčku do zapalování a nutnosti posvítit vlastním mobilem, nebudu radši zmiňovat.
Projev 1.6 THP 155 je přesvědčivý a tahá solidně od 2 tisíc otáček. Vzhledem k hmotnosti kolem 1.200 kg a ostrému řízení svým jízdním projevem dokáže být na zakroucených okreskách velmi rychlý. Bohužel vedení zatáčkami vyžaduje až příliš pozornosti a ve volantu necítíte nic víc než tahání za ruce při prudké akceleraci. A to je na zábavné trefování apexů málo. Shodou náhod jsem tentýž týden jezdil v novém Foresterovi a je s podivem, jak dokáže být řízení velkého SUV oproti sportovně se tvářícímu malému autu přesné a přesvědčivé. Velmi agresivně nastavený podvozek DS3 se s pocitově výraznější zápornou sbíhavostí zadních kol přibližuje motokárám. Při odstavení plynu v zatáčce má záď tendenci krátký citroën předběhnout a pokud jedete pilu na nekvalitním povrchu, musíte auto pevně krotit ve svých rukách, jinak začne po silnici nervózně poskakovat.
Celkové hodnocení: 86 %
Základní cena vozu: 513 100 Kč
Cena testované verze: 564 100 Kč
KLADY:
- dravý jízdní projev
- elegantní design karoserie
- sportovní kožená sedadla
- přijatelná spotřeba
ZÁPORY:
- absence xenonových světlometů
- někdy hlučnější podvozek
Motorizace |
zážehový čtyřválec |
zdvihový objem: 1558 cm3 |
nejvyšší výkon: 115 koní při 6000 ot/min |
nejvyšší točivý moment: 240 Nm od 1400 ot/min |
palivo: benzín |
Výkon |
maximální rychlost: 210 km/h |
zrychlení z 0 na 100 km/h: 7,3 sekundy |
spotřeba (město/mimo/kombinovaná): 8,2 l/ 4,7 l/ 6 l |
objem palivové nádrže: 50 l |