TEST: Seat Leon ST 1.4 TSI - Španěl s batohem

ar5, 20. února 2014, 23:07 Google+

Na automobilovém trhu je spousta automobilů typu kombi, mezi nimiž se zvláštně v dnešní době odehrávají těžké souboje o zákazníky. Mezi velmi populární Škodu Octavia III Combi a Volkswagen Golf VII Variant se nyní od konce roku 2013 zařadil i španělský nováček Seat Leon ST.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor

Sdílejte článek

Ten nabízí oproti zmíněné dvojici provokativnější design karoserie a taktéž slušné vnitřní a výkonové parametry. Nám to samozřejmě nedalo a nový Seat Leon ST se stal dalším z těch, který prošel redakčním testem, aby obhájil své místo na trhu.

Design

Nová generace Leona se vyznačuje jiným designovým jazykem než jeho předchůdce, a je potřeba uznat, že změna mu zásadně prospěla. Při pohledu na vůz zaujmou hlavně nové světlomety s dravým nádechem, které svou grafikou vzbuzují patřičný respekt. Celkový design se krom toho vyznačuje i prolysy na boku  karoserie, které vylepšují obtékání vzduchu kolem vozidla při vyšších rychlostech. Zadní část Leona ST zdobí velké logo značky a také rozměrný název modelu, to aby každý předjetý řidič poznal, s kým že měl tu čest se na silnici potkat. 

Při rozměrovém srovnání se stávajícím prodejním trhákem, Škodou Octavia III Combi, je velmi zajímavé, že oproti Leonu ST je nová Octavia jen o pár centimetrů delší. I rozvor náprav je u ní jen nepatrně větší, což ve výsledku znamená, že na trhu se zřejmě postupem času odehraje zajímavý souboj. Kde kdo si totiž potrpí na zajímavý vzhled zkombinovaný s velkým vnitřním prostorem a tuto kombinaci nový Seat Leon ST rozhodně nabízí.

Při přebírce vozidla mne asi nejvíce zaujal skvěle vypadající modrý lak karoserie, jenž hlavně ve slunečném počasí doslova zářil a pozornosti kolemjdoucích sem tedy rozhodně neunikl. K tomu přidejte litá sedmnácti palcová kola se sportovními zimními pneumatikami Pirelli Sottozero 3 a dokonalý efekt je zaručen.

Interiér a výbava

Po usednutí do interiéru je zde patrný vliv koncernu Volkswagen. Ovladače klimatizace, světel, stropní lampičky, toto vše jako by vypadlo z oka sesterského modelu Golf, což ale nepovažuji za chybu. Jejich provedení je velmi kvalitní, příjemné na pohled a útulnost interiéru je v celkové míře na přijatelné úrovni.

První dojem z posezu v novém Leonu ST byl takový, že vůz má obrovské množství místa pro cestující vpředu, což se mi následně potvrdilo díky informační tabulce výrobce. Dle této tabulky dosahují celkové parametry v přední části větších hodnot, než které nabídne současná verze Octavie Combi. Místa nad hlavou je v přední části dostatek, při mé výšce 182 cm mi stále zbyla několika centimetrová rezerva. To s místem vzadu je to o něco horší, avšak stále se zde pohodlně usadí 2 dospělé osoby do výšky 182 cm. Pro kolena je v zadní části místa spíše tak akorát a pár centimetrů navíc by zde rozhodně neuškodilo. Příjemným doplňkem na cesty byly LED lampičky ve stropě vozu, stejně tak příplatkové zatmavení bočních zadních oken.

Ona výbava samotná je u Leonu ST poměrně štědrá. Již v základní specifikaci Basis naleznete systém ESP, boční a hlavové airbagy či multikolizní brzdu. V námi testované verzi Style navíc jízdu zpříjemňovala automatická dvouzónová  klimatizace či LED přední světlomety, jejichž svítivost patří do skupiny "vynikající". Příplatková výbava sice obsahuje opravdu tučné množství prvků, ale je nutné říci, že i ve středním výbavovém stupni se vůz vyznačuje dlouhým výčtem výbavy, kterou již zde zmíněná Octavia Combi v tom samém srovnatelném stupni výbavy nenabídne.  

Rodinná verze Leon ST je především určena pro rodiny s dětmi, a tak mezi hlavní kritéria se řadí i objem zavazadlového prostoru. Ten v základní konfiguraci disponuje 587 litry, při jednoduchém sklopení zadní řady sedadel se pak naskytne prostor o objemu 1470 litrů. Potěší také dvojité víko kufru s bočními kapsami, kam se dá naprosto bez problému uložit drobnější nákup. Pro převoz opravdu dlouhých předmětů je možné za příplatek dokoupit i funkci sklopení spolujezdcova sedadla, to pak převezete opravdu dlouhé předměty.

Motor a jízda

Námi testovaná verze ukrývala pod kapotou skvěle pracující benzínový čtyřválec 1.4 TSI o výkonu 140 koní. Ten spolupracuje se šestistupňovou manuální převodovkou, jejíž dráhy jsou přesné a příjemně dlouhé. S tímto motorem je vůz dostatečně živý a výkon mu i přes větší hmotnost opravdu neschází. 

Benzínový čtyřválec dopovaný turbodmychadlem s vozem ochotně zrychluje v jakýchkoliv otáčkách a velká řádka ostatních řidičů nedokázala pochopit dravost „středně velkého modrého kombíku“. Výkon 140 koní je pro tuto rodinou variantu dostačující a ani spotřeba neleze do závratných výšin.

Ta se v průběhu testování při středně náročném jízdním tempu dostala na hodnotu 6,5 litru na 100 km, což je skvělá hodnota vzhledem k tomu, že výkonový potenciál Leona ST byl využíván někdy opravdu na maximum. Při dálničním limitu 130 km/h motor točí téměř 3000 ot/min., což se projevuje silnějším zvukovým doprovodem v kabině. Ten je ale i tak stále dosti utlumený a u některé dříve testované konkurence je to v této oblasti o poznání horší. Za odhlučnění kabiny bych tak novému Leonu ST dal plus. 

Co se týče samotné jízdy, podvozek verze ST je příjemně odladěn, dá se říci, že je dostatečně komfortní a přitom v prudkých zatáčkách se vůz příliš nenaklání. Za tento fakt mohlo jistě zavěšení typu McPherson vpředu a kliková náprava s vlečenými rameny vzadu. Velkou měrou ale na celkové ovladatelnosti a jízdním projevu měly zásluhu i „lepivé“ zimní pneumatiky Pirelli, s nimiž vůz výborně držel zvolenou stopu.

Kvalitní podvozek dokážou rozhodit až větší nerovnosti na vozovce, jenž do interiéru občas přinesou nepříjemné zadunění. Naštěstí, interiér je kvalitně zpracován, takže i při přejezdu větších nerovností nikde nic nevrže a neklepe. K jízdnímu projevu tedy žádné větší připomínky nemám, na rodinný kombík se Leon ST chová vyváženě a silný a přitom úsporný motor TSI je zde velkým přínosem.

Resumé

Nevím proč, ale z tria Golf, Octavia a Leon mě osobně právě Leon připadá nejvíce atraktivní. Jeho design je totiž odlišný, s tímto modelem rozhodně nezapadnete do průměru a jeho celkové vlastnosti společně s motorem 1.4 TSI 103 kW tvoří ideální volbu pro typickou českou rodinu. Spotřeba se i přes sportovnější jízdu nepřehoupne přes hranici 7,2 litru na 100 km a útulnost spolu s odhlučněním interiéru dodají příjemnou atmosféru na palubě, kterou někteří z přímých konkurentů dokáží jen stěží nabídnout. 

Druhý pohled na vůz - Jan Zýka

Hned na úvod se přiznám, že Seat nikdy nepatřil mezi moje oblíbené značky. A po zkušenostech s jinými výrobky španělského průmyslu jsem ani od Leona nečekal kdovíjaké pozdvižení. Jaké bylo moje překvapení, když mi Roman optimisticky naladěn s upřímně mířenými slovy „užij si to“ předával klíčky od moderně a elegantně vyhlížejícího kombíku v nádherném tyrkysovém laku. Naživo vypadá „estéčko“ mnohem lépe než na fotkách a ve třídě moc hezčích kombi nenajdeme. Lví podílem je to zásluha LED osvětlení s povedeným designem. Bez něj ušetříte z kasičky 30 tisíc, ale Leon ztratí svůj půvab.

Rovněž interiér se zdál na obrázcích být poněkud strohým a fádním. I tyto pocity se ale po prvotním usednutí za volant rozplynuly jako děsivé stíny s ranním rozbřeskem. Ergonomicky není co vytknout a dokonce v Octavii nebo Golfu tolik kritizované nízké umístění displeje multimediálního systému vyřešili v Seatu daleko lépe. Vešel se totiž mezi výdechy ventilace. Palubní deska svým kolmým ztvárněním připomíná Auris a umocňuje řidičův příjemně nízký posaz. Přední sedačky s výrazným bočním tvarováním dobře obepnou tělo a podrží i při divokých manévrech, korpulentnější postavy ale můžou mít problém.

Stejně mě Leon přesvědčil i na silnici. Nejsilnější jedna-čtyřka TSI svým výkonem víc než dostačuje a udivuje pružností v širokém spektru otáček. Jak se můžete přesvědčit na kratičkém videu na naší facebookové stránce, vůz je schopen jet se zařazenou trojkou 30, nebo taky 140 km/h. Přestože motor postrádá výkonovou špičku, jedná se o řidičsky velmi příjemný agregát se snadno dostupným točivým momentem a schopností solidní práce už mezi 1.500 a 2.000 ot./min. Spotřeba se při takovém tempu může dostat i k 5,5 l/100 km. Jinak jsem jezdil za 6 - 6,5 litru.

K dokonalému komfortu, zejména kvůli krátkým příčným nerovnostem, bych dal přednost o palec menším kolům, přesto ani na 17" moje pozadí výrazně nestrádalo. Zatáčkami se ST proplétá obratně, při odstavení plynu se delší převis postará o zajímavě mrštné kopírování předních kol, které ale při rozumném zacházení nikdy nepřejde do situace, kdy bude potřeba pomocná ruka od stabilizace. Za chování na limitu má tedy ode mě podvozek jedničku. A stejnou známku si vyslouží i Leon jako takový. Za těch několik stovek kilometrů jsem nenašel nic, co by mi vadilo nebo bylo vyloženě špatně (abnormálně tuhý chod spojkového pedálu přisuzuji konkrétnímu kusu). 

Naopak spousta maličkostí mě potěšila a Leon ST 1.4 TSI se trefil do mého vkusu svým designem, barvou karoserie, pozicí za volantem, jízdními vlastnostmi i uživatelsky příjemnou pohonnou jednotkou a ve vnitrokoncernovém souboji Leon vs. Golf vs. Octavia vítězí relativním nezájmem u zlodějů. Předsudky ale neumírají a otazníky visí jen nad spolehlivostí a kvalitou zpracování s přibývajícími kilometry a koneckonců i nad zůstatkovou hodnotou Seatu.

Celkové hodnocení: 89 %

Cena testované verze vč. akční slevy: 466 900 Kč

Cena testované verze vč. příplatků: 521 600 Kč

KLADY:

- design karoserie
- prostornost a zpracování interiéru
- jízdní vlastnosti s motorem TSI
- bohatá výbava

ZÁPORY:

- někdy nepříjemné rázy od kol
- místo pro kolena na zadních sedadlech

Motorizace       
zážehový čtyřválec
zdvihový objem: 1395 cm3
nejvyšší výkon: 140 koní při 4500 - 6000 ot/min
největší točivž moment: 250 Nm při 1500 - 3500 ot/min
palivo: benzín
 
Výkon
maximální rychlost: 211 km/h
zrychlení z 0 na 100 km/h: 8.4 sekundy
spotřeba (město/mimo/kombinovaná): 6,6 l/ 4,5 l/ 5,3 l
objem palivové nádrže: 50 litrů

Vytisknout

Diskuze: TEST: Seat Leon ST 1.4 TSI - Španěl s batohem

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Citroen C5X

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid aneb francouzský křižník očima Terezky

Nový motor Honda V3

Společnost Honda na veletrhu EICMA 2024 představuje nový průlomový koncept spalovacího motoru

Ilustrační foto

Co ovlivňuje cenu vašeho havarijní pojištění?

Lexus UX300h

TEST Lexus UX300h F Sport – stále oblíbenější prémiový crossover po modernizaci

Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style

TEST Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style – univerzální kombík pro klidné řidiče

Škoda Enyaq Sportline 85

TEST Škoda Enyaq Sportline 85 – vylepšená vlajková loď z elektrické rodiny Škoda

Škoda Octavia Combi

TEST Škoda Octavia Combi 1,5 TSI m-HEV – faceliftovaná verze se spotřebou pod 5 litrů

Ilustrační foto

V čem se liší povinné ručení pro mladé?

Citroen C5X plug-in hybrid

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid – cesta na dovolenou + spaní v autě

Cyklokaravan

Elektrokolo s mini karavanem, hodně stylové cestování

Škoda Kodiaq II

TEST Škoda Kodiaq 2,0 TDI 142 kW 4x4 – český sen podruhé, je ale lepší než Superb?

EcoWheel Diabel

TEST EcoWheel Diabel – elektrická motorka s drsnou tváří

Kontrola okresů

10 nejzvláštnějších dopravních předpisů, které byste měli před svými cestami do zahraničí znát

Ilustrační foto

Co je CarPlay a jak ho nejlépe využít? Plus další vychytávky do auta

Škoda Superb Combi IV

TEST Škoda Superb Combi L&K 2,0 TDI 142 kW 4x4 – vrchol nabídky, stojí za to ?

reklama

Doporučujeme

Nová Škoda Octavia G-TEC brzy rozšíří nabídku výrobce - anotační foto

Nová Škoda Octavia G-TEC brzy rozšíří nabídku výrobce

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Co ovlivňuje cenu vašeho havarijní pojištění?

  2. DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid aneb francouzský křižník očima Terezky

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud