Ten nabízí oproti zmíněné dvojici provokativnější design karoserie a taktéž slušné vnitřní a výkonové parametry. Nám to samozřejmě nedalo a nový Seat Leon ST se stal dalším z těch, který prošel redakčním testem, aby obhájil své místo na trhu.
Design
Nová generace Leona se vyznačuje jiným designovým jazykem než jeho předchůdce, a je potřeba uznat, že změna mu zásadně prospěla. Při pohledu na vůz zaujmou hlavně nové světlomety s dravým nádechem, které svou grafikou vzbuzují patřičný respekt. Celkový design se krom toho vyznačuje i prolysy na boku karoserie, které vylepšují obtékání vzduchu kolem vozidla při vyšších rychlostech. Zadní část Leona ST zdobí velké logo značky a také rozměrný název modelu, to aby každý předjetý řidič poznal, s kým že měl tu čest se na silnici potkat.
Při rozměrovém srovnání se stávajícím prodejním trhákem, Škodou Octavia III Combi, je velmi zajímavé, že oproti Leonu ST je nová Octavia jen o pár centimetrů delší. I rozvor náprav je u ní jen nepatrně větší, což ve výsledku znamená, že na trhu se zřejmě postupem času odehraje zajímavý souboj. Kde kdo si totiž potrpí na zajímavý vzhled zkombinovaný s velkým vnitřním prostorem a tuto kombinaci nový Seat Leon ST rozhodně nabízí.
Při přebírce vozidla mne asi nejvíce zaujal skvěle vypadající modrý lak karoserie, jenž hlavně ve slunečném počasí doslova zářil a pozornosti kolemjdoucích sem tedy rozhodně neunikl. K tomu přidejte litá sedmnácti palcová kola se sportovními zimními pneumatikami Pirelli Sottozero 3 a dokonalý efekt je zaručen.
Interiér a výbava
Po usednutí do interiéru je zde patrný vliv koncernu Volkswagen. Ovladače klimatizace, světel, stropní lampičky, toto vše jako by vypadlo z oka sesterského modelu Golf, což ale nepovažuji za chybu. Jejich provedení je velmi kvalitní, příjemné na pohled a útulnost interiéru je v celkové míře na přijatelné úrovni.
První dojem z posezu v novém Leonu ST byl takový, že vůz má obrovské množství místa pro cestující vpředu, což se mi následně potvrdilo díky informační tabulce výrobce. Dle této tabulky dosahují celkové parametry v přední části větších hodnot, než které nabídne současná verze Octavie Combi. Místa nad hlavou je v přední části dostatek, při mé výšce 182 cm mi stále zbyla několika centimetrová rezerva. To s místem vzadu je to o něco horší, avšak stále se zde pohodlně usadí 2 dospělé osoby do výšky 182 cm. Pro kolena je v zadní části místa spíše tak akorát a pár centimetrů navíc by zde rozhodně neuškodilo. Příjemným doplňkem na cesty byly LED lampičky ve stropě vozu, stejně tak příplatkové zatmavení bočních zadních oken.
Ona výbava samotná je u Leonu ST poměrně štědrá. Již v základní specifikaci Basis naleznete systém ESP, boční a hlavové airbagy či multikolizní brzdu. V námi testované verzi Style navíc jízdu zpříjemňovala automatická dvouzónová klimatizace či LED přední světlomety, jejichž svítivost patří do skupiny "vynikající". Příplatková výbava sice obsahuje opravdu tučné množství prvků, ale je nutné říci, že i ve středním výbavovém stupni se vůz vyznačuje dlouhým výčtem výbavy, kterou již zde zmíněná Octavia Combi v tom samém srovnatelném stupni výbavy nenabídne.
Rodinná verze Leon ST je především určena pro rodiny s dětmi, a tak mezi hlavní kritéria se řadí i objem zavazadlového prostoru. Ten v základní konfiguraci disponuje 587 litry, při jednoduchém sklopení zadní řady sedadel se pak naskytne prostor o objemu 1470 litrů. Potěší také dvojité víko kufru s bočními kapsami, kam se dá naprosto bez problému uložit drobnější nákup. Pro převoz opravdu dlouhých předmětů je možné za příplatek dokoupit i funkci sklopení spolujezdcova sedadla, to pak převezete opravdu dlouhé předměty.
Motor a jízda
Námi testovaná verze ukrývala pod kapotou skvěle pracující benzínový čtyřválec 1.4 TSI o výkonu 140 koní. Ten spolupracuje se šestistupňovou manuální převodovkou, jejíž dráhy jsou přesné a příjemně dlouhé. S tímto motorem je vůz dostatečně živý a výkon mu i přes větší hmotnost opravdu neschází.
Benzínový čtyřválec dopovaný turbodmychadlem s vozem ochotně zrychluje v jakýchkoliv otáčkách a velká řádka ostatních řidičů nedokázala pochopit dravost „středně velkého modrého kombíku“. Výkon 140 koní je pro tuto rodinou variantu dostačující a ani spotřeba neleze do závratných výšin.
Ta se v průběhu testování při středně náročném jízdním tempu dostala na hodnotu 6,5 litru na 100 km, což je skvělá hodnota vzhledem k tomu, že výkonový potenciál Leona ST byl využíván někdy opravdu na maximum. Při dálničním limitu 130 km/h motor točí téměř 3000 ot/min., což se projevuje silnějším zvukovým doprovodem v kabině. Ten je ale i tak stále dosti utlumený a u některé dříve testované konkurence je to v této oblasti o poznání horší. Za odhlučnění kabiny bych tak novému Leonu ST dal plus.
Co se týče samotné jízdy, podvozek verze ST je příjemně odladěn, dá se říci, že je dostatečně komfortní a přitom v prudkých zatáčkách se vůz příliš nenaklání. Za tento fakt mohlo jistě zavěšení typu McPherson vpředu a kliková náprava s vlečenými rameny vzadu. Velkou měrou ale na celkové ovladatelnosti a jízdním projevu měly zásluhu i „lepivé“ zimní pneumatiky Pirelli, s nimiž vůz výborně držel zvolenou stopu.
Kvalitní podvozek dokážou rozhodit až větší nerovnosti na vozovce, jenž do interiéru občas přinesou nepříjemné zadunění. Naštěstí, interiér je kvalitně zpracován, takže i při přejezdu větších nerovností nikde nic nevrže a neklepe. K jízdnímu projevu tedy žádné větší připomínky nemám, na rodinný kombík se Leon ST chová vyváženě a silný a přitom úsporný motor TSI je zde velkým přínosem.
Resumé
Nevím proč, ale z tria Golf, Octavia a Leon mě osobně právě Leon připadá nejvíce atraktivní. Jeho design je totiž odlišný, s tímto modelem rozhodně nezapadnete do průměru a jeho celkové vlastnosti společně s motorem 1.4 TSI 103 kW tvoří ideální volbu pro typickou českou rodinu. Spotřeba se i přes sportovnější jízdu nepřehoupne přes hranici 7,2 litru na 100 km a útulnost spolu s odhlučněním interiéru dodají příjemnou atmosféru na palubě, kterou někteří z přímých konkurentů dokáží jen stěží nabídnout.
Druhý pohled na vůz - Jan Zýka
Hned na úvod se přiznám, že Seat nikdy nepatřil mezi moje oblíbené značky. A po zkušenostech s jinými výrobky španělského průmyslu jsem ani od Leona nečekal kdovíjaké pozdvižení. Jaké bylo moje překvapení, když mi Roman optimisticky naladěn s upřímně mířenými slovy „užij si to“ předával klíčky od moderně a elegantně vyhlížejícího kombíku v nádherném tyrkysovém laku. Naživo vypadá „estéčko“ mnohem lépe než na fotkách a ve třídě moc hezčích kombi nenajdeme. Lví podílem je to zásluha LED osvětlení s povedeným designem. Bez něj ušetříte z kasičky 30 tisíc, ale Leon ztratí svůj půvab.
Rovněž interiér se zdál na obrázcích být poněkud strohým a fádním. I tyto pocity se ale po prvotním usednutí za volant rozplynuly jako děsivé stíny s ranním rozbřeskem. Ergonomicky není co vytknout a dokonce v Octavii nebo Golfu tolik kritizované nízké umístění displeje multimediálního systému vyřešili v Seatu daleko lépe. Vešel se totiž mezi výdechy ventilace. Palubní deska svým kolmým ztvárněním připomíná Auris a umocňuje řidičův příjemně nízký posaz. Přední sedačky s výrazným bočním tvarováním dobře obepnou tělo a podrží i při divokých manévrech, korpulentnější postavy ale můžou mít problém.
Stejně mě Leon přesvědčil i na silnici. Nejsilnější jedna-čtyřka TSI svým výkonem víc než dostačuje a udivuje pružností v širokém spektru otáček. Jak se můžete přesvědčit na kratičkém videu na naší facebookové stránce, vůz je schopen jet se zařazenou trojkou 30, nebo taky 140 km/h. Přestože motor postrádá výkonovou špičku, jedná se o řidičsky velmi příjemný agregát se snadno dostupným točivým momentem a schopností solidní práce už mezi 1.500 a 2.000 ot./min. Spotřeba se při takovém tempu může dostat i k 5,5 l/100 km. Jinak jsem jezdil za 6 - 6,5 litru.
K dokonalému komfortu, zejména kvůli krátkým příčným nerovnostem, bych dal přednost o palec menším kolům, přesto ani na 17" moje pozadí výrazně nestrádalo. Zatáčkami se ST proplétá obratně, při odstavení plynu se delší převis postará o zajímavě mrštné kopírování předních kol, které ale při rozumném zacházení nikdy nepřejde do situace, kdy bude potřeba pomocná ruka od stabilizace. Za chování na limitu má tedy ode mě podvozek jedničku. A stejnou známku si vyslouží i Leon jako takový. Za těch několik stovek kilometrů jsem nenašel nic, co by mi vadilo nebo bylo vyloženě špatně (abnormálně tuhý chod spojkového pedálu přisuzuji konkrétnímu kusu).
Naopak spousta maličkostí mě potěšila a Leon ST 1.4 TSI se trefil do mého vkusu svým designem, barvou karoserie, pozicí za volantem, jízdními vlastnostmi i uživatelsky příjemnou pohonnou jednotkou a ve vnitrokoncernovém souboji Leon vs. Golf vs. Octavia vítězí relativním nezájmem u zlodějů. Předsudky ale neumírají a otazníky visí jen nad spolehlivostí a kvalitou zpracování s přibývajícími kilometry a koneckonců i nad zůstatkovou hodnotou Seatu.
Cena testované verze vč. akční slevy: 466 900 Kč
Cena testované verze vč. příplatků: 521 600 Kč
KLADY:
Motorizace |
zážehový čtyřválec |
zdvihový objem: 1395 cm3 |
nejvyšší výkon: 140 koní při 4500 - 6000 ot/min |
největší točivž moment: 250 Nm při 1500 - 3500 ot/min |
palivo: benzín |
Výkon |
maximální rychlost: 211 km/h |
zrychlení z 0 na 100 km/h: 8.4 sekundy |
spotřeba (město/mimo/kombinovaná): 6,6 l/ 4,5 l/ 5,3 l |
objem palivové nádrže: 50 litrů |