Citroën C4 Picasso je pro mnoho rodin velice známým prostorným rodinným automobilem, jehož první generace se v druhé polovině 90. let těšila celkem velké oblibě. Nám se nyní naskytla možnost otestovat současnou nejnovější generaci tohoto vozu, která byla v nejvyšším výbavovém stupni Exklusive, přičemž pod její kapotou pracoval úsporný naftový motor o objemu 1.6 e-HDI.
Design
Design vozu vypadá, jako by byl převzat z nějakého sci-fi filmu od nějaké vesmírné loďě, což z něj dělá dosti výstřední kousek mezi běžným českým vozovým parkem. Tato výstřednost je však právě jeden z plusů, které bych vozu udělil, francouzské vozy vždy patřily k těm, jejichž design nezestárne ani po několika letech.
Nový Citroënu C4 Picasso vychází z konceptu Technospace, jenž byl představen na autosalonu v Ženevě. Jak je vidět, podoba koncepční a sériové verze je téměř totožná, takže na voze jsou k vidění úzké, do dvou částí rozdělené přední světlomety, které v naší nejvyšší specifikaci Exclusive disponovaly bi-xenonovými výbojkami s natáčením. Tady bych se však pozastavil nad nastavením sklonu hlavních světlometů.
V nočních hodinách mi připadalo, že výbojky svítí až moc nízko k silnici, doslova sem neviděl dále než 15 metrů před vůz, což ještě teď nedokážu pochopit. Až dálková světla mi pro změnu osvětlila i to, co bych s jinými konkurenčními modely v noci těžko viděl. Zkrátka, nevím kde přesně byla chyba, zda je toto nastavení potkávacích světlometů normální, ale při přesednutí z německé konkurence do modelu C4 Picasso jsem měl zkrátka pocit, že nevidím dostatečně daleko.
I záď nové generace Picassa se dočkala některých změn, například dostala diodami tvořené líbivé světlomety a v nejvyšší výbavě vůz po celém boku zdobila velká chromovaná lišta a čokoládově hnědý lak karoserie.
Celkově je nové Picasso podobné svému předchůdci, avšak zároveň se posunulo o další level dále v oblasti nezaměnitelného designu a prosklenosti karoserie, kdy například panoramatická střecha dokáže za slunného dne vůz dokonale prosvítit.
Interiér a výbava
V nové generaci C4 Picasso je snad největší pokrok v oblasti zpracování interiéru a přeměně ovládacích prvků. Ve voze totiž najdeme hned dva dotykové displeje a naopak minimum tlačítek. Hlavní funkce vozidla, jako jsou klimatizace, navigace či ovládání rádia, se provádí skrze velký dotykový displej na středové konzoly, což byl pro mě ze začátku velký nezvyk. Nezvykem pro mě byl i obří palubní digitální displej s ukazateli, který byl umístěn přesně uprostřed palubní desky. Klasické budíky či ukazatele tak zde opravdu nikdo nenajde.
Při usednutí do vozu jsem si v prvních vteřinách říkal, že jsem snad usedl do autobusu a ne do nové generace rodinného MPV. Velká prosklenost doplněná pohodlnými rozměrnými koženými křesly s opěrkami, mě doslova dostala a takovýto prostor je přímo stvořený pro rodiny, jejichž děti se rády dívají při cestách všemi okny ven na ubíhající krajinu.
Přední kožená sedadla, řidiče a spolujezdce doslova obepnou, jsou příjemně měkká a jejich příplatková masážní funkce přijde často vhod, a to především na delších dálničních trasách. Pro spolujezdce je zde navíc připravena i nožní elektricky výsuvná opěrka, po jejímž vysunutí se spolujezdec může cítit, jako by ležel na koženém masážním lehátku (což nemá k pravdě daleko).
V zadní části vozu se pohodlně usadí vedle sebe tři pasažéři, přičemž každé ze sedadel má své individuální nastavení podélného posunutí a nastavení sklonu opěradla. Komu by to bylo málo, ten zde najde i okenní roletky proti slunci a výdechy klimatizace s vlastním nastavením. Díky příplatkovému panoramatickému střešnímu oknu zde nepatrně ubylo místa nad hlavami zadních cestujících, ovšem je pravdou, že v zadní části se povětšinou budou vozit zpravidla jen děti, a pro ty zde bude místa ve všech směrech více než dost.
Jako nedostatek bych ale zmínil systém sklápění zadní řady sedadel. Pokud někomu z francouzských inženýrů připadá v pořádku, že sedadla se sklápí taháním za 2 těžce přístupné látkové pásky, pak to není v pořádku. Mě osobně se ani jednou nepovedlo sklopit sedadla bez pomoci druhé osoby, která tahala za druhý pásek. Systém sklápění bych tak vylepšil například jednoduchým zatažením za táhlo u každého sedadla.
U nového Picassa narostl i zavazadlový prostor, kdy jeho základní objem činí v závislosti na poloze zadních sedadel mezi 537 až 630 litry. Po jejich složitém sklopení vznikne rovná plocha s objemem 1709 litrů, což je úctyhodný parametr.
Motor a jízda
Jak již bylo zmíněno, testovaná verze pod svou kapotou ukrývala naftový čtyřválec 1.6 e-HDi, který disponuje výkonem 115 koní a točivým momentem 270 Nm. S ním je pak spojena celkem přesná šestistupňová manuální převodovka, avšak v nabídce je i možnost připlatit si za automatickou robotizovanou převodovku.
Největším plusem motoru 1.6 e-HDI má být dle výrobce spotřeba, která se nemá přehoupnout v kombinovaném režimu přes hodnotu 3,8 l na 100 km. Tento fakt jsme se rozhodli prověřit a výsledná spotřeba se při opravdovém snažení dostala na hodnotu 4,7 litru, což sice není tak nízký údaj jako uvádí výrobce, na druhou stranu jde stále o slušnou hodnotu, slibující velký dojezd na jednu nádrž, která má objem 55 litrů. Při dálniční rychlosti 130 km/h se motor pohybuje lehce nad hranicí 2000 ot/min a nárokuje si přibližně 5,2 litru na 100 km. Celkově se tedy jedná o velmi úspornou a tichou jednotku, která své majitele nesedře z kůže.
Co se týče manuální převodovky, tam bych měl jednu výhradu. Jak je již asi někomu jasné, „francouzové“ se i přes neustálá zlepšení nemohou zbavit toho, že tu a tam vám vypadne rychlost a nebo v tuhých mrazech nejde pořádně zařadit první převodový stupeň. I tak mne ale převodovka potěšila poměrně krátkými dráhami a přítomností šestého převodového stupně.
Pocity z jízdy v novém Picassu jsem měl tu a tam občas velice smíšené, posilovač řízení je nastaven na střední úroveň, takže řidiči se dostává dostatku zpětné vazby od kol, ovšem náklony karoserie by mohly být o něco menší.
Hlavně na vlhkém povrchu je nutné si dát velký pozor na přílišné ostřejší zatáčení s vozem, díky vyšší stavbě karoserie se vůz snadno rozhoupe a pak na řadu přichází citlivě naladěný systém ESP, jenž má někdy opravdu co dělat. Na druhou stranu ale je pravdou, že s plně naloženým vozem plným dětí asi nikdo nepojede moc zběsile.
Resumé
Francouzské vozy mám poměrně dosti v oblibě a moc dobře si pamatuji na dobu, kdy byla uvedena první generace modelu Piccaso. Nejnovější její zástupce šel zase o kus dál a vylepšil snad vše, co se dalo. I tak se ale najdou na voze některé chyby, jako je již zmíněné sklápění zadní řady sedadel, za které bych vývojáře Citroënu nepochválil. Díky motoru 1.6 e-HDI a útulnému interiéru si ale vůz získal mé srdce a jeho design taktéž přispívá k tomu, že jen tak nezapadne do „suchého“ vozového parku na našich silnicích.
Celkové hodnocení: 86 %
Základní cena vozu v testované verzi: 464 900 Kč Cena testované verze vč. příplatků: 731 900 Kč KLADY: - extravagantní design - prostornost - výbava - úsporná naftová jednotka ZÁPORY - sklápění zadních sedadel - přílišné náklony karoserie - povrzávající panoramatická střecha Motorizace přeplňovaný vznětový čtyřválec zdvihový objem: 1560 cm3 největší výkon: 115 koní při 3600 ot/min největší točivý moment: 270 Nm při 17500 ot/min palivo: nafta Výkon maximální rychlost: 189 km/h zrychlení z 0 na 100 km/h: 11,8 sekundy spotřeba (město/mimo/kombinovaná): 4,5 l / 3,8 l/ 4 l objem palivové nádrže: 55 litrůTrh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.