Do redakce se k nám tentokrát dostal Volkswagen Caddy z rodiny Cross. Jeho základem se stala normální verze Caddy. Model Caddy je především menší dodávka, která je vhodná pro převoz i velkého množství materiálu. S Caddym, jenž má přídomek Cross se pak můžete vydat i do lehkého terénu.
Exteriér
Námi testovaný Volkswagen Cross Caddy byl v nejvyšší výbavě Highline a krom toho nesl i zelený zářivý lak karoserie, s kterým byl Caddy všude středem pozornosti. Spousta chodců i řidičů se za vozem otáčela, což jistě potěší. Svým designem zapadá Cross Caddy mezi ostatní modely značky Volkswagen a do rodiny verzí Cross.
Při pohledu na celkový design vozu je skvěle vidět kombinace zelené barvy a černých ochranných plastů, které vykonávají svoji práci na jedničku podtrženou. S touhle barvou budete vždy středem pozornosti a to v jakémkoliv ročním období.
Spolu s efektním lakem karoserie a ochrannými plasty se naše verze chlubila povedenými 17“ koly z lehkých slitin “Canyon“ s pneumatikami 205/50 R 17. Tyto kola vozu velice sluší. Jak už naznačuje exteriér, s tímto vozem se nemusíte bát ani do lehkého terénu. Sami jsme si vyzkoušeli, co vše Cross Caddy v terénu dovede. Polní cesty, louky a lesy jsou pro něj jak dělané. Díky pohonu všech kol byste neměli někde zůstat viset. Interiér a výbavaMilovníci a fanoušci značky Volkswagen si po usednutí za volant přijdou jako doma. Vše je zkrátka tam, kde má být. Po usednutí do kabiny mě přivítala přední sedadla s černo- zeleným potahem, skvěle ladící s barvou karoserie. A dekorace zelené látky mě přivítala i na vnitřním obložení dveří. Jak jsem se posadil za volant ani jsem nemusel hledat správnou polohu moc dlouho. Vlastně jsem ji nehledal vůbec. Hned po usednutí za volant jsem si řekl “ano, tady jsem doma“. Musím se ale přiznat, že jsem milovník vozů značky VW a jezdím v nich od mala.
Testovaný Caddy byl v interiéru vybaven koženým paketem, který jsem našel na volantu a ruční brzdě. Místa nad hlavou je pro všechny cestující dostatek svůj podíl na tom má i zvýšená stavba karoserie a tím pádem i zvýšená střecha. Při své výšce 185 cm jsem měl ještě spoustu místa nad hlavou a to i na zadních sedadlech, což je dobrá zpráva.
A teď přijde ta horší zpráva. Na zadních sedadlech se dá cestovat přibližně tak hodinu a pak vás začnou bolet záda. Nejen, že vás po delší jízdě na zadních sedadlech budou bolet záda, ale ještě se budete občas cítit jako na trampolíně kvůli zadní nápravě. Svou vinu na tom mají 3 samostatná zadní sedadla, která jsou nastavena skoro do vzpřímené pozice. Zadní cestující se nemají ani čeho držet, protože zde chybí madla. Takže cestující na zadních sedadlech jsou tam za trest. Na zadní sedadlo se hodí posadit leda vaši tchýni.Přístrojová deska vychází z klasické verze Caddyho. I přes tvrdé plasty zde působí hodnotněji než v klasickém Caddy. Všechny ovladače jsou v dosahu řidiče a nic zde neodvádí pozornost řidiče od řízení vozu. Na středovém panelu se nachází ovládání topení, vyhřívání předních sedadel, které jsou ve výbavě pro verzi Cross bez příplatku. I přes nejvyšší výbavu nám chyběla v testovaném voze navigace. Když už mluvíme o výbavě pojďme ji trochu více rozebrat. Najdeme zde šestici airbagů, vyhřívaná přední sedadla, která jsem už zmiňoval, klimatizaci “Climatic“, nastavitelné bederní opěrky předních sedadel, kůži obšitý volant, madlo ruční brzy a hlavice řadicí páky jsou také vyvedeny v kůži, výdechy ventilační soustavy s lesklým černým povrchem a stříbrným orámováním, tempomat, parkovací senzory a asistent pro rozjezd do kopce.Vůz je také možné přes Bluetooth spárovat s mobilním telefonem. A pak za jízdy použít hlasité handsfree, které hlas přenáší do reproduktorů ve voze. Ovládat mobilní telefon můžete pak přes tlačítka na multifunkčním volantu. Menu mobilního telefonu pak uvidíte na maxidotu mezi otáčkoměrem a tachometrem. Všechny funkce se tak ovládají velmi jednoduše. Chvilku jsem pátral, kde se ovládá palubní počítač. U mého Passatu 3BG to je na páčce od stěračů. Zde se ovládá palubní počítač na multifunkčním volantu. Přes multifunkční volant neovládáte jen palubní počítač a mobilní telefon ale i autorádio.Motor a jízdaPod kapotou na plynových vzpěrách se ukrývá turbodiesel o objemu 2.0 litru s výkonem 110 koní a točivým momentem 280 N. m, který je k dispozici od 1750 do 2750 otáček za minutu. Tato volba je k vozu přímo ideální a poskytuje vozu plynulý rozjezd a dobrý zátah motoru i s nákladem v zavazadlovém prostoru. Slabší variantu nedoporučuji , protože v praxi se přece jen ten silnější motor občas bude hodit. Stejně jako i připojitelný pohon všech čtyř kol označovaný u Volkswagenu jako (4Motion) přes mezi nápravovou spojku Haldex ve spolupráci se zadní tuhou nápravou. Tohle spojení zajišťuji perfektní jízdní trakci v lehčím terénu, kde se Cross Caddy cítí bezpečně a proráží si cestu ke svému cíli. Tento vůz je ideální pro majitele lesních chat a do zasněžených horských oblastí. Já jsem se projížděl i nočním lesem a dokonce se na Caddyho přišly podívat nejen srnky, ale i divoká prasata a liška. K motoru se také hodí šestistupňová manuální převodovka. Její odstupňování má velký podíl na snížení spotřeby paliva. Při rychlosti 50 km/h a zařazení čtvrtého stupně motor běží na 1400 otáček za minutu, při rychlosti 90 km/h a zařazení šestého stupně, motor točil 1700 otáček za minutu a na dálnici při 130 km/h na šestý rychlostní stupeň motor běží na pouhých 2400 otáček za minutu.Velmi mě překvapilo, že šestý převodový stupeň není jen dálniční, ale o šestý stupeň si Caddy požádá už při rychlosti 80 km/h. V městském provozu a na dálnici se budete pohybovat kolem 7l/100km, avšak s prázdným vozem se dá jet po okreskách za 5,8l/100km. Spořílci s lehkou nohou to stáhnou až k 5,2l/100km, ale myslím, že 5,8l/100km není špatné. Podvozek je na našich silnicích uskákaný. Pokud nejste naloženi a jedete prázdný, zadní uskákaná náprava se brzy projeví zvlášť na zpomalovacích prazích anebo v lehkém terénu, kde přejíždíte přes různé nerovnosti na vozovce. Zadní náprava se dá ovšem omluvit, protože testujeme užitkový vůz a tak se počítá, že vůz bude jezdit naložen a zadní náprava bude zatížena. Caddy drží svoji stopu velmi dobře a v zatáčkách nejsou poznat ani náklony. ResuméPo dobu testování jsem se s vozem hned seznámil. Vlastně od prvního kilometru jsem si užíval skvělý pocit při řízení. Na tváři se mi objevil úsměv nejen kvůli tomu, že jsem testoval moji oblíbenou značku, ale také kvůli nájezdu km. Vůz jsem přebíral nový a nezajetý. Vůz neměl najeto ani 2000 km, proto jsem se k vozu musel chovat velmi šetrně a nebylo by vůbec dobré takto nezajeté auto vytáčet. Cenově je vůz dražší než jeho konkurence. Ale zase Caddy Croos svoji cenu umí obhájit. U Volkswagenu už jsem si zvykl, že za kvalitu a dílenské zpracování se platí. Do vozu jsem se zamiloval nejen kvůli krásné zelené barvě ale i kvůli jízdním vlastnostem. Kdyby mi stál v garáži vedle mého Passata, tak bych přivřel oči i nad tou zadní uskákanou nápravou.Celkové hodnocení: 90%Základní cena testovaného vozu: 684 648,- KčCena testovaného vozu vč. příplatků: 770 159,- KčKlady:- Atraktivní vzhled vozu- Nákladový prostor- Motor 2.0TDI a spotřeba- Pohon 4x4 a průchodnost lehčím terénem- Přehledná karoserie- Skvělé přední světlomety s možností natáčeníZápory:- absence satelitní navigace- vyšší cena - odskakování nezatížené zádi vozu- absence madel pro zadní cestující- těžká zadní sedadlaMotorizace přeplňovaný vznětový čtyřváleczdvihový objem: 1968 cm3největší výkon: 81 kW při 2750 ot/minnejvětší točivý moment: 280 Nm při 1750-2750 ot/minpalivo: naftaVýkon: maximální rychlost: 170 km/hzrychlení O - 100 km/h: 12,8 sekundyspotřeba (město/mimo město/kombinovaná): 7,8l/5,7l/6,5lobjem palivové nádrže: 60 litrů
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.