Ještě před pár lety by nikdo neočekával, že se francouzský Peugeot do budoucna vrhne do vývoje malého městského crossoveru, jenž bude vycházet z malého modelu určeného především pro ženy. Ovšem vzrůstající obliba malých crossoverů přinutila i Peugeot vyvinout nový přírůstek do tohoto segmentu a je nutné podotknout, že se mu to dle většiny veřejnosti opravdu povedlo.
Tím přírůstkem mám na mysli samozřejmě Peugeot 2008, který využívá podstatnou část techniky z malého hatchbacku 208. Nám se tento rádoby terénní francouz natolik zalíbil, že jsme ho podrobili redakčnímu testu a jaký je jeho výsledek, to se dočtete v následujících řádcích.
Exteriér
Námi testovaný Peugeot 2008 byl v nejvyšší výbavě Allure a krom toho nesl i zářivě bílý lak karoserie, který z něj téměř všude dělal střed pozornosti. Dokonce jsem si nemohl nevšimnout, že někteří chodci se za vozem otáčeli i několikrát po sobě, což potěší. Svým designem se 2008ka jasně podobá menšímu modelu 208, avšak oproti němu je zde spousta ozdobných prvků, které jsou především z lesklého chromu.
Při pohledu na celkovou vizáž vozu je patrná skvělá kombinace bílého laku karoserie a tmavých ochranných plastů, jenž vykonávají svou práci na jedničku. Možná jen v zimních obdobích někomu bude vadit, že jeho sněhově bílá 2008ka bude až moc často zaprášená a špinavá, to je však daň bílého laku, který je v posledních letech u zákazníků velice oblíben.
Spolu s efektním lakem karoserie a chromovanými prvky, se naše verze chlubila i povedenými 17“ litými koly Eridian, která mu opravdu velmi sluší. Celkově vypadá 2008 jako vůz vhodný i do lehčího terénu, ale nenechte se zmást, jedná se pouze o nafouklou a větší 208ku, jenž má vyšší stavbu karoserie a nabídne bohatší vnitřní prostor pro posádku.
Interiér a výbava
Při usednutí do interiéru jsem si připadal, jako bych znovu usedl do menšího Peugeotu 208, za což ale nemůže v žádném případě nedostatek prostoru, nýbrž naprosto shodné některé interiérové prvky. Tak například malý kožený volant alá „motokára“. Ten je někdy veřejností až moc kritizován, ovšem já osobně proti němu nic nemám, najít si jeho ideální nastavení mi nečinilo žádný problém a jedinou vadou je tak možná až moc účinný posilovač, který by potřeboval funkci proměnlivého účinku v závislosti na rychlosti vozu. Místa nad hlavou je pro všechny cestující dostatek, v přední části je i přes přítomnost příplatkové panoramatické střechy nad hlavou místa požehnaně. Při své výšce 182 cm sem měl několika centimetrovou rezervu, a to i na zadních sedadlech, což je chvályhodný fakt.
Přístrojová deska je taktéž kompletně převzata z Peugeotu 208 a navíc disponuje okrasným modrým osvětlením v rámečcích budíků. Komu by toto osvětlení snad vadilo, má možnost ho skrze tlačítko na palubní desce deaktivovat. Polokožená sedadla se chlubí opravdu širokým a pevným bočním vedením a přitom jejich měkkost je nastavena na přijatelnou úroveň. Takto dobrá sedadla mnohdy nenabídne ani o třídu lepší konkurence a tak je nutné inženýrům u Peugetu vyslovit pochvalu. I přes nejvyšší výbavu Allure jsou sice sedadla nastavitelná jen manuálně a jejich vyhřívání je zde pouze za příplatek, ovšem to není zas taková vada na kráse.
Když už je řeč o výbavě vozu, je vhodné zmínit některé prvky výbavy, které by jste u vozidla za částku půl milionu zcela jistě očekávali. Krom šestice airbagů vám nejvyšší specifikace modelu 2008 nabídne parkovacího asistenta, světelný a dešťový senzor, systém Grip Control s pěti jízdními režimy, automatickou dvouzónovou klimatizaci či xenonové světlomety. Multifunkční dotykovou obrazovku se systémem Bluetooth a zdířku na USB a AUX snad zmiňovat nemusím, to je v této cenové kategorii (až na některé výrobce) standardní položka nejvyšší výbavy.
Peugeot se také s vývojem nových modelů rozhodl, že minimalizuje počet tlačítek a ovladačů na středovém panelu. Dříve jsme se mohli v řadách tlačítek doslova utopit, nyní tu máme jen pár ovladačů a dotykovou obrazovku, přes kterou jsou ovládány veškeré funkce. V podstatě jedinými tlačítky jsou u modelu 2008 ovladače dvouzónové klimatizace a to je vše.
Motor a jízda
Námi testovaná verze ukrývala pod kapotou nejsilnější nabízený čtyřválcový naftový motor o objemu 1.6 e-HDI, který poskytuje výkon 115 koní a točivý moment 270 Nm. Jak název e-HDI napovídá, motor je vybaven systémem Start&Stop, který dokáže vypínat motor již při rychlosti 20 km/h. Motorizace je standardně spojena s šestistupňovou převodovkou, jejíž dráhy jsou příjemně dlouhé a jen tu a tam se dostaví typická francouzská „gumovost“.
Upřímně, z počátku jsem se systému Start&Stop děsil a hledal sem hned tlačítko na jeho deaktivaci. Ovšem po krátkém čase jsem zjistil, že ho není potřeba deaktivovat, ba naopak, francouzští technici si dali záležet a lepší systém Start&Stop snad má jen německý luxusní segment. Výkon 115 koní a 270 Nm dokáže s modelem 2008 pěkně cvičit a systém Grip Control měl hlavně na vlhkém zimním povrchu někdy opravdu co dělat, aby vůz krotil.
Spotřeba paliva se v průběhu testu moc neodlišovala od údajů, které poskytuje výrobce. V městském provozu a v ranních špičkách si vůz řekl o 5,6 l/100 km, v případě jízdy po okresních silnicích a dálnicích se kombinovaná spotřeba dostala na hranici 5 litrů, což je opravdu skvělý výsledek. Při jízdě po dálničních úsecích rychlostí 130 km/h si motorizace řekla o 4,8 litru na 100 km/h, přičemž točila „pouhých“ 2300 ot/min. To ve výsledku znamenalo klidní zvukový projev a v kabině se dalo i při této rychlosti běžně hovořit. Jedinou výtku bych měl k těsnění oken, nevím zda je to konkrétním kusem, ale při vyšších rychlostech nad 110 km/h se ozývalo mírné šumění okolo oken, které neustalo ani po opětovném otevření/zavření bočních oken.
S Peugeotem 2008 1.6 e-HDI je jízda opravdovou radostí, k čemuž přispívá i vyšší posed za volantem a dojem, že řídíte malé SUV. Poslední zmíněný fakt je ale tak trochu problém, model 2008 se totiž nenabízí s pohonem 4x4, nýbrž jen s pohonem na přední nápravu. Na tuto skutečnost se za volantem vozu možná až moc často zapomíná a vůz se v blátivém terénu může snadno dostat do nesnází, ze kterých vás v tom horším případě nedostane ani jinak dokonalý systém Grip Control. Ten má hned 5 režimů jízdy (písek, sníh, bláto, suchý povrch a OFF), ovšem je nutné jej brát s rezervou.
Podvozek vozu je optimálně naladěn, s nástrahami silnic si ve většině případů poradí a jen opravdu větší výmoly a nerovnosti jej vyvedou z míry. Náklony karoserie jsou minimální, jen při rychlejším úhybném manévru musí citlivě zasáhnout systém ESP, za což ale může vyšší stavba karoserie.
Resumé
Po dobu testování jsem se s vozem hned seznámil, jeho vzhled mě učaroval a pověstná francouzská elegance se zde opět projevila. Funkčností je Peugeot 2008 na dobré úrovni, motorizace 1.6 e-HDI tomu velice napomáhá a je velká škoda, že se model nenabízí s pohonem všech kol. To by totiž dle mého názoru ještě více zvýšilo prodejnost a sebralo zákazníky konkurenci, která má rozhodně také co nabídnout. Cenově je vůz možná trochu předražený, za částku necelých 500 tisíc Kč dnes dostanete slušně vybavený vůz a tak je škoda, že 2008ce chyběly prvky, jako je výhřev předních sedadel nebo celkem obvyklá loketní opěrka.
Celkové hodnocení: 88%
Základní cena vozu v testované verzi: 461 000 Kč
Cena testované verze vč. příplatků: 517 200 Kč
KLADY:
- bohatá výbava
- úsporný motor
- systém Grip Control
- design a interiér
- jízdní vlastnosti
ZÁPORY:
- absence loketní opěrky
- někdy gumové řazení
Motorizace přeplňovaný vznětový čtyřválec zdvihový objem: 1560 cm3 největší výkon: 84 kW při 3600 ot/min největší točivý moment: 270 Nm při 1750 ot/min palivo: nafta Výkon: maximální rychlost: 188 km/h zrychlení O - 100 km/h: 10,4 sekundy spotřeba (město/mimo město/kombinovaná): 4,7l/3,6l/4l objem palivové nádrže: 50 litrů
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.