Ještě před pár lety by nikdo neočekával, že se francouzský Peugeot do budoucna vrhne do vývoje malého městského crossoveru, jenž bude vycházet z malého modelu určeného především pro ženy. Ovšem vzrůstající obliba malých crossoverů přinutila i Peugeot vyvinout nový přírůstek do tohoto segmentu a je nutné podotknout, že se mu to dle většiny veřejnosti opravdu povedlo.
Tím přírůstkem mám na mysli samozřejmě Peugeot 2008, který využívá podstatnou část techniky z malého hatchbacku 208. Nám se tento rádoby terénní francouz natolik zalíbil, že jsme ho podrobili redakčnímu testu a jaký je jeho výsledek, to se dočtete v následujících řádcích.
Exteriér
Námi testovaný Peugeot 2008 byl v nejvyšší výbavě Allure a krom toho nesl i zářivě bílý lak karoserie, který z něj téměř všude dělal střed pozornosti. Dokonce jsem si nemohl nevšimnout, že někteří chodci se za vozem otáčeli i několikrát po sobě, což potěší. Svým designem se 2008ka jasně podobá menšímu modelu 208, avšak oproti němu je zde spousta ozdobných prvků, které jsou především z lesklého chromu.
Při pohledu na celkovou vizáž vozu je patrná skvělá kombinace bílého laku karoserie a tmavých ochranných plastů, jenž vykonávají svou práci na jedničku. Možná jen v zimních obdobích někomu bude vadit, že jeho sněhově bílá 2008ka bude až moc často zaprášená a špinavá, to je však daň bílého laku, který je v posledních letech u zákazníků velice oblíben.
Spolu s efektním lakem karoserie a chromovanými prvky, se naše verze chlubila i povedenými 17“ litými koly Eridian, která mu opravdu velmi sluší. Celkově vypadá 2008 jako vůz vhodný i do lehčího terénu, ale nenechte se zmást, jedná se pouze o nafouklou a větší 208ku, jenž má vyšší stavbu karoserie a nabídne bohatší vnitřní prostor pro posádku.
Interiér a výbava
Při usednutí do interiéru jsem si připadal, jako bych znovu usedl do menšího Peugeotu 208, za což ale nemůže v žádném případě nedostatek prostoru, nýbrž naprosto shodné některé interiérové prvky. Tak například malý kožený volant alá „motokára“. Ten je někdy veřejností až moc kritizován, ovšem já osobně proti němu nic nemám, najít si jeho ideální nastavení mi nečinilo žádný problém a jedinou vadou je tak možná až moc účinný posilovač, který by potřeboval funkci proměnlivého účinku v závislosti na rychlosti vozu. Místa nad hlavou je pro všechny cestující dostatek, v přední části je i přes přítomnost příplatkové panoramatické střechy nad hlavou místa požehnaně. Při své výšce 182 cm sem měl několika centimetrovou rezervu, a to i na zadních sedadlech, což je chvályhodný fakt.
Přístrojová deska je taktéž kompletně převzata z Peugeotu 208 a navíc disponuje okrasným modrým osvětlením v rámečcích budíků. Komu by toto osvětlení snad vadilo, má možnost ho skrze tlačítko na palubní desce deaktivovat. Polokožená sedadla se chlubí opravdu širokým a pevným bočním vedením a přitom jejich měkkost je nastavena na přijatelnou úroveň. Takto dobrá sedadla mnohdy nenabídne ani o třídu lepší konkurence a tak je nutné inženýrům u Peugetu vyslovit pochvalu. I přes nejvyšší výbavu Allure jsou sice sedadla nastavitelná jen manuálně a jejich vyhřívání je zde pouze za příplatek, ovšem to není zas taková vada na kráse.
Když už je řeč o výbavě vozu, je vhodné zmínit některé prvky výbavy, které by jste u vozidla za částku půl milionu zcela jistě očekávali. Krom šestice airbagů vám nejvyšší specifikace modelu 2008 nabídne parkovacího asistenta, světelný a dešťový senzor, systém Grip Control s pěti jízdními režimy, automatickou dvouzónovou klimatizaci či xenonové světlomety. Multifunkční dotykovou obrazovku se systémem Bluetooth a zdířku na USB a AUX snad zmiňovat nemusím, to je v této cenové kategorii (až na některé výrobce) standardní položka nejvyšší výbavy.
Peugeot se také s vývojem nových modelů rozhodl, že minimalizuje počet tlačítek a ovladačů na středovém panelu. Dříve jsme se mohli v řadách tlačítek doslova utopit, nyní tu máme jen pár ovladačů a dotykovou obrazovku, přes kterou jsou ovládány veškeré funkce. V podstatě jedinými tlačítky jsou u modelu 2008 ovladače dvouzónové klimatizace a to je vše.
Motor a jízda
Námi testovaná verze ukrývala pod kapotou nejsilnější nabízený čtyřválcový naftový motor o objemu 1.6 e-HDI, který poskytuje výkon 115 koní a točivý moment 270 Nm. Jak název e-HDI napovídá, motor je vybaven systémem Start&Stop, který dokáže vypínat motor již při rychlosti 20 km/h. Motorizace je standardně spojena s šestistupňovou převodovkou, jejíž dráhy jsou příjemně dlouhé a jen tu a tam se dostaví typická francouzská „gumovost“.
Upřímně, z počátku jsem se systému Start&Stop děsil a hledal sem hned tlačítko na jeho deaktivaci. Ovšem po krátkém čase jsem zjistil, že ho není potřeba deaktivovat, ba naopak, francouzští technici si dali záležet a lepší systém Start&Stop snad má jen německý luxusní segment. Výkon 115 koní a 270 Nm dokáže s modelem 2008 pěkně cvičit a systém Grip Control měl hlavně na vlhkém zimním povrchu někdy opravdu co dělat, aby vůz krotil.
Spotřeba paliva se v průběhu testu moc neodlišovala od údajů, které poskytuje výrobce. V městském provozu a v ranních špičkách si vůz řekl o 5,6 l/100 km, v případě jízdy po okresních silnicích a dálnicích se kombinovaná spotřeba dostala na hranici 5 litrů, což je opravdu skvělý výsledek. Při jízdě po dálničních úsecích rychlostí 130 km/h si motorizace řekla o 4,8 litru na 100 km/h, přičemž točila „pouhých“ 2300 ot/min. To ve výsledku znamenalo klidní zvukový projev a v kabině se dalo i při této rychlosti běžně hovořit. Jedinou výtku bych měl k těsnění oken, nevím zda je to konkrétním kusem, ale při vyšších rychlostech nad 110 km/h se ozývalo mírné šumění okolo oken, které neustalo ani po opětovném otevření/zavření bočních oken.
S Peugeotem 2008 1.6 e-HDI je jízda opravdovou radostí, k čemuž přispívá i vyšší posed za volantem a dojem, že řídíte malé SUV. Poslední zmíněný fakt je ale tak trochu problém, model 2008 se totiž nenabízí s pohonem 4x4, nýbrž jen s pohonem na přední nápravu. Na tuto skutečnost se za volantem vozu možná až moc často zapomíná a vůz se v blátivém terénu může snadno dostat do nesnází, ze kterých vás v tom horším případě nedostane ani jinak dokonalý systém Grip Control. Ten má hned 5 režimů jízdy (písek, sníh, bláto, suchý povrch a OFF), ovšem je nutné jej brát s rezervou.
Podvozek vozu je optimálně naladěn, s nástrahami silnic si ve většině případů poradí a jen opravdu větší výmoly a nerovnosti jej vyvedou z míry. Náklony karoserie jsou minimální, jen při rychlejším úhybném manévru musí citlivě zasáhnout systém ESP, za což ale může vyšší stavba karoserie.
Resumé
Po dobu testování jsem se s vozem hned seznámil, jeho vzhled mě učaroval a pověstná francouzská elegance se zde opět projevila. Funkčností je Peugeot 2008 na dobré úrovni, motorizace 1.6 e-HDI tomu velice napomáhá a je velká škoda, že se model nenabízí s pohonem všech kol. To by totiž dle mého názoru ještě více zvýšilo prodejnost a sebralo zákazníky konkurenci, která má rozhodně také co nabídnout. Cenově je vůz možná trochu předražený, za částku necelých 500 tisíc Kč dnes dostanete slušně vybavený vůz a tak je škoda, že 2008ce chyběly prvky, jako je výhřev předních sedadel nebo celkem obvyklá loketní opěrka.
Celkové hodnocení: 88%
Základní cena vozu v testované verzi: 461 000 Kč
Cena testované verze vč. příplatků: 517 200 Kč
KLADY:
- bohatá výbava
- úsporný motor
- systém Grip Control
- design a interiér
- jízdní vlastnosti
ZÁPORY:
- absence loketní opěrky
- někdy gumové řazení
Motorizace přeplňovaný vznětový čtyřválec zdvihový objem: 1560 cm3 největší výkon: 84 kW při 3600 ot/min největší točivý moment: 270 Nm při 1750 ot/min palivo: nafta Výkon: maximální rychlost: 188 km/h zrychlení O - 100 km/h: 10,4 sekundy spotřeba (město/mimo město/kombinovaná): 4,7l/3,6l/4l objem palivové nádrže: 50 litrů
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.