Tuzemská automobilka Škoda Auto způsobila na trhu s automobily v roce 2012 značný rozruch, když veřejnosti představila svůj zcela nový model, jenž nesl staronové označení Rapid. Ten se svou velikostí zařadil těsně pod nejnovější Škodu Octavia třetí generace a zaplnil tak důležitou mezeru na trhu.
Nás tento vůz v době svého představení velice zaujal a tak právě Škoda Rapid v nejvyšším výbavovém stupni Elegance se stala dalším z vozidel, které zavítalo do naší redakce na podrobný redakční test.
Exteriér
Škoda Rapid byla od počátku navrhována tak, aby vůz neoplýval žádnými většími designovými výstřednostmi a neohrozil pozici výše postaveného modelu, kterým je Škoda Octavia třetí generace. Rapid se tak vyznačuje spíše konzervativnějším designem, který ale rozhodně nikoho neurazí. Mě osobně se design vozu poměrně dosti líbí a nemám proti němu žádné výhrady.
Přední část Rapida se chlubí decentním ztvárněním, za které může rozměrná maska chladiče se stříbrným orámováním a stříbrným logem značky. Tu pak doplňují tak trochu "přísně“ vzhlížející přední světlomety s vynikajícím účinkem. Ve spodní části předního nárazníku je usazena dvojice mlhových světel, které obsahovaly příplatkovou funkci přisvětlování do zatáček. Při pohledu na vůz z bočního profilu, by se snad mohlo někomu zdát, že Škoda Rapid je stejně velká jako sourozenecká Octavia, ale tomu tak opravdu není.
Za podobnost s Octavií může především stejný tvar karoserie typu liftback a téměř totožně ztvárněné zadní světlomety. Celkově je model Rapid oproti Octavii třetí generace o 89 mm kratší, ale i tak vůz nabídne solidní vnitřní prostor, o kterém však bude řeč níže. Povedený vzhled Rapida podporoval i efektní modrý lak karoserie Denim Blue a originální litá 16“ kola.
Interiér a výbava
Při usednutí do interiéru na vás dýchne „luxusní“ atmosféra, za což můžete děkovat nejvyššímu výbavovému stupni Elegance. V něm najdeme téměř všechny prvky výbavy, které si lze do vozu vůbec přát. Ve standardu zde například najdete kompletní elektrické ovládání všech oken a vnějších zpětných zrcátek, vyhřívaná přední sedadla, automatickou jednozónovou klimatizaci či asistenta pro rozjezdy do kopce.
Naproti tomu zamrzí absence xenonových světlometů, které si nelze doobjednat ani za příplatek. Důležitým pomocníkem je parkovací zadní asistent, který je u modelu Rapid poměrně důležitým. Výhled vzad je totiž u vozu dosti omezený a tak při těsnějším parkování se řidič musí spoléhat především na zadní parkovací senzory.
Při přebírání vozidla jsem byl velmi zvědav na sedadla, zda se v nich budou moci absolvovat delší dálniční trasy, jako tomu je i u sesterských modelů Octavia a Superb. Musím uznat, že i Rapid nezklamal a navázal na "úspěch" svých větších sourozenců. Při usazení do pohodlných předních sedaček, vás obklopí kvalitní boční tuhé vedení, jež dokáže posádku podržet i v prudších zatáčkách. V námi testované verzi Elegance byla sedadla potažena světlým látkovým potahem, který bych si však já osobně nezvolil, a to hlavně s ohledem na pozdější pravděpodobné znečištění. Mezi předními sedadly byla přítomna loketní opěrka potažena světlou kůží, která obsahovala skrytou rozměrnou přihrádku.
Při pohledu na palubní desku je k vidění čtyřramenný kožený volant, v jehož levé části je umístěno ovládání rádia. Pod volantem je nalevo umístěna páčka pro ovládání blikačů a tempomatu, napravo je si našla své místo páčka na ovládání stíračů a palubního displeje. Středový panel je ve výbavě Elegance vybaven navigací Amundsen+ s dotykovou obrazovkou, která slouží opravdu dobře a krom jiného nabídne i aktuální zprávy z dopravy, tudíž řidiče upozorní, kde jsou aktuální uzavírky či kolony. Tato funkce určitě nejednomu řidiči usnadní cestování a výdaje za promarněné palivo v dopravních zácpách.
Po stránce prostoru pro posádku nelze namítat absolutně nic. Přední pasažéři mají místa v oblasti kolen a hlavy dostatek a při své výšce 182 cm jsem neměl žádné problémy s usazením se do sedadla. I vzadu si cestující nebudou moci stěžovat, místa pro nohy a kolena je zde více než dost a rozhodně zde také nehrozí, že by vyšší cestující naráželi hlavou o strop. Více místa bych jen uvítal v oblasti šířky vozu, kdy například na zadní sedadla je téměř nemožné usadit 3 průměrně vzrostlé pasažéry vedle sebe, aniž by se jejich těla navzájem netlačila.
Největším kladem je u Škody Rapid zavazadlový prostor, který nabízí již v základu obrovských 550 litrů objemu, po sklopení zadních sedadel se uvolní plocha o objemu 1490 litrů! Jelikož inženýři počítali i s využitím automobilu na běžné nákupy, jde zde přítomný tzv. „síťový program“. Ten dokáže veškerý nákup v taškách podržet celou cestu tam, kam jste ho uložili.
Motorizace a jízda
Pod kapotou námi testovaného Rapida pracoval benzínový přeplňovaný čtyřválec o objemu 1.2 TSI. Ten poskytuje maximální výkon 63 kW při 4800 ot/min a 160 Nm točivého momentu. S motorizací je pak spojena pětistupňová manuální převodovka.
Jízda se Škodou Rapid s motorem 1.2 TSI je více než pohodová. Výkon 63 kW pro tento model je celkem dostačující, ovšem ani silnější motorizace by v Rapidu nemusela být špatná. Převodovka má sice pouze 5 stupňů, ale chybějící šestý stupeň zde nahrazuje poměrně delší zpřevodování. To ve výsledku znamená, že při dálniční rychlosti 130 km/h motor točí pouhých 3200 ot/min a do kabiny se dostává spíše hluk od kol než z motorové části.
Tak trochu mě zamrzela spotřeba vozu. Výrobcem udávaných 5,1 litru v kombinovaném režimu je dle mého názoru nedosažitelná hodnota. Pro její dosažení by bylo nutné s Rapidem v této motorizaci zcela vynechat dálniční úseky, popřípadě popojíždění v kolonách. I přes úsporný styl jízdy jsem totiž dosáhl průměrné spotřeby čítající 6,3 litru, kdy jsem střídal dálniční úseky s přesuny v městských částech. Při jízdě na dálnici rychlostí 130 km/h si Škoda Rapid 1.2 TSI řekne v průměru o 6,8 litru na 100 km. Palivová nádrž má objem 55 litrů, takže v případě opravdu ekonomické jízdy pomalejším tempem není vyloučen dojezd okolo hranice 900 Km.
Podvozek je u model Rapid nastaven na střední úroveň pérování, takže v zatáčkách vůz pevně drží svou stopu a posilovač řízení dává řidiči dostatečnou zpětnou vazbu. Při cestování po běžných silnicích podvozek tlumí nerovnosti celkem obstojně, z míry ho vyvede až opravdu velký výmol, kdy se do kabiny dostane nepříjemný hluk od jeho přejetí. Celkově mám ale za to, že je zde sklouben příjemný kompromis mezi komfortem a tuhostí, za což si automobilka zaslouží pochvalu.
Resumé
Po dobu testování jsem se s modelem Rapid téměř ihned sžil. Vůz vypadá opravdu dobře, jeho design sice nemusí oslovit úplně každého, ale ten kdo touží po extravagantním modelu, zcela jistě si najde jinou alternativu. Nejvyšší výbava Elegance dodala Rapidu velkou dávku komfortu a útulnosti, která ho ve spojení s kvalitním motorem 1.2 TSI dělá ideálním do běžné české rodiny. I cenová politika výrobce je nastavena na mírnější notu. Námi testovaná verze s motorem TSI stála vcelku přijatelných 359 tisíc Kč.
Celkové hodnocení: 86%
Základní cena vozu: 289 900 Kč (Rapid 1.2 MPI Active)
Cena námi testované verze: 359 900 Kč (Rapid 1.2 TSI Elegance)
KLADY:
- jízdní vlastnosti
- kvalita zpracování
- pohledný design
- bohatý vnitřní prostor
ZÁPORY:
- spotřeba
- absence xenonových světlometů
- nedostatečný výhled dozadu
Motorizace: zážehový přeplňovaný čtyřválec zdvihový objem: 1197 cm3 největší výkon: 85 koní při 4800 ot/min největší točivý moment: 160 Nm při 1500-3500 ot/min palivo: benzín Výkon: maximální rychlost: 183 km/h zrychlení z 0 - 100 km/h: 11,8 sekundy spotřeba paliva (město/mimo město/kombinovaná): 6,8 l / 6,3/ 6,5 l objem palivové nádrže: 55 litrů
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.