TEST: Škoda Rapid 1.2 TSI Elegance – Skvělý člen rodiny

ar5, 10. prosince 2013, 15:55 Google+

Tuzemská automobilka Škoda Auto způsobila na trhu s automobily v roce 2012 značný rozruch, když veřejnosti představila svůj zcela nový model, jenž nesl staronové označení Rapid. Ten se svou velikostí zařadil těsně pod nejnovější Škodu Octavia třetí generace a zaplnil tak důležitou mezeru na trhu.

Počet komentářů:  1 komentář (Poslední 10.12. 21:56) Napište svůj názor

Sdílejte článek

Nás tento vůz v době svého představení velice zaujal a tak právě Škoda Rapid v nejvyšším výbavovém stupni Elegance se stala dalším z vozidel, které zavítalo do naší redakce na podrobný redakční test.

Exteriér

Škoda Rapid byla od počátku navrhována tak, aby vůz neoplýval žádnými většími designovými výstřednostmi a neohrozil pozici výše postaveného modelu, kterým je Škoda Octavia třetí generace. Rapid se tak vyznačuje spíše konzervativnějším designem, který ale rozhodně nikoho neurazí.  Mě osobně se design vozu poměrně dosti líbí a nemám proti němu žádné výhrady.

Přední část Rapida se chlubí decentním ztvárněním, za které může rozměrná maska chladiče se stříbrným orámováním a stříbrným logem značky. Tu pak doplňují  tak trochu "přísně“ vzhlížející přední světlomety s vynikajícím účinkem. Ve spodní části předního nárazníku je usazena dvojice mlhových světel, které obsahovaly příplatkovou funkci přisvětlování do zatáček. Při pohledu na vůz z bočního profilu, by se snad mohlo někomu zdát, že Škoda Rapid je stejně velká jako sourozenecká Octavia, ale tomu tak opravdu není.

Za podobnost s Octavií může především stejný tvar karoserie typu liftback a téměř totožně ztvárněné zadní světlomety. Celkově je model Rapid oproti Octavii třetí generace o 89 mm kratší, ale i tak vůz nabídne solidní vnitřní prostor, o kterém však bude řeč níže. Povedený vzhled Rapida podporoval i efektní modrý lak karoserie Denim Blue a originální litá 16“ kola.  

Interiér a výbava

Při usednutí do interiéru na vás dýchne „luxusní“ atmosféra, za což můžete děkovat nejvyššímu výbavovému stupni Elegance. V něm najdeme téměř všechny prvky výbavy, které si lze do vozu vůbec přát. Ve standardu zde například najdete kompletní elektrické ovládání všech oken a vnějších zpětných zrcátek, vyhřívaná přední sedadla, automatickou jednozónovou klimatizaci či asistenta pro rozjezdy do kopce.

Naproti tomu zamrzí absence xenonových světlometů, které si nelze doobjednat ani za příplatek. Důležitým pomocníkem je parkovací zadní asistent, který je u modelu Rapid poměrně důležitým. Výhled vzad je totiž u vozu dosti omezený a tak při těsnějším parkování se řidič musí spoléhat především na zadní parkovací senzory.

Při přebírání vozidla jsem byl velmi zvědav na sedadla, zda se v nich budou moci absolvovat delší dálniční trasy, jako tomu je i u sesterských modelů Octavia a Superb. Musím uznat, že i Rapid nezklamal a navázal na "úspěch" svých větších sourozenců. Při usazení do pohodlných předních sedaček, vás obklopí kvalitní boční tuhé vedení, jež dokáže posádku podržet i v prudších zatáčkách. V námi testované verzi Elegance byla sedadla potažena světlým látkovým potahem, který bych si však já osobně nezvolil, a to hlavně s ohledem na pozdější pravděpodobné znečištění. Mezi předními sedadly byla přítomna loketní opěrka potažena světlou kůží, která obsahovala skrytou rozměrnou přihrádku. 

Při pohledu na palubní desku je k vidění čtyřramenný kožený volant, v jehož levé části je umístěno ovládání rádia. Pod volantem je nalevo umístěna páčka pro ovládání blikačů a tempomatu, napravo je si našla své místo páčka na ovládání stíračů a palubního displeje. Středový panel je ve výbavě Elegance vybaven navigací Amundsen+ s dotykovou obrazovkou, která slouží opravdu dobře a krom jiného nabídne i aktuální zprávy z dopravy, tudíž řidiče upozorní, kde jsou aktuální uzavírky či kolony. Tato funkce určitě nejednomu řidiči usnadní cestování a výdaje za promarněné palivo v dopravních zácpách. 

Po stránce prostoru pro posádku nelze namítat absolutně nic. Přední pasažéři mají místa v oblasti kolen a hlavy dostatek a při své výšce 182 cm jsem neměl žádné problémy s usazením se do sedadla. I vzadu si cestující nebudou moci stěžovat, místa pro nohy a kolena je zde více než dost a rozhodně zde také nehrozí, že by vyšší cestující naráželi hlavou o strop. Více místa bych jen uvítal v oblasti šířky vozu, kdy například na zadní sedadla je téměř nemožné usadit 3 průměrně vzrostlé pasažéry vedle sebe, aniž by se jejich těla navzájem netlačila.

Největším kladem je u Škody Rapid zavazadlový prostor, který nabízí již v základu obrovských 550 litrů objemu, po sklopení zadních sedadel se uvolní plocha o objemu 1490 litrů! Jelikož inženýři počítali i s využitím automobilu na běžné nákupy, jde zde přítomný tzv. „síťový program“. Ten dokáže veškerý nákup v taškách podržet celou cestu tam, kam jste ho uložili.

Motorizace a jízda

Pod kapotou námi testovaného Rapida pracoval benzínový přeplňovaný čtyřválec o objemu 1.2 TSI. Ten poskytuje maximální výkon 63 kW při 4800 ot/min a 160 Nm točivého momentu. S motorizací je pak spojena pětistupňová manuální převodovka. 

Jízda se Škodou Rapid s motorem 1.2 TSI je více než pohodová. Výkon 63 kW pro tento model je celkem dostačující, ovšem ani silnější motorizace by v  Rapidu nemusela být špatná. Převodovka má sice pouze 5 stupňů, ale chybějící šestý stupeň zde nahrazuje poměrně delší zpřevodování. To ve výsledku znamená, že při dálniční  rychlosti 130 km/h motor točí pouhých 3200 ot/min a do kabiny se dostává spíše hluk od kol než z motorové části. 

Tak trochu mě zamrzela spotřeba vozu. Výrobcem udávaných 5,1 litru v kombinovaném režimu je dle mého názoru nedosažitelná hodnota. Pro její dosažení by bylo nutné s Rapidem v této motorizaci zcela vynechat dálniční úseky, popřípadě popojíždění v kolonách. I přes úsporný styl jízdy jsem totiž dosáhl průměrné spotřeby čítající 6,3 litru, kdy jsem střídal dálniční úseky s přesuny v městských částech. Při jízdě na dálnici rychlostí 130 km/h si Škoda Rapid 1.2 TSI řekne v průměru o 6,8 litru na 100 km. Palivová nádrž má objem 55 litrů, takže v případě opravdu ekonomické jízdy pomalejším tempem není vyloučen dojezd okolo hranice 900 Km. 

Podvozek je u model Rapid nastaven na střední úroveň pérování, takže v zatáčkách vůz pevně drží svou stopu a posilovač řízení dává řidiči dostatečnou zpětnou vazbu. Při cestování po běžných silnicích podvozek tlumí nerovnosti celkem obstojně, z míry ho vyvede až opravdu velký výmol, kdy se do kabiny dostane nepříjemný hluk od jeho přejetí. Celkově mám ale za to, že je zde sklouben příjemný kompromis mezi komfortem a tuhostí, za což si automobilka zaslouží pochvalu.

Resumé

Po dobu testování jsem se s modelem Rapid téměř ihned sžil. Vůz vypadá opravdu dobře, jeho design sice nemusí oslovit úplně každého, ale ten kdo touží po extravagantním modelu, zcela jistě si najde jinou alternativu. Nejvyšší výbava Elegance dodala Rapidu velkou dávku komfortu a útulnosti, která ho ve spojení s kvalitním motorem 1.2 TSI dělá ideálním do běžné české rodiny. I cenová politika výrobce je nastavena na mírnější notu. Námi testovaná verze s motorem TSI stála vcelku přijatelných 359 tisíc Kč.

 

Celkové hodnocení: 86%

 

Základní cena vozu: 289 900 Kč (Rapid 1.2 MPI Active)

Cena námi testované verze: 359 900 Kč (Rapid 1.2 TSI Elegance)

KLADY:

- jízdní vlastnosti

- kvalita zpracování

- pohledný design

- bohatý vnitřní prostor

ZÁPORY:

- spotřeba

- absence xenonových světlometů

- nedostatečný výhled dozadu

Motorizace:                  
zážehový přeplňovaný čtyřválec
zdvihový objem: 1197 cm3
největší výkon: 85 koní při 4800 ot/min
největší točivý moment: 160 Nm při 1500-3500 ot/min
palivo: benzín
 
Výkon:
maximální rychlost: 183 km/h
zrychlení z 0 - 100 km/h: 11,8 sekundy
spotřeba paliva (město/mimo město/kombinovaná): 6,8 l / 6,3/  6,5 l 
objem palivové nádrže: 55 litrů

Vytisknout

Diskuze: TEST: Škoda Rapid 1.2 TSI Elegance – Skvělý člen rodiny

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 1, poslední 10.12.2013 21:56 Vložte komentář

Zobrazen poslední komentář. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Škoda 1101 Tudor

75 let všestranné legendy ŠKODA 1101 „Tudor“

Škoda Superb 2.0 TSI 200 kW Sportline

Škoda Superb 2.0 TSI 200 kW aneb splašený jezevčík na steroidech

DS 9

Česká premiéra luxusního sedanu DS 9, má na to konkurovat německým prémiovkám?

pohonné hmoty

Kdo natankuje nejvíc benzínu z průměrné mzdy?

Chevrolet Bolt

Tiskový mluvčí GM stručně. Elektromobil Chevrolet Bolt má zásadní problém. Stále

IONITY spolupracuje s OMV a otevřela na dálnici D1 další dvě rychlodobíjecí stanice

Zájem o elektromobily v Česku a v Evropě? Tragický, ale naši sousedi...

Heku Car Camp

Znáte divnější "obytňák", než Heku Car Camp?

Elon Musk během rozhovoru pro Axios

Musk dal tweet o síti nabíječek Tesly. Ještě letos zásadní změna

Peugeot 308 SW

Peugeot elektrifikoval již 70 % modelů, v roce 2025 má být tento podíl 100%

Novomanželé David a jeho krásná Anička

Svatební etiketa aneb kdo s kým jede a jak je to s tím troubením?

Ilustrační foto

Babiš se vyjádřil k návrhu zákazu benzínových a naftových motorů

Volkswagen oficiálně představil svoje nové plně elektrické SUV ID.4

Reuters: Česká vláda jedná o továrně na baterie. Jeden investor je tajný, druhým je VW

Škoda Enyaq iV 80

Test: Do Rakouska s elektrickou Škodou Enyaq iV 80 – radost či starost?

Hyundai IONIQ 5

Česká premiéra Hyundai IONIQ 5, změní novinka pravidla hry?

Panel klimatizace, ilustrační foto

Auta, lidé, klimatizace, nejde jen o komfort, ale i o zdraví

reklama

Doporučujeme

škoda superb

Policie nasadí na piráty dálnic nové vozy Škoda Superb

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Škoda Superb 2.0 TSI 200 kW aneb splašený jezevčík na steroidech

  2. Česká premiéra luxusního sedanu DS 9, má na to konkurovat německým prémiovkám?

  3. Kdo natankuje nejvíc benzínu z průměrné mzdy?

  4. Tiskový mluvčí GM stručně. Elektromobil Chevrolet Bolt má zásadní problém. Stále

  5. Zájem o elektromobily v Česku a v Evropě? Tragický, ale naši sousedi...

  6. Znáte divnější "obytňák", než Heku Car Camp?

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud