Tuzemská automobilka Škoda Auto způsobila na trhu s automobily v roce 2012 značný rozruch, když veřejnosti představila svůj zcela nový model, jenž nesl staronové označení Rapid. Ten se svou velikostí zařadil těsně pod nejnovější Škodu Octavia třetí generace a zaplnil tak důležitou mezeru na trhu.
Nás tento vůz v době svého představení velice zaujal a tak právě Škoda Rapid v nejvyšším výbavovém stupni Elegance se stala dalším z vozidel, které zavítalo do naší redakce na podrobný redakční test.
Exteriér
Škoda Rapid byla od počátku navrhována tak, aby vůz neoplýval žádnými většími designovými výstřednostmi a neohrozil pozici výše postaveného modelu, kterým je Škoda Octavia třetí generace. Rapid se tak vyznačuje spíše konzervativnějším designem, který ale rozhodně nikoho neurazí. Mě osobně se design vozu poměrně dosti líbí a nemám proti němu žádné výhrady.
Přední část Rapida se chlubí decentním ztvárněním, za které může rozměrná maska chladiče se stříbrným orámováním a stříbrným logem značky. Tu pak doplňují tak trochu "přísně“ vzhlížející přední světlomety s vynikajícím účinkem. Ve spodní části předního nárazníku je usazena dvojice mlhových světel, které obsahovaly příplatkovou funkci přisvětlování do zatáček. Při pohledu na vůz z bočního profilu, by se snad mohlo někomu zdát, že Škoda Rapid je stejně velká jako sourozenecká Octavia, ale tomu tak opravdu není.
Za podobnost s Octavií může především stejný tvar karoserie typu liftback a téměř totožně ztvárněné zadní světlomety. Celkově je model Rapid oproti Octavii třetí generace o 89 mm kratší, ale i tak vůz nabídne solidní vnitřní prostor, o kterém však bude řeč níže. Povedený vzhled Rapida podporoval i efektní modrý lak karoserie Denim Blue a originální litá 16“ kola.
Interiér a výbava
Při usednutí do interiéru na vás dýchne „luxusní“ atmosféra, za což můžete děkovat nejvyššímu výbavovému stupni Elegance. V něm najdeme téměř všechny prvky výbavy, které si lze do vozu vůbec přát. Ve standardu zde například najdete kompletní elektrické ovládání všech oken a vnějších zpětných zrcátek, vyhřívaná přední sedadla, automatickou jednozónovou klimatizaci či asistenta pro rozjezdy do kopce.
Naproti tomu zamrzí absence xenonových světlometů, které si nelze doobjednat ani za příplatek. Důležitým pomocníkem je parkovací zadní asistent, který je u modelu Rapid poměrně důležitým. Výhled vzad je totiž u vozu dosti omezený a tak při těsnějším parkování se řidič musí spoléhat především na zadní parkovací senzory.
Při přebírání vozidla jsem byl velmi zvědav na sedadla, zda se v nich budou moci absolvovat delší dálniční trasy, jako tomu je i u sesterských modelů Octavia a Superb. Musím uznat, že i Rapid nezklamal a navázal na "úspěch" svých větších sourozenců. Při usazení do pohodlných předních sedaček, vás obklopí kvalitní boční tuhé vedení, jež dokáže posádku podržet i v prudších zatáčkách. V námi testované verzi Elegance byla sedadla potažena světlým látkovým potahem, který bych si však já osobně nezvolil, a to hlavně s ohledem na pozdější pravděpodobné znečištění. Mezi předními sedadly byla přítomna loketní opěrka potažena světlou kůží, která obsahovala skrytou rozměrnou přihrádku.
Při pohledu na palubní desku je k vidění čtyřramenný kožený volant, v jehož levé části je umístěno ovládání rádia. Pod volantem je nalevo umístěna páčka pro ovládání blikačů a tempomatu, napravo je si našla své místo páčka na ovládání stíračů a palubního displeje. Středový panel je ve výbavě Elegance vybaven navigací Amundsen+ s dotykovou obrazovkou, která slouží opravdu dobře a krom jiného nabídne i aktuální zprávy z dopravy, tudíž řidiče upozorní, kde jsou aktuální uzavírky či kolony. Tato funkce určitě nejednomu řidiči usnadní cestování a výdaje za promarněné palivo v dopravních zácpách.
Po stránce prostoru pro posádku nelze namítat absolutně nic. Přední pasažéři mají místa v oblasti kolen a hlavy dostatek a při své výšce 182 cm jsem neměl žádné problémy s usazením se do sedadla. I vzadu si cestující nebudou moci stěžovat, místa pro nohy a kolena je zde více než dost a rozhodně zde také nehrozí, že by vyšší cestující naráželi hlavou o strop. Více místa bych jen uvítal v oblasti šířky vozu, kdy například na zadní sedadla je téměř nemožné usadit 3 průměrně vzrostlé pasažéry vedle sebe, aniž by se jejich těla navzájem netlačila.
Největším kladem je u Škody Rapid zavazadlový prostor, který nabízí již v základu obrovských 550 litrů objemu, po sklopení zadních sedadel se uvolní plocha o objemu 1490 litrů! Jelikož inženýři počítali i s využitím automobilu na běžné nákupy, jde zde přítomný tzv. „síťový program“. Ten dokáže veškerý nákup v taškách podržet celou cestu tam, kam jste ho uložili.
Motorizace a jízda
Pod kapotou námi testovaného Rapida pracoval benzínový přeplňovaný čtyřválec o objemu 1.2 TSI. Ten poskytuje maximální výkon 63 kW při 4800 ot/min a 160 Nm točivého momentu. S motorizací je pak spojena pětistupňová manuální převodovka.
Jízda se Škodou Rapid s motorem 1.2 TSI je více než pohodová. Výkon 63 kW pro tento model je celkem dostačující, ovšem ani silnější motorizace by v Rapidu nemusela být špatná. Převodovka má sice pouze 5 stupňů, ale chybějící šestý stupeň zde nahrazuje poměrně delší zpřevodování. To ve výsledku znamená, že při dálniční rychlosti 130 km/h motor točí pouhých 3200 ot/min a do kabiny se dostává spíše hluk od kol než z motorové části.
Tak trochu mě zamrzela spotřeba vozu. Výrobcem udávaných 5,1 litru v kombinovaném režimu je dle mého názoru nedosažitelná hodnota. Pro její dosažení by bylo nutné s Rapidem v této motorizaci zcela vynechat dálniční úseky, popřípadě popojíždění v kolonách. I přes úsporný styl jízdy jsem totiž dosáhl průměrné spotřeby čítající 6,3 litru, kdy jsem střídal dálniční úseky s přesuny v městských částech. Při jízdě na dálnici rychlostí 130 km/h si Škoda Rapid 1.2 TSI řekne v průměru o 6,8 litru na 100 km. Palivová nádrž má objem 55 litrů, takže v případě opravdu ekonomické jízdy pomalejším tempem není vyloučen dojezd okolo hranice 900 Km.
Podvozek je u model Rapid nastaven na střední úroveň pérování, takže v zatáčkách vůz pevně drží svou stopu a posilovač řízení dává řidiči dostatečnou zpětnou vazbu. Při cestování po běžných silnicích podvozek tlumí nerovnosti celkem obstojně, z míry ho vyvede až opravdu velký výmol, kdy se do kabiny dostane nepříjemný hluk od jeho přejetí. Celkově mám ale za to, že je zde sklouben příjemný kompromis mezi komfortem a tuhostí, za což si automobilka zaslouží pochvalu.
Resumé
Po dobu testování jsem se s modelem Rapid téměř ihned sžil. Vůz vypadá opravdu dobře, jeho design sice nemusí oslovit úplně každého, ale ten kdo touží po extravagantním modelu, zcela jistě si najde jinou alternativu. Nejvyšší výbava Elegance dodala Rapidu velkou dávku komfortu a útulnosti, která ho ve spojení s kvalitním motorem 1.2 TSI dělá ideálním do běžné české rodiny. I cenová politika výrobce je nastavena na mírnější notu. Námi testovaná verze s motorem TSI stála vcelku přijatelných 359 tisíc Kč.
Celkové hodnocení: 86%
Základní cena vozu: 289 900 Kč (Rapid 1.2 MPI Active)
Cena námi testované verze: 359 900 Kč (Rapid 1.2 TSI Elegance)
KLADY:
- jízdní vlastnosti
- kvalita zpracování
- pohledný design
- bohatý vnitřní prostor
ZÁPORY:
- spotřeba
- absence xenonových světlometů
- nedostatečný výhled dozadu
Motorizace: zážehový přeplňovaný čtyřválec zdvihový objem: 1197 cm3 největší výkon: 85 koní při 4800 ot/min největší točivý moment: 160 Nm při 1500-3500 ot/min palivo: benzín Výkon: maximální rychlost: 183 km/h zrychlení z 0 - 100 km/h: 11,8 sekundy spotřeba paliva (město/mimo město/kombinovaná): 6,8 l / 6,3/ 6,5 l objem palivové nádrže: 55 litrů
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.