V létě roku 2003 sjely z výrobního pásu poslední Opely Omega a mnozí za jejího nástupce považují model Signum.
Díky pětidveřové karosérii hatchback ale signum jaksi nesplňuje zažité představy o voze vyšší střední třídy, posádce poskytovaným prostorem i výbavou ale ano. Nechme tedy kategorie kategoriemi a pojďme si říci, jaké je s Opelem Signum svezení.
Při pohledu z předu byste řekli, že to je vectra, po usednutí do interiéru rovněž a i jízdní vlastnosti těchto dvou modelů rüsselsheimské automobilky se velmi podobají. To je ale moc stručné hodnocení. Pravdou je, že Signum a Vectra jsou z pohledu karosérie stejné až po prostřední sloupek. Tam ale Signum nastupuje svou vlastní cestu. Má rozměrnější zadní dveře, masivní C-sloupek a pak na vůz této třídy nezvykle strmou záď s pátými dveřmi. Krátké převisy a nízká stavba karosérie vytvářejí i při délce vozu 4 636 milimetrů dynamický dojem.
Také podvozek Signa má s Vetrou mnoho společného. Je vybaven interaktivním systémem IDS a nebo nejnovější generací stabilizačního programu ESP Plus. Rozvor Signa je 2830 mm. Oproti čtyř a pětidvéřovému provedení Vectry je tedy o 13 cm delší, a to se velmi příznivě projevilo na prostoru pro cestující na zadních sedadlech. I když je to věc relativní. Signum je totiž vybaveno variabilním uchycením zadních sedadel FlexSpace, a tak se sami můžete rozhodnout, zda chcete zrovna preferovat pohodlí cestujících vzadu a nebo velikost zavazadlového prostoru. Manipulace se sedadly je jednoduchá a dajíce posouvat v rozsahu plných 130 milimetrů. Rovněž opěradla zadních sedadel se dají sklápět, a to až do úhlu 30°. Z pohledu nabízeného prostoru pro cestující je Signum nepochybně na úrovni vozů vyšší střední třídy. To samé lze říci také o bohaté výbavě zahrnující mimo jiné dvouzónovou klimatizaci, kvalitní materiály a velmi zdařilá sedadla nebo adaptivní optiku světlometů AFL.
O variabilní velikosti zavazadlového prostoru už řeč byla. Jeho maximální objem při standardní poloze zadních sedadel činí 550 litrů, což je lehce nad úrovní sedanů střední třídy. Ford Mondeo má rovných 500 litrů, VW Passat 475 litrů. Výhodou Signa je ovšem otvírání pátých dveří a la kombi a tedy velmi dobrý přístup k zavazadlům.
Testovaný Opel Signum měl pod kapotou zážehový vidlicový šestiválec o objemu 3,2 litru. Ten samý pohání i Vectru GTS a stejný je tedy i maximální výkon 155 kW. Motor dobře zatahuje už od spodu a neztrácí dech až za hranici 6000 ot/min. V kombinaci s pětistupňovým automatem byla spotřeba při testu okolo 12 litrů na 100 km. Výhradu bych však měl k reakci automatu při předjíždění, kdy ani výkon přes 200 koní není všemocný, když podřazení trvá automatu dost dlouho. Naštěstí má ale řidič možnost sekvenčního řazení, které tento handicap trochu eliminuje.
Vozu vyšší střední třídy odpovídá rovněž svezení se Signem, které díky dlouhému rozvoru poskytuje přiměřené pohodlí. S testovaným motorem 3,2 litru je to pak svezení ještě navíc svižné. Opel Signum je jakousi sondou do vkusu dnešních motoristů a svým pojetím víceméně vytváří svoji vlastní třídu. Jak si povede, ukáže čas.
Věděli jste, že čtyřkovou Octavii můžete mít s dvoulitrovým benzínovým motorem o výkonu 150 kW a pohonem 4x4? Že ne? Buďte v klidu, v nabídce je tato motorizace poměrně čerstvě, ale dnes ji pořádně proklepneme. Pokud chcete do Octavie kultivovaný benzínový motor a zároveň příjemnou dynamiku, měli byste tento agregát zvážit. Dvoulitr 2,0 TDI o výkonu 110 kW je „traktoroidní“ motor s tupou reakcí na plyn a vedle patnáctistovky 1,5 TSI o stejném výkonu příliš nedává smysl – rozdíl cca jednoho litru ve spotřebě je zanedbatelný. Dnes testovaný benzínový dvoulitr povznesl Octavii na zcela novou úroveň, co ale spotřeba a cena?
Tento oblíbený městský crossover prošel v loňském roce spolu se Scalou drobnou omlazovací kúrou. Dnes se zaměříme na Kamiq a to hned v nejvyšší výbavě Monte Carlo. Proti svým konkurentům boduje vnitřní prostorností, snadným ovládáním a také nízkou spotřebou. Vše má ovšem svou cenu, která v tomto případě není zrovna nízká. Otázka tedy zní, zda-li není lepší volbou Scala, která je ve stejné výbavě a motorizaci levnější.