Už je to relativně dlouho, co Subaru uvádělo na český trh s takovou slávou nový model. Naposledy to byla dvojice Legacy/Outback na podzim 2009. Vzhledem ke skutečnosti, že po Foresterovi je zmíněné duo na druhém místě prodejnosti značky, je jasné, že nic jiného než úspěch se od modelu XV neočekává.
Auto samotné je svébytným modelem, byť i nezkušené oko pozná původ v nejnovější Impreze, která dorazí na naše silnice v říjnu. A to jen jako hatchback a pouze s benzínovým motorem 1.6 l v kombinaci s pětistupňovou manuální nebo CVT převodovkou. Důvod? Impreza prý cílí na mladé ženy. Ano, slyšíte správně. Můžeme o vést spory, můžeme s tím i nesouhlasit, ale to je asi tak všechno, co se proti tomu dá dělat. Ale zpět k „iksvéčku“. To v hierarchii značky zaplňuje mezeru mezi obyčejnou Imprezou a velkým Foresterem a je čistou esencí výrazu crossover. Poprat by se měl s takovými konkurenty jako Hyundai ix35, Nissan Qashqai či Volkswagen Tiguan. Subaru dokázalo vždycky vyrábět schopná auta, ale marketing zaměřený na složitou techniku a požitek z řízení měl společně s nevýrazným designem za následek, že většina zákazníků o Forestera ani koutkem oka nezavadila. To by teď v Subaru rádi změnili a společně s atraktivním a konečně i jednoznačným vzhledem oslovili i kupce, kterým jsou pojmy jako „boxerácký“ motor a symetrické pohonné ústrojí ukradené.
TIP: TEST Subaru Impreza XV 2.0D – 15 centimetrů argumentů?XV zaujme už na pohled, a to nejen v trendy oranžové barvě, ale díky atraktivním černým 17 palcovým kolům i v ostatních odstínech. Světlá výška 220 mm, mimochodem o 5 mm více než u Forestera, je zárukou, že se kromě městské džungle neztratíte ani mimo silnice. Z dieselové motorizace zmizela kaplička sání na kapotě, nově je vzduch do mezichladiče přiváděn maskou a systémem zespodu kapoty. Velké změny směrem k evropskému zákazníkovi se udály i v interiéru. Nejenže je celá palubní deska obložena měkčenými materiály, ale potěší také velkorysé možnosti nastavení volantu a od výbavy Comfort rovněž komplexní palubní počítač v české lokalizaci.
Posaz za volantem nemá chybu, sedí se přirozeně, díky velké světlosti neztrácíte přehled o situaci kolem vozu, elektricky ovládaná sedadla mají možnost volby sklonu sedáku a kolenům už nepřekáží tvarování palubní desky. V základu tu navíc najdete sedm airbagů včetně kolenního. Vrcholná verze Executive navíc automaticky neznamená kožené čalounění, což je pozitivní zpráva směrem k další individualizaci. Nejdražší verzi je naopak vyhrazen navigační a audio systém s dotykovým displejem. Ergonomie interiéru je bez připomínek, škoda jen loketní opěrky, která je příliš vzadu a nejde posunout vpřed.
Základní motorizací bude zbrusu nový benzínový agregát o objemu 1.6 litru o výkonu 84 kW (114 k) a nejvyšším točivém momentu 150 Nm při 4000 ot./min. Ten bude nabízen v kombinaci s pětistupňovou manuální nebo bezstupňovou CVT převodovkou, kterou jsme pro první porci seznamovacích kilometrů zvolili i my. XV se profiluje jako městský crossover a právě tohle spojení bude do města ideální. Výkonem nenadchne, ale to od základní motorizace ani nikdo neočekává. Potěší naopak tabulkovou spotřebou pro kombinovaný cyklus 6,3 l/100 km. Svou troškou do mlýna zde přispívá i pro zážehové jednotky v základu dodávaný a rychle fungující Stop/Start systém, který kromě času neběžícího motoru ukazuje i v mililitrech ušetřený benzín. Na rozdíl od dvoulitru nelze u slabší verze ukládat převodovce manuální pokyny k přeřazení.Tradičně perfektní práci odvedli inženýři na podvozku. Jízda je komfortní a městské výtluky či propadlé kanálové poklopy nejsou rozhodně z těch věcí, ze kterých by mělo XV pro strach uděláno. Přesto ale při změnách směru působí auto jistým a agilním dojmem a světlost 22 cm byste mu rozhodně nehádali. Mimochodem oproti už zmíněnému Qashqaii nabízí XV o 2 cm vyšší průchodnost a o 39(!) cm nižší těžiště.Subaru XV je po dlouhé době nejistého přešlapování a kompromisů autem, které rozhodně má na to, aby si našlo nové majitele i mimo základnu subarovských fanoušků. Neútočí cenou jako někteří konkurenti, ale poctivým technickým zázemím, skvělými jízdními vlastnostmi na silnici i mimo ně, atraktivním designem a bohatou výbavou. Jen stotisícový příplatek za dieselovou verzi je příliš mnoho. Základní cena za benzínovou „jednašestku“ s manuální převodovkou startuje na částce 569.000 Kč. Nejlevnější (i když výkonnější) nafta je pak o 140 tisíc dražší. Všechna Subaru XV jsou pochopitelně vybavena stálým pohonem všech čtyř kol.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.
Sháníte-li ojeté SUV se silným motorem, tak máte v nabídce sekundárního trhu s auty rozhodně z čeho vybírat. Mnoho lidí má rozpočet na rodinné SUV přibližně milion korun, což na nového Kodiaqa nestačí, na prémiové značky už vůbec ne. Dnešní recenze se podívá na zoubek 6 let staré Audi Q7, kterou za milion pořídíte. To je mimochodem podobná částka, za jakou koupíte modernizovaný Kodiaq RS první generace – co je lepší volba?
Čtyřková Octavia se po pěti letech dočkala faceliftu v rámci kterého přišlo několik inovací. Důležité ovšem je, že byl zachován charakter vozu, který si stále drží velice dobrou kombinaci praktičnosti a zábavy za volantem. Jedná se o nejsilnější Octavii, která kdy vznikla. Měli byste si ji koupit nebo se vyplatí porozhlédnout u sourozenecké Cupry, která nabízí ještě podstatně silnější exempláře?