Už je to relativně dlouho, co Subaru uvádělo na český trh s takovou slávou nový model. Naposledy to byla dvojice Legacy/Outback na podzim 2009. Vzhledem ke skutečnosti, že po Foresterovi je zmíněné duo na druhém místě prodejnosti značky, je jasné, že nic jiného než úspěch se od modelu XV neočekává.
Auto samotné je svébytným modelem, byť i nezkušené oko pozná původ v nejnovější Impreze, která dorazí na naše silnice v říjnu. A to jen jako hatchback a pouze s benzínovým motorem 1.6 l v kombinaci s pětistupňovou manuální nebo CVT převodovkou. Důvod? Impreza prý cílí na mladé ženy. Ano, slyšíte správně. Můžeme o vést spory, můžeme s tím i nesouhlasit, ale to je asi tak všechno, co se proti tomu dá dělat. Ale zpět k „iksvéčku“. To v hierarchii značky zaplňuje mezeru mezi obyčejnou Imprezou a velkým Foresterem a je čistou esencí výrazu crossover. Poprat by se měl s takovými konkurenty jako Hyundai ix35, Nissan Qashqai či Volkswagen Tiguan. Subaru dokázalo vždycky vyrábět schopná auta, ale marketing zaměřený na složitou techniku a požitek z řízení měl společně s nevýrazným designem za následek, že většina zákazníků o Forestera ani koutkem oka nezavadila. To by teď v Subaru rádi změnili a společně s atraktivním a konečně i jednoznačným vzhledem oslovili i kupce, kterým jsou pojmy jako „boxerácký“ motor a symetrické pohonné ústrojí ukradené.
TIP: TEST Subaru Impreza XV 2.0D – 15 centimetrů argumentů?XV zaujme už na pohled, a to nejen v trendy oranžové barvě, ale díky atraktivním černým 17 palcovým kolům i v ostatních odstínech. Světlá výška 220 mm, mimochodem o 5 mm více než u Forestera, je zárukou, že se kromě městské džungle neztratíte ani mimo silnice. Z dieselové motorizace zmizela kaplička sání na kapotě, nově je vzduch do mezichladiče přiváděn maskou a systémem zespodu kapoty. Velké změny směrem k evropskému zákazníkovi se udály i v interiéru. Nejenže je celá palubní deska obložena měkčenými materiály, ale potěší také velkorysé možnosti nastavení volantu a od výbavy Comfort rovněž komplexní palubní počítač v české lokalizaci.
Posaz za volantem nemá chybu, sedí se přirozeně, díky velké světlosti neztrácíte přehled o situaci kolem vozu, elektricky ovládaná sedadla mají možnost volby sklonu sedáku a kolenům už nepřekáží tvarování palubní desky. V základu tu navíc najdete sedm airbagů včetně kolenního. Vrcholná verze Executive navíc automaticky neznamená kožené čalounění, což je pozitivní zpráva směrem k další individualizaci. Nejdražší verzi je naopak vyhrazen navigační a audio systém s dotykovým displejem. Ergonomie interiéru je bez připomínek, škoda jen loketní opěrky, která je příliš vzadu a nejde posunout vpřed.
Základní motorizací bude zbrusu nový benzínový agregát o objemu 1.6 litru o výkonu 84 kW (114 k) a nejvyšším točivém momentu 150 Nm při 4000 ot./min. Ten bude nabízen v kombinaci s pětistupňovou manuální nebo bezstupňovou CVT převodovkou, kterou jsme pro první porci seznamovacích kilometrů zvolili i my. XV se profiluje jako městský crossover a právě tohle spojení bude do města ideální. Výkonem nenadchne, ale to od základní motorizace ani nikdo neočekává. Potěší naopak tabulkovou spotřebou pro kombinovaný cyklus 6,3 l/100 km. Svou troškou do mlýna zde přispívá i pro zážehové jednotky v základu dodávaný a rychle fungující Stop/Start systém, který kromě času neběžícího motoru ukazuje i v mililitrech ušetřený benzín. Na rozdíl od dvoulitru nelze u slabší verze ukládat převodovce manuální pokyny k přeřazení.Tradičně perfektní práci odvedli inženýři na podvozku. Jízda je komfortní a městské výtluky či propadlé kanálové poklopy nejsou rozhodně z těch věcí, ze kterých by mělo XV pro strach uděláno. Přesto ale při změnách směru působí auto jistým a agilním dojmem a světlost 22 cm byste mu rozhodně nehádali. Mimochodem oproti už zmíněnému Qashqaii nabízí XV o 2 cm vyšší průchodnost a o 39(!) cm nižší těžiště.Subaru XV je po dlouhé době nejistého přešlapování a kompromisů autem, které rozhodně má na to, aby si našlo nové majitele i mimo základnu subarovských fanoušků. Neútočí cenou jako někteří konkurenti, ale poctivým technickým zázemím, skvělými jízdními vlastnostmi na silnici i mimo ně, atraktivním designem a bohatou výbavou. Jen stotisícový příplatek za dieselovou verzi je příliš mnoho. Základní cena za benzínovou „jednašestku“ s manuální převodovkou startuje na částce 569.000 Kč. Nejlevnější (i když výkonnější) nafta je pak o 140 tisíc dražší. Všechna Subaru XV jsou pochopitelně vybavena stálým pohonem všech čtyř kol.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.