Je tomu sotva pár týdnů, co jsme měli v redakci Citroën C4 1.6 e-HDi. Nyní přichází na řadu ve stejné verzi jeho nevlastní bratr – Peugeot 308. A protože dojmy z „cé čtyřky“ jsou stále živé, zaměříme se na jejich srovnání.
„Třistaosmička“ přichází do souboje s výrazným hendikepem, je totiž konstrukčně o 4 roky starší, což se snaží zachránit (obdobně jako většina žen) faceliftingem. Bude to ale stačit?
TIP: TEST Citroën C4 1.6 e-HDi Airdream – pilotovaný mikrohybridEXTERIÉRModernizovaný Peugeot 308 rozráží vzduch zcela novým nárazníkem s menším nasávacím otvorem, který ve verzi před faceliftem už dosahoval takřka absurdních rozměrů. Nově je tedy menší a příď se více přiblížila větším sourozencům s pětkou na začátku. Důležité je také přemístění registrační značky z nešťastné spodní hrany nárazníku k jeho středu, takže při prvním zaparkování k obrubníku už nehrozí její ztráta. Zajímavým a řekněme módně nezbytným doplňkem jsou diody pro denní svícení vcelku vkusně začleněné coby bumerangy do prolisů k mlhovkám. Bohužel ale nefungují tak, jak je známe z jiných aut, tady dle polohy páčky pod volantem plní spíš úlohu světel obrysových včetně zářících zadních svítilen. A propos, když už jsme vzadu, ani stříbrnou lištou na víku kufru se nepodařilo zakrýt opulentně barokní dojem, který vynikne zvláště při pohledu ze zadoboku. I když nový Citroën C4 vypadá střízlivěji a moderněji, někomu může dojem většího auta u peugeotu imponovat.INTERIÉRDůvod ke stížnostem nezakládají ani útroby „třistaosmičky“, a to přesto, že se faceliftem vůbec nic nezměnilo. Interiér je totiž pořád zařízen moderně, vkusně a opět platí totéž co zvenčí – vytváří pocity většího vozu. Kvalita zpracování i výběr materiálů patří rozhodně mezi nadprůměr segmentu. Většina palubní desky je z měkčeného plastu se zajímavou strukturou, její vrchol zaujímá vyklápěcí displej navigace a audio systému. Ten integrovaný v C4 ale nabízí jemnější rastr. Rovněž detaily ovladačů na středové konzole nezapřou, že je citroen o pár roků novější. A výtku zaslouží i horší čitelnost přístrojů. Bílé podsvícení je retro, ale číslice jsou příliš malé. Vše zachraňuje cejchování po lichých desítkách, což je velmi řídký, přesto v našich podmínkách chvályhodný, počin.
Sedačky s výraznými bočnicemi jsou pohodlné a bohatě dimenzované, jen vzadu schází kvůli panoramatické střeše místo nad hlavou. Je ho tady ale rozhodně víc než v citroënu, kde je to dáno svažující se střechou. Minimálně vpředu se ale sedí v peugeotu výš. Také odkládacích míst je celá řada. Nad i pod ovladači ventilace najdete po jedné přihrádce a třeba do dveří se v pohodě schová velká PET lahev. Zavazadelník pojme v základu 348 litrů a v praxi jej omezuje i velmi vysoká nakládací hrana tři čtvrtě metru nad zemí. Citroën je na tom s 380 litry výrazně lépe.MOTOR A SPOTŘEBAPeugeot 308 přichází do nepřímého souboje se shodnou technikou. Pod kapotou najdeme naftu spalující čtyřválec o objemu 1.6 litru přeplňovaný turbodmychadlem s variabilní geometrií. To mu dává nejvyšší výkon 82 kW (112 k) při 3600 ot./min. a točivý moment 270 Nm při 1750 ot./min. Motor je velmi dobře hlukově izolován a k posádce jeho zvuky pronikají pouze v zátěži nebo ve vyšších otáčkách. „Hádéíčku“ nedělá nejmenší problémy už pobyt lehce nad 1500 ot./min., kdy startuje plynulý nástup kroutícího momentu.Zkratka e-HDi je v řeči PSA označení pro vyspělý stop/start systém využívající kondenzátor a reverzibilní alternátor. Díky němu se kondenzátor při brzdění nejen dobíjí, ale lze jeho prostřednictvím v mžiku (0,4 sekundy) motor zpátky nastartovat. Koncern svému počinu říká též mikrohybrid. Důležité je, že Peugeotu se podařilo systém vyladit mnohem lépe než konkurenci u C4. Důvod je jediný – převodovka. Zatímco jízda s pilotovaným poloautomatomanuálem připomínala první hodiny v autoškole, skutečný šestistupňový manuál je jako z jiné planety. Nejen že díky němu motor zhasíná už při rychlostech pod 20 km/h, takže úspora oproti citroënu výrazně naroste (tam vypíná až pod 8 km/h), ale především si můžete spojkou celý systém do určité míry sami regulovat. Dám příklad. Blížíte se ke křižovatce, zpomalíte, abyste dali přednost, a motor zhasne. V sekundě či dvou chcete zrychlovat a motor by znovu naskočil. V tu chvíli jednoduše stačí držet sešlápnutou spojku a diesel pod kapotou zůstane běžet. Díky levé noze máte nad mikrohybridem zkrátka mnohem větší kontrolu a budete ho kvůli nefungující klimatizaci vypínat jen v parném létě uvnitř města.A jak je na tom peugeot se spotřebou? Týdenní test jsme zakončili s průměrem 4,8 l/100 km, což je výborné číslo. Hodnotu 5,7 l/100 km z testu C4 srovnávat nebudeme, protože jsme tentokrát jezdili v rozdílných podmínkách včetně takřka čtyřsetkilometrového výletu do jižních Čech, po němž nás palubní počítač velmi mile potěšil konečnou cifrou 4,1 l/100 km, a to včetně hodiny popojíždění v koloně. Na dálničním limitu si motor točící 2300 ot./min. řekne asi o 5,5 litru. Peugeot nám tak v běžném provozu přišel o nějaké o deci úspornější než C4 a ve spojení s 60 litrovou nádrží zaručuje pěkný dojezd vysoko nad tisícovku kilometrů.
JÍZDNÍ VLASTNOSTIKdo čekal po faceliftu posun v oblasti techniky podvozku, bude se cítit ošizen. Jízdní vlastnosti vyloženě nezklamou, ale 308 působí rozvážně, na pohyby volantem reaguje vlažně a ano, řeknu to do třetice znovu: působí dojmem o třídu většího auta. To vás nepotěší při proplétání se klikatými okreskami, zato na dlouhých cestách budete mlaskat blahem. Přestože sdílí papírově shodnou platformu s Citroënem C4, chová se odlišně. V zatáčce celé auto tak nějak divně zaklekne a za doprovodu cukající stabilizace doléhají k vašim uším vysoké tóny hvízdajících pneumatik. Vzpomínám si, když jsem před rokem testoval benzínovou 308 se sedmnáctipalcovými koly a žehral jsem na komfort odpružení. Podvozek byl totiž ochoten pro vaše pohodlí nasadit vlastní krk, ale velká kola mu na něm držela nůž. S o palec menšími disky je všechno v nejlepším pořádku, a to navzdory pneumatik s nízkým valivým odporem. Jen při přejezdu nerovností pronikají rány do karoserie víc, než by bylo zdrávo. Ani C4 na tom nebyla kdovíjak slavně, ale většinu výmolů dokázala odfiltrovat s větší grácií.Mezi jednoznačně příjemná překvapení patří převodovka. Pokud uslyšíte, že někdo ve spojení s tímhle šestistupňovým manuálem používá přirovnání s mícháním guláše, nevěřte mu. Ne, řazení není německy precizní a má stále delší dráhy, je ale dostatečně přesné a jednoznačné, vůle v kulise jsou (zvlášť u sudých převodů) minimální. Páku máte navíc příjemně po ruce a jestliže si řízení auta užíváte, budete dost možná řadit častěji, než by bylo nezbytně třeba. Spolupráci motoru od 1500 ot./min. odpovídá i její výborné zpřevodování. Přesně tolik totiž točíte na čtyřku při 55 km/h a na šestku při 90 km/h.VERDIKTFacelift přinesl Peugeotu 308 novou příď, díky níž nepůsobí ani po čtyřech letech omšele a zůstává pořád vcelku šik. V interiéru nabízí velkorysý vnitřní prostor a společně s vyšším posazem, hodně skloněným sklem a nízkou palubní deskou navozuje pocity z jízdy vozy MPV. Přesto má v těchto disciplínách navrch modernější Citroën C4. Jeho ostřejší rysy budou podle nás pomaleji stárnout a díky masivnímu pokroku v pojetí i zpracování interiéru může nahlodat nejednoho Golfistu. Citroën má trumfy v rukávě i pokud jde o jízdní komfort a chování na silnici, naopak motor, převodovka a spotřeba se nám víc líbily v Peugeotu, který nechává volbu manuální šestikvalt kontra pilotovaná převodovka na zákazníkovi. Z nepřímého souboje tak nyní vychází vítězně Citroën C4, což se ovšem po zkušenostech s posledními peugeoty může po příchodu nástupce „třistaosmičky“ rychle obrátit.
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?