TEST: Peugeot 308 1.6 e-HDi – mikrohybrid ve lvím vydání

ar7, 19. září 2011, 00:01 Google+

Je tomu sotva pár týdnů, co jsme měli v redakci Citroën C4 1.6 e-HDi. Nyní přichází na řadu ve stejné verzi jeho nevlastní bratr – Peugeot 308. A protože dojmy z „cé čtyřky“ jsou stále živé, zaměříme se na jejich srovnání.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
308

308 | foto: www.autoroad.cz / Jan Zýka

Sdílejte článek

„Třistaosmička“ přichází do souboje s výrazným hendikepem, je totiž konstrukčně o 4 roky starší, což se snaží zachránit (obdobně jako většina žen) faceliftingem. Bude to ale stačit?

TIP: TEST Citroën C4 1.6 e-HDi Airdream – pilotovaný mikrohybrid

EXTERIÉR

Modernizovaný Peugeot 308 rozráží vzduch zcela novým nárazníkem s menším nasávacím otvorem, který ve verzi před faceliftem už dosahoval takřka absurdních rozměrů. Nově je tedy menší a příď se více přiblížila větším sourozencům s pětkou na začátku. Důležité je také přemístění registrační značky z nešťastné spodní hrany nárazníku k jeho středu, takže při prvním zaparkování k obrubníku už nehrozí její ztráta. Zajímavým a řekněme módně nezbytným doplňkem jsou diody pro denní svícení vcelku vkusně začleněné coby bumerangy do prolisů k mlhovkám. Bohužel ale nefungují tak, jak je známe z jiných aut, tady dle polohy páčky pod volantem plní spíš úlohu světel obrysových včetně zářících zadních svítilen. A propos, když už jsme vzadu, ani stříbrnou lištou na víku kufru se nepodařilo zakrýt opulentně barokní dojem, který vynikne zvláště při pohledu ze zadoboku. I když nový Citroën C4 vypadá střízlivěji a moderněji, někomu může dojem většího auta u peugeotu imponovat.

INTERIÉR

Důvod ke stížnostem nezakládají ani útroby „třistaosmičky“, a to přesto, že se faceliftem vůbec nic nezměnilo. Interiér je totiž pořád zařízen moderně, vkusně a opět platí totéž co zvenčí – vytváří pocity většího vozu. Kvalita zpracování i výběr materiálů patří rozhodně mezi nadprůměr segmentu. Většina palubní desky je z měkčeného plastu se zajímavou strukturou, její vrchol zaujímá vyklápěcí displej navigace a audio systému. Ten integrovaný v C4 ale nabízí jemnější rastr. Rovněž detaily ovladačů na středové konzole nezapřou, že je citroen o pár roků novější. A výtku zaslouží i horší čitelnost přístrojů. Bílé podsvícení je retro, ale číslice jsou příliš malé. Vše zachraňuje cejchování po lichých desítkách, což je velmi řídký, přesto v našich podmínkách chvályhodný, počin.



Sedačky s výraznými bočnicemi jsou pohodlné a bohatě dimenzované, jen vzadu schází kvůli panoramatické střeše místo nad hlavou. Je ho tady ale rozhodně víc než v citroënu, kde je to dáno svažující se střechou. Minimálně vpředu se ale sedí v peugeotu výš. Také odkládacích míst je celá řada. Nad i pod ovladači ventilace najdete po jedné přihrádce a třeba do dveří se v pohodě schová velká PET lahev. Zavazadelník pojme v základu 348 litrů a v praxi jej omezuje i velmi vysoká nakládací hrana tři čtvrtě metru nad zemí. Citroën je na tom s 380 litry výrazně lépe.

MOTOR A SPOTŘEBA

Peugeot 308 přichází do nepřímého souboje se shodnou technikou. Pod kapotou najdeme naftu spalující čtyřválec o objemu 1.6 litru přeplňovaný turbodmychadlem s variabilní geometrií. To mu dává nejvyšší výkon 82 kW (112 k) při 3600 ot./min. a točivý moment 270 Nm při 1750 ot./min. Motor je velmi dobře hlukově izolován a k posádce jeho zvuky pronikají pouze v zátěži nebo ve vyšších otáčkách. „Hádéíčku“ nedělá nejmenší problémy už pobyt lehce nad 1500 ot./min., kdy startuje plynulý nástup kroutícího momentu.

Zkratka e-HDi je v řeči PSA označení pro vyspělý stop/start systém využívající kondenzátor a reverzibilní alternátor. Díky němu se kondenzátor při brzdění nejen dobíjí, ale lze jeho prostřednictvím v mžiku (0,4 sekundy) motor zpátky nastartovat. Koncern svému počinu říká též mikrohybrid. Důležité je, že Peugeotu se podařilo systém vyladit mnohem lépe než konkurenci u C4. Důvod je jediný – převodovka. Zatímco jízda s pilotovaným poloautomatomanuálem připomínala první hodiny v autoškole, skutečný šestistupňový manuál je jako z jiné planety. Nejen že díky němu motor zhasíná už při rychlostech pod 20 km/h, takže úspora oproti citroënu výrazně naroste (tam vypíná až pod 8 km/h), ale především si můžete spojkou celý systém do určité míry sami regulovat. Dám příklad. Blížíte se ke křižovatce, zpomalíte, abyste dali přednost, a motor zhasne. V sekundě či dvou chcete zrychlovat a motor by znovu naskočil. V tu chvíli jednoduše stačí držet sešlápnutou spojku a diesel pod kapotou zůstane běžet. Díky levé noze máte nad mikrohybridem zkrátka mnohem větší kontrolu a budete ho kvůli nefungující klimatizaci vypínat jen v parném létě uvnitř města.

A jak je na tom peugeot se spotřebou? Týdenní test jsme zakončili s průměrem 4,8 l/100 km, což je výborné číslo. Hodnotu 5,7 l/100 km z testu C4 srovnávat nebudeme, protože jsme tentokrát jezdili v rozdílných podmínkách včetně takřka čtyřsetkilometrového výletu do jižních Čech, po němž nás palubní počítač velmi mile potěšil konečnou cifrou 4,1 l/100 km, a to včetně hodiny popojíždění v koloně. Na dálničním limitu si motor točící 2300 ot./min. řekne asi o 5,5 litru. Peugeot nám tak v běžném provozu přišel o nějaké o deci úspornější než C4 a ve spojení s 60 litrovou nádrží zaručuje pěkný dojezd vysoko nad tisícovku kilometrů.



JÍZDNÍ VLASTNOSTI

Kdo čekal po faceliftu posun v oblasti techniky podvozku, bude se cítit ošizen. Jízdní vlastnosti vyloženě nezklamou, ale 308 působí rozvážně, na pohyby volantem reaguje vlažně a ano, řeknu to do třetice znovu: působí dojmem o třídu většího auta. To vás nepotěší při proplétání se klikatými okreskami, zato na dlouhých cestách budete mlaskat blahem. Přestože sdílí papírově shodnou platformu s Citroënem C4, chová se odlišně. V zatáčce celé auto tak nějak divně zaklekne a za doprovodu cukající stabilizace doléhají k vašim uším vysoké tóny hvízdajících pneumatik. Vzpomínám si, když jsem před rokem testoval benzínovou 308 se sedmnáctipalcovými koly a žehral jsem na komfort odpružení. Podvozek byl totiž ochoten pro vaše pohodlí nasadit vlastní krk, ale velká kola mu na něm držela nůž. S o palec menšími disky je všechno v nejlepším pořádku, a to navzdory pneumatik s nízkým valivým odporem. Jen při přejezdu nerovností pronikají rány do karoserie víc, než by bylo zdrávo. Ani C4 na tom nebyla kdovíjak slavně, ale většinu výmolů dokázala odfiltrovat s větší grácií.

Mezi jednoznačně příjemná překvapení patří převodovka. Pokud uslyšíte, že někdo ve spojení s tímhle šestistupňovým manuálem používá přirovnání s mícháním guláše, nevěřte mu. Ne, řazení není německy precizní a má stále delší dráhy, je ale dostatečně přesné a jednoznačné, vůle v kulise jsou (zvlášť u sudých převodů) minimální. Páku máte navíc příjemně po ruce a jestliže si řízení auta užíváte, budete dost možná řadit častěji, než by bylo nezbytně třeba. Spolupráci motoru od 1500 ot./min. odpovídá i její výborné zpřevodování. Přesně tolik totiž točíte na čtyřku při 55 km/h a na šestku při 90 km/h.

VERDIKT

Facelift přinesl Peugeotu 308 novou příď, díky níž nepůsobí ani po čtyřech letech omšele a zůstává pořád vcelku šik. V interiéru nabízí velkorysý vnitřní prostor a společně s vyšším posazem, hodně skloněným sklem a nízkou palubní deskou navozuje pocity z jízdy vozy MPV. Přesto má v těchto disciplínách navrch modernější Citroën C4. Jeho ostřejší rysy budou podle nás pomaleji stárnout a díky masivnímu pokroku v pojetí i zpracování interiéru může nahlodat nejednoho Golfistu. Citroën má trumfy v rukávě i pokud jde o jízdní komfort a chování na silnici, naopak motor, převodovka a spotřeba se nám víc líbily v Peugeotu, který nechává volbu manuální šestikvalt kontra pilotovaná převodovka na zákazníkovi. Z nepřímého souboje tak nyní vychází vítězně Citroën C4, což se ovšem po zkušenostech s posledními peugeoty může po příchodu nástupce „třistaosmičky“ rychle obrátit.

Vytisknout

Diskuze: TEST: Peugeot 308 1.6 e-HDi – mikrohybrid ve lvím vydání

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Volkswagen Golf People

TEST Volkswagen Golf People – čtyřválec, hezká výbava a cenovka 687 tisíc

Citroen C5X

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid aneb francouzský křižník očima Terezky

Nový motor Honda V3

Společnost Honda na veletrhu EICMA 2024 představuje nový průlomový koncept spalovacího motoru

Ilustrační foto

Co ovlivňuje cenu vašeho havarijní pojištění?

Lexus UX300h

TEST Lexus UX300h F Sport – stále oblíbenější prémiový crossover po modernizaci

Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style

TEST Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style – univerzální kombík pro klidné řidiče

Škoda Enyaq Sportline 85

TEST Škoda Enyaq Sportline 85 – vylepšená vlajková loď z elektrické rodiny Škoda

Škoda Octavia Combi

TEST Škoda Octavia Combi 1,5 TSI m-HEV – faceliftovaná verze se spotřebou pod 5 litrů

Ilustrační foto

V čem se liší povinné ručení pro mladé?

Citroen C5X plug-in hybrid

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid – cesta na dovolenou + spaní v autě

Cyklokaravan

Elektrokolo s mini karavanem, hodně stylové cestování

Škoda Kodiaq II

TEST Škoda Kodiaq 2,0 TDI 142 kW 4x4 – český sen podruhé, je ale lepší než Superb?

EcoWheel Diabel

TEST EcoWheel Diabel – elektrická motorka s drsnou tváří

Kontrola okresů

10 nejzvláštnějších dopravních předpisů, které byste měli před svými cestami do zahraničí znát

Ilustrační foto

Co je CarPlay a jak ho nejlépe využít? Plus další vychytávky do auta

reklama

Doporučujeme

Exige S

Lotus Exige S - dočkal se šestiválce

Čtěte dále

Nejčtenější články

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud