Přestože ještě donedávna bylo Volvo synonymem pro velké a nevzhledné krabice, model XC60 se změnou designu záhadným způsobem trefil přímo do ženských srdcí, které si od pradávna zakládají na vzhledu a křivkách mnohem víc než jejich drahé polovičky. Pomůže mu verze R-Design k tomu, aby se za jeho volantem konečně nemuseli stydět ani zástupci mužského pohlaví?
Čáru přes rozpočet našemu prvnímu dojmu udělalo hned otevření dveří, kdy jsme na zadním sedadle objevili připevněnou dětskou autosedačku z originálního Volvo příslušenství. Ale co, jedna vlaštovka ještě jaro nedělá.EXTERIÉRModel XC60 jsme měli v redakci už dvakrát a naposledy to bylo dokonce v netradiční úsporné verzi s předním pohonem DRIVe. Proto tentokrát vezměme vnější popis letem světem a zaměřme na změny R-Designu. Crossover působí na poměry třídy poměrně střízlivě, ale přitom elegantně a nikoliv přehnaně nabubřele a arogantně. Poznávacím znamením jsou především lichoběžníková denní diodová světla mezi maskou a světlomety, na opačném konci vozu zase koncové svítilny tvořené vlnovkou červených LED.R-Design identifikujeme podle několika stříbrných doplňků. Při čelním pohledu odhalíme lištu do písmene U pod registrační značkou vzdáleně navazující na zmíněné pruhy denních světel. Jí v místě prolisu mlhovek sekundují rozvětvené prvky ve tvaru hokejek. Na bocích si všimneme efektních nástavců prahů s písmeny XC a stříbrných krytů zpětných zrcátek, na zádi pak dvou chromovaných koncovek výfuku a difuzoru s černým vodorovným prolisem, který auto, na rozdíl od standardního styling kitu, opticky ještě více snižuje.INTERIÉRPokud máme na trhu automobily, jejichž interiérům lze vytknout jen máloco, moderní Volva mezi ně jednoznačně patří. A platí to hlavně o nejnovějším duu S/V60, XC60 se prozatím musí spokojit s několika drobnými připomínkami. Ta největší se týká navigačního systému RTI. Displej s hrubším rozlišením a zastaralou grafikou završuje ovládání pomocí joysticku a dvojice tlačítek umístěných zezadu na volantu a popřípadě dálkové ovládání ne nepodobné jednoduchému DVD přehrávači. Navíc není menu, na rozdíl od ostatních systémů v autě, přeloženo do češtiny. A teď ta nejhorší zpráva – Volvo si za tuhle navigaci účtuje takřka 48 tisíc korun a dostanete ji pouze s paketem High performance multimédia za dalších minimálně 14 tisíc.
Tyto nedostatky ale kompenzuje vše ostatní. Palubní deska snese nejpřísnější měřítka co do zpracování i výběru materiálů, chod všech ovladačů je jednoznačný, ergonomie v pořádku. Někomu nemusí vyhovovat změť tlačítek na středové konzole, ale mně osobně se líbí. Všechny funkce máte okamžitě k dispozici a nemusíte zdlouhavě listovat v menu. Absolutorium zaslouží sedačky ve světlé kůži s tmavými motivy hokejek (zdravíme přední nárazník) a vytlačeným logem R-Design. S trochou nadsázky můžeme říct, že jsme i po deseti hodinách strávených během jediného dne uvnitř XC60 vystupovali stejně svěží jako před ranní jízdou. Kromě toho najdeme odkaz na R-Design i na sportovních kovových pedálech, hlavici voliče převodovky a na volantu. A možná si všimnete i modrého pozadí rychloměru a otáčkoměru.V kufru převezeme 490 litrů, které lze sklopením zadních opěradel dělených v poměru 20:40:20 zvětšit až na 1450 litrů. Potrápit by ale mohla rychlost nebo spíš pomalost elektrického otevírání pátých dveří.MOTOR A SPOTŘEBAAgregát s označením D5 je tradičně nejsilnější naftovou volbou. Pětiválci o objemu 2,4 litru dodává sílu dvojice různě velkých turbodmychadel zajišťující adekvátní reakce motoru v širokém spektru otáček. Důkazem je maximum točivého momentu 420 Nm v rozpětí 1500-3250 ot./min. Nejvyšší výkon 151 kW (205 k) je potom položen přesně na čtyřtisícovou hranici. Už nějaký ten týden jsou v nabídce vozy modelového roku 2012, v rámci něhož posílil motor o dalších 7 kW (10 k) a 20 Nm. I loňských 151 kW ale stačí na rozhýbání osmnáct metráků těžkého volva za necelých 9 sekund. Musíte se ale připravit na hrubší chod dieselového pětiválce, kdy se každé byť vcelku nevinné sešlápnutí plynu projeví nepříjemným nárůstem hlučnosti.Výrobce udává ve spojení s automatickou převodovkou spotřebu pro kombinovaný cyklus 7 l/100 km. Hodnoty se dá dosáhnout, ale pouze při poklidné jízdě mimo město. Jinak se připravte na apetit o necelý litr vyšší, na delších cestách si XC60 D5 přihne zhruba 7,5 litru. U inovovaného agregátu uvádí Volvo kombinovanou spotřebu 6,8 l/100 km.
JÍZDNÍ VLASTNOSTISkutečnost, že je XC60 ženské auto, ještě neznamená, že se chová zoufale a na silnicích si neví rady. Možná překvapivě je tomu docela naopak. Podvozek předvádí solidní výkony, žádná houpavá jízda se nekoná a v zatáčkách máte k dispozici i slušnou dávku přilnavosti. A to navzdory těžkému motoru nad přední nápravou. Varianta R-Design by měla navíc disponovat takzvaně sportovními úpravami s přitvrzenými pružinami, strmějším převodem řízení a několika dalšími drobnými modifikacemi. Bez přímého srovnání se standardní verzí jsme ale žádné výraznější změny nezaznamenali a komfort zůstává i tak na vysoké úrovni. Od rychlé jízdy ale případné zájemce odradí dvě věci. První je nekomunikativní a kolem středové polohy méně přesné řízení, kdy hlavně ve vyšších rychlostech na rozbitých okreskách ztrácíte ve velkém volantu jistotu, druhou pak letargická převodovka Geartronic. Při poklidné jízdě je vše v nejlepším pořádku, jakmile ale chcete podřadit přidáním plynu, dobré dvě sekundy si počkáte. To může být nebezpečné i v zatáčkách, kdy si nikdy nejste úplně jisti, v kterém momentu auto vyrazí vpřed. K dispozici je sice i jakýsi sportovní S mód řazení, který udržuje trvale vyšší otáčky, na rychlosti změn převodových stupňů se však nic nemění. Doplňme ještě, že pohon všech zajišťuje spojka Haldex čtvrté generace, která s připojením zadních kol nečeká na prokluz přední nápravy.
VERDIKTVolvo XC60 je jako celek velmi schopné a dobře fungující přibližovadlo. Vyšší posaz, výtečná sedadla a nadprůměrný výhled všemi směry podtrhuje řada nejmodernějších prvků výbavy i aktivní bezpečnosti. Jmenujme adaptivní tempomat, systém hlídání mrtvého úhlu zpětných zrcátek nebo třeba City Safety ve standardu. A R-Design? Nic naplat, nečekejte víc, než napovídá samotný název. O vzhled jde totiž až v první řadě. Přitvrzený podvozek a ostřejší řízení skoro nepoznáte, zásoba přilnavosti a trakce je ale velmi dobrá, i když se vzrůstající agresivitou začnete ztrácet v auto důvěru. U dvojitě přeplňovaného naftového pětiválce D5 se připravte na slušný výkon a vyšší hlučnost, v případě automatické převodovky Geartronic zase na pomalejší reakce. Jestli vám jde ale pouze o vzhled a budete XC60 R-Design používat jako kterékoliv jiné Volvo, což znamená pokojnou jízdu s pocitem prvotřídního bezpečí, chybu rozhodně neuděláte.údaje v tabulce platí pro modelový rok 2012
Škoda měla elektromobily už v roce 1944, podívejte se na unikátní video.
Automotodrom Brno vstupuje do nové závodní sezony s řadou novinek v kalendáři. Hlavním lákadlem je bezesporu návrat světového šampionátu MotoGP™, ale na své si přijdou i příznivci automobilových sérií.
BMW M3 CS Touring přepisuje pravidla sportovních kombíků. Nejostřejší verze legendární M3 přináší nekompromisní výkon, agresivní design a zároveň praktičnost pro každodenní použití. Speciální edice staví na úspěchu modelu M3 Competition Touring, ale přidává ještě větší dávku adrenalinu a emocí. S pohonem M xDrive a vyladěnou dynamikou jde o vůz, který zvládne rodinný výlet i sprint na okruhu. BMW tak znovu dokazuje, že radost z jízdy a praktičnost se mohou dokonale doplňovat.
V zimních měsících se řidiči elektromobilů setkávají se specifickými výhodami i výzvami. Je zkrátka třeba naučit se pár nových věcí a některé dlouhodobé návyky upravit.
Když se řekne off-road, mnozí si představí dobrodružství, náročné podmínky a terén, kde selhávají běžná auta. Společnost Dajbych4x4 se již téměř 30 let specializuje na prodej, úpravy a servis terénních vozů, které nejen splňují, ale často překračují očekávání svých majitelů.
Automobilový svět se dočkal – jeden z nejočekávanějších modelů poslední doby má konečně české ceny. Základní varianta s pohonem zadních kol startuje na částce kolem 1,1 milionu korun, což dává tušit, že půjde o horké zboží pro nadšence i běžné řidiče. Novinka je tak modernější, komfortnější a nabízí dojezd na jedno nabití až 568 kilometrů v ideálních podmínkách.
Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení.
Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.
Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.
Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.
Škoda tradičně, jak jsou už roky zákazníci české automobilky zvyklí, klade důraz na funkčnost a pohodlí, což potvrzuje i nový model Elroq. Velkorysý prostor, chytré úložné prvky a promyšlené detaily zavazadlového prostoru usnadňují každodenní život a zvyšují komfort užívání vozu.
Audi koncem roku 2024 zahájilo předprodej zcela nové plně elektrické řady A6 e-tron, která přichází na platformě PPE. Nabízí se ve dvou karosářských variantách – Sportback a Avant – a čtyřech verzích pohonu. Základní model začíná na ceně 1 659 900 Kč. Nové Audi A6 e-tron překvapuje dlouhým dojezdem až 756 km na jedno nabití a rychlým nabíjením. Tato modelová řada nastavuje nové standardy v oblasti elektromobility.