Přestože ještě donedávna bylo Volvo synonymem pro velké a nevzhledné krabice, model XC60 se změnou designu záhadným způsobem trefil přímo do ženských srdcí, které si od pradávna zakládají na vzhledu a křivkách mnohem víc než jejich drahé polovičky. Pomůže mu verze R-Design k tomu, aby se za jeho volantem konečně nemuseli stydět ani zástupci mužského pohlaví?
Čáru přes rozpočet našemu prvnímu dojmu udělalo hned otevření dveří, kdy jsme na zadním sedadle objevili připevněnou dětskou autosedačku z originálního Volvo příslušenství. Ale co, jedna vlaštovka ještě jaro nedělá.EXTERIÉRModel XC60 jsme měli v redakci už dvakrát a naposledy to bylo dokonce v netradiční úsporné verzi s předním pohonem DRIVe. Proto tentokrát vezměme vnější popis letem světem a zaměřme na změny R-Designu. Crossover působí na poměry třídy poměrně střízlivě, ale přitom elegantně a nikoliv přehnaně nabubřele a arogantně. Poznávacím znamením jsou především lichoběžníková denní diodová světla mezi maskou a světlomety, na opačném konci vozu zase koncové svítilny tvořené vlnovkou červených LED.R-Design identifikujeme podle několika stříbrných doplňků. Při čelním pohledu odhalíme lištu do písmene U pod registrační značkou vzdáleně navazující na zmíněné pruhy denních světel. Jí v místě prolisu mlhovek sekundují rozvětvené prvky ve tvaru hokejek. Na bocích si všimneme efektních nástavců prahů s písmeny XC a stříbrných krytů zpětných zrcátek, na zádi pak dvou chromovaných koncovek výfuku a difuzoru s černým vodorovným prolisem, který auto, na rozdíl od standardního styling kitu, opticky ještě více snižuje.INTERIÉRPokud máme na trhu automobily, jejichž interiérům lze vytknout jen máloco, moderní Volva mezi ně jednoznačně patří. A platí to hlavně o nejnovějším duu S/V60, XC60 se prozatím musí spokojit s několika drobnými připomínkami. Ta největší se týká navigačního systému RTI. Displej s hrubším rozlišením a zastaralou grafikou završuje ovládání pomocí joysticku a dvojice tlačítek umístěných zezadu na volantu a popřípadě dálkové ovládání ne nepodobné jednoduchému DVD přehrávači. Navíc není menu, na rozdíl od ostatních systémů v autě, přeloženo do češtiny. A teď ta nejhorší zpráva – Volvo si za tuhle navigaci účtuje takřka 48 tisíc korun a dostanete ji pouze s paketem High performance multimédia za dalších minimálně 14 tisíc.
Tyto nedostatky ale kompenzuje vše ostatní. Palubní deska snese nejpřísnější měřítka co do zpracování i výběru materiálů, chod všech ovladačů je jednoznačný, ergonomie v pořádku. Někomu nemusí vyhovovat změť tlačítek na středové konzole, ale mně osobně se líbí. Všechny funkce máte okamžitě k dispozici a nemusíte zdlouhavě listovat v menu. Absolutorium zaslouží sedačky ve světlé kůži s tmavými motivy hokejek (zdravíme přední nárazník) a vytlačeným logem R-Design. S trochou nadsázky můžeme říct, že jsme i po deseti hodinách strávených během jediného dne uvnitř XC60 vystupovali stejně svěží jako před ranní jízdou. Kromě toho najdeme odkaz na R-Design i na sportovních kovových pedálech, hlavici voliče převodovky a na volantu. A možná si všimnete i modrého pozadí rychloměru a otáčkoměru.V kufru převezeme 490 litrů, které lze sklopením zadních opěradel dělených v poměru 20:40:20 zvětšit až na 1450 litrů. Potrápit by ale mohla rychlost nebo spíš pomalost elektrického otevírání pátých dveří.MOTOR A SPOTŘEBAAgregát s označením D5 je tradičně nejsilnější naftovou volbou. Pětiválci o objemu 2,4 litru dodává sílu dvojice různě velkých turbodmychadel zajišťující adekvátní reakce motoru v širokém spektru otáček. Důkazem je maximum točivého momentu 420 Nm v rozpětí 1500-3250 ot./min. Nejvyšší výkon 151 kW (205 k) je potom položen přesně na čtyřtisícovou hranici. Už nějaký ten týden jsou v nabídce vozy modelového roku 2012, v rámci něhož posílil motor o dalších 7 kW (10 k) a 20 Nm. I loňských 151 kW ale stačí na rozhýbání osmnáct metráků těžkého volva za necelých 9 sekund. Musíte se ale připravit na hrubší chod dieselového pětiválce, kdy se každé byť vcelku nevinné sešlápnutí plynu projeví nepříjemným nárůstem hlučnosti.Výrobce udává ve spojení s automatickou převodovkou spotřebu pro kombinovaný cyklus 7 l/100 km. Hodnoty se dá dosáhnout, ale pouze při poklidné jízdě mimo město. Jinak se připravte na apetit o necelý litr vyšší, na delších cestách si XC60 D5 přihne zhruba 7,5 litru. U inovovaného agregátu uvádí Volvo kombinovanou spotřebu 6,8 l/100 km.
JÍZDNÍ VLASTNOSTISkutečnost, že je XC60 ženské auto, ještě neznamená, že se chová zoufale a na silnicích si neví rady. Možná překvapivě je tomu docela naopak. Podvozek předvádí solidní výkony, žádná houpavá jízda se nekoná a v zatáčkách máte k dispozici i slušnou dávku přilnavosti. A to navzdory těžkému motoru nad přední nápravou. Varianta R-Design by měla navíc disponovat takzvaně sportovními úpravami s přitvrzenými pružinami, strmějším převodem řízení a několika dalšími drobnými modifikacemi. Bez přímého srovnání se standardní verzí jsme ale žádné výraznější změny nezaznamenali a komfort zůstává i tak na vysoké úrovni. Od rychlé jízdy ale případné zájemce odradí dvě věci. První je nekomunikativní a kolem středové polohy méně přesné řízení, kdy hlavně ve vyšších rychlostech na rozbitých okreskách ztrácíte ve velkém volantu jistotu, druhou pak letargická převodovka Geartronic. Při poklidné jízdě je vše v nejlepším pořádku, jakmile ale chcete podřadit přidáním plynu, dobré dvě sekundy si počkáte. To může být nebezpečné i v zatáčkách, kdy si nikdy nejste úplně jisti, v kterém momentu auto vyrazí vpřed. K dispozici je sice i jakýsi sportovní S mód řazení, který udržuje trvale vyšší otáčky, na rychlosti změn převodových stupňů se však nic nemění. Doplňme ještě, že pohon všech zajišťuje spojka Haldex čtvrté generace, která s připojením zadních kol nečeká na prokluz přední nápravy.
VERDIKTVolvo XC60 je jako celek velmi schopné a dobře fungující přibližovadlo. Vyšší posaz, výtečná sedadla a nadprůměrný výhled všemi směry podtrhuje řada nejmodernějších prvků výbavy i aktivní bezpečnosti. Jmenujme adaptivní tempomat, systém hlídání mrtvého úhlu zpětných zrcátek nebo třeba City Safety ve standardu. A R-Design? Nic naplat, nečekejte víc, než napovídá samotný název. O vzhled jde totiž až v první řadě. Přitvrzený podvozek a ostřejší řízení skoro nepoznáte, zásoba přilnavosti a trakce je ale velmi dobrá, i když se vzrůstající agresivitou začnete ztrácet v auto důvěru. U dvojitě přeplňovaného naftového pětiválce D5 se připravte na slušný výkon a vyšší hlučnost, v případě automatické převodovky Geartronic zase na pomalejší reakce. Jestli vám jde ale pouze o vzhled a budete XC60 R-Design používat jako kterékoliv jiné Volvo, což znamená pokojnou jízdu s pocitem prvotřídního bezpečí, chybu rozhodně neuděláte.údaje v tabulce platí pro modelový rok 2012
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.
Následující měsíc nám bude dělat společnost prostorné SUV od francouzské značky DS Automobiles, která si potrpí na unikátní design, kvalitní interiéry a jedinečnost. S DS7 jsme již měli dvakrát tu čest, ovšem jednalo se vždy o vrcholná provedení s cenovkou kolem dvou milionů. DS na „sedmičku“ aktuálně nabízí zvýhodněnou verzi Edition France, kterou pořídíte za 950 tisíc, což je ve srovnání s konkurenty fantastická cena. Má to nějaký háček?
Automobilka Tesla oznámila svolávací akci téměř všech dosud vyrobených vozů Cybertruck – bezmála 50 tisíc kusů musí zpět kvůli závadě na karoserii. Ve stejném čase ale firma čelí i narůstajícímu napětí mimo výrobní linky. Po celých Spojených státech se množí útoky na prodejny i zákazníky Tesly, které jsou motivovány nelibostí vůči veřejnému vystupování Elona Muska.
Renault je na trhu známý pro spolehlivá a kvalitně postavená auta, ale do světa superaut nikdy výrazně nepronikl. Když tedy francouzská automobilka tvrdí, že jedno vytvořila, vzbuzuje to oprávněnou zvědavost.
Legendární moderátorská trojice Clarkson, May a Hammond se znovu objeví na obrazovkách v nové show, která naváže na jejich ikonická motoristická dobrodružství.
Mercedes-Benz představil novou verzi elektrického CLA, který se považuje za nejchytřejší a nejefektivnější model značky. Tento elektromobil je očekávaným nástupcem v segmentu základních elektromobilů a má ambici stát se přímým konkurentem pro Tesla Model 3. Jaký dojem zanechává nový Mercedes CLA na první pohled? To se dozvíte v našem exkluzivním pohledu na tento model.
Před dvanácti lety Mercedes-Benz poprvé představil model CLA a zájem o něj nepolevuje. Nyní automobilka odhalila třetí generaci, která posouvá hranice technologie a designu na zcela novou úroveň.
Xiaomi začalo dodávat svůj elektrický sporťák SU7 Ultra prvním zákazníkům, ale místo oslav řeší nečekané problémy. Spekulanti okamžitě rozjeli přeprodej za vyšší ceny a zloději se zaměřili na luxusní zlaté logo, které mizí z vozů a končí v online aukcích.