Přestože ještě donedávna bylo Volvo synonymem pro velké a nevzhledné krabice, model XC60 se změnou designu záhadným způsobem trefil přímo do ženských srdcí, které si od pradávna zakládají na vzhledu a křivkách mnohem víc než jejich drahé polovičky. Pomůže mu verze R-Design k tomu, aby se za jeho volantem konečně nemuseli stydět ani zástupci mužského pohlaví?
Čáru přes rozpočet našemu prvnímu dojmu udělalo hned otevření dveří, kdy jsme na zadním sedadle objevili připevněnou dětskou autosedačku z originálního Volvo příslušenství. Ale co, jedna vlaštovka ještě jaro nedělá.EXTERIÉRModel XC60 jsme měli v redakci už dvakrát a naposledy to bylo dokonce v netradiční úsporné verzi s předním pohonem DRIVe. Proto tentokrát vezměme vnější popis letem světem a zaměřme na změny R-Designu. Crossover působí na poměry třídy poměrně střízlivě, ale přitom elegantně a nikoliv přehnaně nabubřele a arogantně. Poznávacím znamením jsou především lichoběžníková denní diodová světla mezi maskou a světlomety, na opačném konci vozu zase koncové svítilny tvořené vlnovkou červených LED.R-Design identifikujeme podle několika stříbrných doplňků. Při čelním pohledu odhalíme lištu do písmene U pod registrační značkou vzdáleně navazující na zmíněné pruhy denních světel. Jí v místě prolisu mlhovek sekundují rozvětvené prvky ve tvaru hokejek. Na bocích si všimneme efektních nástavců prahů s písmeny XC a stříbrných krytů zpětných zrcátek, na zádi pak dvou chromovaných koncovek výfuku a difuzoru s černým vodorovným prolisem, který auto, na rozdíl od standardního styling kitu, opticky ještě více snižuje.INTERIÉRPokud máme na trhu automobily, jejichž interiérům lze vytknout jen máloco, moderní Volva mezi ně jednoznačně patří. A platí to hlavně o nejnovějším duu S/V60, XC60 se prozatím musí spokojit s několika drobnými připomínkami. Ta největší se týká navigačního systému RTI. Displej s hrubším rozlišením a zastaralou grafikou završuje ovládání pomocí joysticku a dvojice tlačítek umístěných zezadu na volantu a popřípadě dálkové ovládání ne nepodobné jednoduchému DVD přehrávači. Navíc není menu, na rozdíl od ostatních systémů v autě, přeloženo do češtiny. A teď ta nejhorší zpráva – Volvo si za tuhle navigaci účtuje takřka 48 tisíc korun a dostanete ji pouze s paketem High performance multimédia za dalších minimálně 14 tisíc.
Tyto nedostatky ale kompenzuje vše ostatní. Palubní deska snese nejpřísnější měřítka co do zpracování i výběru materiálů, chod všech ovladačů je jednoznačný, ergonomie v pořádku. Někomu nemusí vyhovovat změť tlačítek na středové konzole, ale mně osobně se líbí. Všechny funkce máte okamžitě k dispozici a nemusíte zdlouhavě listovat v menu. Absolutorium zaslouží sedačky ve světlé kůži s tmavými motivy hokejek (zdravíme přední nárazník) a vytlačeným logem R-Design. S trochou nadsázky můžeme říct, že jsme i po deseti hodinách strávených během jediného dne uvnitř XC60 vystupovali stejně svěží jako před ranní jízdou. Kromě toho najdeme odkaz na R-Design i na sportovních kovových pedálech, hlavici voliče převodovky a na volantu. A možná si všimnete i modrého pozadí rychloměru a otáčkoměru.V kufru převezeme 490 litrů, které lze sklopením zadních opěradel dělených v poměru 20:40:20 zvětšit až na 1450 litrů. Potrápit by ale mohla rychlost nebo spíš pomalost elektrického otevírání pátých dveří.MOTOR A SPOTŘEBAAgregát s označením D5 je tradičně nejsilnější naftovou volbou. Pětiválci o objemu 2,4 litru dodává sílu dvojice různě velkých turbodmychadel zajišťující adekvátní reakce motoru v širokém spektru otáček. Důkazem je maximum točivého momentu 420 Nm v rozpětí 1500-3250 ot./min. Nejvyšší výkon 151 kW (205 k) je potom položen přesně na čtyřtisícovou hranici. Už nějaký ten týden jsou v nabídce vozy modelového roku 2012, v rámci něhož posílil motor o dalších 7 kW (10 k) a 20 Nm. I loňských 151 kW ale stačí na rozhýbání osmnáct metráků těžkého volva za necelých 9 sekund. Musíte se ale připravit na hrubší chod dieselového pětiválce, kdy se každé byť vcelku nevinné sešlápnutí plynu projeví nepříjemným nárůstem hlučnosti.Výrobce udává ve spojení s automatickou převodovkou spotřebu pro kombinovaný cyklus 7 l/100 km. Hodnoty se dá dosáhnout, ale pouze při poklidné jízdě mimo město. Jinak se připravte na apetit o necelý litr vyšší, na delších cestách si XC60 D5 přihne zhruba 7,5 litru. U inovovaného agregátu uvádí Volvo kombinovanou spotřebu 6,8 l/100 km.
JÍZDNÍ VLASTNOSTISkutečnost, že je XC60 ženské auto, ještě neznamená, že se chová zoufale a na silnicích si neví rady. Možná překvapivě je tomu docela naopak. Podvozek předvádí solidní výkony, žádná houpavá jízda se nekoná a v zatáčkách máte k dispozici i slušnou dávku přilnavosti. A to navzdory těžkému motoru nad přední nápravou. Varianta R-Design by měla navíc disponovat takzvaně sportovními úpravami s přitvrzenými pružinami, strmějším převodem řízení a několika dalšími drobnými modifikacemi. Bez přímého srovnání se standardní verzí jsme ale žádné výraznější změny nezaznamenali a komfort zůstává i tak na vysoké úrovni. Od rychlé jízdy ale případné zájemce odradí dvě věci. První je nekomunikativní a kolem středové polohy méně přesné řízení, kdy hlavně ve vyšších rychlostech na rozbitých okreskách ztrácíte ve velkém volantu jistotu, druhou pak letargická převodovka Geartronic. Při poklidné jízdě je vše v nejlepším pořádku, jakmile ale chcete podřadit přidáním plynu, dobré dvě sekundy si počkáte. To může být nebezpečné i v zatáčkách, kdy si nikdy nejste úplně jisti, v kterém momentu auto vyrazí vpřed. K dispozici je sice i jakýsi sportovní S mód řazení, který udržuje trvale vyšší otáčky, na rychlosti změn převodových stupňů se však nic nemění. Doplňme ještě, že pohon všech zajišťuje spojka Haldex čtvrté generace, která s připojením zadních kol nečeká na prokluz přední nápravy.
VERDIKTVolvo XC60 je jako celek velmi schopné a dobře fungující přibližovadlo. Vyšší posaz, výtečná sedadla a nadprůměrný výhled všemi směry podtrhuje řada nejmodernějších prvků výbavy i aktivní bezpečnosti. Jmenujme adaptivní tempomat, systém hlídání mrtvého úhlu zpětných zrcátek nebo třeba City Safety ve standardu. A R-Design? Nic naplat, nečekejte víc, než napovídá samotný název. O vzhled jde totiž až v první řadě. Přitvrzený podvozek a ostřejší řízení skoro nepoznáte, zásoba přilnavosti a trakce je ale velmi dobrá, i když se vzrůstající agresivitou začnete ztrácet v auto důvěru. U dvojitě přeplňovaného naftového pětiválce D5 se připravte na slušný výkon a vyšší hlučnost, v případě automatické převodovky Geartronic zase na pomalejší reakce. Jestli vám jde ale pouze o vzhled a budete XC60 R-Design používat jako kterékoliv jiné Volvo, což znamená pokojnou jízdu s pocitem prvotřídního bezpečí, chybu rozhodně neuděláte.údaje v tabulce platí pro modelový rok 2012
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?