Přestože ještě donedávna bylo Volvo synonymem pro velké a nevzhledné krabice, model XC60 se změnou designu záhadným způsobem trefil přímo do ženských srdcí, které si od pradávna zakládají na vzhledu a křivkách mnohem víc než jejich drahé polovičky. Pomůže mu verze R-Design k tomu, aby se za jeho volantem konečně nemuseli stydět ani zástupci mužského pohlaví?
Čáru přes rozpočet našemu prvnímu dojmu udělalo hned otevření dveří, kdy jsme na zadním sedadle objevili připevněnou dětskou autosedačku z originálního Volvo příslušenství. Ale co, jedna vlaštovka ještě jaro nedělá.EXTERIÉRModel XC60 jsme měli v redakci už dvakrát a naposledy to bylo dokonce v netradiční úsporné verzi s předním pohonem DRIVe. Proto tentokrát vezměme vnější popis letem světem a zaměřme na změny R-Designu. Crossover působí na poměry třídy poměrně střízlivě, ale přitom elegantně a nikoliv přehnaně nabubřele a arogantně. Poznávacím znamením jsou především lichoběžníková denní diodová světla mezi maskou a světlomety, na opačném konci vozu zase koncové svítilny tvořené vlnovkou červených LED.R-Design identifikujeme podle několika stříbrných doplňků. Při čelním pohledu odhalíme lištu do písmene U pod registrační značkou vzdáleně navazující na zmíněné pruhy denních světel. Jí v místě prolisu mlhovek sekundují rozvětvené prvky ve tvaru hokejek. Na bocích si všimneme efektních nástavců prahů s písmeny XC a stříbrných krytů zpětných zrcátek, na zádi pak dvou chromovaných koncovek výfuku a difuzoru s černým vodorovným prolisem, který auto, na rozdíl od standardního styling kitu, opticky ještě více snižuje.INTERIÉRPokud máme na trhu automobily, jejichž interiérům lze vytknout jen máloco, moderní Volva mezi ně jednoznačně patří. A platí to hlavně o nejnovějším duu S/V60, XC60 se prozatím musí spokojit s několika drobnými připomínkami. Ta největší se týká navigačního systému RTI. Displej s hrubším rozlišením a zastaralou grafikou završuje ovládání pomocí joysticku a dvojice tlačítek umístěných zezadu na volantu a popřípadě dálkové ovládání ne nepodobné jednoduchému DVD přehrávači. Navíc není menu, na rozdíl od ostatních systémů v autě, přeloženo do češtiny. A teď ta nejhorší zpráva – Volvo si za tuhle navigaci účtuje takřka 48 tisíc korun a dostanete ji pouze s paketem High performance multimédia za dalších minimálně 14 tisíc.
Tyto nedostatky ale kompenzuje vše ostatní. Palubní deska snese nejpřísnější měřítka co do zpracování i výběru materiálů, chod všech ovladačů je jednoznačný, ergonomie v pořádku. Někomu nemusí vyhovovat změť tlačítek na středové konzole, ale mně osobně se líbí. Všechny funkce máte okamžitě k dispozici a nemusíte zdlouhavě listovat v menu. Absolutorium zaslouží sedačky ve světlé kůži s tmavými motivy hokejek (zdravíme přední nárazník) a vytlačeným logem R-Design. S trochou nadsázky můžeme říct, že jsme i po deseti hodinách strávených během jediného dne uvnitř XC60 vystupovali stejně svěží jako před ranní jízdou. Kromě toho najdeme odkaz na R-Design i na sportovních kovových pedálech, hlavici voliče převodovky a na volantu. A možná si všimnete i modrého pozadí rychloměru a otáčkoměru.V kufru převezeme 490 litrů, které lze sklopením zadních opěradel dělených v poměru 20:40:20 zvětšit až na 1450 litrů. Potrápit by ale mohla rychlost nebo spíš pomalost elektrického otevírání pátých dveří.MOTOR A SPOTŘEBAAgregát s označením D5 je tradičně nejsilnější naftovou volbou. Pětiválci o objemu 2,4 litru dodává sílu dvojice různě velkých turbodmychadel zajišťující adekvátní reakce motoru v širokém spektru otáček. Důkazem je maximum točivého momentu 420 Nm v rozpětí 1500-3250 ot./min. Nejvyšší výkon 151 kW (205 k) je potom položen přesně na čtyřtisícovou hranici. Už nějaký ten týden jsou v nabídce vozy modelového roku 2012, v rámci něhož posílil motor o dalších 7 kW (10 k) a 20 Nm. I loňských 151 kW ale stačí na rozhýbání osmnáct metráků těžkého volva za necelých 9 sekund. Musíte se ale připravit na hrubší chod dieselového pětiválce, kdy se každé byť vcelku nevinné sešlápnutí plynu projeví nepříjemným nárůstem hlučnosti.Výrobce udává ve spojení s automatickou převodovkou spotřebu pro kombinovaný cyklus 7 l/100 km. Hodnoty se dá dosáhnout, ale pouze při poklidné jízdě mimo město. Jinak se připravte na apetit o necelý litr vyšší, na delších cestách si XC60 D5 přihne zhruba 7,5 litru. U inovovaného agregátu uvádí Volvo kombinovanou spotřebu 6,8 l/100 km.
JÍZDNÍ VLASTNOSTISkutečnost, že je XC60 ženské auto, ještě neznamená, že se chová zoufale a na silnicích si neví rady. Možná překvapivě je tomu docela naopak. Podvozek předvádí solidní výkony, žádná houpavá jízda se nekoná a v zatáčkách máte k dispozici i slušnou dávku přilnavosti. A to navzdory těžkému motoru nad přední nápravou. Varianta R-Design by měla navíc disponovat takzvaně sportovními úpravami s přitvrzenými pružinami, strmějším převodem řízení a několika dalšími drobnými modifikacemi. Bez přímého srovnání se standardní verzí jsme ale žádné výraznější změny nezaznamenali a komfort zůstává i tak na vysoké úrovni. Od rychlé jízdy ale případné zájemce odradí dvě věci. První je nekomunikativní a kolem středové polohy méně přesné řízení, kdy hlavně ve vyšších rychlostech na rozbitých okreskách ztrácíte ve velkém volantu jistotu, druhou pak letargická převodovka Geartronic. Při poklidné jízdě je vše v nejlepším pořádku, jakmile ale chcete podřadit přidáním plynu, dobré dvě sekundy si počkáte. To může být nebezpečné i v zatáčkách, kdy si nikdy nejste úplně jisti, v kterém momentu auto vyrazí vpřed. K dispozici je sice i jakýsi sportovní S mód řazení, který udržuje trvale vyšší otáčky, na rychlosti změn převodových stupňů se však nic nemění. Doplňme ještě, že pohon všech zajišťuje spojka Haldex čtvrté generace, která s připojením zadních kol nečeká na prokluz přední nápravy.
VERDIKTVolvo XC60 je jako celek velmi schopné a dobře fungující přibližovadlo. Vyšší posaz, výtečná sedadla a nadprůměrný výhled všemi směry podtrhuje řada nejmodernějších prvků výbavy i aktivní bezpečnosti. Jmenujme adaptivní tempomat, systém hlídání mrtvého úhlu zpětných zrcátek nebo třeba City Safety ve standardu. A R-Design? Nic naplat, nečekejte víc, než napovídá samotný název. O vzhled jde totiž až v první řadě. Přitvrzený podvozek a ostřejší řízení skoro nepoznáte, zásoba přilnavosti a trakce je ale velmi dobrá, i když se vzrůstající agresivitou začnete ztrácet v auto důvěru. U dvojitě přeplňovaného naftového pětiválce D5 se připravte na slušný výkon a vyšší hlučnost, v případě automatické převodovky Geartronic zase na pomalejší reakce. Jestli vám jde ale pouze o vzhled a budete XC60 R-Design používat jako kterékoliv jiné Volvo, což znamená pokojnou jízdu s pocitem prvotřídního bezpečí, chybu rozhodně neuděláte.údaje v tabulce platí pro modelový rok 2012
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.