TEST: Volvo S60 D3 – severská ofenzíva

ar7, 10. ledna 2011, 00:01 Google+

Celou jednu dekádu musela „es šedesátka“ čekat na svého nástupce. A protože deset let je v automobilové branži sakra dlouhá doba, přichází nová generace dobýt ztracené pozice zcela odlišným elegantním střihem a napěchovaná nejmodernější technikou v čele s novými motory i jedním unikátním bezpečnostním systémem.

Počet komentářů:  5 komentářů (Poslední 17.02. 00:10) Napište svůj názor
S60

S60 | foto: www.autoroad.cz / Jan Zýka

Sdílejte článek

Po prvních dvou letech, kdy sjelo každým rokem z výrobních linek více než 100 tisíc kusů Volva S60, začal zájem slábnout, až se zastavil na pouhých 6205 kusech v roce 2009. Tehdy jeho produkce v belgickém Ghentu definitivně skončila, aby v roce následujícím opustila brány stejné fabriky zcela nová S60. Podaří se jí navázat na novodobé úspěchy crossoveru XC60 a potrápit německou konkurenci?

EXTERIÉR

Sedan dále rozvíjí zcela nový designový směr nastolený právě XC60. Pryč jsou doby rovných úseček a pravoúhlých tvarů, Volvo hledí do budoucnosti s filosofií elegance, dynamiky a agresivity. Vše začíná už na přídi stylizované do písmene X. Světlomety, maska chladiče i efektní kosodélníková denní světla se rozšiřují směrem vzhůru, naopak prolisy pod registrační značkou směrem dolů k silnici. Diskutabilní záležitostí je absence mlhovek.

Bočním pohledem vyniknou dvě věci. Za prvé krátké převisy a dlouhý rozvor (mimochodem o 6 cm delší než u první S60) a za druhé pozvolna se svažující střecha, díky které připomíná volvo siluetou spíš atletické kupé než sedan. Úroky si takové řešení vybírá v podobě malého vstupu do zavazadelníku a spolu s vzadu vysokým pontonem karoserie i horším výhledem při couvání. Zadek samotný je ale nesmírně sexy. Diodové svítilny ve tvaru hokejek, decentní spoiler a příplatkový styling paket v podobě šedého difuzoru a lichoběžníkové koncovky výfuku zapuštěné do nárazníku vypadá báječně. Součástí kitu je i podobný plast na předním nárazníku a nástavce prahů.

INTERIÉR

Tradičně urozený je ovšem i interiér vozu. Bytelnou palubní desku z vybraných materiálů šlechtí stříbrné doplňky z broušeného či lesklého kovu. Jako pěst na oko působí malý a hodně zapuštěný displej audia a palubního počítače a pak také asymetrické uspořádání výdechů ventilace. Útěchou budiž, že v létě nepožene klimatizace studený vzduch přes ruku na volantu řidičovi do obličeje a že za příplatek je možné dokoupit integrovanou navigaci s podstatně lépe vypadajícím větším displejem – 7 namísto 5 palcového.

Pozici za konečně akorát tak velkým volantem najdeme snadno a podtrhnout musíme i nadprůměrné pohodlí, které na cestující čeká dokonce i vzadu. Tam jsou sedáky kvůli střeše vybrány, takže do nějakých 185 centimetrů výšky si sedne pohodlně každý. Vpředu už to sice nejsou ta rozměrná a měkká křesla z minulé generace, přesto by z fleku mohlo Volvo přednášet na téma Jak přežít cestu napříč Evropou bez heksenšusu. Jejich sedačky jsou zkrátka etalonem a skoro by se chtělo říct něco v PR stylu – Kdo zkusí Volvo, už nebude chtít jinak. Se zlou se naopak potáže ten, kdo otevře kufr. Jeho malý otvor a skromný objem 380 litrů je výsadou o třídu menších aut. Za zmínku stojí i nová konstrukce spony bezpečnostního pásu.



Do jisté míry pokrokové je v S60 rozhraní palubního počítače nazvané Volvo Sensus. Joystick zespodu volantu nahradila civilizovanější tlačítka a rolovací válečky na jeho přední straně společně s logičtěji rozmístěnými čudlíky na plovoucí středové konzole. Ovládání je logické, jeho plné zvládnutí je i bez manuálu otázka nanejvýš několika minut. Nechybí dokonce uživatelské tlačítko FAV, na které si můžete pro každý režim audia (rádio, cd, ipod, usb, ..) uložit oblíbenou funkci. Široké je i spektrum nastavení. Můžete zapínat či vypínat jednotlivé bezpečnostní asistenty, volit jejich citlivost, přizpůsobit si chod klimatizace, světel, bluetooth připojení telefonu a dalších více či méně důležitých hračiček. Přesto všechno jsme jeden zádrhel objevili. Když totiž chcete při přehrávání MP3 skočit na seznam alb (tedy o úroveň výš), logika by velela stisknout červené tlačítko Exit. To ale nereaguje. Nejprve musíte z neznámých důvodů otočit kolečkem na další skladbu a teprve poté zmáčknout šipku zpět. Snad se tahle chyba či nedobrá vlastnost vyřeší některým softwarovým updatem.

MOTOR A SPOTŘEBA

Jen chválu ovšem můžeme pět na zcela nový motor D3. Tipli byste si, kolik má válců? Tři podle názvu? Nebo snad 4 podle objemu 1984 ccm? Chyba lávky, nad předními koly najdeme tradičně napříč uložený netradiční dvoulitrový pětiválec. Díky přeplňování je výsledkem 120 kW (163 k), a protože čím víc válců, tím víc Adidas i vysoký točivý moment 400 Nm mezi 1400-2850 ot./min. Maximum výkonu ale inženýři utnuli nečekaně brzy – už v 2900 otáčkách. Těmto hodnotám pak do puntíku odpovídá i realita. Přesně v 1500 ot./min. motor ožije a výrazně táhne až do 3000 ot./min., kde přívaly síly končí, efekt zrychlování slábne a nejpozději v 3500 ot./min. je nejvyšší čas přeřadit. Využitelné spektrum otáček je tak celkem omezené, na druhou stranu v těch nejčastěji používaných je zásoba točivého momentu více než dostatečná, stejně jako nadprůměrná dynamika celého auta.

A překvapila i spotřeba nafty. Na sněhu a ledu jsme s častými studenými starty a takřka rovnocenným podílem dálnic, okresek a jízd po městě jezdili za necelých 7 litrů, což je na pětiválec velmi dobré. Na tabulkových 5,3 l/100 km se asi nedostanete, ale méně než 6 litrů nebude za lepších podmínek patrně problém. A šestku odečtete z displeje i na dálnici, kde díky skvěle poskládanému šestirychlostnímu manuálu točí motor na hranici zákonného limitu jen 2000 otáček.

JÍZDNÍ VLASTNOSTI

V situaci, kdy jsou silnice namrzlé, zasněžené nebo nejlépe obojí s vyjetými kolejemi, bylo nad naše síly odhalit chování auta na limitu a důkladnější prověrka jízdních vlastností přišla na přetřes jen velmi velmi zřídka. I tak jsme si ale stačili všimnout mnohem vytříbenějšího stylu, na který jsme donedávna nebyli u téhle severské značky zvyklí. Sedan se chová velmi vybíravě, do zatáček se vrhá díky strmějšímu a přesnější řízení s nečekanou ochotou a taktéž neporovnatelně tužší karoserie má za následek mnohem kultivovanější a přitom jistější jízdní projev. Pořád ale mluvíme o Volvu, takže zkrátka nepřijdou ani vyznavači jeho obvyklých hodnot. Stále se mohou spolehnout na skvělý komfort, lehké řízení i chod spojky a v neposlední řadě akustickou pohodu podpořenou charakterním pětiválcovým soundem. Bohužel z řazení jako kdyby se vytratila přesnost. Dráhy jsou dlouhé s gumovějšími dorazy.



A protože Volvo rovná se bezpečnost, najdeme tu kromě šedesáti airbagů i hromadu elektronických asistentů. Kromě adaptivního tempomatu či systému hlídajícího mrtvý úhel máme tu čest s evoluční verzi revolučního City Safety, který se poprvé objevil předloni v XC60. Nově neregistruje jen auta před vámi, ale i postavy o výšce minimálně 80 cm. Pokud takový nepozorný chodec (nebo pozorný chodec nepozornému řidiči) skočí v rychlosti do 35 km/h před nárazník, neměl by ani vlasu zkřivit. 

K prověrce funkčnosti jsme dostali nafukovacího kamaráda i s upozorněním, že City Safety funguje spolehlivě jen na suchu, a abychom ho tedy raději nechali odpočívat v kufru. Ale protože jsme šťouralové, nemilosrdně jsme vytáhli Björna na neposypaný sníh a zkoušeli ho přejet. Výsledek? Do rychlosti 10 km/h je auto bez zásahu řidiče schopno na sněhu bezpečně zastavit, v rychlostech do 20 km/h pak zastaví před překážkou, jestliže se šofér po akustickém upozornění sám opře o brzdový pedál. Mnoha kolegům novinářům ale takové systémy lezou krkem a stěžují si hlavně na Lane Departure Warning s otravným pípáním. Pokud ale při přejíždění z pruhu do pruhu dáváte blinkry, žádných otravných detekcí se nedočkáte. Po celý týden nepříjemného zimního počasí systémy fungovaly bezvadně a rozhodně neotravovaly. A i kdyby, lepší tři falešné poplachy, než zmrzačený chodec či rozštípané volvo. Takže za tuhle snahu Švédů palec vzhůru.

VERDIKT

Sázka na novátorství se vyplatila a „es šedesátka“ se rázem dotáhla na prémiové lídry segmentu a v ledasčem je dokonce předehnala. Je větší než BMW 3, levnější než Audi A4, modernější než Lexus IS a elegantnější a méně vyzývavý než céčkový Mercedes. Bohužel v téhle cenové kategorii jsou zákazníci často loajální ke své značce a těžko odhadnout, zda S60 dokáže zaujmout natolik, aby je přetáhlo na svou stranu. Dost možná ale, stejně jako XC60, osloví mraky lidí, kteří doteď o Volvu ani neuvažovali a považovali je za hranaté krabice pro důchodce. S60 totiž nesmírně elegantně a přitom nenápadně vypadá, velmi dobře a ve verzi D3 i za málo jezdí, výborně se v něm sedí, nabízí celou řadu elektronických pomocníků a přitom stojí méně než jeho přímí sokové. Pokud mu dáte šanci, litovat rozhodně nebudete.

Nahlédnutí do ceníku:
Nejnižší cena (T3 Volvo) 765 000 Kč
Nejnižší cena s testovaným motorem 820 000 Kč
Cena testovaného vozu (D3 Summum) 1 000 700 Kč
Výkony:
Typ motoru přeplňovaný vznětový pětiválec
Objem motoru 1984 ccm
Maximální výkon 120 kW/163 k při 2900 ot/min.
Maximální točivý moment 400 Nm při 1400-2750 ot/min.
Zrychlení 0-100 km/h 9,2 s
Maximální rychlost 220 km/h
Převodovka manuální šestistupňová
Použité pneumatiky Pirelli M+S 215/50 R17
Ekologie a ekonomie provozu:
Spotřeba ve městě 7,2 l/100 km
Spotřeba mimo město 4,2 l/100 km
Spotřeba kombinovaná 5,3 l/100 km
Emise CO2 v kombinovaném provozu 139 g/km
Rozměry a objemy:
Délka 4628 mm
Šířka 1865 mm
Výška 1484 mm
Rozvor 2776 mm
Objem kufru (min. 5 míst/max.) 380/- l
Objem palivové nádrže 67,5 l
Provozní hmotnost 1551 kg
Vytisknout

Diskuze: TEST: Volvo S60 D3 – severská ofenzíva

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 5, poslední 17.02.2011 00:10 Vložte komentář

Zobrazeno posledních 5 komentářů. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Lucid Air bude mít dojezd více než 800 km a zrychlení z 0 na 100 km/h za méně než 2,5 sekundy

Dojezd 800 km a zrychlení za 2,5 vteřiny. Na jaře začne montáž luxusního sedanu Lucid Air

Škoda představila Enyaq iV, svje první čistě elektrické SUV

Pětina Čechů má snít o elektromobilech. Průzkum ukázal, proč je nekupují

Mercedes W124 300E

Taxikářská legenda z „osmdesátek“ – Mercedes W124

Autonomní brzdový systém neustále sleduje dění před vozidlem

Realita a nouzový brzdový systém AEB. Má nebo nemá smysl?

Nový Ford Kuga HEV je jedním ze 17 elektrifikovaných modelů pro evropské trhy

Nové SUV Ford Kuga HEV jde do výroby. Přes elektrickou pomoc sprint nemusí

Autodráha

Nevíte co pod stromeček? Toto potěší malého i velkého kluka a dokonce i dědečka

Suzuki ACROSS

Suzuki ACROSS v předprodeji, více než 300 koní ovšem nebude "zadarmo"

Škoda Octavia

Český sen v podobě nové Škody Octavie Scout a RS přichází na náš trh

Škoda Rapid s motorem o objemu 1289 cm³ a výkonu 46 kW měla díky podobné koncepci v Británii přezdívku “Porsche chudých”

Ikonické Škody z osmdesátek zařazeny mezi sdílené vozy

Toyota C-HR GR Sport

Toyota rozšiřuje nejatraktivnější řadu C-HR o model GR Sport

Mezigenerační srovnání Mercedesů C-class (S203 / S204)

Test: Mezigenerační srovnání Mercedesů C-class (S203 / S204). Který koupit, proč a za kolik?

Honda CMX 1100 Rebel

Je to Rebel! Honda představila nový model CMX1100 Rebel

Peugeot Landtrek

Nový pickup Peugeot Landtrek pro Ameriku, my v Evropě máme pravděpodobně smůlu

Pandur II pro Ačr

Zakázka na Pandury ukázala, jaký vliv má modernizace armády na českou ekonomiku

Volkswagen vybudoval nový větrný tunel v hodnotě 2,5 miliardy korun

Co jsme ve škole nenáviděli, jezdí s námi denně v autech, tvrdí uznávaný profesor

reklama

Doporučujeme

Jazz

Honda Fit Shuttle: únik fotek z katalogu

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Test: Mezigenerační srovnání Mercedesů C-class (S203 / S204). Který koupit, proč a za kolik?

  2. Nevíte co pod stromeček? Toto potěší malého i velkého kluka a dokonce i dědečka

  3. Taxikářská legenda z „osmdesátek“ – Mercedes W124

  4. Pětina Čechů má snít o elektromobilech. Průzkum ukázal, proč je nekupují

  5. Realita a nouzový brzdový systém AEB. Má nebo nemá smysl?

  6. Toyota rozšiřuje nejatraktivnější řadu C-HR o model GR Sport

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud