Postavit na rozhoupaném podvozku C segmentu ryze sportovní auto, vybavit ho aktivním přítlačným křídlem a zásadním způsobem porušit dlouholetou tradici ve značení svých modelů? To chce buď pořádnou dávku sebevědomí, nebo návštěvu chocholouškovny.
Fakt, že Peugeot svěřil vývoj i výrobu kupé RCZ továrně Magna Steyr, by sama o sobě nahrávala spíš variantě číslo jedna. Není to ale naopak fígl, jak v případě neúspěchu jednoduše ukázat prstem na Rakousko?EXTERIÉRAuto si díky avantgardnímu vzhledu s ničím na silnici nespletete. Snad jen příď, na které najdeme nové logo, mohla být víc odlišena od jiných Peugeotů. Pokud vás bude RCZ míjet čelně, možná si ho ani nevšimnete. Za pozornost stojí jen otvírání kapoty spolu s částmi blatníků evokující čistokrevné závoďáky. Všude jinde už se ale designéři odvázali o poznání víc. Tak třeba boční pohled s velmi nízkou siluetou a okny korunují stříbrné oblouky jednoznačně ohraničující prostor pro posádku. Za příplatek 5.000 Kč mohou být i v barvě světlého chromu s pískovým odstínem. To samé můžeme říct o střeše, kterou lze za 30 českých na stole dodat dokonce z pravého karbonu v lesklém i matném provedení. Střecha vůbec dává na obdiv jeden z největších designových skvostů dnešních sériových aut – dvě boule označující místo pro hlavy cestujících. A nejde jen o plech, zprohýbané je i celé zadní sklo. Navíc díky sníženému středu při vysokých rychlostech lépe proudí vzduch na zadní spoiler. Při detailnějším zkoumání či otevření dlouhých dveří odhalíte ještě absenci rámů kolem oken a hrdlo nádrže umístěné nahoře na zadním blatníku, které částečně zasahuje i do víka kufru. Jednoduše krása každým coulem.INTERIÉRUvnitř najdete palubní desku z modelu 308. Pokud jste ji ale dosud neviděli, bude vám to fuk, protože co do kvality zpracování snese přísná měřítka a v RCZ je navíc podstatně vyšperkována. V prvé řadě je takřka celá obšita měkčenou kůží, což u konfekčních aut nižší střední třídy nenajdeme ani omylem. Místo prostředního výdechu ventilace tu máme analogové a luxusně vypadající hodiny a o zvuk, zábavu, telefon či navigaci se zase postará the best of systém, který nyní PSA nabízí – WIP Com 3D s trojrozměrným zobrazením některých budov (49.000 Kč).
Volant s kovovými doplňky je dobře tvarovaný, pro auto téhle kategorie má ale příliš velký průměr a v sérii ostrých vlásenek si málem ukroutíte ruce. Určitě si proto připlaťte 6.500 Kč za menší volant, který v ceníku naštěstí nechybí. Dobře se naopak drží hlavice řadicí páky, jejíž kovový vrchol ale v zimě hodně zebe do ruky. Přirozená pozice se díky širokému rozsahu nastavení sedačky i volantu hledá snadno a rychle a také sedačky samotné jsou takřka bez chybičky. Vysoké bočnice skvěle podrží tělo i při divokých manévrech, integrovaná opěrka hlavy plní svou funkci nadmíru dobře a pro absolutní hodnocení chybí pouze možnost volby sklonu sedáku. O co pohodlněji se usadíte vpředu, o to víc budete trpět vzadu. Problémy přicházejí už při nastupování. Vzhledem k elektricky ovládaným předním sedadlům se tyto po odklopení opěradla skutečně jen odklopí a nepostrčí vpřed. Pro pohodlnější přístup je tak současně musíte elektricky posunout vpřed a následně zpět vzad. To ale bude konečná pro vaše kolenní klouby i lýtkové kosti a s ohledem na svažující se zadní sklo patrně nepřežijete cestu ani bez bolesti krční páteře. Co se tím snažím říct? Že dozadu radši ani lézt nezkoušejte a posaďte tam třeba oblíbeného plyšáka nebo tašky s nákupem. Naproti tomu po otevření víka zavazadlového prostoru překvapí jeho nadprůměrný objem. Tvar je sice relativně nízký a plochý, v reálném životě ale stejně věci málokdy skládáte jednu na druhou. V základu se sem vejde 384 litrů, což je o 26 víc než u Peugeota 308! Sklopením zadních opěradel pak dostanete až 760 litrů.MOTOR A SPOTŘEBANafta do sportovního kupátka? No proč ne. Známý dvoulitrový turbodiesel HDi o výkonu 120 kW (163 k) ve 3750 ot./min. a nejvyšším točivém momentu 340 Nm při 2000 ot./min. se vyznačuje klasickou naftovou sportovností. Točivý moment nastupuje pozvolna už kolem 1500 otáček, lehce pod 2000 hranicí se postará o slušný zátah, který ovšem dále graduje jen velmi velmi pozvolna a nad čtyřtisícovou metou je nejlepší sáhnout po „šaltrpáce“ a pohnout s ní o stupeň výš. Motor se ale do otáček hrne vcelku ochotně a to navíc bez obtěžujících vibrací či nepřiměřeného hluku. Svým výkonem naprosto dostačuje i svižnější jízdě, na stovku to 1445 kg těžkému „ercézetku“ trvá 8,2 sekundy.Peugeot udává kombinovanou spotřebu 5,3 l/100 km a to je hodnota, které se dá dosáhnout, i když spíš plynulou jízdou mimo město. Odevzdaným chováním počítač ukáže i čísla začínající čtyřkou a naopak při agresivním stylu se jen málokdy přehoupnete přes devítku. Dálničních 130 km/h znamená necelé dva a půl tisíce otáček a apetit kolem 6 litrů. Nám se po týdenním testu v rozličných režimech zastavil průměr na 6,5 litrech nafty na 100 km, kde se nejspíš bude pohybovat i většina majitelů.
JÍZDNÍ VLASTNOSTIPo svezení v RCZ by se majitelé „třistaosmiček“ asi hodně divili, co všechno je možné z jejich podvozku vykřesat. Díky sníženému a přitvrzenému odpružení se auto téměř nenaklání a bez výrazného vlivu na komfort se silnice drží zuby nehty. Jistě, na osmnáctipalcových kolech nejde o žádné houpity houpi houp, ale to je jedině dobře. Je zkrátka akorát tak tuhý při ostřejší jízdě a přitom si neukousnete jazyk na městské dlažbě. Tečka. Rychlá jízda vůbec se v RCZ stává velmi příjemnou kratochvílí. Těžký naftový dvoulitr nad předními koly mávnutím kouzelné hůlky nevymažete, přesto se dokáže francouzsko-rakouské kupé do zatáček vrhat s překvapivou nonšalancí. Strmému a citlivému řízení s příjemnou zpětnou vazbou dělá společnost přesný šestistupňový manuál, který u PSA potvrzuje nastolený trend nových šestistupňových skříní, s nimiž je radost pracovat. Na limitu sice převažuje vrozená nedotáčivost, když si ale dáte záležet s přenosem váhy, ucítíte, jak lehký zadek krásně kopíruje přední kola a při neurvalém zacházení se dokonce dostaví i lehká přetáčivost. K tomu si připočtěte netradičně zcela vypínatelné ESP, příjemně dávkovatelné brzdy a velmi tuhou karoserii a máte před sebou auto, za které si u Peugeotu (tedy vlastně u Magny) zaslouží uznání. Škoda jen horší trakce na výjezdu z pomalých zatáček.Naftové RCZ se ukázalo i jako výborný partner na dlouhé dálniční štreky. Díky výkonnému a úspornému motoru, výborné směrové stabilitě a dobře odhlučněné karoserii se ani nenadějete a už frčíte daleko za zákonnými limity. Do nějakých 160 km/h nemusíte ani zvyšovat hlas, dlouhodobě pak lze vcelku komfortně udržovat i rychlost kolem 180 km/h. První, čeho si všimnete už lehce nad stokilometrovou rychlostí, je lehké svištění vzduchu od bezrámových oken.Zastavme se ještě na tři věty u aktivního zadního spoileru, který funguje automaticky nebo manuálně tlačítkem mezi sedadly. Při rychlosti nad 85 km/h se vysune do první polohy, kde zůstane, dokud rychlost neklesne pod 55 km/h. Do maximálního úhlu se křídlo vysouvá nad 155 km/h a do první pozice se vrátí zpět při 142 km/h.VERDIKTK RCZ jsem zpočátku přistupoval jen jako k dalšímu z řady stylových Peugeotů CC, které jsou proslulé hezkým vzhledem, vyměklým chováním na silnici, gumovým řízením a tragickým řazením. Z třpytivého pozlátka se však nakonec vyklubalo auto nejen stylové, ale i skutečně sportovní, které si mě docela získalo. Výtečně vypadá zvenku, výborně uvnitř, překvapivě velmi dobře a v naftové verzi i za málo jezdí a pro dvojici cestujících nabízí i dostatek prostoru pro ně samotné a více než dostatek i pro jejich zavazadla. „Ercézetko“ je v nabídce pouze v jediném stupni výbavy s hromadou příplatků, s nimiž se cenou trefuje někam mezi VW Scirocco a Audi TT. Pokud je vám německá dvojice proti srsti a oněch 850 tisíc za testovaný kousek nepředstavuje výrazné narušení vašeho rodinného rozpočtu, s klidným svědomím vám RCZ doporučuji.
Nahlédnutí do ceníku: Nejnižší cena (1.6 THP) 650 000 Kč Nejnižší cena s testovaným motorem 715 000 Kč Cena testovaného vozu vč. příplatků 851 000 Kč Výkony: Typ motoru přeplňovaný vznětový čtyřválec Objem motoru 1997 ccm Maximální výkon 120 kW/163 k při 3750 ot/min. Maximální točivý moment 340 Nm při 2000 ot/min. Zrychlení 0-100 km/h 8,2 s Maximální rychlost 220 km/h Převodovka manuální šestistupňová Použité pneumatiky Continental ContiSportContact 235/45 R18 Ekologie a ekonomie provozu: Spotřeba ve městě 6,8 l/100 km Spotřeba mimo město 4,5 l/100 km Spotřeba kombinovaná 5,3 l/100 km Emise CO2 v kombinovaném provozu 139 g/km Rozměry a objemy: Délka 4287 mm Šířka 1845 mm Výška 1362 mm Rozvor 2596 mm Objem kufru (min. 5 míst/max.) 384/760 l Objem palivové nádrže 55 l Provozní hmotnost 1445 kgMladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.
Sháníte-li ojeté SUV se silným motorem, tak máte v nabídce sekundárního trhu s auty rozhodně z čeho vybírat. Mnoho lidí má rozpočet na rodinné SUV přibližně milion korun, což na nového Kodiaqa nestačí, na prémiové značky už vůbec ne. Dnešní recenze se podívá na zoubek 6 let staré Audi Q7, kterou za milion pořídíte. To je mimochodem podobná částka, za jakou koupíte modernizovaný Kodiaq RS první generace – co je lepší volba?
Čtyřková Octavia se po pěti letech dočkala faceliftu v rámci kterého přišlo několik inovací. Důležité ovšem je, že byl zachován charakter vozu, který si stále drží velice dobrou kombinaci praktičnosti a zábavy za volantem. Jedná se o nejsilnější Octavii, která kdy vznikla. Měli byste si ji koupit nebo se vyplatí porozhlédnout u sourozenecké Cupry, která nabízí ještě podstatně silnější exempláře?