Chevrolet pojal nástupce modelu Spark poněkud odlišně než předchozí model. Novinka už není jen nejlevnější alternativou dvoustopého vozidla, který si obvykle vybírali především senioři, ale zajímavou alternativou automobilu do města, který svým provedením, výbavou a designem zcela jistě neurazí.
Auto zaujme na první pohled ostře řezanými liniemi, dynamickým prolisem na boku karosérie nebo klikou zadních dveří ukrytou v C-sloupku, kterou známe třeba ze Seatu Leon.
Oproti předchůdci je také nový model znatelně větší. Na délku vyrostl o celých 145 mm na výšku o 52 mm a na šířku o znatelných 102 mm. Prodloužil se také rozvor náprav, a to o 30 mm. Výsledkem je především o poznání velkorysejší vnitřní prostor, a to především co se délky týče.
Uvnitř revoluce
Interiér rovněž prošel kompletním přepracováním. Kaplička přístrojů inspirovaná motocykly jistě potěší spíše mladší generaci, starší zákazníci by se ve změti údajů monochromatického displeje mohli ztrácet. Zklamáním byla také absence nastavení volantu, kterou ale najdete ve vyšších výbavách. Zpracování a použité materiály uvnitř vozu zcela odpovídají cenové kategorii vozu. Oproti minulé generaci však došlo k mílovému kroku vpřed.
Prostoru najdete uvnitř dostatek, tedy s přihlédnutím k faktu, že sedíte v miniautě. Sedadla jsou sice měkčí a bez výrazného bočního vedení, ale pohodlná. V plném obsazení však nedoporučuji cestovat déle než k nejbližšímu supermarketu. Ačkoli je Spark homologovaný jako pětimístný, tři dospělí vzadu se doslova trápí. Navíc cestující vzadu si neužijí příliš výhledu, jejich zadní okénko totiž v místě hlavy zakrývá plastové čalounění otevírajícího mechanismu.
Zavazdelník má symbolický objem 170 litrů. Mezi konkurenty se však jedná o nadprůměrné číslo. Jeho navýšení je možné pomocí sklopení sedadel, která jsou dělena v poměru 60:40, a to na objem až 568 litrů.
Litr stačí…
Litrový čtyřválec o výkonu 50 kW a 93 N.m točivého momentu pro běžné městské přesuny stačí, ale na nějaké závodění rovnou zapomeňte. Motor totiž poměrně neochotně zabírá v nízkých otáčkách a ani ve vyšším pásmu to není žádná sláva. Potěší však jeho kultivovanost, která je díky čtyřválcové konstrukci o poznání lepší než u konkurenčních tříválců. Na dálnici se však s takto osazeným Sparkem raději nevydávejte.
Během testu jsme naměřili spotřebu 5,6 litru na 100 km, což je vzhledem k udávané spotřebě 5,1 litru na 100 km slušná hodnota.
Raději klidně
Jízdní vlastnosti vozů této kategorie nebývají žádný zázrak a to samé platí i u Sparku. Auto se poměrně výrazně naklání a chybí také stabilita ve vyšších rychlostech. Přesto musím pochválit nastavení řízení. Posilovač není příliš účinný a auto reaguje na pohyby volantu velice svižně a ochotně. Při jakékoli rychlé změně směru je však nutné mít na paměti vyšší stavbu karosérie a pneumatiky s poměrně vysokým profilem, které od ostré jízdy spolehlivě odradí. O překvapení se postarali také bubnové brzdy na zadní nápravě. Vzhledem k hmotnosti vozu ani tento malý handicap příliš jízdní vlastnosti neovlivnil.
Resumé
Závěrem musím Spark pochválit. Už to není auto, které je často cílem posměchu a symbolem láce. Jedná se o sebevědomý vůz, který svého majitele v žádném případě neurazí, naopak přitáhne mnoho pohledů okolí.
Za zmínku jistě stojí bohatá základní výbava. Každý Spark je osazen šesticí airbagů, ABS, a posilovačem řízení. Pouze za pět tisíc navíc získáte audiosystém s CD a MP3, el. okna vpředu, manuální klimatizaci a centrální zamykání. Přesto je cenová politika Chevroletu poměrně odvážná, za 200 tisíc lze totiž koupit mnoho aut z většího segmentu malých vozů.
V zimních měsících se řidiči elektromobilů setkávají se specifickými výhodami i výzvami. Je zkrátka třeba naučit se pár nových věcí a některé dlouhodobé návyky upravit.
Když se řekne off-road, mnozí si představí dobrodružství, náročné podmínky a terén, kde selhávají běžná auta. Společnost Dajbych4x4 se již téměř 30 let specializuje na prodej, úpravy a servis terénních vozů, které nejen splňují, ale často překračují očekávání svých majitelů.
Automobilový svět se dočkal – jeden z nejočekávanějších modelů poslední doby má konečně české ceny. Základní varianta s pohonem zadních kol startuje na částce kolem 1,1 milionu korun, což dává tušit, že půjde o horké zboží pro nadšence i běžné řidiče. Novinka je tak modernější, komfortnější a nabízí dojezd na jedno nabití až 568 kilometrů v ideálních podmínkách.
Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení.
Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.
Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.
Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.
Škoda tradičně, jak jsou už roky zákazníci české automobilky zvyklí, klade důraz na funkčnost a pohodlí, což potvrzuje i nový model Elroq. Velkorysý prostor, chytré úložné prvky a promyšlené detaily zavazadlového prostoru usnadňují každodenní život a zvyšují komfort užívání vozu.
Audi koncem roku 2024 zahájilo předprodej zcela nové plně elektrické řady A6 e-tron, která přichází na platformě PPE. Nabízí se ve dvou karosářských variantách – Sportback a Avant – a čtyřech verzích pohonu. Základní model začíná na ceně 1 659 900 Kč. Nové Audi A6 e-tron překvapuje dlouhým dojezdem až 756 km na jedno nabití a rychlým nabíjením. Tato modelová řada nastavuje nové standardy v oblasti elektromobility.
Prodeje elektromobilů v Evropě klesají, a Evropská unie proto zvažuje přímou podporu jejich nákupu. Místopředsedkyně Evropské komise Teresa Riberová na Světovém ekonomickém fóru v Davosu oznámila, že jednou z možných cest, jak podpořit ekologickou dopravu, je zavedení dotací. Tento záměr už získal podporu Německa, které v elektromobilitě vidí klíč k plnění klimatických cílů.
Donald Trump se rozhodl zaměřit na podporu spalovacích motorů, což může znamenat zásadní změnu pro elektromobilitu v USA. Jeho iniciativa ruší dotace pro elektrická vozidla a omezení pro klasické vozy, aby spotřebitelé měli „skutečnou svobodu volby“.
Na polských silnicích přibude 43 nových úsekových měření rychlosti, včetně obchvatu Vratislavi, kde radní usilují o rozšíření plánu. Řeší tím problém nelegálních závodů, hluku a překračování rychlosti. Má tento krok potenciál zvýšit bezpečnost, nebo jde o další administrativní zátěž?