Chevrolet pojal nástupce modelu Spark poněkud odlišně než předchozí model. Novinka už není jen nejlevnější alternativou dvoustopého vozidla, který si obvykle vybírali především senioři, ale zajímavou alternativou automobilu do města, který svým provedením, výbavou a designem zcela jistě neurazí.
Auto zaujme na první pohled ostře řezanými liniemi, dynamickým prolisem na boku karosérie nebo klikou zadních dveří ukrytou v C-sloupku, kterou známe třeba ze Seatu Leon.
Oproti předchůdci je také nový model znatelně větší. Na délku vyrostl o celých 145 mm na výšku o 52 mm a na šířku o znatelných 102 mm. Prodloužil se také rozvor náprav, a to o 30 mm. Výsledkem je především o poznání velkorysejší vnitřní prostor, a to především co se délky týče.
Uvnitř revoluce
Interiér rovněž prošel kompletním přepracováním. Kaplička přístrojů inspirovaná motocykly jistě potěší spíše mladší generaci, starší zákazníci by se ve změti údajů monochromatického displeje mohli ztrácet. Zklamáním byla také absence nastavení volantu, kterou ale najdete ve vyšších výbavách. Zpracování a použité materiály uvnitř vozu zcela odpovídají cenové kategorii vozu. Oproti minulé generaci však došlo k mílovému kroku vpřed.
Prostoru najdete uvnitř dostatek, tedy s přihlédnutím k faktu, že sedíte v miniautě. Sedadla jsou sice měkčí a bez výrazného bočního vedení, ale pohodlná. V plném obsazení však nedoporučuji cestovat déle než k nejbližšímu supermarketu. Ačkoli je Spark homologovaný jako pětimístný, tři dospělí vzadu se doslova trápí. Navíc cestující vzadu si neužijí příliš výhledu, jejich zadní okénko totiž v místě hlavy zakrývá plastové čalounění otevírajícího mechanismu.
Zavazdelník má symbolický objem 170 litrů. Mezi konkurenty se však jedná o nadprůměrné číslo. Jeho navýšení je možné pomocí sklopení sedadel, která jsou dělena v poměru 60:40, a to na objem až 568 litrů.
Litr stačí…
Litrový čtyřválec o výkonu 50 kW a 93 N.m točivého momentu pro běžné městské přesuny stačí, ale na nějaké závodění rovnou zapomeňte. Motor totiž poměrně neochotně zabírá v nízkých otáčkách a ani ve vyšším pásmu to není žádná sláva. Potěší však jeho kultivovanost, která je díky čtyřválcové konstrukci o poznání lepší než u konkurenčních tříválců. Na dálnici se však s takto osazeným Sparkem raději nevydávejte.
Během testu jsme naměřili spotřebu 5,6 litru na 100 km, což je vzhledem k udávané spotřebě 5,1 litru na 100 km slušná hodnota.
Raději klidně
Jízdní vlastnosti vozů této kategorie nebývají žádný zázrak a to samé platí i u Sparku. Auto se poměrně výrazně naklání a chybí také stabilita ve vyšších rychlostech. Přesto musím pochválit nastavení řízení. Posilovač není příliš účinný a auto reaguje na pohyby volantu velice svižně a ochotně. Při jakékoli rychlé změně směru je však nutné mít na paměti vyšší stavbu karosérie a pneumatiky s poměrně vysokým profilem, které od ostré jízdy spolehlivě odradí. O překvapení se postarali také bubnové brzdy na zadní nápravě. Vzhledem k hmotnosti vozu ani tento malý handicap příliš jízdní vlastnosti neovlivnil.
Resumé
Závěrem musím Spark pochválit. Už to není auto, které je často cílem posměchu a symbolem láce. Jedná se o sebevědomý vůz, který svého majitele v žádném případě neurazí, naopak přitáhne mnoho pohledů okolí.
Za zmínku jistě stojí bohatá základní výbava. Každý Spark je osazen šesticí airbagů, ABS, a posilovačem řízení. Pouze za pět tisíc navíc získáte audiosystém s CD a MP3, el. okna vpředu, manuální klimatizaci a centrální zamykání. Přesto je cenová politika Chevroletu poměrně odvážná, za 200 tisíc lze totiž koupit mnoho aut z většího segmentu malých vozů.
Nejnižší cena 194 900 Kč Nejnižší cena s testovaným motorem 194 900 Kč Technick údaje Typ motoru benzínový čtyřválec Objem motoru 995 ccm Maximální výkon 50 kW při 6400 ot/min Maximální točivý moment 93 N.m při 4800 ot/min Zrychlení 0-100 km/h 15,5 s Maximální rychlost 154 km/h Převodovka manuální pětistupňová Ekologie a ekonomie provozu: Spotřeba ve městě 6,6 l/100 km Spotřeba mimo město 4,2 l/100 km Spotřeba kombinovaná 5,1 l/100 km Emise CO2 v kombinovaném provozu 119 g/km Rozměry a objemy: Délka 3662 mm Šířka 1597 mm Výška 1551 mm Rozvor 2375 mm Objem kufru (min. 5 míst/max.) 170/568 litrů Objem palivové nádrže 35 l Provozní hmotnost 939 kgČtyřková Octavia se po pěti letech dočkala faceliftu v rámci kterého přišlo několik inovací. Důležité ovšem je, že byl zachován charakter vozu, který si stále drží velice dobrou kombinaci praktičnosti a zábavy za volantem. Jedná se o nejsilnější Octavii, která kdy vznikla. Měli byste si ji koupit nebo se vyplatí porozhlédnout u sourozenecké Cupry, která nabízí ještě podstatně silnější exempláře?
Když jsem před pár měsíci vybíral auto, které vezmu na dovolenou do italských Alp, tak jsem zvažoval více kandidátů, ale nakonec padla volba na tento Superb. Po cca 1500 km v jednom týdnu se ukázalo, že šlo o vynikající volbu. Proč zrovna jsem si vybral tento model a kolik zvládne tento úsporný fešák ujet kilometrů na jedno natankování?
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?