Chevrolet pojal nástupce modelu Spark poněkud odlišně než předchozí model. Novinka už není jen nejlevnější alternativou dvoustopého vozidla, který si obvykle vybírali především senioři, ale zajímavou alternativou automobilu do města, který svým provedením, výbavou a designem zcela jistě neurazí.
Auto zaujme na první pohled ostře řezanými liniemi, dynamickým prolisem na boku karosérie nebo klikou zadních dveří ukrytou v C-sloupku, kterou známe třeba ze Seatu Leon.
Oproti předchůdci je také nový model znatelně větší. Na délku vyrostl o celých 145 mm na výšku o 52 mm a na šířku o znatelných 102 mm. Prodloužil se také rozvor náprav, a to o 30 mm. Výsledkem je především o poznání velkorysejší vnitřní prostor, a to především co se délky týče.
Uvnitř revoluce
Interiér rovněž prošel kompletním přepracováním. Kaplička přístrojů inspirovaná motocykly jistě potěší spíše mladší generaci, starší zákazníci by se ve změti údajů monochromatického displeje mohli ztrácet. Zklamáním byla také absence nastavení volantu, kterou ale najdete ve vyšších výbavách. Zpracování a použité materiály uvnitř vozu zcela odpovídají cenové kategorii vozu. Oproti minulé generaci však došlo k mílovému kroku vpřed.
Prostoru najdete uvnitř dostatek, tedy s přihlédnutím k faktu, že sedíte v miniautě. Sedadla jsou sice měkčí a bez výrazného bočního vedení, ale pohodlná. V plném obsazení však nedoporučuji cestovat déle než k nejbližšímu supermarketu. Ačkoli je Spark homologovaný jako pětimístný, tři dospělí vzadu se doslova trápí. Navíc cestující vzadu si neužijí příliš výhledu, jejich zadní okénko totiž v místě hlavy zakrývá plastové čalounění otevírajícího mechanismu.
Zavazdelník má symbolický objem 170 litrů. Mezi konkurenty se však jedná o nadprůměrné číslo. Jeho navýšení je možné pomocí sklopení sedadel, která jsou dělena v poměru 60:40, a to na objem až 568 litrů.
Litr stačí…
Litrový čtyřválec o výkonu 50 kW a 93 N.m točivého momentu pro běžné městské přesuny stačí, ale na nějaké závodění rovnou zapomeňte. Motor totiž poměrně neochotně zabírá v nízkých otáčkách a ani ve vyšším pásmu to není žádná sláva. Potěší však jeho kultivovanost, která je díky čtyřválcové konstrukci o poznání lepší než u konkurenčních tříválců. Na dálnici se však s takto osazeným Sparkem raději nevydávejte.
Během testu jsme naměřili spotřebu 5,6 litru na 100 km, což je vzhledem k udávané spotřebě 5,1 litru na 100 km slušná hodnota.
Raději klidně
Jízdní vlastnosti vozů této kategorie nebývají žádný zázrak a to samé platí i u Sparku. Auto se poměrně výrazně naklání a chybí také stabilita ve vyšších rychlostech. Přesto musím pochválit nastavení řízení. Posilovač není příliš účinný a auto reaguje na pohyby volantu velice svižně a ochotně. Při jakékoli rychlé změně směru je však nutné mít na paměti vyšší stavbu karosérie a pneumatiky s poměrně vysokým profilem, které od ostré jízdy spolehlivě odradí. O překvapení se postarali také bubnové brzdy na zadní nápravě. Vzhledem k hmotnosti vozu ani tento malý handicap příliš jízdní vlastnosti neovlivnil.
Resumé
Závěrem musím Spark pochválit. Už to není auto, které je často cílem posměchu a symbolem láce. Jedná se o sebevědomý vůz, který svého majitele v žádném případě neurazí, naopak přitáhne mnoho pohledů okolí.
Za zmínku jistě stojí bohatá základní výbava. Každý Spark je osazen šesticí airbagů, ABS, a posilovačem řízení. Pouze za pět tisíc navíc získáte audiosystém s CD a MP3, el. okna vpředu, manuální klimatizaci a centrální zamykání. Přesto je cenová politika Chevroletu poměrně odvážná, za 200 tisíc lze totiž koupit mnoho aut z většího segmentu malých vozů.
Nejnižší cena 194 900 Kč Nejnižší cena s testovaným motorem 194 900 Kč Technick údaje Typ motoru benzínový čtyřválec Objem motoru 995 ccm Maximální výkon 50 kW při 6400 ot/min Maximální točivý moment 93 N.m při 4800 ot/min Zrychlení 0-100 km/h 15,5 s Maximální rychlost 154 km/h Převodovka manuální pětistupňová Ekologie a ekonomie provozu: Spotřeba ve městě 6,6 l/100 km Spotřeba mimo město 4,2 l/100 km Spotřeba kombinovaná 5,1 l/100 km Emise CO2 v kombinovaném provozu 119 g/km Rozměry a objemy: Délka 3662 mm Šířka 1597 mm Výška 1551 mm Rozvor 2375 mm Objem kufru (min. 5 míst/max.) 170/568 litrů Objem palivové nádrže 35 l Provozní hmotnost 939 kgČínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.
Následující měsíc nám bude dělat společnost prostorné SUV od francouzské značky DS Automobiles, která si potrpí na unikátní design, kvalitní interiéry a jedinečnost. S DS7 jsme již měli dvakrát tu čest, ovšem jednalo se vždy o vrcholná provedení s cenovkou kolem dvou milionů. DS na „sedmičku“ aktuálně nabízí zvýhodněnou verzi Edition France, kterou pořídíte za 950 tisíc, což je ve srovnání s konkurenty fantastická cena. Má to nějaký háček?
Automobilka Tesla oznámila svolávací akci téměř všech dosud vyrobených vozů Cybertruck – bezmála 50 tisíc kusů musí zpět kvůli závadě na karoserii. Ve stejném čase ale firma čelí i narůstajícímu napětí mimo výrobní linky. Po celých Spojených státech se množí útoky na prodejny i zákazníky Tesly, které jsou motivovány nelibostí vůči veřejnému vystupování Elona Muska.
Renault je na trhu známý pro spolehlivá a kvalitně postavená auta, ale do světa superaut nikdy výrazně nepronikl. Když tedy francouzská automobilka tvrdí, že jedno vytvořila, vzbuzuje to oprávněnou zvědavost.
Legendární moderátorská trojice Clarkson, May a Hammond se znovu objeví na obrazovkách v nové show, která naváže na jejich ikonická motoristická dobrodružství.
Mercedes-Benz představil novou verzi elektrického CLA, který se považuje za nejchytřejší a nejefektivnější model značky. Tento elektromobil je očekávaným nástupcem v segmentu základních elektromobilů a má ambici stát se přímým konkurentem pro Tesla Model 3. Jaký dojem zanechává nový Mercedes CLA na první pohled? To se dozvíte v našem exkluzivním pohledu na tento model.
Před dvanácti lety Mercedes-Benz poprvé představil model CLA a zájem o něj nepolevuje. Nyní automobilka odhalila třetí generaci, která posouvá hranice technologie a designu na zcela novou úroveň.
Xiaomi začalo dodávat svůj elektrický sporťák SU7 Ultra prvním zákazníkům, ale místo oslav řeší nečekané problémy. Spekulanti okamžitě rozjeli přeprodej za vyšší ceny a zloději se zaměřili na luxusní zlaté logo, které mizí z vozů a končí v online aukcích.