Chevrolet pojal nástupce modelu Spark poněkud odlišně než předchozí model. Novinka už není jen nejlevnější alternativou dvoustopého vozidla, který si obvykle vybírali především senioři, ale zajímavou alternativou automobilu do města, který svým provedením, výbavou a designem zcela jistě neurazí.
Auto zaujme na první pohled ostře řezanými liniemi, dynamickým prolisem na boku karosérie nebo klikou zadních dveří ukrytou v C-sloupku, kterou známe třeba ze Seatu Leon.
Oproti předchůdci je také nový model znatelně větší. Na délku vyrostl o celých 145 mm na výšku o 52 mm a na šířku o znatelných 102 mm. Prodloužil se také rozvor náprav, a to o 30 mm. Výsledkem je především o poznání velkorysejší vnitřní prostor, a to především co se délky týče.
Uvnitř revoluce
Interiér rovněž prošel kompletním přepracováním. Kaplička přístrojů inspirovaná motocykly jistě potěší spíše mladší generaci, starší zákazníci by se ve změti údajů monochromatického displeje mohli ztrácet. Zklamáním byla také absence nastavení volantu, kterou ale najdete ve vyšších výbavách. Zpracování a použité materiály uvnitř vozu zcela odpovídají cenové kategorii vozu. Oproti minulé generaci však došlo k mílovému kroku vpřed.
Prostoru najdete uvnitř dostatek, tedy s přihlédnutím k faktu, že sedíte v miniautě. Sedadla jsou sice měkčí a bez výrazného bočního vedení, ale pohodlná. V plném obsazení však nedoporučuji cestovat déle než k nejbližšímu supermarketu. Ačkoli je Spark homologovaný jako pětimístný, tři dospělí vzadu se doslova trápí. Navíc cestující vzadu si neužijí příliš výhledu, jejich zadní okénko totiž v místě hlavy zakrývá plastové čalounění otevírajícího mechanismu.
Zavazdelník má symbolický objem 170 litrů. Mezi konkurenty se však jedná o nadprůměrné číslo. Jeho navýšení je možné pomocí sklopení sedadel, která jsou dělena v poměru 60:40, a to na objem až 568 litrů.
Litr stačí…
Litrový čtyřválec o výkonu 50 kW a 93 N.m točivého momentu pro běžné městské přesuny stačí, ale na nějaké závodění rovnou zapomeňte. Motor totiž poměrně neochotně zabírá v nízkých otáčkách a ani ve vyšším pásmu to není žádná sláva. Potěší však jeho kultivovanost, která je díky čtyřválcové konstrukci o poznání lepší než u konkurenčních tříválců. Na dálnici se však s takto osazeným Sparkem raději nevydávejte.
Během testu jsme naměřili spotřebu 5,6 litru na 100 km, což je vzhledem k udávané spotřebě 5,1 litru na 100 km slušná hodnota.
Raději klidně
Jízdní vlastnosti vozů této kategorie nebývají žádný zázrak a to samé platí i u Sparku. Auto se poměrně výrazně naklání a chybí také stabilita ve vyšších rychlostech. Přesto musím pochválit nastavení řízení. Posilovač není příliš účinný a auto reaguje na pohyby volantu velice svižně a ochotně. Při jakékoli rychlé změně směru je však nutné mít na paměti vyšší stavbu karosérie a pneumatiky s poměrně vysokým profilem, které od ostré jízdy spolehlivě odradí. O překvapení se postarali také bubnové brzdy na zadní nápravě. Vzhledem k hmotnosti vozu ani tento malý handicap příliš jízdní vlastnosti neovlivnil.
Resumé
Závěrem musím Spark pochválit. Už to není auto, které je často cílem posměchu a symbolem láce. Jedná se o sebevědomý vůz, který svého majitele v žádném případě neurazí, naopak přitáhne mnoho pohledů okolí.
Za zmínku jistě stojí bohatá základní výbava. Každý Spark je osazen šesticí airbagů, ABS, a posilovačem řízení. Pouze za pět tisíc navíc získáte audiosystém s CD a MP3, el. okna vpředu, manuální klimatizaci a centrální zamykání. Přesto je cenová politika Chevroletu poměrně odvážná, za 200 tisíc lze totiž koupit mnoho aut z většího segmentu malých vozů.
Nejnižší cena 194 900 Kč Nejnižší cena s testovaným motorem 194 900 Kč Technick údaje Typ motoru benzínový čtyřválec Objem motoru 995 ccm Maximální výkon 50 kW při 6400 ot/min Maximální točivý moment 93 N.m při 4800 ot/min Zrychlení 0-100 km/h 15,5 s Maximální rychlost 154 km/h Převodovka manuální pětistupňová Ekologie a ekonomie provozu: Spotřeba ve městě 6,6 l/100 km Spotřeba mimo město 4,2 l/100 km Spotřeba kombinovaná 5,1 l/100 km Emise CO2 v kombinovaném provozu 119 g/km Rozměry a objemy: Délka 3662 mm Šířka 1597 mm Výška 1551 mm Rozvor 2375 mm Objem kufru (min. 5 míst/max.) 170/568 litrů Objem palivové nádrže 35 l Provozní hmotnost 939 kgTerramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?
VW představuje nový malý elektromobil ID.1, který nahrazuje model E-Up. S cenovkou kolem 20 000 eur (kolem 510.000 Kč - pozn. redakce) přináší revoluci v cenově dostupné elektromobilitě. Web Auto motor und sport zveřejnil první informace o jeho technologii, designu a plánovaném uvedení na trh.
Naše dlouhodobá recenze pokračuje s hlavní jízdní sekcí. Auto jsme pořádně protáhli v různých prostředích, kde se nová hybridní DS 4 ukázala jako překvapivě všestranné auto. Není však vše zalité sluncem a nějaká ta ale se přeci jen našla. To, že má hezkou spotřebu ve městě či na okresce asi tušíte, ale co na dálnici?
Ferrari v úterý odhalilo své rekordní výsledky, kdy čistý zisk za loňský rok vzrostl na více než 1,5 miliardy eur, čímž si automobilka opět potvrdila svou silnou pozici na trhu.
K povinnému ručení se dnes dozvíte, co všechno ovlivňuje výši pojistného, zda vám může pojišťovna jednostranně zvýšit pojistné či zda budete platit újmu v plné výši v případě nehody bez povinného ručení.
Letošní sezóna vytrvalostního mistrovství světa FIA WEC se blíží a s ní i jeden z nejvíce očekávaných debutů: Aston Martin Racing nasadí své nové hypervozy Valkyrie již 28. února do úvodního závodu v Kataru, který měří 1812 kilometrů. Tým dnes odhalil svou závodní identitu pro rok 2025 a také představil jezdecké posádky pro tento náročný ročník.
Ferrari chystá zásadní revoluci – 9. října odhalí svůj první čistě elektrický model. Během dne investorů představí dosud tajemný vůz, který slibuje nejen špičkový výkon, ale i zábavu za volantem.
Italské Alpy patří k tradičním destinacím českých lyžařů. Mnoho z nich však cestu podceňuje a může je to stát nemalé pokuty. Jak se na cestu připravit a nezkazit si tak zimní dovolenou či jarní prázdniny?
Toyota Motor Europe podepsala dohodu se společnostmi Hydrogen Refueling Solutions (HRS) a ENGIE s cílem zavést novou generaci systémů pro doplňování vodíku. Nové řešení, které je rychlejší a nákladově efektivnější, bude pilotováno v rámci projektu RHeaDHy financovaného EU, který se zaměřuje na urychlení zavádění infrastruktury.
Ford se chystá na velký návrat do nejvyšší kategorie vytrvalostních závodů! Od sezóny 2027 bude opět bojovat v Le Mans, kde má jasný cíl – sesadit z trůnu Ferrari, vítěze posledních dvou ročníků.
Porsche se chystá na zásadní personální změny ve své výkonné radě. Dva manažeři, kteří dlouhodobě působili ve firmě, budou brzy nahrazeni.
Tesla chystá nový kompaktní model. V roce 2025 uvede Model Q, který bude mít délku jen čtyři metry a cenovku kolem 25 000 eur (cca 640.000 korun).