Značka Hyundai už dávno není tou šedou myškou čekající poslušně někde v koutě, kolik desetin procenta tržního podílu na ni zbude. Posledním důkazem je vskutku mezinárodní produkt. Hyundai ix35 prodávaný na českém trhu je totiž autem korejské značky vyprojektovaný v Německu a vyráběný ve slovenském závodě.
Díky této internacionální spolupráci se z poloasijského Tucsonu, produkovaného od roku 2003, stal pravý Evropan tělem i duší. Jak si ale stojí doopravdy v porovnání se starou evropskou gardou?EXTERIÉRNěkdo je kinetický, někdo zoom-zoom, vývojové centrum v německém Rüsselsheimu rozhodlo, že Hyundai bude napříště fluidní. Exteriér ix35 proto ze všeho nejvíc ctí dynamičnost a dojem pohybu. Na první pohled robustní, na ten druhý díky výrazným prolisům atletická karoserie zaujme převážně něžnou část lidské populace. Pro tu druhou bude mužnější volbou drsněji se tvářící Kia Sportage.Dominantním prvkem ix35 je rozměrná šestiúhelníková maska chladiče, stříbrné lemy mlhovek a do boků protáhlé projektorové světlomety s kapkovitým profilem. Škoda, že ani za příplatek nelze volit xenony. Vzadu vypadá hyndai umírněněji, pořád ale stejně lehce a dynamicky. To se ovšem nedá říct o pohledu z boku, kde záď působí, hlavně kvůli mohutnému poslednímu sloupku, zavalitě. Na zrcátkách pak zaujmou pohledné blinkry z diod. Výsledný dojem ze zevnějšku je i přesto velmi dobrý.INTERIÉRTematicky se interiér nese zcela v duchu zevnějšku a zdařile maskuje korejský původ značky. Koneckonců i útroby ix35 navrhlo designové oddělení v Hessenu. Ladné křivky, stříbrné dekory a v našem případě i nápaditá barevná kombinace béžové, černé a hnědé dokazují, že tady jde hlavně o design. Stranou nezůstala ani ergonomie, ba právě naopak. Valná většina ovladačů je dobře viditelná i rukou přístupná a jejich funkce intuitivní. Výjimku tvoří přepínač palubního počítače umístěný za volantem na levé straně palubní desky. Tlačítka tempomatu, audia a telefonu našly své místo na dobře tvarovaném volantu s příjemně tlustým věncem. Přístroje autoři umístili do dvou samostatných tubusů s oku lahodícím bílým podsvícením a modrým stínováním. Potěší i stále méně častý ukazatel teploty chladící kapaliny.
Je empiricky prokázáno, že spousta lidí dá při prvním setkání s novým autem na zvuk zabouchnutí dveří, což je rovněž disciplína, ve které si hyundai vede docela slibně. Hezky tlumený zvuk gumy na gumu. Po jejich otevření vás ale pokaždé praští přes nos nevábné aroma. Těžko říct, zda jsou jeho původcem plasty na palubní desce nebo kůže použitá na čalounění. Každopádně po tři čtvrtě roce a takřka 20 tisících kilometrech jen těžko doufat, že „to časem vyprchá“. Posaz za volantem je vyšší, výplně sedaček relativně tvrdší a radost dělá i umístění hlavových opěrek s možností jejich nastavení ve dvou směrech. Zadní sedadla jsou pak vyhřívaná, a to je v cenové hladině kolem 600 tisíc korun malý zázrak. Rovněž místa je tu kolem a kolem dostatek. Do kufru se v základu vejde slušných 465, sklopením zadní řady pak až 1436 litrů batožiny. Pod jeho podlahou našla své místo plnohodnotná rezerva s trochu ledabyle pohozeným heverem a nářadím.MOTOR A SPOTŘEBAK testu jsme zvolili pravděpodobně nejžádanější variantu s naftovým dvoulitrem CRDi. Ve prospěch commonrailového dieselu mluví hlavně vyšší točivý moment a nižší spotřeba. Nabízen je ve dvou výkonových stupních 100 a 135 kW. Nám pracovala pod kapotou slabší 136 k verze disponující točivým momentem 320 Nm v rozpětí 1800-2500 ot./min, která je podle nás pro ix35 ideální motorizací. Snad jen pokud budete jezdit často plně naloženi, zvažte silnější variantu. Hlučností motor nevybočuje z průměru třídy a ani po studených startech nijak zvlášť neobtěžuje.O přenos na kola se stará šestistupňová přímo řazená převodovka s krátkým odstupňováním. Na šestku točí dvoulitr při 130 km/h zhruba 2800 ot./min., což je poměrně dost a na úsporné dálniční maratony zapomeňte. Spotřeba se v takovém případě pohybuje kolem 8 litrů a stejné číslo uvidíte na palubním počítači i při každodenním používání. Při jízdě „na spotřebu“ se nám podařilo dostat k šesti litrům. Tabulkových 5,1 mimo město je ale nadsazených.JÍZDNÍ VLASTNOSTINa poměry SUV překvapí ix35 relativně tvrdším podvozkem, a to i na kolech s 60 procentním profilem. V českém prostředí to znamená zbytečné poskakování a na silnicích nižších tříd i lehká nervozita. Nepříjemné rázy od zadní nápravy bych ale nepřisuzoval ani tak konstruktérům, jako spíš výrobcům tlumičů. Zrovna tak řízení není příliš komunikativní, takže méně poddajné odpružení neoceníte ani při ostřejší jízdě.
Na dálnici potěší dobré odhlučnění, i když vinou krátké šestky neexistuje chvíle, kdybyste o dieselovém pracantovi pod kapotou zapochybovali. Menší otáčky přitom u konkurence předvádějí i některé pětikvalty. V žádné jiném autě jsem se také nesetkal s tím, aby při dálničních rychlostech vibrovala kapota. Napoprvé jsem dokonce musel zastavit a jít se přesvědčit, zda není špatně dovřená. Zřejmě jde ale o úmysl vyvolaný potřebou ochránit chodce při jejich případném sražení. Naopak v terénu, kde jsme hyundaie potrápili jen okrajově, oceníte krátkou jedničku, široké rozpětí maxima točivého momentu, stejně jako uzamykatelný pohon všech kol a systém pro kontrolované sjíždění svahů. Limitem je světlá výška pouhých 170 mm, takže jinam než na polní cesty se raději vůbec nepouštějte. Zajímavostí je možnost táhnout až dvoutunový přívěs.VERDIKTHyundai už rozhodně není žádným otloukánkem a jeho německá konstrukční kancelář začíná vystrkovat růžky. Chováním na silnici se ix35 řadí mezi průměr třídy, všechno ale zachraňuje design exteriéru i interiéru s velmi elegantním a moderním nábojem. Také co do prostornosti, vzdušnosti a kvality zpracování je na tom vcelku dobře. Nečekejte měkčené plasty a prémiové materiály, při každodenním používání si toho ale jen stěží všimnete a auto vám bude velmi dobrým sluhou. Spojení slabšího dvoulitrového turbodieselu s pohonem obou náprav je pro takové auto zřejmě ideální volbou. 2.0 CRDi je navíc k dostání i ve verzi 2WD a v silnější specifikaci i s automatem, což z konkurentů může nabídnout snad jen Honda CR-V. Takže pokud se vám ix35 líbí, jeho koupí rozhodně neprohloupíte.
Nahlédnutí do ceníku: Nejnižší cena (1.6 GDI 4x2) 409 900 Kč Nejnižší cena s testovaným motorem (4x2) 524 900 Kč Cena bez příplatků (Style 4x4) 664 900 Kč Výkony: Typ motoru přeplňovaný vznětový čtyřválec Objem motoru 1995 ccm Maximální výkon 100 kW/136 k při 4000 ot/min. Maximální točivý moment 320 Nm při 1800-2500 ot/min. Zrychlení 0-100 km/h 11,3 s Maximální rychlost 181 km/h Převodovka manuální šestistupňová Použité pneumatiky Hankook Optimo 225/60 R17 Ekologie a ekonomie provozu: Spotřeba ve městě 6,7 l/100 km Spotřeba mimo město 5,1 l/100 km Spotřeba kombinovaná 5,7 l/100 km Emise CO2 v kombinovaném provozu 147 g/km Rozměry a objemy: Délka 4410 mm Šířka 1820 mm Výška 1660 mm Rozvor 2640 mm Objem kufru (min. 5 míst/max.) 465/1436 l Objem palivové nádrže 58 l Provozní hmotnost 1677 kgPo delší době se do našeho testu dostala čtvrtá generace Škody Octavia v oblíbené konfiguraci s dvoulitrovým turbodieselem o výkonu 110 kW a automatickou převodovkou DSG. Oproti verzi před modernizací přináší osvěžený design, nové motorizace, lepší infotainment a pár dalších detailů. Je dieselová verze optimální volbou nebo má smysl sáhnout spíše po levnější benzínové variantě 1.5 eTSI s totožným výkonem?
Audi A6 e-tron, čistě elektrická verze, byla loni v létě jedním z nových přírůstků do portfolia, ale to neznamená konec spalovacích motorů. K elektrické variantě se nyní připojuje nový model A6 Avant, který stále využívá tradiční naftové a benzínové motory. I když je vybaven mild-hybridním systémem, stále patří k nejtradičnějším pohonům, které si můžete pořídit v segmentu prémiových vozů.
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?