Značka Hyundai už dávno není tou šedou myškou čekající poslušně někde v koutě, kolik desetin procenta tržního podílu na ni zbude. Posledním důkazem je vskutku mezinárodní produkt. Hyundai ix35 prodávaný na českém trhu je totiž autem korejské značky vyprojektovaný v Německu a vyráběný ve slovenském závodě.
Díky této internacionální spolupráci se z poloasijského Tucsonu, produkovaného od roku 2003, stal pravý Evropan tělem i duší. Jak si ale stojí doopravdy v porovnání se starou evropskou gardou?EXTERIÉRNěkdo je kinetický, někdo zoom-zoom, vývojové centrum v německém Rüsselsheimu rozhodlo, že Hyundai bude napříště fluidní. Exteriér ix35 proto ze všeho nejvíc ctí dynamičnost a dojem pohybu. Na první pohled robustní, na ten druhý díky výrazným prolisům atletická karoserie zaujme převážně něžnou část lidské populace. Pro tu druhou bude mužnější volbou drsněji se tvářící Kia Sportage.Dominantním prvkem ix35 je rozměrná šestiúhelníková maska chladiče, stříbrné lemy mlhovek a do boků protáhlé projektorové světlomety s kapkovitým profilem. Škoda, že ani za příplatek nelze volit xenony. Vzadu vypadá hyndai umírněněji, pořád ale stejně lehce a dynamicky. To se ovšem nedá říct o pohledu z boku, kde záď působí, hlavně kvůli mohutnému poslednímu sloupku, zavalitě. Na zrcátkách pak zaujmou pohledné blinkry z diod. Výsledný dojem ze zevnějšku je i přesto velmi dobrý.INTERIÉRTematicky se interiér nese zcela v duchu zevnějšku a zdařile maskuje korejský původ značky. Koneckonců i útroby ix35 navrhlo designové oddělení v Hessenu. Ladné křivky, stříbrné dekory a v našem případě i nápaditá barevná kombinace béžové, černé a hnědé dokazují, že tady jde hlavně o design. Stranou nezůstala ani ergonomie, ba právě naopak. Valná většina ovladačů je dobře viditelná i rukou přístupná a jejich funkce intuitivní. Výjimku tvoří přepínač palubního počítače umístěný za volantem na levé straně palubní desky. Tlačítka tempomatu, audia a telefonu našly své místo na dobře tvarovaném volantu s příjemně tlustým věncem. Přístroje autoři umístili do dvou samostatných tubusů s oku lahodícím bílým podsvícením a modrým stínováním. Potěší i stále méně častý ukazatel teploty chladící kapaliny.
Je empiricky prokázáno, že spousta lidí dá při prvním setkání s novým autem na zvuk zabouchnutí dveří, což je rovněž disciplína, ve které si hyundai vede docela slibně. Hezky tlumený zvuk gumy na gumu. Po jejich otevření vás ale pokaždé praští přes nos nevábné aroma. Těžko říct, zda jsou jeho původcem plasty na palubní desce nebo kůže použitá na čalounění. Každopádně po tři čtvrtě roce a takřka 20 tisících kilometrech jen těžko doufat, že „to časem vyprchá“. Posaz za volantem je vyšší, výplně sedaček relativně tvrdší a radost dělá i umístění hlavových opěrek s možností jejich nastavení ve dvou směrech. Zadní sedadla jsou pak vyhřívaná, a to je v cenové hladině kolem 600 tisíc korun malý zázrak. Rovněž místa je tu kolem a kolem dostatek. Do kufru se v základu vejde slušných 465, sklopením zadní řady pak až 1436 litrů batožiny. Pod jeho podlahou našla své místo plnohodnotná rezerva s trochu ledabyle pohozeným heverem a nářadím.MOTOR A SPOTŘEBAK testu jsme zvolili pravděpodobně nejžádanější variantu s naftovým dvoulitrem CRDi. Ve prospěch commonrailového dieselu mluví hlavně vyšší točivý moment a nižší spotřeba. Nabízen je ve dvou výkonových stupních 100 a 135 kW. Nám pracovala pod kapotou slabší 136 k verze disponující točivým momentem 320 Nm v rozpětí 1800-2500 ot./min, která je podle nás pro ix35 ideální motorizací. Snad jen pokud budete jezdit často plně naloženi, zvažte silnější variantu. Hlučností motor nevybočuje z průměru třídy a ani po studených startech nijak zvlášť neobtěžuje.O přenos na kola se stará šestistupňová přímo řazená převodovka s krátkým odstupňováním. Na šestku točí dvoulitr při 130 km/h zhruba 2800 ot./min., což je poměrně dost a na úsporné dálniční maratony zapomeňte. Spotřeba se v takovém případě pohybuje kolem 8 litrů a stejné číslo uvidíte na palubním počítači i při každodenním používání. Při jízdě „na spotřebu“ se nám podařilo dostat k šesti litrům. Tabulkových 5,1 mimo město je ale nadsazených.JÍZDNÍ VLASTNOSTINa poměry SUV překvapí ix35 relativně tvrdším podvozkem, a to i na kolech s 60 procentním profilem. V českém prostředí to znamená zbytečné poskakování a na silnicích nižších tříd i lehká nervozita. Nepříjemné rázy od zadní nápravy bych ale nepřisuzoval ani tak konstruktérům, jako spíš výrobcům tlumičů. Zrovna tak řízení není příliš komunikativní, takže méně poddajné odpružení neoceníte ani při ostřejší jízdě.
Na dálnici potěší dobré odhlučnění, i když vinou krátké šestky neexistuje chvíle, kdybyste o dieselovém pracantovi pod kapotou zapochybovali. Menší otáčky přitom u konkurence předvádějí i některé pětikvalty. V žádné jiném autě jsem se také nesetkal s tím, aby při dálničních rychlostech vibrovala kapota. Napoprvé jsem dokonce musel zastavit a jít se přesvědčit, zda není špatně dovřená. Zřejmě jde ale o úmysl vyvolaný potřebou ochránit chodce při jejich případném sražení. Naopak v terénu, kde jsme hyundaie potrápili jen okrajově, oceníte krátkou jedničku, široké rozpětí maxima točivého momentu, stejně jako uzamykatelný pohon všech kol a systém pro kontrolované sjíždění svahů. Limitem je světlá výška pouhých 170 mm, takže jinam než na polní cesty se raději vůbec nepouštějte. Zajímavostí je možnost táhnout až dvoutunový přívěs.VERDIKTHyundai už rozhodně není žádným otloukánkem a jeho německá konstrukční kancelář začíná vystrkovat růžky. Chováním na silnici se ix35 řadí mezi průměr třídy, všechno ale zachraňuje design exteriéru i interiéru s velmi elegantním a moderním nábojem. Také co do prostornosti, vzdušnosti a kvality zpracování je na tom vcelku dobře. Nečekejte měkčené plasty a prémiové materiály, při každodenním používání si toho ale jen stěží všimnete a auto vám bude velmi dobrým sluhou. Spojení slabšího dvoulitrového turbodieselu s pohonem obou náprav je pro takové auto zřejmě ideální volbou. 2.0 CRDi je navíc k dostání i ve verzi 2WD a v silnější specifikaci i s automatem, což z konkurentů může nabídnout snad jen Honda CR-V. Takže pokud se vám ix35 líbí, jeho koupí rozhodně neprohloupíte.
V zimních měsících se řidiči elektromobilů setkávají se specifickými výhodami i výzvami. Je zkrátka třeba naučit se pár nových věcí a některé dlouhodobé návyky upravit.
Když se řekne off-road, mnozí si představí dobrodružství, náročné podmínky a terén, kde selhávají běžná auta. Společnost Dajbych4x4 se již téměř 30 let specializuje na prodej, úpravy a servis terénních vozů, které nejen splňují, ale často překračují očekávání svých majitelů.
Automobilový svět se dočkal – jeden z nejočekávanějších modelů poslední doby má konečně české ceny. Základní varianta s pohonem zadních kol startuje na částce kolem 1,1 milionu korun, což dává tušit, že půjde o horké zboží pro nadšence i běžné řidiče. Novinka je tak modernější, komfortnější a nabízí dojezd na jedno nabití až 568 kilometrů v ideálních podmínkách.
Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení.
Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.
Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.
Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.
Škoda tradičně, jak jsou už roky zákazníci české automobilky zvyklí, klade důraz na funkčnost a pohodlí, což potvrzuje i nový model Elroq. Velkorysý prostor, chytré úložné prvky a promyšlené detaily zavazadlového prostoru usnadňují každodenní život a zvyšují komfort užívání vozu.
Audi koncem roku 2024 zahájilo předprodej zcela nové plně elektrické řady A6 e-tron, která přichází na platformě PPE. Nabízí se ve dvou karosářských variantách – Sportback a Avant – a čtyřech verzích pohonu. Základní model začíná na ceně 1 659 900 Kč. Nové Audi A6 e-tron překvapuje dlouhým dojezdem až 756 km na jedno nabití a rychlým nabíjením. Tato modelová řada nastavuje nové standardy v oblasti elektromobility.
Prodeje elektromobilů v Evropě klesají, a Evropská unie proto zvažuje přímou podporu jejich nákupu. Místopředsedkyně Evropské komise Teresa Riberová na Světovém ekonomickém fóru v Davosu oznámila, že jednou z možných cest, jak podpořit ekologickou dopravu, je zavedení dotací. Tento záměr už získal podporu Německa, které v elektromobilitě vidí klíč k plnění klimatických cílů.
Donald Trump se rozhodl zaměřit na podporu spalovacích motorů, což může znamenat zásadní změnu pro elektromobilitu v USA. Jeho iniciativa ruší dotace pro elektrická vozidla a omezení pro klasické vozy, aby spotřebitelé měli „skutečnou svobodu volby“.
Na polských silnicích přibude 43 nových úsekových měření rychlosti, včetně obchvatu Vratislavi, kde radní usilují o rozšíření plánu. Řeší tím problém nelegálních závodů, hluku a překračování rychlosti. Má tento krok potenciál zvýšit bezpečnost, nebo jde o další administrativní zátěž?