Peugeot patří mezi ty značky, které se nepotýkají zrovna s lichotivou pověstí co do spolehlivosti, jízdních vlastností a kvality interiéru. Není ale čas hodit předsudky stranou a vyzkoušet nové rodinné MPV 5008, které by mělo odstartovat další etapu v historii Peugeotu?
No dobrá, řeči o revoluci jsou možná až příliš přehnané, od doby, co světlo světa spatřil model 308, je každé nové auto znatelně lepší než to předposlední a jedná se tak spíš o postupnou evoluci. Viz. 3008, 5008 a nejnověji RCZ. O něm ale až příště, dnes se nás pokusí získat prostřední z nich.EXTERIÉRAbychom si rozuměli, 5008 není plnohodnotné MPV. Peugeot totiž stále prodává dosluhující model 807, který dostojí významu zkratky multi-purpose vehicle o kus lépe. „Pěttisicícosmička“ vypadá jako přerostlé kombi s lepší variabilitou a obě auta bych připodobnil ke dvojici Galaxy a S-Max od Fordu, kde první nabízí maximum prostoru, druhý jde cestou kompromisů a lepšího chování na silnici. A stejné je to s 5008.Až po vysokou hranu oken, mohutné dveře a vlastně i délku 454 cm se řadí po bok moderních MPV, rozdíl je ve výšce. Oproti větší 807 je nižší o 11 a v porovnání s S-Maxem od Fordu o necelé 2 cm. Ledacos prozradí dlouhé a pod malým úhlem stoupající čelní sklo i nízká střecha, díky nimž vytváří 5008 dojem jednoprostorové karoserie. Ona prosklená plocha vůbec je celkem dobrá a zajišťuje skvělý výhled všemi směry. V tomto ohledu nelze nevzpomenout panoramatické střešní okno s elektricky ovládanou krycí roletou, za které si automobilka účtuje 14.000 Kč. Výrazně „nepežoťácky“ vypadají přední i zadní partie. Vpředu dal konečně Peugeot sbohem obřím Pikaču úsměvům (které teď přebírá Citroën) a vydal se cestou nekonfliktních a uhlazených křivek, jež budou napříště tvořit novou identitu značky. Na zádi naopak zaujme netradičně vykousnuté sklo se znakem lva a leskle zatmavěné poslední sloupky karoserie vytvářející opticky plovoucí střechu. Za tmy pak upoutá nápaditá grafika svítilen s LED osvětlenými trubičkami.INTERIÉRNízká silueta dává tušit, že uvnitř nebude místa na rozdávání. Ale pravda je to pouze částečná. Nad hlavou opravdu není prostoru kdovíjak mnoho, konstruktéři však upustili od vzpřímených „židlí“ tolik typických právě pro MPV a nahradili je velmi příjemný posazem blízkým osobním vozům. Zvláštní pochvalu zaslouží poloha za volantem, která skutečně nemá chybu a výrazně zpříjemňuje řízení i na velmi dlouhých cestách. Útulné prostředí pomáhá dotvářet i masivní palubní deska z příjemných materiálů s pečlivým zpracováním, přičemž některé detaily vypadají skoro luxusně. Bez nadsázky můžeme říct, že Peugeot nastavuje kvalitou interiéru novou laťku, na kterou jsme nebyli, až do příchodu modelu 3008, zvyklí.
Bohužel odkládacích míst na drobnosti je tu poskrovnu. No poskrovnu, ona tu nejsou vůbec žádná a naprostá samozřejmost, jakou je odložení mobilu, se stane neřešitelným problémem. Ve velké přihrádce ve dveřích bude lítat a odře se, v hlubokém boxu mezi sedadly jej budete lovit dva dny a žádnou jinou schránku tu nenajdete, což je u rodinného auta určeného na delší cesty trestuhodným prohřeškem. Naopak výtečný je navigační systém WIP Com 3D. Dáte za něj sice nemalých 49.000 Kč, potěší vás ale jemností zobrazení a velmi pěknou grafikou s významnými trojrozměrnými objekty. Jeho displej se vyklápí z vrchu palubní desky a mohl by být blíže posádce. Takhle na něj zbytečně moc svítí sluníčko, což nepřispívá už tak vinou vzdálenosti zhoršené čitelnosti menších údajů. Pro hračičky nabízí Peugeot i skutečný Head-Up Diplay (17.000 Kč), kdy se údaje nepromítají na sklo, nýbrž na odrazové sklíčko jako v opravdových stíhačkách. Takové řešení vypadá na pohled daleko efektivněji, na druhou stranu je přesné zobrazení vázáno na správnou polohu za volantem, a pokud se na autě střídá víc řidičů, budou si jeho výšku neustále štelovat. Samotná sedadla jsou pohodlná a opěradlo spolujezdce lze navíc sklopit (příplatek 8.000 Kč) a umožnit tak převoz velmi dlouhých předmětů. Druhá řada se pak skládá ze tří samostatných sedadel, s nimiž je možné libovolně manipulovat, posouvat i měnit sklon opěradel. Podstatně menší komfort nabízí další dvě sedadla ukrytá pod podlahou kufru (příplatek 16.000 Kč). Nastupuje se odsunutím sedačky v druhé řadě a kohokoliv jiného než malé dítě tam nejspíš nenacpete. V pětimístném uspořádání zůstává v kufru solidních 823 litrů, manipulací s druhou řadou objem vzroste až na 2506 litrů.MOTOR A SPOTŘEBADvoulitrový diesel HDi o výkonu 110 kW (150 k) není kupodivu tím nejsilnějším z palety nabízených motorizací. O 5 kW (6 k) jej totiž překonává „turbobenzín“ 1.6 THP a o 10 kW (13 k) pak opět dvoulitr HDi spřažený s šestistupňovým automatem. Našemu, na nižší výkon naladěnému agregátu, sekundoval manuální šestikvalt. Díky maximu točivého momentu 340 Nm při 2000 otáčkách táhne plynule už kolem 1500 ot./min., kdy zvolna začíná potrubím foukat turbo, a zátah nepolevuje až někam ke čtyřtisícové hranici, za níž nemá smysl motor vytáčet.Agregát poskytuje prázdnému peugeotu slušnou dynamiku a rovněž s naloženým autem nemá vážnější potíže. Spotřeba se přitom běžně vejde do 7,5 l/100km a ani s těžkou nohou nepřekročíte 9 litrů. Při šetrném zacházení se můžete dostat i někam k 6,5 l/100 km. Náš průměr se během týdenního testu stabilizoval na číslu 7,4, což není na takhle velké auto vůbec špatný výsledek.
JÍZDNÍ VLASTNOSTIPokud se vás zeptám, jaké řidičské zážitky máte spojeny s Peugeoty, odpověď bude u drtivé většiny z vás stejná – měkký a houpavý podvozek, velké náklony v zatáčkách, gumové a nepřesné řízení a řazení připomínající míchání francouzské polévky. V zemi baget a žabích stehýnek ale vzali rozum do hrsti a dojem z jízdy v 5008 je radikálně odlišný. Pořád sice převládá komfort, auto je však díky značně modifikovaném podvozku z 308 SW stabilní, nevykazuje přílišné náklony a co je nejlepší, z řízení se podařilo značně eliminovat onen umělý odpor a gumovost ostatních Peugeotů. Současně s tím se zlepšila i přesnost řazení, která budiž důkazem, že šestistupňové manuály Francouzi umějí. Když zapátrám v paměti, šlo možná o vůbec prvního čistokrevného Peugeota (4007 se nepočítá), kde mě řazení nejen nevadilo, ale dokonce i bavilo! Přečtěte si ta tři slova ještě jednou: Peugeot – řazení – zábava. Zázrak! Když k tomu připočtete ještě skvělou polohu za volantem, napadají vás téměř kacířské myšlenky na řezaní zatáček. 5008 znejistí jen při vyšších rychlostech a to hlavně během přenášení váhy v klikatých pasážích. To už se ale bavíme o sférách, kam se rodinné MPV dostane jen párkrát za život. Třeba při cestě do porodnice či z třídních schůzek.VERDIKTPeugeot 5008 je ve všech směrech velmi povedeným autem. Vnější design se sice nemusí líbit každému, peugeot ale dokáže zájemce „utáhnout“ na skvěle zpracovaný a prostorný interiér, výtečnou pozici za volantem, velmi dobré jízdní vlastnosti i celkově jednoduchou ovladatelnost úspěšně maskující skutečné rozměry. Povedená je i technika v čele s dvoulitrovým naftovým HDi o výkonu 110 kW (150 k), s nímž budete běžně jezdit do 7,5 litru. Společně s cenovkou, která u benzínové 1.6 VTi startuje na 434.900 Kč, se jedná velmi pěknou nabídku a 5008 má všechny předpoklady na slušné prodejní úspěchy.
Nahlédnutí do ceníku: Nejnižší cena (1.6 VTi Confort Pack) 434 900 Kč Akční cena s testovaným motorem 549 900 Kč Akční cena bez příplatků (Premium) 549 900 Kč Akční cena testovaného vozu 707 100 Kč Výkony: Typ motoru přeplňovaný vznětový čtyřválec Objem motoru 1997 ccm Maximální výkon 110 kW/150 k při 3750 ot/min. Maximální točivý moment 340 Nm při 2000 ot/min. Zrychlení 0-100 km/h 9,9 s Maximální rychlost 195 km/h Převodovka Manuální šestistupňová Použité pneumatiky Michelin Primacy HP 215/50 R17 Ekologie a ekonomie provozu: Spotřeba ve městě 7,5 l/100 km Spotřeba mimo město 4,8 l/100 km Spotřeba kombinovaná 5,8 l/100 km Emise CO2 v kombinovaném provozu 151 g/km Rozměry a objemy: Délka 4529 mm Šířka 1837 mm Výška 1635 mm Rozvor 2727 mm Objem kufru (min. 5 míst/max.) 823/2506 l Objem palivové nádrže 60 l Provozní hmotnost 1668 kgTrh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).