Peugeot patří mezi ty značky, které se nepotýkají zrovna s lichotivou pověstí co do spolehlivosti, jízdních vlastností a kvality interiéru. Není ale čas hodit předsudky stranou a vyzkoušet nové rodinné MPV 5008, které by mělo odstartovat další etapu v historii Peugeotu?
No dobrá, řeči o revoluci jsou možná až příliš přehnané, od doby, co světlo světa spatřil model 308, je každé nové auto znatelně lepší než to předposlední a jedná se tak spíš o postupnou evoluci. Viz. 3008, 5008 a nejnověji RCZ. O něm ale až příště, dnes se nás pokusí získat prostřední z nich.EXTERIÉRAbychom si rozuměli, 5008 není plnohodnotné MPV. Peugeot totiž stále prodává dosluhující model 807, který dostojí významu zkratky multi-purpose vehicle o kus lépe. „Pěttisicícosmička“ vypadá jako přerostlé kombi s lepší variabilitou a obě auta bych připodobnil ke dvojici Galaxy a S-Max od Fordu, kde první nabízí maximum prostoru, druhý jde cestou kompromisů a lepšího chování na silnici. A stejné je to s 5008.Až po vysokou hranu oken, mohutné dveře a vlastně i délku 454 cm se řadí po bok moderních MPV, rozdíl je ve výšce. Oproti větší 807 je nižší o 11 a v porovnání s S-Maxem od Fordu o necelé 2 cm. Ledacos prozradí dlouhé a pod malým úhlem stoupající čelní sklo i nízká střecha, díky nimž vytváří 5008 dojem jednoprostorové karoserie. Ona prosklená plocha vůbec je celkem dobrá a zajišťuje skvělý výhled všemi směry. V tomto ohledu nelze nevzpomenout panoramatické střešní okno s elektricky ovládanou krycí roletou, za které si automobilka účtuje 14.000 Kč. Výrazně „nepežoťácky“ vypadají přední i zadní partie. Vpředu dal konečně Peugeot sbohem obřím Pikaču úsměvům (které teď přebírá Citroën) a vydal se cestou nekonfliktních a uhlazených křivek, jež budou napříště tvořit novou identitu značky. Na zádi naopak zaujme netradičně vykousnuté sklo se znakem lva a leskle zatmavěné poslední sloupky karoserie vytvářející opticky plovoucí střechu. Za tmy pak upoutá nápaditá grafika svítilen s LED osvětlenými trubičkami.INTERIÉRNízká silueta dává tušit, že uvnitř nebude místa na rozdávání. Ale pravda je to pouze částečná. Nad hlavou opravdu není prostoru kdovíjak mnoho, konstruktéři však upustili od vzpřímených „židlí“ tolik typických právě pro MPV a nahradili je velmi příjemný posazem blízkým osobním vozům. Zvláštní pochvalu zaslouží poloha za volantem, která skutečně nemá chybu a výrazně zpříjemňuje řízení i na velmi dlouhých cestách. Útulné prostředí pomáhá dotvářet i masivní palubní deska z příjemných materiálů s pečlivým zpracováním, přičemž některé detaily vypadají skoro luxusně. Bez nadsázky můžeme říct, že Peugeot nastavuje kvalitou interiéru novou laťku, na kterou jsme nebyli, až do příchodu modelu 3008, zvyklí.
Bohužel odkládacích míst na drobnosti je tu poskrovnu. No poskrovnu, ona tu nejsou vůbec žádná a naprostá samozřejmost, jakou je odložení mobilu, se stane neřešitelným problémem. Ve velké přihrádce ve dveřích bude lítat a odře se, v hlubokém boxu mezi sedadly jej budete lovit dva dny a žádnou jinou schránku tu nenajdete, což je u rodinného auta určeného na delší cesty trestuhodným prohřeškem. Naopak výtečný je navigační systém WIP Com 3D. Dáte za něj sice nemalých 49.000 Kč, potěší vás ale jemností zobrazení a velmi pěknou grafikou s významnými trojrozměrnými objekty. Jeho displej se vyklápí z vrchu palubní desky a mohl by být blíže posádce. Takhle na něj zbytečně moc svítí sluníčko, což nepřispívá už tak vinou vzdálenosti zhoršené čitelnosti menších údajů. Pro hračičky nabízí Peugeot i skutečný Head-Up Diplay (17.000 Kč), kdy se údaje nepromítají na sklo, nýbrž na odrazové sklíčko jako v opravdových stíhačkách. Takové řešení vypadá na pohled daleko efektivněji, na druhou stranu je přesné zobrazení vázáno na správnou polohu za volantem, a pokud se na autě střídá víc řidičů, budou si jeho výšku neustále štelovat. Samotná sedadla jsou pohodlná a opěradlo spolujezdce lze navíc sklopit (příplatek 8.000 Kč) a umožnit tak převoz velmi dlouhých předmětů. Druhá řada se pak skládá ze tří samostatných sedadel, s nimiž je možné libovolně manipulovat, posouvat i měnit sklon opěradel. Podstatně menší komfort nabízí další dvě sedadla ukrytá pod podlahou kufru (příplatek 16.000 Kč). Nastupuje se odsunutím sedačky v druhé řadě a kohokoliv jiného než malé dítě tam nejspíš nenacpete. V pětimístném uspořádání zůstává v kufru solidních 823 litrů, manipulací s druhou řadou objem vzroste až na 2506 litrů.MOTOR A SPOTŘEBADvoulitrový diesel HDi o výkonu 110 kW (150 k) není kupodivu tím nejsilnějším z palety nabízených motorizací. O 5 kW (6 k) jej totiž překonává „turbobenzín“ 1.6 THP a o 10 kW (13 k) pak opět dvoulitr HDi spřažený s šestistupňovým automatem. Našemu, na nižší výkon naladěnému agregátu, sekundoval manuální šestikvalt. Díky maximu točivého momentu 340 Nm při 2000 otáčkách táhne plynule už kolem 1500 ot./min., kdy zvolna začíná potrubím foukat turbo, a zátah nepolevuje až někam ke čtyřtisícové hranici, za níž nemá smysl motor vytáčet.Agregát poskytuje prázdnému peugeotu slušnou dynamiku a rovněž s naloženým autem nemá vážnější potíže. Spotřeba se přitom běžně vejde do 7,5 l/100km a ani s těžkou nohou nepřekročíte 9 litrů. Při šetrném zacházení se můžete dostat i někam k 6,5 l/100 km. Náš průměr se během týdenního testu stabilizoval na číslu 7,4, což není na takhle velké auto vůbec špatný výsledek.
JÍZDNÍ VLASTNOSTIPokud se vás zeptám, jaké řidičské zážitky máte spojeny s Peugeoty, odpověď bude u drtivé většiny z vás stejná – měkký a houpavý podvozek, velké náklony v zatáčkách, gumové a nepřesné řízení a řazení připomínající míchání francouzské polévky. V zemi baget a žabích stehýnek ale vzali rozum do hrsti a dojem z jízdy v 5008 je radikálně odlišný. Pořád sice převládá komfort, auto je však díky značně modifikovaném podvozku z 308 SW stabilní, nevykazuje přílišné náklony a co je nejlepší, z řízení se podařilo značně eliminovat onen umělý odpor a gumovost ostatních Peugeotů. Současně s tím se zlepšila i přesnost řazení, která budiž důkazem, že šestistupňové manuály Francouzi umějí. Když zapátrám v paměti, šlo možná o vůbec prvního čistokrevného Peugeota (4007 se nepočítá), kde mě řazení nejen nevadilo, ale dokonce i bavilo! Přečtěte si ta tři slova ještě jednou: Peugeot – řazení – zábava. Zázrak! Když k tomu připočtete ještě skvělou polohu za volantem, napadají vás téměř kacířské myšlenky na řezaní zatáček. 5008 znejistí jen při vyšších rychlostech a to hlavně během přenášení váhy v klikatých pasážích. To už se ale bavíme o sférách, kam se rodinné MPV dostane jen párkrát za život. Třeba při cestě do porodnice či z třídních schůzek.VERDIKTPeugeot 5008 je ve všech směrech velmi povedeným autem. Vnější design se sice nemusí líbit každému, peugeot ale dokáže zájemce „utáhnout“ na skvěle zpracovaný a prostorný interiér, výtečnou pozici za volantem, velmi dobré jízdní vlastnosti i celkově jednoduchou ovladatelnost úspěšně maskující skutečné rozměry. Povedená je i technika v čele s dvoulitrovým naftovým HDi o výkonu 110 kW (150 k), s nímž budete běžně jezdit do 7,5 litru. Společně s cenovkou, která u benzínové 1.6 VTi startuje na 434.900 Kč, se jedná velmi pěknou nabídku a 5008 má všechny předpoklady na slušné prodejní úspěchy.
V zimních měsících se řidiči elektromobilů setkávají se specifickými výhodami i výzvami. Je zkrátka třeba naučit se pár nových věcí a některé dlouhodobé návyky upravit.
Když se řekne off-road, mnozí si představí dobrodružství, náročné podmínky a terén, kde selhávají běžná auta. Společnost Dajbych4x4 se již téměř 30 let specializuje na prodej, úpravy a servis terénních vozů, které nejen splňují, ale často překračují očekávání svých majitelů.
Automobilový svět se dočkal – jeden z nejočekávanějších modelů poslední doby má konečně české ceny. Základní varianta s pohonem zadních kol startuje na částce kolem 1,1 milionu korun, což dává tušit, že půjde o horké zboží pro nadšence i běžné řidiče. Novinka je tak modernější, komfortnější a nabízí dojezd na jedno nabití až 568 kilometrů v ideálních podmínkách.
Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení.
Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.
Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.
Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.
Škoda tradičně, jak jsou už roky zákazníci české automobilky zvyklí, klade důraz na funkčnost a pohodlí, což potvrzuje i nový model Elroq. Velkorysý prostor, chytré úložné prvky a promyšlené detaily zavazadlového prostoru usnadňují každodenní život a zvyšují komfort užívání vozu.
Audi koncem roku 2024 zahájilo předprodej zcela nové plně elektrické řady A6 e-tron, která přichází na platformě PPE. Nabízí se ve dvou karosářských variantách – Sportback a Avant – a čtyřech verzích pohonu. Základní model začíná na ceně 1 659 900 Kč. Nové Audi A6 e-tron překvapuje dlouhým dojezdem až 756 km na jedno nabití a rychlým nabíjením. Tato modelová řada nastavuje nové standardy v oblasti elektromobility.
Prodeje elektromobilů v Evropě klesají, a Evropská unie proto zvažuje přímou podporu jejich nákupu. Místopředsedkyně Evropské komise Teresa Riberová na Světovém ekonomickém fóru v Davosu oznámila, že jednou z možných cest, jak podpořit ekologickou dopravu, je zavedení dotací. Tento záměr už získal podporu Německa, které v elektromobilitě vidí klíč k plnění klimatických cílů.
Donald Trump se rozhodl zaměřit na podporu spalovacích motorů, což může znamenat zásadní změnu pro elektromobilitu v USA. Jeho iniciativa ruší dotace pro elektrická vozidla a omezení pro klasické vozy, aby spotřebitelé měli „skutečnou svobodu volby“.
Na polských silnicích přibude 43 nových úsekových měření rychlosti, včetně obchvatu Vratislavi, kde radní usilují o rozšíření plánu. Řeší tím problém nelegálních závodů, hluku a překračování rychlosti. Má tento krok potenciál zvýšit bezpečnost, nebo jde o další administrativní zátěž?