TEST: Peugeot 5008 2.0 HDi – francouzská spojka

ar7, 28. září 2010, 15:00 Google+

Peugeot patří mezi ty značky, které se nepotýkají zrovna s lichotivou pověstí co do spolehlivosti, jízdních vlastností a kvality interiéru. Není ale čas hodit předsudky stranou a vyzkoušet nové rodinné MPV 5008, které by mělo odstartovat další etapu v historii Peugeotu?

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
5008

5008 | foto: www.autoroad.cz / Jan Zýka

Sdílejte článek

No dobrá, řeči o revoluci jsou možná až příliš přehnané, od doby, co světlo světa spatřil model 308, je každé nové auto znatelně lepší než to předposlední a jedná se tak spíš o postupnou evoluci. Viz. 3008, 5008 a nejnověji RCZ. O něm ale až příště, dnes se nás pokusí získat prostřední z nich.

EXTERIÉR

Abychom si rozuměli, 5008 není plnohodnotné MPV. Peugeot totiž stále prodává dosluhující model 807, který dostojí významu zkratky multi-purpose vehicle o kus lépe. „Pěttisicícosmička“ vypadá jako přerostlé kombi s lepší variabilitou a obě auta bych připodobnil ke dvojici Galaxy a S-Max od Fordu, kde první nabízí maximum prostoru, druhý jde cestou kompromisů a lepšího chování na silnici. A stejné je to s 5008.

Až po vysokou hranu oken, mohutné dveře a vlastně i délku 454 cm se řadí po bok moderních MPV, rozdíl je ve výšce. Oproti větší 807 je nižší o 11 a v porovnání s S-Maxem od Fordu o necelé 2 cm. Ledacos prozradí dlouhé a pod malým úhlem stoupající čelní sklo i nízká střecha, díky nimž vytváří 5008 dojem jednoprostorové karoserie. Ona prosklená plocha vůbec je celkem dobrá a zajišťuje skvělý výhled všemi směry. V tomto ohledu nelze nevzpomenout panoramatické střešní okno s elektricky ovládanou krycí roletou, za které si automobilka účtuje 14.000 Kč.

Výrazně „nepežoťácky“ vypadají přední i zadní partie. Vpředu dal konečně Peugeot sbohem obřím Pikaču úsměvům (které teď přebírá Citroën) a vydal se cestou nekonfliktních a uhlazených křivek, jež budou napříště tvořit novou identitu značky. Na zádi naopak zaujme netradičně vykousnuté sklo se znakem lva a leskle zatmavěné poslední sloupky karoserie vytvářející opticky plovoucí střechu. Za tmy pak upoutá nápaditá grafika svítilen s LED osvětlenými trubičkami.

INTERIÉR

Nízká silueta dává tušit, že uvnitř nebude místa na rozdávání. Ale pravda je to pouze částečná. Nad hlavou opravdu není prostoru kdovíjak mnoho, konstruktéři však upustili od vzpřímených „židlí“ tolik typických právě pro MPV a nahradili je velmi příjemný posazem blízkým osobním vozům. Zvláštní pochvalu zaslouží poloha za volantem, která skutečně nemá chybu a výrazně zpříjemňuje řízení i na velmi dlouhých cestách. Útulné prostředí pomáhá dotvářet i masivní palubní deska z příjemných materiálů s pečlivým zpracováním, přičemž některé detaily vypadají skoro luxusně. Bez nadsázky můžeme říct, že Peugeot nastavuje kvalitou interiéru novou laťku, na kterou jsme nebyli, až do příchodu modelu 3008, zvyklí.



Bohužel odkládacích míst na drobnosti je tu poskrovnu. No poskrovnu, ona tu nejsou vůbec žádná a naprostá samozřejmost, jakou je odložení mobilu, se stane neřešitelným problémem. Ve velké přihrádce ve dveřích bude lítat a odře se, v hlubokém boxu mezi sedadly jej budete lovit dva dny a žádnou jinou schránku tu nenajdete, což je u rodinného auta určeného na delší cesty trestuhodným prohřeškem.

Naopak výtečný je navigační systém WIP Com 3D. Dáte za něj sice nemalých 49.000 Kč, potěší vás ale jemností zobrazení a velmi pěknou grafikou s významnými trojrozměrnými objekty. Jeho displej se vyklápí z vrchu palubní desky a mohl by být blíže posádce. Takhle na něj zbytečně moc svítí sluníčko, což nepřispívá už tak vinou vzdálenosti zhoršené čitelnosti menších údajů. Pro hračičky nabízí Peugeot i skutečný Head-Up Diplay (17.000 Kč), kdy se údaje nepromítají na sklo, nýbrž na odrazové sklíčko jako v opravdových stíhačkách. Takové řešení vypadá na pohled daleko efektivněji, na druhou stranu je přesné zobrazení vázáno na správnou polohu za volantem, a pokud se na autě střídá víc řidičů, budou si jeho výšku neustále štelovat.

Samotná sedadla jsou pohodlná a opěradlo spolujezdce lze navíc sklopit (příplatek 8.000 Kč) a umožnit tak převoz velmi dlouhých předmětů. Druhá řada se pak skládá ze tří samostatných sedadel, s nimiž je možné libovolně manipulovat, posouvat i měnit sklon opěradel. Podstatně menší komfort nabízí další dvě sedadla ukrytá pod podlahou kufru (příplatek 16.000 Kč). Nastupuje se odsunutím sedačky v druhé řadě a kohokoliv jiného než malé dítě tam nejspíš nenacpete. V pětimístném uspořádání zůstává v kufru solidních 823 litrů, manipulací s druhou řadou objem vzroste až na 2506 litrů.

MOTOR A SPOTŘEBA

Dvoulitrový diesel HDi o výkonu 110 kW (150 k) není kupodivu tím nejsilnějším z palety nabízených motorizací. O 5 kW (6 k) jej totiž překonává „turbobenzín“ 1.6 THP a o 10 kW (13 k) pak opět dvoulitr HDi spřažený s šestistupňovým automatem. Našemu, na nižší výkon naladěnému agregátu, sekundoval manuální šestikvalt. Díky maximu točivého momentu 340 Nm při 2000 otáčkách táhne plynule už kolem 1500 ot./min., kdy zvolna začíná potrubím foukat turbo, a zátah nepolevuje až někam ke čtyřtisícové hranici, za níž nemá smysl motor vytáčet.

Agregát poskytuje prázdnému peugeotu slušnou dynamiku a rovněž s naloženým autem nemá vážnější potíže. Spotřeba se přitom běžně vejde do 7,5 l/100km a ani s těžkou nohou nepřekročíte 9 litrů. Při šetrném zacházení se můžete dostat i někam k 6,5 l/100 km. Náš průměr se během týdenního testu stabilizoval na číslu 7,4, což není na takhle velké auto vůbec špatný výsledek.



JÍZDNÍ VLASTNOSTI

Pokud se vás zeptám, jaké řidičské zážitky máte spojeny s Peugeoty, odpověď bude u drtivé většiny z vás stejná – měkký a houpavý podvozek, velké náklony v zatáčkách, gumové a nepřesné řízení a řazení připomínající míchání francouzské polévky. V zemi baget a žabích stehýnek ale vzali rozum do hrsti a dojem z jízdy v 5008 je radikálně odlišný. Pořád sice převládá komfort, auto je však díky značně modifikovaném podvozku z 308 SW stabilní, nevykazuje přílišné náklony a co je nejlepší, z řízení se podařilo značně eliminovat onen umělý odpor a gumovost ostatních Peugeotů. 

Současně s tím se zlepšila i přesnost řazení, která budiž důkazem, že šestistupňové manuály Francouzi umějí. Když zapátrám v paměti, šlo možná o vůbec prvního čistokrevného Peugeota (4007 se nepočítá), kde mě řazení nejen nevadilo, ale dokonce i bavilo! Přečtěte si ta tři slova ještě jednou: Peugeot – řazení – zábava. Zázrak! Když k tomu připočtete ještě skvělou polohu za volantem, napadají vás téměř kacířské myšlenky na řezaní zatáček. 5008 znejistí jen při vyšších rychlostech a to hlavně během přenášení váhy v klikatých pasážích. To už se ale bavíme o sférách, kam se rodinné MPV dostane jen párkrát za život. Třeba při cestě do porodnice či z třídních schůzek.

VERDIKT

Peugeot 5008 je ve všech směrech velmi povedeným autem. Vnější design se sice nemusí líbit každému, peugeot ale dokáže zájemce „utáhnout“ na skvěle zpracovaný a prostorný interiér, výtečnou pozici za volantem, velmi dobré jízdní vlastnosti i celkově jednoduchou ovladatelnost úspěšně maskující skutečné rozměry. Povedená je i technika v čele s dvoulitrovým naftovým HDi o výkonu 110 kW (150 k), s nímž budete běžně jezdit do 7,5 litru. Společně s cenovkou, která u benzínové 1.6 VTi startuje na 434.900 Kč, se jedná velmi pěknou nabídku a 5008 má všechny předpoklady na slušné prodejní úspěchy.

Nahlédnutí do ceníku:
Nejnižší cena (1.6 VTi Confort Pack) 434 900 Kč
Akční cena s testovaným motorem 549 900 Kč
Akční cena bez příplatků (Premium) 549 900 Kč
Akční cena testovaného vozu 707 100 Kč
Výkony:
Typ motoru přeplňovaný vznětový čtyřválec
Objem motoru 1997 ccm
Maximální výkon 110 kW/150 k při 3750 ot/min.
Maximální točivý moment 340 Nm při 2000 ot/min.
Zrychlení 0-100 km/h 9,9 s
Maximální rychlost 195 km/h
Převodovka Manuální šestistupňová
Použité pneumatiky Michelin Primacy HP 215/50 R17
Ekologie a ekonomie provozu:
Spotřeba ve městě 7,5 l/100 km
Spotřeba mimo město 4,8 l/100 km
Spotřeba kombinovaná 5,8 l/100 km
Emise CO2 v kombinovaném provozu 151 g/km
Rozměry a objemy:
Délka 4529 mm
Šířka 1837 mm
Výška 1635 mm
Rozvor 2727 mm
Objem kufru (min. 5 míst/max.) 823/2506 l
Objem palivové nádrže 60 l
Provozní hmotnost 1668 kg
Vytisknout

Diskuze: TEST: Peugeot 5008 2.0 HDi – francouzská spojka

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Volkswagen Golf People

TEST Volkswagen Golf People – čtyřválec, hezká výbava a cenovka 687 tisíc

Citroen C5X

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid aneb francouzský křižník očima Terezky

Nový motor Honda V3

Společnost Honda na veletrhu EICMA 2024 představuje nový průlomový koncept spalovacího motoru

Ilustrační foto

Co ovlivňuje cenu vašeho havarijní pojištění?

Lexus UX300h

TEST Lexus UX300h F Sport – stále oblíbenější prémiový crossover po modernizaci

Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style

TEST Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style – univerzální kombík pro klidné řidiče

Škoda Enyaq Sportline 85

TEST Škoda Enyaq Sportline 85 – vylepšená vlajková loď z elektrické rodiny Škoda

Škoda Octavia Combi

TEST Škoda Octavia Combi 1,5 TSI m-HEV – faceliftovaná verze se spotřebou pod 5 litrů

Ilustrační foto

V čem se liší povinné ručení pro mladé?

Citroen C5X plug-in hybrid

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid – cesta na dovolenou + spaní v autě

Cyklokaravan

Elektrokolo s mini karavanem, hodně stylové cestování

Škoda Kodiaq II

TEST Škoda Kodiaq 2,0 TDI 142 kW 4x4 – český sen podruhé, je ale lepší než Superb?

EcoWheel Diabel

TEST EcoWheel Diabel – elektrická motorka s drsnou tváří

Kontrola okresů

10 nejzvláštnějších dopravních předpisů, které byste měli před svými cestami do zahraničí znát

Ilustrační foto

Co je CarPlay a jak ho nejlépe využít? Plus další vychytávky do auta

reklama

Doporučujeme

X-Bow

KTM X-Bow R - tři sta koní do Paříže

Čtěte dále

Nejčtenější články

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud