Omlazenou Fabii s novým motorem 1.2 TSI prezentuje automobilka sloganem, že předjede vaše očekávání… Je tomu opravdu tak?
Mezi českými motoristy je snad jen hrstka řidičů, kteří by neznali českou stálici a jeden z nejčetnějších modelů na tuzemských silnicích, Fabii druhé generace. Ta nedávno přijela s poměrně razantním faceliftem, který měl za úkol jediné - opticky rozšířit karosérii a propůjčit Fabii sebevědomější výraz. A to se myslím v rámci možností podařilo.
Uvnitř jen pár inovací
V interiéru příliš změn nečekejte. Nové jsou pouze audiosystémy, navigace, volant a ovládání klimatizace, které po vzoru větší Octavie dostalo nový displej. Pochopitelně Škoda připravila nové odstíny čalounění. Kvalita zpracování a materiály stále zůstávají na velice dobré úrovni a řadí se k nadprůměru ve svém segmentu.
Jinak je vše při starém. Kabina přes poměrně krátký rozvor nabízí slušný vnitřní prostor, a to zejména v podélném směru a v oblasti hlavy. V oblasti ramen se bohužel nic nezměnilo a kokpit stále trpí nepříliš velkou šířkou karosérie. Sedadla s tvrdšími výplněmi jsou sice užší, ale v ostatních směrech nabízejí poměrně velkorysé rozměry. Pochvalu zaslouží nastavitelná loketní opěrka, na druhé straně radost nebudete mít z příliš nízko umístěné řadící páky.
Zavazadelník nabízí slušných 315 litrů a spousty praktických záležitostí v podobě ohrádky na tašku či háčků pro upevnění sítě. Zde se nezapře český původ vozidla, velké kufry prostě ke škodovkám patří.
Konec „HáTéPéčka“…
Ještě před pár měsíci byly majitelé škodováckých dvanáctistovek cílem posměchu. V současnosti je však všechno jinak, nestačí totiž jen říct: „mám pod kapotou jednadvojku“, ale je třeba upřesnit i přídomek. Protože pokud v motorovém prostoru vašeho vozu pracuje přeplňovaný čtyřválec 1.2 TSI, máte v podstatě Fabii s nejlepším možným motorem.
Malý motor disponuje slušným výkonem 85 koní a 160 N.m točivého momentu, který vrcholí už při 1500 a trvá do 3500 otáček za minutu. Díky tomu je motor neuvěřitelně pružný a táhne takřka od volnoběhu, což oceníte především v městském provozu. Výkon ve vyšších otáčkách však příliš nenadchne, ale přesto je dostačující.
Velkou pochvalu zaslouží řazení pětistupňového manuálu, které se pochlubí krátkými drahami a velmi přesnou kulisou. Za zmínku také stojí perfektní zpřevodování využívající potenciál motoru na maximum. Při dálničním povoleném limitu točí motor na pátý převodový stupeň pouze 3100 otáček za minutu, což je cifra za kterou by se nemusel stydět leckterý atmosférický dvoulitr. Dojem kazí snad jen už zmiňovaná nízko položená řadící páka.
Další pochvala míří k hospodárnosti motoru. Není vůbec problém držet spotřebu lehce přes 6 litrů na 100 km, což je vzhledem ke slušným dynamickým vlastnostem auta velice dobrý výsledek.
Solidní, ale zdaleka ne nejlepší
Škoda Fabia i po faceliftu využívá starší platformu PQ24, kterou v případě koncernových sourozenců VW Polo a Seat Ibiza už dávno nahradila platforma novější. Přesto se Fabia na sinici chová bezpečně a předvídatelně. Počítat však musíte s většími náklony karosérie, které jsou dané mimo jiné i vyšší stavbou karosérie.
Tlumení nerovností je na velice dobré úrovni a dvojnásob to platí pro odhlučennějí podvozku, který na ni na výrazných nerovnostech nepřenáší do kokpitu vozu přílišné rázy.
Spokojenost panuje i s nastavením řízení, které představuje ideální kompromis mezi lehkostí při parkování a zpětnou vazbou při ostřejší jízdě.
Úkol splněn…
Fabia před faceliftem vyvolávala poněkud rozpačité dojmy. Design, nepříliš přesvědčivé motory a ceny poslaly mnoho zákazníků ke konkurenci. Dnes je ale situace jiná. Ceny klesly, vzhled se zlepšil a motor 1.2 TSI patří opravdu na vrchol současné automobilové tvorby v segmentu malých aut. Výsledkem je podstatně lepší výchozí pozice pro obsazení předních příček v prodejních statistikách segmentu B napříč celou Evropou. Na českém trhu můžete mít Fabii s motorem 1.2 TSI už za 249 900 Kč.
V zimních měsících se řidiči elektromobilů setkávají se specifickými výhodami i výzvami. Je zkrátka třeba naučit se pár nových věcí a některé dlouhodobé návyky upravit.
Když se řekne off-road, mnozí si představí dobrodružství, náročné podmínky a terén, kde selhávají běžná auta. Společnost Dajbych4x4 se již téměř 30 let specializuje na prodej, úpravy a servis terénních vozů, které nejen splňují, ale často překračují očekávání svých majitelů.
Automobilový svět se dočkal – jeden z nejočekávanějších modelů poslední doby má konečně české ceny. Základní varianta s pohonem zadních kol startuje na částce kolem 1,1 milionu korun, což dává tušit, že půjde o horké zboží pro nadšence i běžné řidiče. Novinka je tak modernější, komfortnější a nabízí dojezd na jedno nabití až 568 kilometrů v ideálních podmínkách.
Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení.
Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.
Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.
Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.
Škoda tradičně, jak jsou už roky zákazníci české automobilky zvyklí, klade důraz na funkčnost a pohodlí, což potvrzuje i nový model Elroq. Velkorysý prostor, chytré úložné prvky a promyšlené detaily zavazadlového prostoru usnadňují každodenní život a zvyšují komfort užívání vozu.
Audi koncem roku 2024 zahájilo předprodej zcela nové plně elektrické řady A6 e-tron, která přichází na platformě PPE. Nabízí se ve dvou karosářských variantách – Sportback a Avant – a čtyřech verzích pohonu. Základní model začíná na ceně 1 659 900 Kč. Nové Audi A6 e-tron překvapuje dlouhým dojezdem až 756 km na jedno nabití a rychlým nabíjením. Tato modelová řada nastavuje nové standardy v oblasti elektromobility.
Prodeje elektromobilů v Evropě klesají, a Evropská unie proto zvažuje přímou podporu jejich nákupu. Místopředsedkyně Evropské komise Teresa Riberová na Světovém ekonomickém fóru v Davosu oznámila, že jednou z možných cest, jak podpořit ekologickou dopravu, je zavedení dotací. Tento záměr už získal podporu Německa, které v elektromobilitě vidí klíč k plnění klimatických cílů.
Donald Trump se rozhodl zaměřit na podporu spalovacích motorů, což může znamenat zásadní změnu pro elektromobilitu v USA. Jeho iniciativa ruší dotace pro elektrická vozidla a omezení pro klasické vozy, aby spotřebitelé měli „skutečnou svobodu volby“.
Na polských silnicích přibude 43 nových úsekových měření rychlosti, včetně obchvatu Vratislavi, kde radní usilují o rozšíření plánu. Řeší tím problém nelegálních závodů, hluku a překračování rychlosti. Má tento krok potenciál zvýšit bezpečnost, nebo jde o další administrativní zátěž?