TEST: Škoda Fabia 1.2 TSI

Martin Javůrek, 13. září 2010, 00:00 Google+

Omlazenou Fabii s novým motorem 1.2 TSI prezentuje automobilka sloganem, že předjede vaše očekávání… Je tomu opravdu tak?

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Fabia

Fabia | foto: Martin Javůrek

Sdílejte článek

Mezi českými motoristy je snad jen hrstka řidičů, kteří by neznali českou stálici a jeden z nejčetnějších modelů na tuzemských silnicích, Fabii druhé generace. Ta nedávno přijela s poměrně razantním faceliftem, který měl za úkol jediné - opticky rozšířit karosérii a propůjčit Fabii sebevědomější výraz. A to se myslím v rámci možností podařilo.

Uvnitř jen pár inovací

V interiéru příliš změn nečekejte. Nové jsou pouze audiosystémy, navigace, volant a ovládání klimatizace, které po vzoru větší Octavie dostalo nový displej. Pochopitelně Škoda připravila nové odstíny čalounění. Kvalita zpracování a materiály stále zůstávají na velice dobré úrovni a řadí se k nadprůměru ve svém segmentu.

Jinak je vše při starém. Kabina přes poměrně krátký rozvor nabízí slušný vnitřní prostor, a to zejména v podélném směru a v oblasti hlavy. V oblasti ramen se bohužel nic nezměnilo a kokpit stále trpí nepříliš velkou šířkou karosérie. Sedadla s tvrdšími výplněmi jsou sice užší, ale v ostatních směrech nabízejí poměrně velkorysé rozměry. Pochvalu zaslouží nastavitelná loketní opěrka, na druhé straně radost nebudete mít z příliš nízko umístěné řadící páky.

Zavazadelník nabízí slušných 315 litrů a spousty praktických záležitostí v podobě ohrádky na tašku či háčků pro upevnění sítě. Zde se nezapře český původ vozidla, velké kufry prostě ke škodovkám patří.

Konec „HáTéPéčka“…

Ještě před pár měsíci byly majitelé škodováckých dvanáctistovek cílem posměchu. V současnosti je však všechno jinak, nestačí totiž jen říct: „mám pod kapotou jednadvojku“, ale je třeba upřesnit i přídomek. Protože pokud v motorovém prostoru vašeho vozu pracuje přeplňovaný čtyřválec 1.2 TSI, máte v podstatě Fabii s nejlepším možným motorem.

Malý motor disponuje slušným výkonem 85 koní a 160 N.m točivého momentu, který vrcholí už při 1500 a trvá do 3500 otáček za minutu. Díky tomu je motor neuvěřitelně pružný a táhne takřka od volnoběhu, což oceníte především v městském provozu. Výkon ve vyšších otáčkách však příliš nenadchne, ale přesto je dostačující.

Velkou pochvalu zaslouží řazení pětistupňového manuálu, které se pochlubí krátkými drahami a velmi přesnou kulisou. Za zmínku také stojí perfektní zpřevodování využívající potenciál motoru na maximum. Při dálničním povoleném limitu točí motor na pátý převodový stupeň pouze 3100 otáček za minutu, což je cifra za kterou by se nemusel stydět leckterý atmosférický dvoulitr. Dojem kazí snad jen už zmiňovaná nízko položená řadící páka.

Další pochvala míří k hospodárnosti motoru. Není vůbec problém držet spotřebu lehce přes 6 litrů na 100 km, což je vzhledem ke slušným dynamickým vlastnostem auta velice dobrý výsledek.

Solidní, ale zdaleka ne nejlepší

Škoda Fabia i po faceliftu využívá starší platformu PQ24, kterou v případě koncernových sourozenců VW Polo a Seat Ibiza už dávno nahradila platforma novější. Přesto se Fabia na sinici chová bezpečně a předvídatelně. Počítat však musíte s většími náklony karosérie, které jsou dané mimo jiné i vyšší stavbou karosérie.

Tlumení nerovností je na velice dobré úrovni a dvojnásob to platí pro odhlučennějí podvozku, který na ni na výrazných nerovnostech nepřenáší do kokpitu vozu přílišné rázy.

Spokojenost panuje i s nastavením řízení, které představuje ideální kompromis mezi lehkostí při parkování a zpětnou vazbou při ostřejší jízdě. 

Úkol splněn…

Fabia před faceliftem vyvolávala poněkud rozpačité dojmy. Design, nepříliš přesvědčivé motory a ceny poslaly mnoho zákazníků ke konkurenci. Dnes je ale situace jiná. Ceny klesly, vzhled se zlepšil a motor 1.2 TSI patří opravdu na vrchol současné automobilové tvorby v segmentu malých aut. Výsledkem je podstatně lepší výchozí pozice pro obsazení předních příček v prodejních statistikách segmentu B napříč celou Evropou. Na českém trhu můžete mít Fabii s motorem 1.2 TSI už za 249 900 Kč.

Nahlédnutí do ceníku: 
Nejnižší cena (1.2 HTTP Easy) 199 900 Kč
Nejnižší cena s testovaným motorem (1.2 TSI Start) 249 900 Kč
Cena bez příplatků (1.2 TSI Ambiente) 264 900 Kč
Výkony:  
Typ motoru přeplňopvaný čtyřválec
Objem motoru 1197 ccm
Maximální výkon 63 kW při 4800 ot./min
Maximální točivý moment 160 N.m při 1500 - 3500 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h 11,7
Maximální rychlost 177 km/h
Převodovka Manuální pětistupňová
Ekologie a ekonomie provozu:  
Spotřeba ve městě 6,6 l
Spotřeba mimo město 4,4 l
Spotřeba kombinovaná 6,2
Emise CO2 v kombinovaném provozu 121 g/km
Rozměry a objemy:  
Délka 4000 mm
Šířka 1642 mm
Výška 1498 mm
Rozvor 2451 mm
Objem kufru (min/max) 315/1180 l
Objem palivové nádrže 45 l
Provozní hmotnost 1116 kg
Vytisknout

Diskuze: TEST: Škoda Fabia 1.2 TSI

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Citroen C4 X

TEST: Citroen C4 X 1.5 BlueHDI 130 Shine – moderně vypadající retro za skvělou cenu

For Caravan

Na karavany a lodě? Již tento víkend v PVA EXPO PRAHA

Volkswagen Polo

TEST: Volkswagen Polo 1,0 TSI – stačí základní motor s 5 stupňovým manuálem?

peugeot 408

Test Peugeot 408 Hybrid 225 e-EAT8 GT: sázka na styl a hi-tech pohon

Ilustrační foto

Toyota znovu nejlepší ze všech. A nejde o výrobu, bezpečnost ani emise

Cupra Leon Sportstourer

TEST: Cupra Leon SP 2.0 TDI – vymírající druh se skvělou spotřebou

Ilustrační foto

Výše stravného je k smíchu, změny cestovních náhrad

on-line prodej

Máte ho doma? Tahle auta se prodávají nejrychleji

První snímky nového Volva XC90 - vše pro nízký odpor vzduchu

Volvo má nový způsob značení některých svých vozů

MG5 Electric

TEST: MG5 Electric Excite – kombík na baterky do milionu, jde o dobrou volbu?

MG4 XPOWER

MG4 XPOWER: za bezkonkurenční cenu nabízí 435 koní a "stovku" za 3,8 s

Vodíkové vozy Stellantis

Stellantis rozšiřuje své portfolio vodíkových užitkových vozů

Citroen C5X plug-in hybrid

Citroen C5X MAX plug-in hybrid 225 - francouzský křižník s famózním podvozkem

Lincoln Nautilus a 48 palcová obrazovka

Lincoln Nautilus (2024): Taková obrazovka v autech ještě nebyla. A s podporou CarPlay a Android

Opel Frontera

Nový Opel Frontera bude nejnovějším a plně elektrickým SUV značky

reklama

Doporučujeme

ArcelorMittal Ostrava

Na strojírenském veletrhu se představí virtuální autodrom

Čtěte dále

Nejčtenější články

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud