TEST: Škoda Fabia 1.2 TSI

Fabia
Fabia, foto: Martin Javůrek
Martin Javůrek 13. září 2010 00:00
Sdílej:

Omlazenou Fabii s novým motorem 1.2 TSI prezentuje automobilka sloganem, že předjede vaše očekávání… Je tomu opravdu tak?

Mezi českými motoristy je snad jen hrstka řidičů, kteří by neznali českou stálici a jeden z nejčetnějších modelů na tuzemských silnicích, Fabii druhé generace. Ta nedávno přijela s poměrně razantním faceliftem, který měl za úkol jediné - opticky rozšířit karosérii a propůjčit Fabii sebevědomější výraz. A to se myslím v rámci možností podařilo.

Uvnitř jen pár inovací

V interiéru příliš změn nečekejte. Nové jsou pouze audiosystémy, navigace, volant a ovládání klimatizace, které po vzoru větší Octavie dostalo nový displej. Pochopitelně Škoda připravila nové odstíny čalounění. Kvalita zpracování a materiály stále zůstávají na velice dobré úrovni a řadí se k nadprůměru ve svém segmentu.

Jinak je vše při starém. Kabina přes poměrně krátký rozvor nabízí slušný vnitřní prostor, a to zejména v podélném směru a v oblasti hlavy. V oblasti ramen se bohužel nic nezměnilo a kokpit stále trpí nepříliš velkou šířkou karosérie. Sedadla s tvrdšími výplněmi jsou sice užší, ale v ostatních směrech nabízejí poměrně velkorysé rozměry. Pochvalu zaslouží nastavitelná loketní opěrka, na druhé straně radost nebudete mít z příliš nízko umístěné řadící páky.

Zavazadelník nabízí slušných 315 litrů a spousty praktických záležitostí v podobě ohrádky na tašku či háčků pro upevnění sítě. Zde se nezapře český původ vozidla, velké kufry prostě ke škodovkám patří.

Konec „HáTéPéčka“…

Ještě před pár měsíci byly majitelé škodováckých dvanáctistovek cílem posměchu. V současnosti je však všechno jinak, nestačí totiž jen říct: „mám pod kapotou jednadvojku“, ale je třeba upřesnit i přídomek. Protože pokud v motorovém prostoru vašeho vozu pracuje přeplňovaný čtyřválec 1.2 TSI, máte v podstatě Fabii s nejlepším možným motorem.

Malý motor disponuje slušným výkonem 85 koní a 160 N.m točivého momentu, který vrcholí už při 1500 a trvá do 3500 otáček za minutu. Díky tomu je motor neuvěřitelně pružný a táhne takřka od volnoběhu, což oceníte především v městském provozu. Výkon ve vyšších otáčkách však příliš nenadchne, ale přesto je dostačující.

Velkou pochvalu zaslouží řazení pětistupňového manuálu, které se pochlubí krátkými drahami a velmi přesnou kulisou. Za zmínku také stojí perfektní zpřevodování využívající potenciál motoru na maximum. Při dálničním povoleném limitu točí motor na pátý převodový stupeň pouze 3100 otáček za minutu, což je cifra za kterou by se nemusel stydět leckterý atmosférický dvoulitr. Dojem kazí snad jen už zmiňovaná nízko položená řadící páka.

Další pochvala míří k hospodárnosti motoru. Není vůbec problém držet spotřebu lehce přes 6 litrů na 100 km, což je vzhledem ke slušným dynamickým vlastnostem auta velice dobrý výsledek.

Solidní, ale zdaleka ne nejlepší

Škoda Fabia i po faceliftu využívá starší platformu PQ24, kterou v případě koncernových sourozenců VW Polo a Seat Ibiza už dávno nahradila platforma novější. Přesto se Fabia na sinici chová bezpečně a předvídatelně. Počítat však musíte s většími náklony karosérie, které jsou dané mimo jiné i vyšší stavbou karosérie.

Tlumení nerovností je na velice dobré úrovni a dvojnásob to platí pro odhlučennějí podvozku, který na ni na výrazných nerovnostech nepřenáší do kokpitu vozu přílišné rázy.

Spokojenost panuje i s nastavením řízení, které představuje ideální kompromis mezi lehkostí při parkování a zpětnou vazbou při ostřejší jízdě. 

Úkol splněn…

Fabia před faceliftem vyvolávala poněkud rozpačité dojmy. Design, nepříliš přesvědčivé motory a ceny poslaly mnoho zákazníků ke konkurenci. Dnes je ale situace jiná. Ceny klesly, vzhled se zlepšil a motor 1.2 TSI patří opravdu na vrchol současné automobilové tvorby v segmentu malých aut. Výsledkem je podstatně lepší výchozí pozice pro obsazení předních příček v prodejních statistikách segmentu B napříč celou Evropou. Na českém trhu můžete mít Fabii s motorem 1.2 TSI už za 249 900 Kč.

Nahlédnutí do ceníku:  Nejnižší cena (1.2 HTTP Easy) 199 900 Kč Nejnižší cena s testovaným motorem (1.2 TSI Start) 249 900 Kč Cena bez příplatků (1.2 TSI Ambiente) 264 900 Kč Výkony:   Typ motoru přeplňopvaný čtyřválec Objem motoru 1197 ccm Maximální výkon 63 kW při 4800 ot./min Maximální točivý moment 160 N.m při 1500 - 3500 ot./min Zrychlení 0-100 km/h 11,7 Maximální rychlost 177 km/h Převodovka Manuální pětistupňová Ekologie a ekonomie provozu:   Spotřeba ve městě 6,6 l Spotřeba mimo město 4,4 l Spotřeba kombinovaná 6,2 Emise CO2 v kombinovaném provozu 121 g/km Rozměry a objemy:   Délka 4000 mm Šířka 1642 mm Výška 1498 mm Rozvor 2451 mm Objem kufru (min/max) 315/1180 l Objem palivové nádrže 45 l Provozní hmotnost 1116 kg
Témata:
Stalo se
Novinky ze světa EV
BMW Vision Driving Experience (VDX)

BMW VDX: Elektrická bestie s více než 1 000 koňmi se už testuje? +VIDEO

BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.

Novinky ze světa EV
Kia EV4 (2025)

První FOTO nové Kia EV4: Plně elektrické EV přichází jako sedan a kombi

Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).

Novinky ze světa EV
Vytuněná Tesla model Y od CarLab

Tesla model Y Juniper v dravé úpravě. Asi nejhezčí verze vůbec

Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?

Ekonomika
Ilustrační fotografie

Porsche bude propouštět. Až 2.000 zaměstnancům hrozí ztráta zaměstnání

Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.