Omlazenou Fabii s novým motorem 1.2 TSI prezentuje automobilka sloganem, že předjede vaše očekávání… Je tomu opravdu tak?
Mezi českými motoristy je snad jen hrstka řidičů, kteří by neznali českou stálici a jeden z nejčetnějších modelů na tuzemských silnicích, Fabii druhé generace. Ta nedávno přijela s poměrně razantním faceliftem, který měl za úkol jediné - opticky rozšířit karosérii a propůjčit Fabii sebevědomější výraz. A to se myslím v rámci možností podařilo.
Uvnitř jen pár inovací
V interiéru příliš změn nečekejte. Nové jsou pouze audiosystémy, navigace, volant a ovládání klimatizace, které po vzoru větší Octavie dostalo nový displej. Pochopitelně Škoda připravila nové odstíny čalounění. Kvalita zpracování a materiály stále zůstávají na velice dobré úrovni a řadí se k nadprůměru ve svém segmentu.
Jinak je vše při starém. Kabina přes poměrně krátký rozvor nabízí slušný vnitřní prostor, a to zejména v podélném směru a v oblasti hlavy. V oblasti ramen se bohužel nic nezměnilo a kokpit stále trpí nepříliš velkou šířkou karosérie. Sedadla s tvrdšími výplněmi jsou sice užší, ale v ostatních směrech nabízejí poměrně velkorysé rozměry. Pochvalu zaslouží nastavitelná loketní opěrka, na druhé straně radost nebudete mít z příliš nízko umístěné řadící páky.
Zavazadelník nabízí slušných 315 litrů a spousty praktických záležitostí v podobě ohrádky na tašku či háčků pro upevnění sítě. Zde se nezapře český původ vozidla, velké kufry prostě ke škodovkám patří.
Konec „HáTéPéčka“…
Ještě před pár měsíci byly majitelé škodováckých dvanáctistovek cílem posměchu. V současnosti je však všechno jinak, nestačí totiž jen říct: „mám pod kapotou jednadvojku“, ale je třeba upřesnit i přídomek. Protože pokud v motorovém prostoru vašeho vozu pracuje přeplňovaný čtyřválec 1.2 TSI, máte v podstatě Fabii s nejlepším možným motorem.
Malý motor disponuje slušným výkonem 85 koní a 160 N.m točivého momentu, který vrcholí už při 1500 a trvá do 3500 otáček za minutu. Díky tomu je motor neuvěřitelně pružný a táhne takřka od volnoběhu, což oceníte především v městském provozu. Výkon ve vyšších otáčkách však příliš nenadchne, ale přesto je dostačující.
Velkou pochvalu zaslouží řazení pětistupňového manuálu, které se pochlubí krátkými drahami a velmi přesnou kulisou. Za zmínku také stojí perfektní zpřevodování využívající potenciál motoru na maximum. Při dálničním povoleném limitu točí motor na pátý převodový stupeň pouze 3100 otáček za minutu, což je cifra za kterou by se nemusel stydět leckterý atmosférický dvoulitr. Dojem kazí snad jen už zmiňovaná nízko položená řadící páka.
Další pochvala míří k hospodárnosti motoru. Není vůbec problém držet spotřebu lehce přes 6 litrů na 100 km, což je vzhledem ke slušným dynamickým vlastnostem auta velice dobrý výsledek.
Solidní, ale zdaleka ne nejlepší
Škoda Fabia i po faceliftu využívá starší platformu PQ24, kterou v případě koncernových sourozenců VW Polo a Seat Ibiza už dávno nahradila platforma novější. Přesto se Fabia na sinici chová bezpečně a předvídatelně. Počítat však musíte s většími náklony karosérie, které jsou dané mimo jiné i vyšší stavbou karosérie.
Tlumení nerovností je na velice dobré úrovni a dvojnásob to platí pro odhlučennějí podvozku, který na ni na výrazných nerovnostech nepřenáší do kokpitu vozu přílišné rázy.
Spokojenost panuje i s nastavením řízení, které představuje ideální kompromis mezi lehkostí při parkování a zpětnou vazbou při ostřejší jízdě.
Úkol splněn…
Fabia před faceliftem vyvolávala poněkud rozpačité dojmy. Design, nepříliš přesvědčivé motory a ceny poslaly mnoho zákazníků ke konkurenci. Dnes je ale situace jiná. Ceny klesly, vzhled se zlepšil a motor 1.2 TSI patří opravdu na vrchol současné automobilové tvorby v segmentu malých aut. Výsledkem je podstatně lepší výchozí pozice pro obsazení předních příček v prodejních statistikách segmentu B napříč celou Evropou. Na českém trhu můžete mít Fabii s motorem 1.2 TSI už za 249 900 Kč.
Nahlédnutí do ceníku: Nejnižší cena (1.2 HTTP Easy) 199 900 Kč Nejnižší cena s testovaným motorem (1.2 TSI Start) 249 900 Kč Cena bez příplatků (1.2 TSI Ambiente) 264 900 Kč Výkony: Typ motoru přeplňopvaný čtyřválec Objem motoru 1197 ccm Maximální výkon 63 kW při 4800 ot./min Maximální točivý moment 160 N.m při 1500 - 3500 ot./min Zrychlení 0-100 km/h 11,7 Maximální rychlost 177 km/h Převodovka Manuální pětistupňová Ekologie a ekonomie provozu: Spotřeba ve městě 6,6 l Spotřeba mimo město 4,4 l Spotřeba kombinovaná 6,2 Emise CO2 v kombinovaném provozu 121 g/km Rozměry a objemy: Délka 4000 mm Šířka 1642 mm Výška 1498 mm Rozvor 2451 mm Objem kufru (min/max) 315/1180 l Objem palivové nádrže 45 l Provozní hmotnost 1116 kgTrh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?