TEST: Peugeot 308 1.6 VTi – když srdce napovídá

308
308, foto: www.autoroad.cz / Jan Zýka
ar7 16. srpna 2010 0:01
Sdílej:

Nástupce modelu 307 je v prodeji od září 2007, a přestože jsme jej ve verzi s dieselovou šestnáctistovkou testovali ještě v témže roce, od té doby se nám „třistaosmička“ vyhýbala. Chválou jsme tehdy na novinku od Peugeotu nešetřili, tři roky jsou v automobilové branži ale dlouhá doba a konkurence nezahálí.

Má tedy Peugeot 308 stále čím zaujmout, nebo časem sklouzl do šedého průměru? To jsme po třech letech zjišťovali s pro změnu povedeným zážehovým motorem VTi o stejné kubatuře, který jsme nedávno vyzkoušeli ve větším Partnerovi, ve shodném stupni výbavy Premium a s několika drobnými novinkami vně i uvnitř.EXTERIÉRCo se vzhledu týká, Peugeot si už léta hraje na svou vlastní notu zcela odlišnou od veškeré ostatní konfekce. A nejinak je tomu i modelu 308, který si s žádným soupeřem na silnici nespletete. Všude na karoserii najdeme ladné křivky s oblinami a rovných úseček aby s lupou pohledal. Podívejte se třeba na přední partie či buclatou a možná až opticky příliš těžkou záď, kterou má nově za úkol odlehčit plast na spodku nárazníku s náznakem difuzoru a který se opět neobejde bez chromovaných oblých kudrlinek. Z nárazníku také zmizely otěrové lišty.Klínovitá silueta se zvyšující se dolní hranou oken navazuje na agresivně tvarovanou příď a v mysli okolí evokuje přikrčenou šelmu připravující se před skokem na svou kořist. Při pohledu zepředu navíc zaujme nezvykle dlouhé čelní sklo, jehož očistu má na starosti dvojice protisměrně běhajících stíračů. Nechybí ani moderní šmrncovní zrcátka na stopkách s bočními blikači.

INTERIÉRVnitřek vozu naprosto koresponduje s jeho exteriérem. I zde převažují ladné křivky s nádechem francouzské elegance. 308 je prvním modelem od Peugeotu, který před lety zahájil protiútok ve zkvalitňování interiérů. Pryč jsou laciné plasty a páčky stíračů, které vám zůstávaly v ruce, nebo v lepším případě zapnuly něco úplně jiného. Zpracování všech prvků je velmi dobré, stejně jako výběr materiálů. Celý vršek palubní desky šlechtí měkčený plast se zajímavou strukturou, dojem luxusu zase vzbuzují kulaté výdechy ventilace s kovovým orámováním. Nově pojatá je kaplička přístrojů s bílým pozadím, které vypadá retro, na čitelnosti ale spíš ubírá.Sedadla s výraznými, i když měkkými bočnicemi poskytují slušnou míru pohodlí. Chvíli ale bude trvat, než za volantem najdete tu nejsprávnější polohu. Pokud si jej totiž nastavíte tak, jak byste chtěli, budete mít částečně zakrytý rychloměr a otáčkoměr. Na volantu navíc nenajdeme žádná tlačítka, ovládání audia probíhá „koncernovým“ multifunkčním ovladačem pod ním. I vzadu se dají bez újmy na zdraví přečkat delší vzdálenosti. Dělená lavice je dobře tvarovaná a ani na místo si zřejmě nikdo ze spolucestujících stěžovat nebude.Zavazadlový prostor pojme v základu 442 litrů a po sklopení sedaček naroste jeho objem na 1398 litrů. Nakládání až 141 cm dlouhých a především těžkých předmětů znesnadní nakládací hrana, která se nachází ve výšce 77 cm nad zemí.MOTOR A SPOTŘEBABenzínovou 1.6 VTi jsme na AutoRoad.CZ testovali už několikrát. Naposledy to bylo před dvěma měsíci v poloužitkovém Partneru, do kterého se tento jinak skvělý motor ale vůbec nehodil. Zato „třistaosmičce“ padne jak čapka Večerníčkovi. V nízkých otáčkách o něm ani nevíte, v těch vyšších zase předvádí celkem slušnou práci. 88 kW (120 k) stačí jen na průměrnou papírovou akceleraci na stovku za 10,8 sekundy. Pocitově se ale zdá motor rychlejší a díky absenci přeplňování i svižně reaguje na přidání plynu. Zamrzí jen otravný dunivý zvuk ve druhé polovině otáčkoměru, který vám bude po každé rychlejší jízdě ještě dlouho znít v uších.Spotřeba osciluje při běžném provozu kolem 7,5 litru na 100 km, což je i hodnota, se kterou jsme auto po týdnu vraceli. Pokud budete chtít spořit, dostanete se na 6 a s maximální snahou možná ještě o 5 deci méně. Dálničních 130 km/h znamená odběr lehce pod 8 l/100km a rovné čtyři tisíce na otáčkoměru.

JÍZDNÍ VLASTNOSTIPodvozek spoléhá na osvědčenou klasiku vzadu se zkrutnou příčkou. V autě se proto najde hlavně ten, kdo dává před jízdou na limitu přednost komfortu a nevadí mu, že do cíle dojede o pár minut později. Přesto není přejezd nerovností, hlavně kvůli velkým sedmnáctipalcovým kolům, tak plavný, jak jsme od Francouzů zvyklí. S menším průměrem bude sice auto vypadat o chlup hůře, zato ale dovolí posádce naplno si užívat předností houpavého peugeotu.Na dálnici vyniká 308 svou kultivovaností srovnatelnou i s některými o třídu většími soupeři. Díky skvělé aerodynamice a širokému rozchodu kol potěší nejen akustickou pohodou, ale zároveň poskytuje nadprůměrnou stabilitu důležitou hlavně při delších cestách. Jeho nectnost naopak spatřuji v gumovém a nepříliš přesném řízení a vedení vozu neusnadňuje ani volant s možná až zbytečně velkým průměrem. Řazení pětistupňového manuálu postrádá tragičnost jiných modelů, a když si zvyknete na delší dráhy, dá se s ním řadit celkem svižně.VERDIKTPeugeot 308 představuje v nižší střední třídě i po třech letech výroby zajímavou alternativu. Z mainstreamu se vymyká svou vizáží za všech okolností elegantního Francouze, designem i kvalitou prostorného a vzdušného interiéru, stejně jako komfortním a dobře hlukově izolovaným jízdním projevem. Ještě lépe v tomhle směru ale uděláte s menšími než sedmnáctipalcovými koly. Podvozek by pro vaše pohodlí totiž udělal první poslední, ale velké disky s relativně nízkým profilem mu hážou klacky pod nohy. S osobností tichého společníka se pak skvěle doplňuje zážehová šestnáctistovka VTi, která, pokud ji příliš netúrujete, neobtěžuje hlukem, je oproštěna nepříjemných vibrací a dokáže jezdit i za 6 litrů naturalu.

Nahlédnutí do ceníku:
Nejnižší cena (1.4 VTi Confort Pack) 349 900 Kč Akční cena s testovaným motorem (Sportium)
349 900 Kč Cena bez příplatků (Premium)
417 900 Kč Výkony:
Typ motoru atmosférický zážehový čtyřválec
Objem motoru 1598 ccm Maximální výkon 88 kW/120 k při 6000 ot/min.
Maximální točivý moment 160 Nm při 4250 ot/min.
Zrychlení 0-100 km/h 10,8 s
Maximální rychlost 195 km/h
Převodovka Manuální pětistupňová Použité pneumatiky Continental SportContact 225/45 R17
Ekologie a ekonomie provozu:
Spotřeba ve městě 9,3 l/100 km Spotřeba mimo město
5,2 l/100 km Spotřeba kombinovaná
6,7 l/100 km Emise CO2 v kombinovaném provozu 152 g/km
Rozměry a objemy:
Délka 4276 mm Šířka 1821 mm
Výška 1498 mm
Rozvor 2608 mm
Objem kufru (min/max) 442/1398 l
Objem palivové nádrže 60 l Provozní hmotnost 1362 kg
Témata:
Stalo se
Novinky
Mercedes-Benz třídy E

Best Performer 2024: Mercedes-Benz třídy E získal ocenění Euro NCAP za nejbezpečnější testovaný vůz

Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.

Novinky ze světa EV
Kufr Škody Elroq

Víte, co se skrývá v kufru Škody Elroq?

Škoda tradičně, jak jsou už roky zákazníci české automobilky zvyklí, klade důraz na funkčnost a pohodlí, což potvrzuje i nový model Elroq. Velkorysý prostor, chytré úložné prvky a promyšlené detaily zavazadlového prostoru usnadňují každodenní život a zvyšují komfort užívání vozu.

Novinky ze světa EV
Audi A6 e-tron Avant a Sportback (2024)

Elektrické Audi A6 e-tron v Česku. Jaké je?

Audi koncem roku 2024 zahájilo předprodej zcela nové plně elektrické řady A6 e-tron, která přichází na platformě PPE. Nabízí se ve dvou karosářských variantách – Sportback a Avant – a čtyřech verzích pohonu. Základní model začíná na ceně 1 659 900 Kč. Nové Audi A6 e-tron překvapuje dlouhým dojezdem až 756 km na jedno nabití a rychlým nabíjením. Tato modelová řada nastavuje nové standardy v oblasti elektromobility.

Trh s elektromobily
Výroba Škody Elroq.

EU zřejmě zavede dotace na nákup elektromobilů

Prodeje elektromobilů v Evropě klesají, a Evropská unie proto zvažuje přímou podporu jejich nákupu. Místopředsedkyně Evropské komise Teresa Riberová na Světovém ekonomickém fóru v Davosu oznámila, že jednou z možných cest, jak podpořit ekologickou dopravu, je zavedení dotací. Tento záměr už získal podporu Německa, které v elektromobilitě vidí klíč k plnění klimatických cílů.