Nástupce modelu 307 je v prodeji od září 2007, a přestože jsme jej ve verzi s dieselovou šestnáctistovkou testovali ještě v témže roce, od té doby se nám „třistaosmička“ vyhýbala. Chválou jsme tehdy na novinku od Peugeotu nešetřili, tři roky jsou v automobilové branži ale dlouhá doba a konkurence nezahálí.
Má tedy Peugeot 308 stále čím zaujmout, nebo časem sklouzl do šedého průměru? To jsme po třech letech zjišťovali s pro změnu povedeným zážehovým motorem VTi o stejné kubatuře, který jsme nedávno vyzkoušeli ve větším Partnerovi, ve shodném stupni výbavy Premium a s několika drobnými novinkami vně i uvnitř.EXTERIÉRCo se vzhledu týká, Peugeot si už léta hraje na svou vlastní notu zcela odlišnou od veškeré ostatní konfekce. A nejinak je tomu i modelu 308, který si s žádným soupeřem na silnici nespletete. Všude na karoserii najdeme ladné křivky s oblinami a rovných úseček aby s lupou pohledal. Podívejte se třeba na přední partie či buclatou a možná až opticky příliš těžkou záď, kterou má nově za úkol odlehčit plast na spodku nárazníku s náznakem difuzoru a který se opět neobejde bez chromovaných oblých kudrlinek. Z nárazníku také zmizely otěrové lišty.Klínovitá silueta se zvyšující se dolní hranou oken navazuje na agresivně tvarovanou příď a v mysli okolí evokuje přikrčenou šelmu připravující se před skokem na svou kořist. Při pohledu zepředu navíc zaujme nezvykle dlouhé čelní sklo, jehož očistu má na starosti dvojice protisměrně běhajících stíračů. Nechybí ani moderní šmrncovní zrcátka na stopkách s bočními blikači.
INTERIÉRVnitřek vozu naprosto koresponduje s jeho exteriérem. I zde převažují ladné křivky s nádechem francouzské elegance. 308 je prvním modelem od Peugeotu, který před lety zahájil protiútok ve zkvalitňování interiérů. Pryč jsou laciné plasty a páčky stíračů, které vám zůstávaly v ruce, nebo v lepším případě zapnuly něco úplně jiného. Zpracování všech prvků je velmi dobré, stejně jako výběr materiálů. Celý vršek palubní desky šlechtí měkčený plast se zajímavou strukturou, dojem luxusu zase vzbuzují kulaté výdechy ventilace s kovovým orámováním. Nově pojatá je kaplička přístrojů s bílým pozadím, které vypadá retro, na čitelnosti ale spíš ubírá.Sedadla s výraznými, i když měkkými bočnicemi poskytují slušnou míru pohodlí. Chvíli ale bude trvat, než za volantem najdete tu nejsprávnější polohu. Pokud si jej totiž nastavíte tak, jak byste chtěli, budete mít částečně zakrytý rychloměr a otáčkoměr. Na volantu navíc nenajdeme žádná tlačítka, ovládání audia probíhá „koncernovým“ multifunkčním ovladačem pod ním. I vzadu se dají bez újmy na zdraví přečkat delší vzdálenosti. Dělená lavice je dobře tvarovaná a ani na místo si zřejmě nikdo ze spolucestujících stěžovat nebude.Zavazadlový prostor pojme v základu 442 litrů a po sklopení sedaček naroste jeho objem na 1398 litrů. Nakládání až 141 cm dlouhých a především těžkých předmětů znesnadní nakládací hrana, která se nachází ve výšce 77 cm nad zemí.MOTOR A SPOTŘEBABenzínovou 1.6 VTi jsme na AutoRoad.CZ testovali už několikrát. Naposledy to bylo před dvěma měsíci v poloužitkovém Partneru, do kterého se tento jinak skvělý motor ale vůbec nehodil. Zato „třistaosmičce“ padne jak čapka Večerníčkovi. V nízkých otáčkách o něm ani nevíte, v těch vyšších zase předvádí celkem slušnou práci. 88 kW (120 k) stačí jen na průměrnou papírovou akceleraci na stovku za 10,8 sekundy. Pocitově se ale zdá motor rychlejší a díky absenci přeplňování i svižně reaguje na přidání plynu. Zamrzí jen otravný dunivý zvuk ve druhé polovině otáčkoměru, který vám bude po každé rychlejší jízdě ještě dlouho znít v uších.Spotřeba osciluje při běžném provozu kolem 7,5 litru na 100 km, což je i hodnota, se kterou jsme auto po týdnu vraceli. Pokud budete chtít spořit, dostanete se na 6 a s maximální snahou možná ještě o 5 deci méně. Dálničních 130 km/h znamená odběr lehce pod 8 l/100km a rovné čtyři tisíce na otáčkoměru.
JÍZDNÍ VLASTNOSTIPodvozek spoléhá na osvědčenou klasiku vzadu se zkrutnou příčkou. V autě se proto najde hlavně ten, kdo dává před jízdou na limitu přednost komfortu a nevadí mu, že do cíle dojede o pár minut později. Přesto není přejezd nerovností, hlavně kvůli velkým sedmnáctipalcovým kolům, tak plavný, jak jsme od Francouzů zvyklí. S menším průměrem bude sice auto vypadat o chlup hůře, zato ale dovolí posádce naplno si užívat předností houpavého peugeotu.Na dálnici vyniká 308 svou kultivovaností srovnatelnou i s některými o třídu většími soupeři. Díky skvělé aerodynamice a širokému rozchodu kol potěší nejen akustickou pohodou, ale zároveň poskytuje nadprůměrnou stabilitu důležitou hlavně při delších cestách. Jeho nectnost naopak spatřuji v gumovém a nepříliš přesném řízení a vedení vozu neusnadňuje ani volant s možná až zbytečně velkým průměrem. Řazení pětistupňového manuálu postrádá tragičnost jiných modelů, a když si zvyknete na delší dráhy, dá se s ním řadit celkem svižně.VERDIKTPeugeot 308 představuje v nižší střední třídě i po třech letech výroby zajímavou alternativu. Z mainstreamu se vymyká svou vizáží za všech okolností elegantního Francouze, designem i kvalitou prostorného a vzdušného interiéru, stejně jako komfortním a dobře hlukově izolovaným jízdním projevem. Ještě lépe v tomhle směru ale uděláte s menšími než sedmnáctipalcovými koly. Podvozek by pro vaše pohodlí totiž udělal první poslední, ale velké disky s relativně nízkým profilem mu hážou klacky pod nohy. S osobností tichého společníka se pak skvěle doplňuje zážehová šestnáctistovka VTi, která, pokud ji příliš netúrujete, neobtěžuje hlukem, je oproštěna nepříjemných vibrací a dokáže jezdit i za 6 litrů naturalu.
Nahlédnutí do ceníku: Nejnižší cena (1.4 VTi Confort Pack) 349 900 Kč Akční cena s testovaným motorem (Sportium) 349 900 Kč Cena bez příplatků (Premium) 417 900 Kč Výkony: Typ motoru atmosférický zážehový čtyřválec Objem motoru 1598 ccm Maximální výkon 88 kW/120 k při 6000 ot/min. Maximální točivý moment 160 Nm při 4250 ot/min. Zrychlení 0-100 km/h 10,8 s Maximální rychlost 195 km/h Převodovka Manuální pětistupňová Použité pneumatiky Continental SportContact 225/45 R17 Ekologie a ekonomie provozu: Spotřeba ve městě 9,3 l/100 km Spotřeba mimo město 5,2 l/100 km Spotřeba kombinovaná 6,7 l/100 km Emise CO2 v kombinovaném provozu 152 g/km Rozměry a objemy: Délka 4276 mm Šířka 1821 mm Výška 1498 mm Rozvor 2608 mm Objem kufru (min/max) 442/1398 l Objem palivové nádrže 60 l Provozní hmotnost 1362 kgV závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.
Následující měsíc nám bude dělat společnost prostorné SUV od francouzské značky DS Automobiles, která si potrpí na unikátní design, kvalitní interiéry a jedinečnost. S DS7 jsme již měli dvakrát tu čest, ovšem jednalo se vždy o vrcholná provedení s cenovkou kolem dvou milionů. DS na „sedmičku“ aktuálně nabízí zvýhodněnou verzi Edition France, kterou pořídíte za 950 tisíc, což je ve srovnání s konkurenty fantastická cena. Má to nějaký háček?
Automobilka Tesla oznámila svolávací akci téměř všech dosud vyrobených vozů Cybertruck – bezmála 50 tisíc kusů musí zpět kvůli závadě na karoserii. Ve stejném čase ale firma čelí i narůstajícímu napětí mimo výrobní linky. Po celých Spojených státech se množí útoky na prodejny i zákazníky Tesly, které jsou motivovány nelibostí vůči veřejnému vystupování Elona Muska.