Nástupce modelu 307 je v prodeji od září 2007, a přestože jsme jej ve verzi s dieselovou šestnáctistovkou testovali ještě v témže roce, od té doby se nám „třistaosmička“ vyhýbala. Chválou jsme tehdy na novinku od Peugeotu nešetřili, tři roky jsou v automobilové branži ale dlouhá doba a konkurence nezahálí.
Má tedy Peugeot 308 stále čím zaujmout, nebo časem sklouzl do šedého průměru? To jsme po třech letech zjišťovali s pro změnu povedeným zážehovým motorem VTi o stejné kubatuře, který jsme nedávno vyzkoušeli ve větším Partnerovi, ve shodném stupni výbavy Premium a s několika drobnými novinkami vně i uvnitř.EXTERIÉRCo se vzhledu týká, Peugeot si už léta hraje na svou vlastní notu zcela odlišnou od veškeré ostatní konfekce. A nejinak je tomu i modelu 308, který si s žádným soupeřem na silnici nespletete. Všude na karoserii najdeme ladné křivky s oblinami a rovných úseček aby s lupou pohledal. Podívejte se třeba na přední partie či buclatou a možná až opticky příliš těžkou záď, kterou má nově za úkol odlehčit plast na spodku nárazníku s náznakem difuzoru a který se opět neobejde bez chromovaných oblých kudrlinek. Z nárazníku také zmizely otěrové lišty.Klínovitá silueta se zvyšující se dolní hranou oken navazuje na agresivně tvarovanou příď a v mysli okolí evokuje přikrčenou šelmu připravující se před skokem na svou kořist. Při pohledu zepředu navíc zaujme nezvykle dlouhé čelní sklo, jehož očistu má na starosti dvojice protisměrně běhajících stíračů. Nechybí ani moderní šmrncovní zrcátka na stopkách s bočními blikači.
INTERIÉRVnitřek vozu naprosto koresponduje s jeho exteriérem. I zde převažují ladné křivky s nádechem francouzské elegance. 308 je prvním modelem od Peugeotu, který před lety zahájil protiútok ve zkvalitňování interiérů. Pryč jsou laciné plasty a páčky stíračů, které vám zůstávaly v ruce, nebo v lepším případě zapnuly něco úplně jiného. Zpracování všech prvků je velmi dobré, stejně jako výběr materiálů. Celý vršek palubní desky šlechtí měkčený plast se zajímavou strukturou, dojem luxusu zase vzbuzují kulaté výdechy ventilace s kovovým orámováním. Nově pojatá je kaplička přístrojů s bílým pozadím, které vypadá retro, na čitelnosti ale spíš ubírá.Sedadla s výraznými, i když měkkými bočnicemi poskytují slušnou míru pohodlí. Chvíli ale bude trvat, než za volantem najdete tu nejsprávnější polohu. Pokud si jej totiž nastavíte tak, jak byste chtěli, budete mít částečně zakrytý rychloměr a otáčkoměr. Na volantu navíc nenajdeme žádná tlačítka, ovládání audia probíhá „koncernovým“ multifunkčním ovladačem pod ním. I vzadu se dají bez újmy na zdraví přečkat delší vzdálenosti. Dělená lavice je dobře tvarovaná a ani na místo si zřejmě nikdo ze spolucestujících stěžovat nebude.Zavazadlový prostor pojme v základu 442 litrů a po sklopení sedaček naroste jeho objem na 1398 litrů. Nakládání až 141 cm dlouhých a především těžkých předmětů znesnadní nakládací hrana, která se nachází ve výšce 77 cm nad zemí.MOTOR A SPOTŘEBABenzínovou 1.6 VTi jsme na AutoRoad.CZ testovali už několikrát. Naposledy to bylo před dvěma měsíci v poloužitkovém Partneru, do kterého se tento jinak skvělý motor ale vůbec nehodil. Zato „třistaosmičce“ padne jak čapka Večerníčkovi. V nízkých otáčkách o něm ani nevíte, v těch vyšších zase předvádí celkem slušnou práci. 88 kW (120 k) stačí jen na průměrnou papírovou akceleraci na stovku za 10,8 sekundy. Pocitově se ale zdá motor rychlejší a díky absenci přeplňování i svižně reaguje na přidání plynu. Zamrzí jen otravný dunivý zvuk ve druhé polovině otáčkoměru, který vám bude po každé rychlejší jízdě ještě dlouho znít v uších.Spotřeba osciluje při běžném provozu kolem 7,5 litru na 100 km, což je i hodnota, se kterou jsme auto po týdnu vraceli. Pokud budete chtít spořit, dostanete se na 6 a s maximální snahou možná ještě o 5 deci méně. Dálničních 130 km/h znamená odběr lehce pod 8 l/100km a rovné čtyři tisíce na otáčkoměru.
JÍZDNÍ VLASTNOSTIPodvozek spoléhá na osvědčenou klasiku vzadu se zkrutnou příčkou. V autě se proto najde hlavně ten, kdo dává před jízdou na limitu přednost komfortu a nevadí mu, že do cíle dojede o pár minut později. Přesto není přejezd nerovností, hlavně kvůli velkým sedmnáctipalcovým kolům, tak plavný, jak jsme od Francouzů zvyklí. S menším průměrem bude sice auto vypadat o chlup hůře, zato ale dovolí posádce naplno si užívat předností houpavého peugeotu.Na dálnici vyniká 308 svou kultivovaností srovnatelnou i s některými o třídu většími soupeři. Díky skvělé aerodynamice a širokému rozchodu kol potěší nejen akustickou pohodou, ale zároveň poskytuje nadprůměrnou stabilitu důležitou hlavně při delších cestách. Jeho nectnost naopak spatřuji v gumovém a nepříliš přesném řízení a vedení vozu neusnadňuje ani volant s možná až zbytečně velkým průměrem. Řazení pětistupňového manuálu postrádá tragičnost jiných modelů, a když si zvyknete na delší dráhy, dá se s ním řadit celkem svižně.VERDIKTPeugeot 308 představuje v nižší střední třídě i po třech letech výroby zajímavou alternativu. Z mainstreamu se vymyká svou vizáží za všech okolností elegantního Francouze, designem i kvalitou prostorného a vzdušného interiéru, stejně jako komfortním a dobře hlukově izolovaným jízdním projevem. Ještě lépe v tomhle směru ale uděláte s menšími než sedmnáctipalcovými koly. Podvozek by pro vaše pohodlí totiž udělal první poslední, ale velké disky s relativně nízkým profilem mu hážou klacky pod nohy. S osobností tichého společníka se pak skvěle doplňuje zážehová šestnáctistovka VTi, která, pokud ji příliš netúrujete, neobtěžuje hlukem, je oproštěna nepříjemných vibrací a dokáže jezdit i za 6 litrů naturalu.
V zimních měsících se řidiči elektromobilů setkávají se specifickými výhodami i výzvami. Je zkrátka třeba naučit se pár nových věcí a některé dlouhodobé návyky upravit.
Když se řekne off-road, mnozí si představí dobrodružství, náročné podmínky a terén, kde selhávají běžná auta. Společnost Dajbych4x4 se již téměř 30 let specializuje na prodej, úpravy a servis terénních vozů, které nejen splňují, ale často překračují očekávání svých majitelů.
Automobilový svět se dočkal – jeden z nejočekávanějších modelů poslední doby má konečně české ceny. Základní varianta s pohonem zadních kol startuje na částce kolem 1,1 milionu korun, což dává tušit, že půjde o horké zboží pro nadšence i běžné řidiče. Novinka je tak modernější, komfortnější a nabízí dojezd na jedno nabití až 568 kilometrů v ideálních podmínkách.
Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení.
Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.
Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.
Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.
Škoda tradičně, jak jsou už roky zákazníci české automobilky zvyklí, klade důraz na funkčnost a pohodlí, což potvrzuje i nový model Elroq. Velkorysý prostor, chytré úložné prvky a promyšlené detaily zavazadlového prostoru usnadňují každodenní život a zvyšují komfort užívání vozu.
Audi koncem roku 2024 zahájilo předprodej zcela nové plně elektrické řady A6 e-tron, která přichází na platformě PPE. Nabízí se ve dvou karosářských variantách – Sportback a Avant – a čtyřech verzích pohonu. Základní model začíná na ceně 1 659 900 Kč. Nové Audi A6 e-tron překvapuje dlouhým dojezdem až 756 km na jedno nabití a rychlým nabíjením. Tato modelová řada nastavuje nové standardy v oblasti elektromobility.
Prodeje elektromobilů v Evropě klesají, a Evropská unie proto zvažuje přímou podporu jejich nákupu. Místopředsedkyně Evropské komise Teresa Riberová na Světovém ekonomickém fóru v Davosu oznámila, že jednou z možných cest, jak podpořit ekologickou dopravu, je zavedení dotací. Tento záměr už získal podporu Německa, které v elektromobilitě vidí klíč k plnění klimatických cílů.
Donald Trump se rozhodl zaměřit na podporu spalovacích motorů, což může znamenat zásadní změnu pro elektromobilitu v USA. Jeho iniciativa ruší dotace pro elektrická vozidla a omezení pro klasické vozy, aby spotřebitelé měli „skutečnou svobodu volby“.
Na polských silnicích přibude 43 nových úsekových měření rychlosti, včetně obchvatu Vratislavi, kde radní usilují o rozšíření plánu. Řeší tím problém nelegálních závodů, hluku a překračování rychlosti. Má tento krok potenciál zvýšit bezpečnost, nebo jde o další administrativní zátěž?