V segmentu malých vozů už dávno nehraje prim jen poměr ceny a užitných vlastností. Třebaže někteří jedinci se stále rozhodují výhradně podle tabulek a kalkulují kdejaké centimetry, litry a koruny, do popředí se stále častěji dere i dříve opomíjené slovo – STYL.
Ne každý je totiž ochoten přistoupit na hru mladoboleslavských a nechce Fabii, kterých denně potkává mraky. Chce něco, co bude lépe reprezentovat jeho osobnost a přístup k životu. A protože malými auty jezdí povětšinou ženy, ubírá se i design segmentu směrem k něžnému pohlaví. Stačí se podívat třeba na novou Fiestu nebo „dvojku“ od Mazdy, které prošly naší redakcí shodou okolností s totožným a jen jinak označeným motorem. Nejnovějším přírůstkem do tohoto společenství je i druhá generace Citroënu C3.EXTERIÉRTa vypadá možná méně hravě než výše zmíněné konkurenční duo, ale zato luxusněji a vyzráleji. Boční vajíčkoidní silueta jasně odkazuje na minulou „cé trojku“ a pravověrní vyznavači značky možná zamáčknou slzu i při vzpomínce na legendární kachnu 2CV. Zcela přepracovaná je ovšem příď, které dominuje velký nasávací otvor dříve vídaný spíš u Peugeotů. V případě vrcholné verze Exclusive je navíc orámován chromovanou lištou, jež najdeme i pod bočními okénky, vzadu na víku kufru a na klikách dveří. Zcela jiné jsou vlastně i celé zadní partie. Svislé trojúhelníkové svítilny nahradily modernější oblé tvary, které částečně zasahují i do stran karoserie.Autu to náramně sluší a po větší C5 tu máme dalšího Citroëna, který na silnicích působí jako zjevení a dokáže rozsvítit jinak šedou ulici plnou tuctovek od jiných značek. Protože auto dělá především jeho barva, záleží hodně i na vybraném odstínu karoserie. V modré Belle-ile společně s naší zelenou Cidulé to podle nás sekne nové C3 nejvíc. Na reklamních materiálech často vídáme i světlou modř, kterou výrobce vznešeně nazývá Botticelli. Neviděli jsme ale přesně takovou barvu před desítkami let na trabantech?A ještě jedna zajímavost. Citroën C3 druhé generace je prvním modelem automobilky nesoucí na své hrudi nové logo s oblejšími šípy.INTERIÉRZatímco exteriér jasně odkazuje na první C3, interiér jakoby snad přeskočil dva vývojové stupně. Z původně nevábně vypadajících a doteku nelahodících plastů tu máme jedno z nejkrásnějších prostředí pro posádku ve třídě. Hliníkové dekory a měkčený vrchol palubní desky doplňuje lesklý plast v okolí středového panelu a řadicí páky. Za luxus se v tomto případě platí náchylností na prach a otisky prstů. Samostatnou kapitolou je lakovaný plast táhnoucí se přes celou šíři palubky navozující pocity stylovosti a výjimečnosti. To ostatně známe třeba z nové pětistovky od Fiatu.
Ruku v ruce s vybranými materiály šla nahoru i kvalita jejich zpracování. Veškeré části interiéru jsou pevné jako skála a nikde nic nevrže. Výjimkou bylo cvakání pocházející z útrob levého výdechu ventilace, které se nepravidelně ozývalo v určitých otáčkách. Dost možná šlo ale jen o vadu testovaného kusu, které nikdy nemají na květinách ustláno. Citroën také konečně upustil od experimentů s digitálními přístroji a analogové nejenže vypadají velmi pohledně, ale jsou i dobře čitelné. Ergonomii vůbec nepostihly žádné prohřešky, které nás rozčilovaly u větší C5. Ovládání klimatizace rozměrnými tlačítky je logické, zamrzí snad jen příliš utopená páka ruční brzdy, pro kterou musíte pod loketní opěrkou zalomit ruku.Místa v podélném směru je v obou řadách dostatek, což je zásluha vzpřímenějšího posazu a vykrojené palubní desky před spolujezdcem. Horší je to s prostorem nad hlavou, za který „poděkujme“ slavnému čelnímu sklu Zenith, respektive jeho zatahovací roletě. Pokud ale vzadu plánujete vozit jen vítr nebo děti, se Zenithem chybu neuděláte. Výhled je vskutku impozantní a při průjezdu městskými uličkami se nejednou přistihnete, že koukáte lidem na balkóny a u semaforů stavíte mnohem blíž než dosud.Kufr pojme v základu rovných 300 litrů, tedy nachlup stejně jako Škoda Fabia. Na kolik vzroste objem po sklopení zadních opěradel (bez sedáků), výrobce bohužel neuvádí. Daní za design i zachování přijatelné tuhosti karoserie je pak vysoká nakládací hrana. MOTOR A SPOTŘEBAPro důkladné seznámení se s novým C3 padla naše volba na vznětovou motorizaci 1.6 HDi o výkonu 66 kW (90 k). Proč právě nafta? Inu byli jsme zvědavi, jak moc se konstruktérům podařilo zkulturnit dieselový čtyřválec pod kapotou moderního malého auta. Koneckonců sám Citroën se při uvedení modelu chlubil tím, že v motorovém prostoru bylo instalováno 155 dm3 tlumícího materiálu, zatímco v minulé generaci jen 48. Ale zázraky se bohužel nekonají. „Hádéíčko“ je slyšet v celém spektru otáček, pod plynem i bez zátěže, i když pokrok od minule je značný a v rámci třídy ničím nevybočuje. Díky nejvyššímu točivému momentu 215 Nm už při 1750 otáčkách začíná motor solidně táhnout už od 1500 otáček a srdnatě se nechá vytočit i o 3000 výš. Ručička za čtyřtisícovou hranicí ovšem nemá valného významu, roste hluk a akcelerace není, kvůli turbodmychadlu s pevnou geometrií, o nic lepší.
S občasnými výlety pravého chodidla k podlaze lze běžně jezdit do 6 litrů a někam k 4,5 l/100 km se celkem hravě dostane při klidnější jízdě každý. S „cé trojkou“ jsme ve dvou absolvovali trasu západní okraj Prahy – Poděbrady s naprosto pohádkovým průměrem 3,4 litru na 100 km! Pravda, šlo o plynulý průjezd po Jižní spojce v časných ranních hodinách, to ale výsledek nijak neshazuje a na 3,5 litru se při snaze o ekonomickou jízdu dostanete i na běžné okresce. My jsme za týden testování naměřili průměr 4,9. Při dálniční stotřicítce točí motor na pětku 2800 otáček a spotřebuje asi 5,5 l/100 km.JÍZDNÍ VLASTNOSTIVzpomeňme ještě jednou Mazdu 2 a Fiestu od Fordu. Oba dva jsou totiž typickým příkladem, že konstruktéři se snaží, bez ohledu na segment, udělat každé auto sportovní a pokud možno sportovnější než sportovní supersport konkurence. Co si ale počne zákazník, kterému je tohle všechno ukradené a chce prostě jen dostatečně komfortní příměstské přibližovadlo? Nový Citroën C3 budiž naštěstí důkazem, že Francouzi vědí, co činí jejich vozy přitažlivé a jaká cílová skupina na ně léta upírá své zraky.Auto může na někoho působit nepřirozeně vyměkle, stačí ale přistoupit na jeho hru, povolit pedál plynu a rázem vám dojde, proč zákazníci volí právě tenhle vůz. Měkčí naladění se spolu s vyšší stavbou karoserie podepisují na vyšších náklonech a méně jistém chování při svižnější jízdě, to ale bude trápit málokoho. A pokud chcete skutečnou nirvánu plavné jízdy, oželte 16 palcová kola, které hlavně krátké nerovnosti nedokážou vyžehlit tak dobře jako ráfky o palec menší.
Řízení je už tradičně elektricky umělé a přeposilované, přesto ale nepostrádá nadprůměrnou přesnost. To se opět tradičně nedá říct o pětistupňové manuální převodovce s dlouhými drahami a trucovitým chodem. Ve městě potěší velmi dobrý rejd, dostatečně rozměrná zrcátka a v našem případě i couvací senzory na zádi. Mimo město zase oceníte dlouze poskládané převody, i když bychom tu raději viděli krátký šestikvalt.VERDIKTNový Citroën C3 se skutečně povedl. Je ve všech směrech minimálně o třídu lepší než jeho předchůdce a podle našeho mínění dokáže v následujících měsících celkem slušně zamíchat kartami B segmentu. O nákupu zde totiž nejčastěji rozhodují ženy a pro ně má nová „cé trojka“ nepopiratelný X faktor kombinující šarm a stylovou eleganci uvnitř i vně, se kterou koresponduje i rozvážné chování auta na silnici. Motor 1.6 HDi uděluje vozu slušnou dynamiku a na druhé straně dokáže jezdit až za neuvěřitelně malé příděly nafty. Snovou spotřebu i pod 4 litry si ale Citroën nechá zaplatit částkami od 400 tisíc výš. Pokud nechcete ropáka, doporučuji sáhnout po výborné čtrnáctistovce VTi, kterou jsme vyzkoušeli koncem zimy v sesterském Peugeotu 207. Ta nabídne příznivou cenu, solidní dynamiku a koneckonců i spotřebu. Vyhněte se jen nejslabší verzi 1.1i, která očividně vznikla s cílem srazit cenu „již od“. Hbitost vozu na silnicích bude hodně slabá a nakonec to zřejmě prokaučujete i ve spotřebě.
V zimních měsících se řidiči elektromobilů setkávají se specifickými výhodami i výzvami. Je zkrátka třeba naučit se pár nových věcí a některé dlouhodobé návyky upravit.
Když se řekne off-road, mnozí si představí dobrodružství, náročné podmínky a terén, kde selhávají běžná auta. Společnost Dajbych4x4 se již téměř 30 let specializuje na prodej, úpravy a servis terénních vozů, které nejen splňují, ale často překračují očekávání svých majitelů.
Automobilový svět se dočkal – jeden z nejočekávanějších modelů poslední doby má konečně české ceny. Základní varianta s pohonem zadních kol startuje na částce kolem 1,1 milionu korun, což dává tušit, že půjde o horké zboží pro nadšence i běžné řidiče. Novinka je tak modernější, komfortnější a nabízí dojezd na jedno nabití až 568 kilometrů v ideálních podmínkách.
Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení.
Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.
Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.
Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.
Škoda tradičně, jak jsou už roky zákazníci české automobilky zvyklí, klade důraz na funkčnost a pohodlí, což potvrzuje i nový model Elroq. Velkorysý prostor, chytré úložné prvky a promyšlené detaily zavazadlového prostoru usnadňují každodenní život a zvyšují komfort užívání vozu.
Audi koncem roku 2024 zahájilo předprodej zcela nové plně elektrické řady A6 e-tron, která přichází na platformě PPE. Nabízí se ve dvou karosářských variantách – Sportback a Avant – a čtyřech verzích pohonu. Základní model začíná na ceně 1 659 900 Kč. Nové Audi A6 e-tron překvapuje dlouhým dojezdem až 756 km na jedno nabití a rychlým nabíjením. Tato modelová řada nastavuje nové standardy v oblasti elektromobility.
Prodeje elektromobilů v Evropě klesají, a Evropská unie proto zvažuje přímou podporu jejich nákupu. Místopředsedkyně Evropské komise Teresa Riberová na Světovém ekonomickém fóru v Davosu oznámila, že jednou z možných cest, jak podpořit ekologickou dopravu, je zavedení dotací. Tento záměr už získal podporu Německa, které v elektromobilitě vidí klíč k plnění klimatických cílů.
Donald Trump se rozhodl zaměřit na podporu spalovacích motorů, což může znamenat zásadní změnu pro elektromobilitu v USA. Jeho iniciativa ruší dotace pro elektrická vozidla a omezení pro klasické vozy, aby spotřebitelé měli „skutečnou svobodu volby“.
Na polských silnicích přibude 43 nových úsekových měření rychlosti, včetně obchvatu Vratislavi, kde radní usilují o rozšíření plánu. Řeší tím problém nelegálních závodů, hluku a překračování rychlosti. Má tento krok potenciál zvýšit bezpečnost, nebo jde o další administrativní zátěž?