Móda kompaktních SUV se rozletěla do světa nebývalým tempem a dnes prakticky nenajdeme významnější automobilku, která by crossover nenabízela. Tohle tsunami přišlo ale zároveň v době, kdy se o spotřebu a vypouštěné emise začíná zajímat čím dál víc vlád i jednotlivců. Jak se s tímto, politicky řečeno, střetem zájmů vypořádali ve Švédsku?
Volvo XC60 jsme tu měli už vloni. Tehdy šlo o vrcholný zážehový šestiválec T6 o výkonu 210 kW, se kterým jsme se spotřebou shora jen málokdy atakovali hranici 12 litrů. Nyní jsme zjišťovali, jak si tohle volvo povede s motorem z opačného spektra nabídky a zda dokáže opravdu jezdit za 5 litrů nafty.EXTERIÉRZ hlediska vnějšího designu jde o první Volvo, které se odklonilo od tradičních hranatých tvarů a vstříc světlejším zítřkům zamířilo se zcela novou filosofií dynamiky a agresivity. S odstupem času lze konstatovat, že tahle změna zasáhla jako amorový šíp hlavně něžnější polovinu lidstva, které imponují sympatické rozměry, vyšší posaz, dobrý výhled a ochranářský pocit bezpečnosti, který je s Volvem nesmazatelně spjat už desítky let.Mohutná příď s lichoběžníkovými denními světly z LED, uhlazené tvary a především zadní skupinové svítilny s efektní diodovou vlnovkou budí na silnici pozornost, což se až dosud o téhle značce nedalo říct ani omylem. A to navíc i po více než roce poté, co se XC60 objevilo na silnicích poprvé. V našem případě jsme se ale museli obejít bez efektního styling kitu jinak čítajícího stříbrně lakované nástavce prahů, zadní rádoby difuzor a plast na předním nárazníku kolem registrační značky.INTERIÉRPřístup na přední křesla je bezproblémový, vzadu už to taková sláva není. Krátké zadní dveře můžou ztížit manipulaci s dětskou sedačkou, a když vám děti povyrostou, budou se zas muset nepohodlně šplhat hodně vysoko. Práci vám na druhou stranu ušetří takzvané dětské „podprdelníky“ integrované do zadních sedáků. Sedačky samotné jsou v obou řadách nadmíru pohodlné, jejich potah v našem případě tvořila nepříliš praktická světlá kombinace látky s kůží vyžadující častější péči. Zejména na povrchu béžové látky bylo po 25 tisících kilometrech vidět, že má nejlepší dny za sebou.
Stejné barevné tóny najdeme i na výplních dveří a spodní části palubní desky. Její vrchní část je tmavší a honosí se měkčenou povrchovou úpravou. V téhle třídě veledůležitá je i kvalita použitých materiálu a Volvo se rozhodně nemá zač stydět. Nikde nic nevrže, vše působí bytelným dojmem, veškeré ovladače mají jednoznačný chod. V modelovém roce 2010 se ve voze objevil i modernizovaný volant s velkým logem a výraznými hliníkovými doplňky. Mrazivý skandinávský design podtrhuje i dekor středového panelu z broušeného hliníku.Tradičně bohatá je výbava. Najdeme tu systém pro sjíždění svahů Hill Descent Control, stabilizační systém DSTC, systém ochrany krční páteře WHIPS a samozřejmě spoustu airbagů. Příkladná je i čeština palubního počítače. Za příplatek 65 + 29 tisíc si můžete dopřát i navigaci RTI s couvací kamerou. Jen displej by (a nejen vzhledem k ceně) mohl být o pár palců větší.Otevírání a zavírání víka kufru, které probíhá elektricky, by zas mohlo být svižnější. Jeho základní objem činí 490 a po sklopení druhé řady sedadel dělených v poměru 20:40:20 až 1450 litrů. Přístup trochu znesnadňuje dlouhá nakládací hrana, takže osoby menších postav se při lovení předmětů v jeho útrobách zamažou o nárazník.MOTOR A SPOTŘEBAPřestože máme tu čest s ekologickou verzí, které u ostatních automobilek obvykle značí líné a podmotorované modely plné kompromisů, je Volvo XC60 DRIVe překvapivě použitelným automobilem. Pod jeho kapotou se totiž ukrývá naftový pětiválec o objemu rovných 2400 ccm, který poskytuje výkon 129 kW (175 k) v rozpětí 3000 – 4000 otáček. Točivý moment 420 Nm od 1500 ot./min. je dokonce nachlup stejný jako u vrcholné vznětové motorizace D5. A to rozhodně nebývá časté. Na druhou stranu zní takové počínání logicky. Velký motor nemá s 1718 kg těžkým volvem tolik práce a může tak častěji pracovat v nižších otáčkách. V kombinaci s přímo řazenou šestistupňovou převodovkou to znamená i nízký apetit. Běžná jízda znamená odběr kolem 7,5 l/100 km a když zezelenáte a vezmete na vědomí, že řídíte ekologickou verzi, dostanete se i k 6 litrům a na ukazateli dojezdu se objeví velmi zajímavé hodnoty. Číslici 5, kterou uvádí výrobce, jsme ale na palubním počítači neviděli ani jedinkrát. Velmi dobře si díky dlouze odstupňované převodovce vede na dálnici. Na rychlostním limitu točí motor jen 2100 ot./min. a pokud by vás zajímaly otáčky třítisícové, pak právě tolik odečtete z otáčkoměru při 170 km/h.Na tomto místě se sluší připomenout, že testovaný vůz už je téměř pohrobek. Nyní totiž prochází motorová paleta Volva modernizací, v rámci níž dostává model XC60 DRIVe zcela nový dvoulitrový pětiválec o výkonu 120 kW (163 k) označovaný jako D3, který splňuje emisní normu EURO 5. Potěšující je i úprava ceníku o několik desítek tisíc směrem dolů.JÍZDNÍ VLASTNOSTIKromě automatické převodovky přišel DRIVe model i o pohon všech kol a tedy i pěknou řádku kilogramů pohotovostní hmotnosti. 420 Nm jen na přední nápravě je ale příliš a stačí o trochu víc přišlápnout plyn k podlaze a hned máte o zábavu postaráno. Přenos točivého momentu do řízení si může někdo vykládat jako zpětnou vazbu, nás to ale v tomhle konkrétním případě spíš štvalo.
Jako celek totiž XC60 vybízí ke klidné jízdě, třebaže standardní tlumiče nedokážou vyžehlit nerovnosti s takovou přesvědčivostí jako komfortní mód příplatkového systému Four C. I tak lze ale podvozku vytknout jen máloco. Stále zůstává pohodovým společníkem a vy se zároveň nemusíte obávat výraznějších náklonů či přehnané houpavosti na horším povrchu.Přitlačte ale na pilu a zjistíte, že pro ostřejší jízdu tu máme jiná auta. Hlavní vinu na tom má už zmíněná mohutná zásoba kroutícího momentu a pohon pouze předních kol. A protože ani těžký „skorodvouapůllitr“ nad předními koly jen tak nevymažete, nemá tohle volvo přilnavosti zrovna na rozdávání. Zvlášť na mokru se po přidání plynu projeví náhlá nedotáčivost, kterou ze všech sil krotí úzkoprsá stabilizace. A vlastně ani nemusíte projíždět zatáčky. Stačí ostřejší rozjezdy ze semaforů a oranžový piktogram autíčka ve smyku se na vás zlověstně zamračí. Upřímně si nedokážu představit strávit s 1,7 tuny těžkou předokolkou zimu. Majitelé drsně se tvářícího crossoveru potupně skončí pod nejedním sněhem pokrytým kopcem. VERDIKTVolvo XC60 je velmi dobrým autem, které rozhodně stojí za pozornost. Verze DRIVe je ale určena jen pro skutečné šetřílky. Nevadí šestistupňový manuál jako spíš pohon pouze jedné nápravy. Pokud je vaším teritoriem pouze po město, zřejmě nebudete mít problém, jakmile ale v zimě vyrazíte na venkov, nevyhnete se problémům pramenícím z vysoké hmotnosti, velkého točivého momentu motoru a dvěma poháněným kolům. To už si raději dopřejte o něco slabší verzi totožného agregátu ve variantě AWD. Zaplatíte o nepodstatných 16 tisíc navíc a projedete to i ve spotřebě, odměnou vám ale budou za všech okolností jistější, čitelnější a bezpečnější jízdní vlastnosti. A o to jde u Volva především ne?
V zimních měsících se řidiči elektromobilů setkávají se specifickými výhodami i výzvami. Je zkrátka třeba naučit se pár nových věcí a některé dlouhodobé návyky upravit.
Když se řekne off-road, mnozí si představí dobrodružství, náročné podmínky a terén, kde selhávají běžná auta. Společnost Dajbych4x4 se již téměř 30 let specializuje na prodej, úpravy a servis terénních vozů, které nejen splňují, ale často překračují očekávání svých majitelů.
Automobilový svět se dočkal – jeden z nejočekávanějších modelů poslední doby má konečně české ceny. Základní varianta s pohonem zadních kol startuje na částce kolem 1,1 milionu korun, což dává tušit, že půjde o horké zboží pro nadšence i běžné řidiče. Novinka je tak modernější, komfortnější a nabízí dojezd na jedno nabití až 568 kilometrů v ideálních podmínkách.
Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení.
Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.
Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.
Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.
Škoda tradičně, jak jsou už roky zákazníci české automobilky zvyklí, klade důraz na funkčnost a pohodlí, což potvrzuje i nový model Elroq. Velkorysý prostor, chytré úložné prvky a promyšlené detaily zavazadlového prostoru usnadňují každodenní život a zvyšují komfort užívání vozu.
Audi koncem roku 2024 zahájilo předprodej zcela nové plně elektrické řady A6 e-tron, která přichází na platformě PPE. Nabízí se ve dvou karosářských variantách – Sportback a Avant – a čtyřech verzích pohonu. Základní model začíná na ceně 1 659 900 Kč. Nové Audi A6 e-tron překvapuje dlouhým dojezdem až 756 km na jedno nabití a rychlým nabíjením. Tato modelová řada nastavuje nové standardy v oblasti elektromobility.
Prodeje elektromobilů v Evropě klesají, a Evropská unie proto zvažuje přímou podporu jejich nákupu. Místopředsedkyně Evropské komise Teresa Riberová na Světovém ekonomickém fóru v Davosu oznámila, že jednou z možných cest, jak podpořit ekologickou dopravu, je zavedení dotací. Tento záměr už získal podporu Německa, které v elektromobilitě vidí klíč k plnění klimatických cílů.
Donald Trump se rozhodl zaměřit na podporu spalovacích motorů, což může znamenat zásadní změnu pro elektromobilitu v USA. Jeho iniciativa ruší dotace pro elektrická vozidla a omezení pro klasické vozy, aby spotřebitelé měli „skutečnou svobodu volby“.
Na polských silnicích přibude 43 nových úsekových měření rychlosti, včetně obchvatu Vratislavi, kde radní usilují o rozšíření plánu. Řeší tím problém nelegálních závodů, hluku a překračování rychlosti. Má tento krok potenciál zvýšit bezpečnost, nebo jde o další administrativní zátěž?