Co se vám vybaví, když se řekne Subaru? Brutální Impreza WRX STi? Symetrický pohon všech kol? Nebo snad dokonce šňůra úspěchů na rallyových tratích? Ať už je to cokoliv, nic není pravdě blíž než adrenalin a zábava za volantem. Objekt dnešního testu ale ze zažitých klišé poněkud vybočuje.
Na světě totiž existují i řidiči, kteří ocení nenápadnost, výborný pohon všech kol či jednoduše know how Subaru a přesto ke svému životu nepotřebují hydraulický posilovač řízení, „fofr klacek“, turbem přeplňovaný motor či rudé nápisy STi.EXTERIÉRAť se na Outbacka podíváte z jakéhokoliv úhlu, bude vám nad slunce jasné, že vzhled a image jsou až na druhém místě. Vše je totiž v poslední generaci podřízeno velkému vnitřnímu prostoru, průchodnosti terénem a v neposlední řadě i komfortu cestování na dlouhé vzdálenosti. Světlá výška rovných 200 mm je sice o 15 mm menší, než kolik nabídne bratříček z vlastní stáje Forester, ale překvapivě i o 10 mm nižší než konkurent z největších Volvo XC70, kterého jsme tu měli před třemi týdny. Z údivu nevyjdete ani, pokud jde o nájezdové úhly. 18,6/23 a 19/24 hovoří opět ve prospěch švédského korábu. A přesto zřejmě uhodnu, který vůz byste si ke zdolání přírodních nástrah vybrali.Outback je zkrátka pojem a ač se Subaru snaží tento kult zachovat sebevíc, jeho poslední evoluce narostla možná až příliš. Ta tam je lehkost, elegance a sportovnost předchozích generací, nově autu dominují velké rovné plochy s ostře řezanými rysy a muskulaturní výraz podtrhují i svalnaté lemy blatníků a sebevědomá příď s maskou tak odlišnou, že splést si Outbacka s obyčejným Legacy snad ani nelze.Jako celek vypadá auto trochu americky, kde ho i přes délku přesahující čtyři a tři čtvrtě metru nejspíš zařadí mezi kompaktní SUV. Ale vzhledem ke skutečnosti, že za velkou louží končí téměř polovina všech vyrobených Subaru, se vlastně není co divit. Jen škoda, že Japonsko se v autoprůmyslu teprve učí využívat technologii LED, zadní svítilny by tím dostaly daleko větší šmrnc než klasické žárovky. Nic jiného než pochvalu si ale zaslouží obrovská zpětná zrcátka s integrovanými blikači.
INTERIÉRJistě si všichni pamatujete doby nedávno minulé, kdy se kdejaký odchovanec německé konkurence všem subaristům vysmíval do očí a mezi zuby trousil jakési nemístné poznámky o neútulnosti, tvrdých plastech a slícování na úrovni AvtoVAZ. Do Outbacka jsem hrou osudu přesedl přímo z Volva XC70 a je zřejmé, že ani tady nemá Subaru žádné trumfy v rukávu. Při přímém srovnání minulé a současné generace jde ale o velký pokrok kupředu a skvělý příslib do budoucna. Měkčená palubní deska se sice stále nekoná, zpracování je ale, stejně jako ergonomie, bez chyb a po pár dnech za jeho volantem zjistíte, že vám k životu vlastně nic neschází. A když už hovoříme o volantu. Jeho tvar a velikost jsou takřka ideální, vyšší postavy by ale uvítaly možnost si jej více přitáhnout k tělu. Pohodlným sedadlům by také prospěly delší sedáky. Od cestujících vzadu naopak neuslyšíte jediné slovo kritiky. Prostoru je ve všech směrech víc než dostatek, zadní opěradla lze podle potřeby polohovat. Vzhledem k dlouhému rozvoru téměř 275 cm potěší hlavně místo před koleny. Objemný je i zavazadelník, který pojme v základu 526 a po zvětšení až kolem 1700 litrů (přesné číslo závisí na přítomnosti střešního okna). Kufr je obrovský a spíše než kam s nákupem budete řešit dilema, jak jej upevnit, aby vám neprováděl orientační běh po jeho útrobách. K tomu naštěstí slouží výklopné háčky, vedle kterých je umístěna i páčka na sklápění zadních opěradel. Jednodušší už to být nemůže.Testovaná výbava Comfort je v nabídce tou nejvyšší, nepřekvapí proto kožený interiér, elektricky nastavitelné sedadlo řidiče, bezklíčkové odemykání (stačí jen vzít za kliku), couvací kamera nebo navigační systém s možností přehrání DVD. Jeho nevýhodou je menší rozlišení displeje a haprující logika ovládání. Stejně jako u Legacy si i tady musíme postěžovat na vnitřní zrcátko bez automatického clonění, které dnes najdete i ve vozech s menší než poloviční cenovkou.MOTOR A SPOTŘEBASubaru jde proti trendu moderní doby a zřejmě pod heslem „objem ničím nenahradíš“ nabízí pro Outbacka například místo přeplňovaného zážehového dvoulitru pouze atmosférický dvouapůllitr. A protože mluvíme o Subaru, je to samozřejmě boxer. 123kW (167k) vypadá na papíře slibně, v praxi jejich rozběh ale omezuje a výkony výrazně ohlazuje variátorová převodovka Lineartronic, která je pro automobil s pohonem všech kol použita vůbec poprvé.Vysoce sofistikovaná převodovka vlastní konstrukce využívá dvojici řemenic spojených řetězy, což mimo jiné umožnilo snížit spotřebu paliva o 5 procent oproti řemenovému rozvodu. Nevýhodou převodovky jsou ale vyšší nároky na prostorovou zástavbu. Motor samotný spolupracuje s „cévétéčkem“ velmi dobře a ve většině případů ho téměř neslyšíte. Jednou jsem dokonce za železničními závorami motor omylem zhasl v domnění, že jej právě startuji.A spotřeba? Velmi slušná. Běžný styl jízdy znamená odběr kolem 9,5 litru na 100 km a pakliže se budete krotit, můžete se mimo město dostat až někam k sedmi litrům naturalu, což je nebezpečně blízko hodnotě 6,7, kterou udává výrobce. Dálničních 130 km/h se díky Lineartronicu podepíše nejen na spotřebě 8,5 litru, ale i na bezkonkurenčních otáčkách motoru 2200. Celková spotřeba se nám po týdenním testu ustálila na hodnotě 9,2 l/100 km, což není na takovou hromadu kovu, skla a plastů s benzínovým dvouapůllitrem a permanentním pohonem všech kol vůbec špatný výsledek.
JÍZDNÍ VLASTNOSTIVýkon motoru je prostřednictvím bezestupňové převodovky tradičně posílán na všechna čtyři kola a od toho se odvíjí chování Outbacka na silnici i mimo ni. Nenajdeme zde ovšem tradiční diferenciál s viskózní spojkou, jako je tomu v naftové verzi, nýbrž aktivní přerozdělování točivého momentu mezi obě nápravy na základě aktuálních potřeb. Ale technické řešení není tolik důležité, důležité je, že to funguje. A funguje to na výbornou. Trakční schopnosti jsou zejména na povrchu s nízkou přilnavostí vynikají a zásahy stabilizačního systému VDC byly programátory posazeny příjemně vysoko. Sem tam se tak můžete dočkat i dobře čitelného vybočení zádě, které lze skvěle korigovat přesným a strmým řízením, jež navzdory elektrickému posilovači poskytuje celkem slušné informace o dění pod předními koly.Život s Lineartronicem není zdaleka tak krušný, jak jsme se po zkušenostech s ostatními podobně koncipovanými převodovkami obávali. Jak známo, CVT skříně mění během zrychlování souvisle převodový poměr a udržují konstantní otáčky, díky čemuž je jízda plynulá a oproštěna řazení. Jednoduše řečeno. U motorů s nízkým objemem a výkonem je ale jakákoliv snaha o zrychlení vykoupena výletem do vysokých otáček, kde máte následně pocit nadopovaného skútru a o akustické (ne)pohodě netřeba mluvit už vůbec. Motor 2.5i v našem Outbacku hraje ale na zcela jinou notu. Díky vyššímu výkonu není vytáčení třeba a při běžném tempu se otáčkoměr jen málokdy přehoupne přes dvouapůltisícovou či dokonce dvoutisícovou hranici.Komu by se po řazení přece jen stýskalo, může přepnout volič převodovky do manuálního režimu, čímž dojde k aktivaci šesti virtuálních převodových stupňů, mezi kterými lze následně „řadit“ pádly pod volantem. Jejich změna probíhá hladce, i když ve vyšší otáčkách postřehnete krátké poskočení celého vozu při změně směrem nahoru.VERDIKTTest Subaru tentokrát výjimečně nebyl ani tak o emocích jako spíš o poklidné komfortní jízdě s pocitem bezpečného zázemí symetrického pohonného ústrojí, které v koutku duše z Outbacka stále cítíte. Tak trochu to připomíná vojenskou stealth techniku. Nevidíte ji, ale pakliže se rozhodnete vyrazit do boje, arzenál Subaru je v plné polní připraven hájit značce čest. Počin s Lineartronicem se výrobci povedl, jedná se o kvalitního společníka pro pohodové polykání kilometrů, ačkoliv těžiště jeho prodejů vidím spíše v civilním Legacy než v jeho outdoor variantě. Trojice Outback, benzínový motor a automatická převodovka totiž tvoří ideální trio pouze pro velmi vyhraněnou skupinu zákazníků a bylo by zajímavé sledovat, jak by si vedl Lineartronic v součinnosti s dieselovým boxerem, který nám pro Outbacka připadá příhodnější. To ale zatím zůstává jen zbožným přáním.
V zimních měsících se řidiči elektromobilů setkávají se specifickými výhodami i výzvami. Je zkrátka třeba naučit se pár nových věcí a některé dlouhodobé návyky upravit.
Když se řekne off-road, mnozí si představí dobrodružství, náročné podmínky a terén, kde selhávají běžná auta. Společnost Dajbych4x4 se již téměř 30 let specializuje na prodej, úpravy a servis terénních vozů, které nejen splňují, ale často překračují očekávání svých majitelů.
Automobilový svět se dočkal – jeden z nejočekávanějších modelů poslední doby má konečně české ceny. Základní varianta s pohonem zadních kol startuje na částce kolem 1,1 milionu korun, což dává tušit, že půjde o horké zboží pro nadšence i běžné řidiče. Novinka je tak modernější, komfortnější a nabízí dojezd na jedno nabití až 568 kilometrů v ideálních podmínkách.
Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení.
Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.
Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.
Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.
Škoda tradičně, jak jsou už roky zákazníci české automobilky zvyklí, klade důraz na funkčnost a pohodlí, což potvrzuje i nový model Elroq. Velkorysý prostor, chytré úložné prvky a promyšlené detaily zavazadlového prostoru usnadňují každodenní život a zvyšují komfort užívání vozu.
Audi koncem roku 2024 zahájilo předprodej zcela nové plně elektrické řady A6 e-tron, která přichází na platformě PPE. Nabízí se ve dvou karosářských variantách – Sportback a Avant – a čtyřech verzích pohonu. Základní model začíná na ceně 1 659 900 Kč. Nové Audi A6 e-tron překvapuje dlouhým dojezdem až 756 km na jedno nabití a rychlým nabíjením. Tato modelová řada nastavuje nové standardy v oblasti elektromobility.
Prodeje elektromobilů v Evropě klesají, a Evropská unie proto zvažuje přímou podporu jejich nákupu. Místopředsedkyně Evropské komise Teresa Riberová na Světovém ekonomickém fóru v Davosu oznámila, že jednou z možných cest, jak podpořit ekologickou dopravu, je zavedení dotací. Tento záměr už získal podporu Německa, které v elektromobilitě vidí klíč k plnění klimatických cílů.
Donald Trump se rozhodl zaměřit na podporu spalovacích motorů, což může znamenat zásadní změnu pro elektromobilitu v USA. Jeho iniciativa ruší dotace pro elektrická vozidla a omezení pro klasické vozy, aby spotřebitelé měli „skutečnou svobodu volby“.
Na polských silnicích přibude 43 nových úsekových měření rychlosti, včetně obchvatu Vratislavi, kde radní usilují o rozšíření plánu. Řeší tím problém nelegálních závodů, hluku a překračování rychlosti. Má tento krok potenciál zvýšit bezpečnost, nebo jde o další administrativní zátěž?