Už nejméně od dob starořeckých matematiků platí, že 206 + 207 = 413. Peugeot ale nyní přichází s odvážnou matematickou teorií bořící vše zažité a snaží se nás přesvědčit, že 206 plus 207 rovná se 206+. Povede se mu to?
Nebývá zvykem, aby výrobce aut nabízel jeden model 12 let. Automobilka se vzpínajícím se lvem se ale rozhodla pro odvážnou cestu a faceliftem prakticky odepsané „dvěstěšestky“ se zrodila varianta 206 +, jež má za úkol zaplnit mezeru mezi o generaci a číslo modernějšími přibližovadly 107 a 207. Dokáže si ale 12 let starý koncept najít své místo na trhu?EXTERIÉRUž na první pohled je patrné, odkud genetiční inženýři Peugeotu čerpali. Tedy ony jsou zapotřebí pohledy dva. Jestliže totiž auto míjíte v protisměru, ani vás nenapadne, že by snad mělo jít o něco jiného než Peugeota 207. Když jej naopak dojíždíte, odlišnosti od původní 206 pozná jen málokdo z vás.Předek totiž jakoby ze světla vypadl právě „dvěstěsedmičce“. Shodné jsou světlomety, takřka totožný je nárazník a ani lev na kapotě nezměnil svůj tradiční postoj. Vzadu se ale karta obrací a model 207 připomíná snad jen děrované stínítko zadních svítilen vzdáleně se tvářící jako technologie LED. Jinak je to „dvěstěšestka“ jak vyšitá. A to i z boku, kde svá léta nezapřou malá zpětná zrcátka či tradiční vyklápěcí kliky dveří a nikoliv dnes již takřka standardní tahací. Nepřesvědčivě plechový je zvuk po dovření dveří.Osobně nepatřím mezi příznivce černých odstínů, na tomhle malém Peugeotu to ale nějak záhadně funguje. Zda to bylo tím, že je téměř vše od horizontu k horizontu pokryté běloskvoucí sněhovou peřinou, nebo jde o skutečné zásluhy francouzských designérů, lze jen těžko odhadnout. Faktem ale je, že auto působí svěže, stylově a v barvě Perla Nera možná až s lehkým nádechem luxusu. Ano, opravdu.Jinak veskrze pozitivní dojmy ze vzhledu kazí pouze anténa rádia dlouhá jak týden před výplatou a oku nezalahodí ani klasická konstrukce stěračů namísto moderních tzv. aero stírátek. Na karoserii zůstal neduh modelu 206 v podobě umístění VIN kódu na prahu zavazadlového prostoru. I v případě drobné kolize tak hrozí nebezpečí jeho poškození a možné oplejtačky po jeho opravě.INTERIÉRCo nám jako první padne do oka uvnitř vozu, je zcela přepracovaná přístrojová deska odkazující na novějšího bratříčka 207. Zejména tvary její horní poloviny jsou téměř totožné. Vzhledu tedy není co vytknout, plasty jsou ale tvrdé jak beton a jejich slícování odpovídá staré (ne)dobré francouzské škole. Potěší jednoduše pojaté a dobře čitelné přístroje včetně starých (a tentokrát dobrých) analogových ukazatelů stavu paliva a teploty. Velkým ergonomickým prohřeškem je nemožnost výškově nastavovat sedadlo řidiče či jakkoliv si přizpůsobit polohu volantu. Ani stahování předních oken mezi sedadly není dvakrát pohodlné.
„Zvláštní“ nám přišlo autorádio. Najdete na něm sice tlačítko RDS, ale po jeho stisku se jednoduše nic nestane, stanice se automaticky nepřelaďují a displej dokonce ani nezobrazí jejich názvy. Zamrzí to o to víc, že šlo o příplatkový systém RD3 se 6 reproduktory, CD přehrávačem a ovládáním pod volantem, za který si automobilka účtuje rovných 10.000 korun. Při hledání možného problému v uživatelské příručce nás ale pobavilo upozornění: „Do mechaniky vkládejte pouze disky okrouhlého tvaru“. Kdo by to byl řekl.Přejděme k sedadlům. Jako téměř dvoumetrový člověk bych je rozhodně nazval jinak než pohodlná. Krátká opěradla, sedáky téměř vůbec nepodpírají stehna a za hlavovými opěrkami se musíte zaklonit. Nároky dnešních ortopedů jsou zkrátka jinde, avšak nepopírám, že drobným ženským postavám, pro které je auto určeno především, budou vyhovovat. A lepší to není ani vzadu, ba právě naopak. Místa je velmi málo jak nad hlavou tak v oblasti kolen a samotná zadní lavice je nedělená. Pro zvětšení objemu kufru z dnes podprůměrných 245 litrů tak musíte chtě nechtě obětovat obě zadní místa. A černý plech na zadní straně opěradel nevypadá vůbec dobře. Dělené zadní sedačky nabízí Peugeot opět pouze na příplatek, stejně jako boční airbagy pro cestující vpředu.MOTOR A SPOTŘEBAAtmosférická benzínová čtrnáctistovka se objevila už v původním Peugeotu 206 a ani v novém „+“ tedy nečekejte žádný trendy a cool motor. Mezi jeho přednosti naopak patří relativně jednoduchá konstrukce a nenáročnost při případném servisu.Z objemu 1360 ccm dává jednotka nejvyšší výkon 55 kW (75 k) při 5500 otáčkách a točivý moment 120 Nm vrcholí v 3400 ot./min. V běžné praxi nám motor žádné překvapení nepřichystal a choval se přesně tak, jak jsme z pohledů do tabulek očekávali. Zkrátka průměr se vším všudy. Přesto tenhle agregát představuje pro Peugeota 206+ tu nejlepší variantu. V nabídce totiž dále najdete už jen menší jedenáctistovku o výkonu 44 kW (60 k) a skromném točivém momentu 94 Nm. Takže pokud se sem tam vydáte i za město, je větší objem jasná volba.Výrobce udává kombinovanou spotřebu 6,3 l/100 km. My jsme téměř celý týden jezdili v opravdu extrémních podmínkách a na jinou než bílou silnici jsme s výjimkou dálnice nenarazili. A i tam jsme se často plácali na sněhu. Naše spotřeba proto nakonec činila něco kolem 11 litrů naturalu, což je o dva litry více než tabulková hodnota pro městský provoz. Vzhledem k popsaným okolnostem ale v žádném případě neberte toto číslo jako relevantní výsledek pro běžný provoz.JÍZDNÍ VLASTNOSTIKde jsou vrásky dvanáctileté koncepce vozu hodně znát, je samotná jízda. Podvozek je naladěn na komfortní notu, v zatáčkách se citelně naklání, i přesto ale výmoly nedokáže pohlcovat tak, jak to známe z moderních aut. Poplatné době vzniku je i jeho odhlučnění, kdy slyšíte jak překonávání asfaltových nástrah tak i koncert kamínků do podběhů. Nepříjemná je rovněž nepřesvědčivá stabilita auta při dálničních rychlostech, které vyžadují od řidiče více pozornosti. Není to rozhodně nic tragického, ale konkurence je dnes zkrátka dál.
Na poměry třídy je relativně tuhé řízení, což se ne zcela slučuje s ideou příjemného vozítka pro křehké slečny. Řazení není tak strašné, jak se o starších francouzských autech traduje, ale od lehkosti a přesnosti ho přesto dělí míle. Změny převodových stupňů jsou nadto poměrně hlasité. Ne, nemám teď na mysli chod samotné řadicí páky jako spíš mechanické zvuky ozývající se z útrob převodovky.ZÁVĚRPětidveřový Peugeot 206+ stojí s tímto motorem v základu 239.900 Kč. Hodnota testovaného vozu se kvůli příplatkům vyšplhala na necelých 290 tisíc. A to je za byť pohledné ale koncepčně 12 let staré auto B segmentu přece jen poměrně dost. Říkáte si, že je stejně velké jako Fabia, ale francouzsky lepší, pohlednější, neokoukanější? Pak se vraťte zpátky na zem a jestli vaše budoucnost závisí na jednom z těchto aut, berte Fabii. Při shodné konfiguraci nabídne jen o málo vyšší cenu, o 10 k silnější motor, prostornější interiér, jistější jízdní vlastnosti a modernější konstrukci. Jistě, tohle auto prodává právě vzhled a pokud vám na designu záleží více než na čemkoliv jiném a jste ochotni kvůli němu přistoupit na řadu kompromisů, 206 + na vás čeká. Díky povedenému faceliftu se auto ani mezi dnešní smetánkou individualistických příměstských přibližovadel rozhodně neztratí.
Nahlédnutí do ceníku: Nejnižší cena (1.1 3 dv.) 217 900 Kč Nejnižší cena s testovaným motorem 239 900 Kč Cena testovaného vozu 287 600 Kč Výkony: Motor Atmosférický zážehový čtyřválec, 1360 cm3 Maximální výkon 55 kW/75 k při 5500 ot/min. Maximální točivý moment 120 Nm při 3400 ot/min. Zrychlení 0-100 km/h 13,1 s Maximální rychlost 173 km/h Převodovka Manuální pětistupňová Ekologie a ekonomie provozu: Spotřeba ve městě 9,1 l/100 km Spotřeba mimo město 4,8 l/100 km Spotřeba kombinovaná 6,3 l/100 km Emise CO2 150 g/km Rozměry a objemy: Délka 3872 mm Šířka 1669 mm Výška 1444 mm Rozvor 2443 mm Objem kufru (min/max) 245/1130 l Objem palivové nádrže 50 l Pohotovostní hmotnost 1027 kgKaždé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.