V druhej časti silvestrovsko-novoročného testu vám stručne zhrnieme technické informácie o vozidle, uvedieme vám aj výhody a nevýhody pohonu vozidla na alternatívne palivo CNG (zemný plyn).
Druhý deň s Fiatom Ducato bol o poznanie nezáživnejší, ako ten predošlý. Nie, nemám namysli samotné vozidlo, no po zaujímavých zážitkoch z prvého dňa testovania som podvedome očakával predsa len viac :-)
Hneď zrána sa stalo hlavným problémom dňa tankovanie. Po dlhej ceste domov cez celé Slovensko totiž zostala nádrž na CNG úplne prázdna. Dojazd na zostatok benzínu v nádrži (teda približne polovicu 15-litrovej nádrže) mi dával akú takú šancu na to, že sa bez problémov dostanem ak už nie k čerpacej stanici na CNG, tak aspoň k čerpačke na benzín.
Ekologickú povahu Fiatu Ducato CNG pri pohľade zozadu naznačuje výstižný štítok "natural power".
Predtým, než sa vyberiete nevedomky natankovať CNG do nádrže, odporúčame si vopred zistiť dostupnosť čerpacích staníc, ktoré takýmto palivom disponujú, prípadne ich otváracie doby. Na Slovensku je takýchto čerpacích staníc pramálo – len 5 (Bratislava, Zvolen, Nitra, Žilina, Košice). Ich otváracie doby sa pohybujú rôzne a väčšinou fungujú v súčinnosti s dopravným podnikom daného mesta, keďže vo vozovom parku dopravných podnikov sa nachádzajú aj autobusy jazdiace na zemný plyn.
Problém nedostatku čerpacích staníc CNG sa spája s vysokými investíciami na ich výstavbu, taktiež s neochotou vlády akokoľvek podporiť ekologické alternatívy pohonných hmôt. Pre príklad uvádzame, že zatiaľ čo na Slovensku je takýchto čerpacích staníc len 5, v susednej ČR ich nájdeme až v osemnástich mestách. V Nemecku ich funguje vyše 800, no najviac ich existuje v Holandsku alebo Belgicku, kde by ste podobné problémy s tankovaním ako my určite nemali.
Jednou z badateľných výhod prevádzky vozidla na CNG je citeľne tichší chod motora, čím sme boli naozaj milo prekvapení. Zvuk motora bol v kabíne pri bežných otáčkach minimálny, prevyšoval ho ale zvýšený hluk od predných kolies a odlietajúci štrk z vozovky, ktorý naráža na plechovú karosériu. Takto sa prejavuje úžitkový charakter Ducata. Spomínaný nižší hluk motora má na svedomí vysoké oktánové číslo paliva. Ďalším pozitívom je takmer nulová dymivosť motora, absencia aditív v palive a fakt, že CNG takmer nezapácha.
Celkom 5 tlakových nádob na zemný plyn s objemom 186 litrov (36 kg) nijako neobmedzuje nákladový priestor, nádoby sú totiž uložené pod podlahou.
Medzi nevýhody môžeme zarátať v prvom rade v našich končinách nedostatočne rozvinutú sieť čerpacích staníc s CNG, rátať treba aj so zmenšeným batožinovým alebo nákladovým priestorom, ktorý je ovplyvnený objemnou tlakovou nádobou. Zmenšenie nákladového priestoru sa však testovaného Fiatu Ducato netýka, 5 tlakových nádob na zemný plyn s celkovým objemom 186 litrov (36 kg) je umiestnených pod podlahou a nijako neobmedzujú nákladový priestor. Obmedzujúcim faktorom je aj zmenšený dojazd na plyn, ktorý sa v prípade Ducata pohybuje na úrovni zhruba 300 kilometrov. Podľa údajov výrobcu Fiat Ducato CNG spotrebuje v mestskej premávke 10,9 kg plynu na 100 km, pri medzimestskej 7,5 kg/100 km a pri kombinovanom režime 8,8 kg/100 km. Naša vlastná skúsenosť však hovorí o mierne vyššej spotrebe.
Ak by sme mali zhrnúť naše dojmy z testovania Fiatu Ducato CNG, vďaka nedostatku čerpacích staníc s palivom CNG by sme si pri diaľkovej preprave tovaru pokojne vybrali Fiat Ducato, no radšej s klasickým spaľovacím agregátom. Starosti s tankovaním zemného plynu odpadajú pri mestskom rozvoze tovaru, hlavne vtedy, ak vo vybranom meste takáto čerpacia stanica existuje. Typickým príkladom sú dopravné podniky vo viacerých mestách, ktoré prevádzkujú aj autobusy jazdiace na zemný plyn, a to pri výrazne nižších nákladoch než na klasické palivo.
Zdroj: www.AutoRoad.cz
Foto: Branislav Porubčan
Škoda měla elektromobily už v roce 1944, podívejte se na unikátní video.
Automotodrom Brno vstupuje do nové závodní sezony s řadou novinek v kalendáři. Hlavním lákadlem je bezesporu návrat světového šampionátu MotoGP™, ale na své si přijdou i příznivci automobilových sérií.
BMW M3 CS Touring přepisuje pravidla sportovních kombíků. Nejostřejší verze legendární M3 přináší nekompromisní výkon, agresivní design a zároveň praktičnost pro každodenní použití. Speciální edice staví na úspěchu modelu M3 Competition Touring, ale přidává ještě větší dávku adrenalinu a emocí. S pohonem M xDrive a vyladěnou dynamikou jde o vůz, který zvládne rodinný výlet i sprint na okruhu. BMW tak znovu dokazuje, že radost z jízdy a praktičnost se mohou dokonale doplňovat.
V zimních měsících se řidiči elektromobilů setkávají se specifickými výhodami i výzvami. Je zkrátka třeba naučit se pár nových věcí a některé dlouhodobé návyky upravit.
Když se řekne off-road, mnozí si představí dobrodružství, náročné podmínky a terén, kde selhávají běžná auta. Společnost Dajbych4x4 se již téměř 30 let specializuje na prodej, úpravy a servis terénních vozů, které nejen splňují, ale často překračují očekávání svých majitelů.
Automobilový svět se dočkal – jeden z nejočekávanějších modelů poslední doby má konečně české ceny. Základní varianta s pohonem zadních kol startuje na částce kolem 1,1 milionu korun, což dává tušit, že půjde o horké zboží pro nadšence i běžné řidiče. Novinka je tak modernější, komfortnější a nabízí dojezd na jedno nabití až 568 kilometrů v ideálních podmínkách.
Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení.
Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.
Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.
Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.
Škoda tradičně, jak jsou už roky zákazníci české automobilky zvyklí, klade důraz na funkčnost a pohodlí, což potvrzuje i nový model Elroq. Velkorysý prostor, chytré úložné prvky a promyšlené detaily zavazadlového prostoru usnadňují každodenní život a zvyšují komfort užívání vozu.
Audi koncem roku 2024 zahájilo předprodej zcela nové plně elektrické řady A6 e-tron, která přichází na platformě PPE. Nabízí se ve dvou karosářských variantách – Sportback a Avant – a čtyřech verzích pohonu. Základní model začíná na ceně 1 659 900 Kč. Nové Audi A6 e-tron překvapuje dlouhým dojezdem až 756 km na jedno nabití a rychlým nabíjením. Tato modelová řada nastavuje nové standardy v oblasti elektromobility.