Každý, komu v hrudi bije alespoň kousek pravého motoristického srdce, k ní chová přirozený respekt. Pro někoho jen předražený hatchback, pro skalní fanoušky ikonická modla. Do našich spárů se sice nedostala královská verze WRX STi, přesto jsme se s posíleným „wéeriksem“ bavili tak jako dlouho v žádném jiném autě.
Aby také ne, když už tak velmi schopná Impreza WRX prošla nedávno faceliftem, v rámci něhož se udály změny v automobilovém průmyslu obvykle označující nové generace. A 265 namísto 230 koní jsou jen takovou třešničkou navrch ukazující, že rozhodně nejde o žádné ořezávátko. A když, tak pořádně nabroušené.EXTERIÉR„Kam se poděla typická závodní subaří modř? Impreza WRX v holčičí červené? Nástavce prahů, sání v kapotě, antracitová kola. No nevadí. Auto vypadá i tak docela sexy, byť možná méně nápadně. A hlavně, důležité přece je, jak auto jezdí, no ne?“Jistě, nemá tak široká ramena (rozuměj blatníky) ani agresivní kukuč (rozuměj přední partie) jako „estéíčko“, přesto budí respekt. Především díky mohutnému nasávacímu otvoru na kapotě, který není jen tak na okrasu, ale je i ryze funkční. Od standardní Imprezy se WRX 265 liší na pohled jiným zadním nárazníkem, nástavci prahů a předního nárazníku a několika dalšími maličkostmi jako třeba maskou chladiče s odlišným žebrováním či „křídly“ v antracitovém odstínu. Oproti WRX před modernizací navíc vzadu přibyl spoiler z STi. Na druhou stranu ale existuje dieselová Impreza ve speciální výbavě Edition, která má stejné nástavce prahů, nárazníků i nasávací otvor v kapotě. A od ní WRX na první pohled jen tak nepoznáte. Je to možná škoda, ale jakákoliv větší invence ze strany designérů by ohrozila výjimečnost vrcholné STi.Z praktického hlediska potěší rozměrná zpětná zrcátka i speciální sedmnáctipalcová antracitová kola, která dobře maskují špínu i typickou čerň od brzdových destiček. A pak tu jsou také v téhle třídě nepříliš obvyklé zadní svítilny z LED, byť jejich bezbarvé kryty vypadají poněkud tuningově. Naopak vpředu potěší světlomety s xenonovými výbojkami.INTERIÉR„Tak jakpak se Japoncům povedlo uvnitř odlišit ostřejší Imprezu od nepříliš nápadité standardní verze? A vida, bezklíčkové odemykání. Stačí zmáčknout tlačítko na klice a otevřít dveře. Kovové pedály, sportovní sedadla, obrovský otáčkoměr přímo uprostřed rudě podsvětleného přístrojového štítu. Více než vyzývavá pozvánka na dalších 6 dní, po které má být auto mým druhým domovem.“Imprezu nejnovější generace jsme tu měli už dvakrát a pokaždé jsme bručeli nad ne zrovna srdce rvoucím interiérem. Průměrné zpracování, tvrdé plasty, displeje palubního počítače a rádia jak z konce minulého tisíciletí. Stejný základ pochopitelně zůstal i ve verzi WRX, jen je opatřen nepostradatelným sportovním střihem. Nejzásadnější změnou jsou dobře tvarovaná přední sedadla s integrovanou hlavovou opěrkou, emblémem WRX a protkaná červenou nití, kterou ostatně najdete i na zadních sedačkách a výtečném volantu MOMO. Zajímavé je umístění otáčkoměru, který nyní zaujímá čestný prostor uprostřed mezi ostatními „budíky“. Oproti klasické Impreze chválím i tradiční analogový ukazatel teploty. Testovaný vůz byl ale uvnitř docela rozvrzaný. Stačilo, aby jedno kolo bylo o malinko výše než ostatní a interiérem se nesly nepěkné zvuky.Ani ergonomii ostatních prvků nelze nic vytknout. Ovladače klimatizace jsou velké, jejich obsluha intuitivní. Výjimkou je jen nepoměrně titěrné ovládání rádia (které navíc vzhledem k cenovce vozu nemá zrovna přesvědčivý zvuk) a změna režimu palubního počítače tlačítkem mezi otáčkoměrem a tachometrem. Takže chcete-li změnit zobrazení aktuální vs. průměrné spotřeby, musíte sáhnout skrz volant.Pro bagáž je v zavazadlovém prostoru připraveno pouhých 301 litrů, tedy jen o 1000 mililitrů více, než nabízí třeba o segment menší Škoda Fabia. Více místa padlo za oběť komplikované zadní nápravě a na zástavbu náročnému systému pohonu všech kol. Sklopením zadních dělených opěradel lze kufr zvětšit až na 1216 litrů.
MOTOR A SPOTŘEBA„Levou nohu na spojku, ukazováček levé ruky na stříbrně orámované tlačítko s nápisem „ENGINE START STOP“. Cvak, dioda se rozsvítí, ručičky přístrojů ukážou svá zlověstná maxima a do válců dvouapůllitrového boxeru se začnou drát první kapky osmadevadesáti oktanového benzínu.“Jen automobilový analfabet by nevěděl, že pod kapotou všech modelů Subaru (s výjimkou malého Justy) pracují motory s protiběžnými písty nebo chcete-li boxery. Ale ne každý boxer dokáže své soupeře knokautovat tak jako přeplňovaný dvouapůllitr v naší Impreze. Předfaceliftovaných 169 kW (230 k) bylo použitím většího turba a dalších maličkostí vyladěno, takže celkový výkon vzrostl o ne nepodstatných 26 kW (35 k) na finálních 195 kW (265 k) při 5200 ot./min.. A to je na auto o hmotnosti necelé 1,5 tuny hodně slušná porce.Zhruba do 3500 otáček se motor chová civilně a velmi spořádaně, stačí však vydržet a začnou se dít podivuhodné věci. Právě kolem této hranice totiž začnete cítit náběh turbodmychadla, které udeří drtivou silou asi o 500 otáček výš a jehož zátah nepolevuje až k omezovači ležícímu v 6500 ot./min. Výtečný je i zvuk. Žádný uměle naladěný soundtrack výfukového potrubí, ale opravdový mechanický koncert sání a svištění turbodmychadla podbarvený charakteristickým boxeráckým cvrlikáním.I díky krátce odstupňované pětirychlostní převodovce zvládne Impreza WRX 265 sprint na stovku za rovných 6 sekund (viz. kratičké video na naší facebook stránce). Nedostatkem výkonu tedy rozhodně trpět nebudete a když budete chtít, zmizíte od semaforů rychleji než rigorózní práce z plzeňské knihovny.Jak asi očekáváte, horší už je to se spotřebou. Při normální jízdě se budete pohybovat mezi 12 a 13 litry, při občasných výletech vstříc nejbližšímu apexu kolem 15 litrů a zajedete-li si svou privátní erzetu, počítejte klidně s dvoucifernými údaji začínajícími dvojkou. Výrobcem udávaná hodnota pro jízdu mimo město 8,1 l/100 km je značně nadsazená. Nám se po půlhodinové meditaci a duševní očistě podařilo jet za 9 litrů. Při ceně 98 oktanového benzínu 30 Kč/litr a nejnižší rozumné spotřebě 10 litrů/100 km vás každý kilometr přijde minimálně na 3 Kč. Ale znáte to. Když ji milujete, není co řešit. My jsme test zakončili s průměrem rovných 13 l/100 km.JÍZDNÍ VLASTNOSTI„Blížím se ke známé dvojici rychlých, ale relativně úzkých zatáček levá pravá zakončených asi 300 m dlouhou rovinkou. Podřazuji na trojku a levá kola se blíží jednomu z mnoha vodorovných památníků českých silničářů. Impreza se zhoupne, aby se záhy svým nezaměnitelným způsobem opět stabilizovala a s mojí nohou na podlaze doslova vystřelila vstříc další zatáčce a zmíněné rovince. Stále se zařazenou trojkou začínám brzdit a letmým pohledem na tachometr zjišťuji, že se pohybuji na dálničním limitu.“Impreza je zářným příkladem, že sportovní podvozek nerovná se podvozek prkenný. Jistě, je konečně tvrdší než u „civilní“ verze, ale rozhodně ne natolik, aby vám při jízdě ze supermarketu udělal z krabice mléka hroudu másla. A to navzdory sedmnáctipalcovým kolům a pneumatikám s profilovým číslem 45. Když už hovoříme o gumách, teplé listopadové počasí zimnímu obutí zrovna nepřálo a ač bylo na voze údajně jen 14 dní, jevilo známky toho, co by soudní lékař bez rozmýšlení nazval pokročilým stádiem rozkladu.
U WRX před modernizací si spousta lidí stěžovala na příliš měkké odpružení a houpavou jízdu, což si inženýři vzali k srdci a zvýšili tuhost pružin na přední (z 26,5 na 38 N/mm) i zadní (z 24 na 34 N/mm) nápravě. Kromě toho byly zesíleny stabilizátory, použity silentbloky z STi a do řízení přidán tlumící ventil eliminující zpětné rázy od kol.Výsledkem toho všeho je spolu se symetrickým pohonem všech kol naprosto famózní chování na zakroucených a rozbitých okreskách. Stále se sice naklání mnohem více než třeba takový Focus RS, který bude na kvalitním a suchém povrchu možná rychlejší, ale tam, kde by z vás vytřásl duši (a že u nás takových míst je), se budete s Imprezou neskutečně bavit. Zní to jako paradox, ale čím více je silnice rozbitá, tím rychleji toužíte jet. A když se pak přistihnete, že asfaltové krátery schválně vyhledáváte, abyste si zasněně představovali bezchybnou práci ramen a tlumičů a následně vyrazili vstříc nejbližšímu horizontu, uvědomíte si, proč má Subaru po celém světě tolik ortodoxních příznivců a proč jsou jeho podvozky titulovány jako jedny z nejlepších. A to nemluvíme o STi.Impreza je navíc skvěle vyvážená a pokud chcete jet jinou než čistou stopu a dopřávat si sem tam ustřelenou záď, musíte jet nechutně rychle, což vyžaduje nejen pekelné soustředění, ale může se také velmi rychle zvrtnout v pořádný malér. Více zábavy proto poskytne STi, která nemá mezinápravový diferenciál s viskózní spojkou, ale nabízí možnost volby ze šesti režimů svornosti. Převodovku Subaru označuje jako „5-ti stupňovou sportovní manuální“. Slovo sportovní dost dobře nechápu, protože čím rychleji se snažíte řadit, tím více vzdorovitě se chová. V neutrální poloze proto musíte často několik desetinek sekund počkat, než se páka uráčí pokračovat v nastolené dráze. Rychlosti jsou naskládány blízko sebe, což je skvělé na okreskách, ale horší na dálnici. Při 130 km/h točíte na pětku téměř 4000 otáček a hluk a spotřeba budiž vaší noční můrou. Stejně tak maximální rychlost je kvůli otáčkám omezena na 209 km/h, zatímco STi se „šestikvaltem“ zvládne 250 km/h.ZÁVĚRSubaru Impreza WRX 265 je více než cokoliv jiného autem pro potěšení pravých řidičských vášní. Takových aut je dnes čím dál méně a zvlášť v době ekonomické i ekologické krize působí jako balzám na duši. Do 3500 otáček se „wéerikso“ chová jako normální civilní auto, když ale motor roztočíte, zatáhne jak nadopovaná lokomotiva a snadno se z něj stane nebezpečná hračka. Nikoliv záludná, při správném zacházení Impreza poslouchá na slovo, ale zkrátka hodně rychlá. Jízda na rozbitých okreskách je pak doslova a do písmene návykovou záležitostí a ten pocit, kdy zadní kola se samozřejmou grácií kopírují každičkou nerovnost, je nepopsatelný a takřka hmatatelný. Škoda jen trochu staromódně vyhlížejícího a povrzávajícího interiéru a pouze pětistupňové převodovky. Šestá rychlost je totiž výsadou o 350 tisíc Kč dražší a ultimativnější STi. WRX 265 ale nebude v reálném nasazení o mnoho pomalejší a jako celek nabídne kromě pořádné porce zábavy a praktičnosti rodinného hatchbacku i relativní komfort a především jistou dávku civilnosti, kterou vám doširoka rozkročené STi neposkytne. Říkal jsem to na začátku a řeknu to znovu. Za volantem Imprezy WRX 265 jsme se bavili tak, jako už dlouho v žádném jiném autě.
Škoda měla elektromobily už v roce 1944, podívejte se na unikátní video.
Automotodrom Brno vstupuje do nové závodní sezony s řadou novinek v kalendáři. Hlavním lákadlem je bezesporu návrat světového šampionátu MotoGP™, ale na své si přijdou i příznivci automobilových sérií.
BMW M3 CS Touring přepisuje pravidla sportovních kombíků. Nejostřejší verze legendární M3 přináší nekompromisní výkon, agresivní design a zároveň praktičnost pro každodenní použití. Speciální edice staví na úspěchu modelu M3 Competition Touring, ale přidává ještě větší dávku adrenalinu a emocí. S pohonem M xDrive a vyladěnou dynamikou jde o vůz, který zvládne rodinný výlet i sprint na okruhu. BMW tak znovu dokazuje, že radost z jízdy a praktičnost se mohou dokonale doplňovat.
V zimních měsících se řidiči elektromobilů setkávají se specifickými výhodami i výzvami. Je zkrátka třeba naučit se pár nových věcí a některé dlouhodobé návyky upravit.
Když se řekne off-road, mnozí si představí dobrodružství, náročné podmínky a terén, kde selhávají běžná auta. Společnost Dajbych4x4 se již téměř 30 let specializuje na prodej, úpravy a servis terénních vozů, které nejen splňují, ale často překračují očekávání svých majitelů.
Automobilový svět se dočkal – jeden z nejočekávanějších modelů poslední doby má konečně české ceny. Základní varianta s pohonem zadních kol startuje na částce kolem 1,1 milionu korun, což dává tušit, že půjde o horké zboží pro nadšence i běžné řidiče. Novinka je tak modernější, komfortnější a nabízí dojezd na jedno nabití až 568 kilometrů v ideálních podmínkách.
Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení.
Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.
Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.
Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.
Škoda tradičně, jak jsou už roky zákazníci české automobilky zvyklí, klade důraz na funkčnost a pohodlí, což potvrzuje i nový model Elroq. Velkorysý prostor, chytré úložné prvky a promyšlené detaily zavazadlového prostoru usnadňují každodenní život a zvyšují komfort užívání vozu.
Audi koncem roku 2024 zahájilo předprodej zcela nové plně elektrické řady A6 e-tron, která přichází na platformě PPE. Nabízí se ve dvou karosářských variantách – Sportback a Avant – a čtyřech verzích pohonu. Základní model začíná na ceně 1 659 900 Kč. Nové Audi A6 e-tron překvapuje dlouhým dojezdem až 756 km na jedno nabití a rychlým nabíjením. Tato modelová řada nastavuje nové standardy v oblasti elektromobility.