Existuje určitá skupina lidí, kteří by si Avensis nikdy nekoupili, protože je to prostě nudná Toyota bez emocí. Na druhé straně máme loajální zákazníky, kteří by si už z principu koupili jen a právě Toyotu. Ke které skupině se nakonec přikloníme my?
Z kruté reality všedního života víme, že jakýkoliv extrém s sebou nese nebezpečná rizika. A je úplně jedno, zda jde o špatně kryté hypotéční úvěry za velkou louží, nebo jen fakty nepodložené výkřiky do tmy o tom kterém autě té které značky. Může se tedy nový Avensis postavit masověji rozšířeným soupeřům, nebo stále zůstane jen autem pro konzervativní „toyotisty“?EXTERIÉRKaroserie sedanu působí na první pohled mohutně, i když takové Insignii od Opelu se vyrovnává jen velmi těžko. Zaujmou především rozměrné hlavní světlomety a nabobtnalá příď jakožto oběť maximální možné ochrany při střetu s chodci. V nově zpřísněných nezávislých testech euroNCAP si Avensis za tento náraz odnesl velmi slušné hodnocení 53 procent, což je hned po novém Legacy (58 procent) druhý nejlepší výsledek ve třídě. Pro srovnání uveďme, že zmíněná Insignia odjela jen se 40 procenty a například Citroen C5 jen s 32 procenty.Vyšší příď má spolu vysokou linkou bočních okének za následek celkový pocit zavalitosti a bezpečnosti. Samotné dveře zachraňuje prolis na jejich spodní hraně, díky kterému nepůsobí tak vysoké, jaké ve skutečnosti jsou. Jednoduše pojaté jsou však zadní partie, kde jakoby designérům došly nápady. Jednoduché svítilny a žádný prolis či jiný výstřelek navíc může v někom evokovat podobnost s bratrem z druhého kolene - Lexusem IS.INTERIÉRJaponské auto a kvalitní interiéry? To s výjimkou luxusních odnoží Infinity, Acury či zmíněného Lexusu nikdy nešlo moc dohromady. A pocity z Avensisu? Poněkud schizofrenní. Tu narazíte na materiály, za které by se nemuselo stydět ani Audi, tam zase na tvrdé a nepříliš vzhledné plasty, za které by se v Ingoldstadtu nestyděli leda tak před patnácti lety. Třeba dekory z broušeného hliníku či ovladače klimatizace vypadají téměř prémiově stejně jako jejich odezva a jednoznačný chod. To ostatně platí o všech páčkách, čudlíkách a hejblátkách na palubě Avensisu.Rovněž optitronové přístroje podsvětlené kombinací bílé a oranžové barvy nevypadají špatně a mají svůj styl. Uvnitř otáčkoměru navíc najdeme módní indikátory správného přeřazení. Naopak displeje rádia a klimatizace vypadají lépe snad i ve středně vybavené Fabii. Jsou ale snadno čitelné a o to jde především.
Multifunkční volant známý už z nedávného testu modelu Verso má příjemně silný věnec a padne dobře do ruky, stejně jako hlavice řadicí páky šestistupňové manuální převodovky. Ne zrovna ideální je pak umístění elektronické parkovací brzdy vpravo pod volantem.Sedadla nijak nevybočují ze standardů třídy. Zaujmou snad jen rozměrnou opěrkou hlavy a solidní podporou stehen. Ale třeba sedačky z Citroënu C5, který jsme tu měli před čtrnácti dny, to je zkrátka jiná liga. Zadní lavice je rovněž umístěna o něco níž a místa před ní dostatek. Z hlediska pasivní bezpečnosti stojí kromě obligátních čelních, bočních a hlavových airbagů za zmínku kolenní airbag pro řidiče, tedy místo, které je achillovou patou spousty jiných vozů nejen střední třídy.MOTOR A SPOTŘEBATestované auto poháněl základní vznětový čtyřválec 2.0 D-4D o výkonu 93 kW (126 k), tedy ten samý motor, který opět znáte z Versa. Oproti němu má ale Avensis o více než sekundu a půl lepší akceleraci z 0 na 100 km/h, již se tak podařilo srazit na 9,7 sekundy. A navzdory vyšší hmotnosti se snížila i spotřeba. Zatímco Verso udává tabulkovou hodnotu pro kombinovaný cyklus 5,4 l/100 km, Avensis se spokojí jen s 5,1 l/100 km. V praxi jsme jezdili za něco málo přes 6 litrů, při klidné jízdě ale můžete jet i za 5,5 a na dálnici není problémem 6,5 l/100 km.Stejně jako ve Versu si nás motor hýčkal svým akustickým projevem. Agregát totiž slyšíte až ve vyšších otáčkách, i tak ale zní spíše tlumeně, vzdáleně a příjemně měkce. Spřažen byl se šestistupňovou manuální převodovkou s dobrým odstupňováním. Naftový dvoulitr je příjemně pružný a přestože je maximální kroutící moment k dispozici až od 1800 otáček, neprotestuje ani při jízdě hluboko pod 1500 ot./min. Nejvyšších 310 Nm je nadto dostupných až do 2400 otáček, tedy v rozpětí, kde se motor pohybuje nejčastěji.JÍZDNÍ VLASTNOSTICo Avensis miluje ze všeho nejvíc, jsou pohodlné dálniční maratony a obecně spíše klidnější jízdu. Motor i podvozek jsou skvěle odhlučněny, řazení představuje lepší průměr a odpružení je laděno převážně na komfort. Ne, ani zdaleka nedosahuje kvalit francouzské konkurence s hydropneumatickými tlumiči, ale přesto většinu evropských konkurentů poráží a s nadhledem si dokáže poradit i se silnicemi, jak je známe z českého pojetí.
Příkladná je i stabilita auta ve vysokých rychlostech, kde stále zůstává velmi komfortní a relativně tiché. K plynulé a ekonomické jízdě pak dopomáhá indikátor správného přeřazení a díky zmíněné pružnosti motoru nebudou uši a motoristické srdce příliš trpět, budete-li se jím řídit.ZÁVĚRVrátím se k naší otázce z úvodu. Postavíme se na stranu odpůrců Toyot či jejich loajálních zákazníků? Ani jedno. Zůstaňme objektivní a konstatujme, že Avensis se druhou generací přiblížil evropským konkurentům. Zejména zpracování a design interiéru je o půl třídy výš než dříve a některé materiály jsou dokonce měkčené. Díky použití technologie Toyota Optimal Drive potěší vznětový dvoulitr střízlivou spotřebou, kultivovaným projevem a pružností. Jako celek působí Avensis stále jako nenápadné, kvalitně a technicky vyspělé auto s puncem spolehlivosti. Zkrátka stará dobrá toyotí škola, kterou ocení konzervativní zákazníci smýšlející především hlavou. Segment střední třídy ale poslední dobou přetéká individualistickými modely a to může být pro Avensis ten hlavní problém. Být průměrný už zkrátka nemusí stačit.
foto: Petr Zelinka
Nahlédnutí do ceníku: Nejnižší cena (1.6 l Valvematic Terra) 559 900 Kč Nejnižší cena s testovaným motorem 579 900 Kč Cena bez příplatků (2.0 D-4D Luna) 659 900 Kč Výkony: Motor Přeplňovaný vznětový čtyřválec, 1998 cm3 Maximální výkon 93 kW/126 k při 3600 ot/min. Maximální točivý moment 310 Nm při 1800-2400 ot/min. Zrychlení 0-100 km/h 9,7 s Maximální rychlost 200 km/h Převodovka Manuální šestistupňová Ekologie a ekonomie provozu: Spotřeba ve městě 6,6 l/100 km Spotřeba mimo město 4,3 l/100 km Spotřeba kombinovaná 5,1 l/100 km Emise CO2 135 g/km Rozměry a objemy: Délka 4695 mm Šířka 1810 mm Výška 1480 mm Rozvor 2700 mm Objem kufru (min/max) 509/--- l Objem palivové nádrže 60 l Pohotovostní hmotnost 1490 kgFacelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.