Existuje určitá skupina lidí, kteří by si Avensis nikdy nekoupili, protože je to prostě nudná Toyota bez emocí. Na druhé straně máme loajální zákazníky, kteří by si už z principu koupili jen a právě Toyotu. Ke které skupině se nakonec přikloníme my?
Z kruté reality všedního života víme, že jakýkoliv extrém s sebou nese nebezpečná rizika. A je úplně jedno, zda jde o špatně kryté hypotéční úvěry za velkou louží, nebo jen fakty nepodložené výkřiky do tmy o tom kterém autě té které značky. Může se tedy nový Avensis postavit masověji rozšířeným soupeřům, nebo stále zůstane jen autem pro konzervativní „toyotisty“?EXTERIÉRKaroserie sedanu působí na první pohled mohutně, i když takové Insignii od Opelu se vyrovnává jen velmi těžko. Zaujmou především rozměrné hlavní světlomety a nabobtnalá příď jakožto oběť maximální možné ochrany při střetu s chodci. V nově zpřísněných nezávislých testech euroNCAP si Avensis za tento náraz odnesl velmi slušné hodnocení 53 procent, což je hned po novém Legacy (58 procent) druhý nejlepší výsledek ve třídě. Pro srovnání uveďme, že zmíněná Insignia odjela jen se 40 procenty a například Citroen C5 jen s 32 procenty.Vyšší příď má spolu vysokou linkou bočních okének za následek celkový pocit zavalitosti a bezpečnosti. Samotné dveře zachraňuje prolis na jejich spodní hraně, díky kterému nepůsobí tak vysoké, jaké ve skutečnosti jsou. Jednoduše pojaté jsou však zadní partie, kde jakoby designérům došly nápady. Jednoduché svítilny a žádný prolis či jiný výstřelek navíc může v někom evokovat podobnost s bratrem z druhého kolene - Lexusem IS.INTERIÉRJaponské auto a kvalitní interiéry? To s výjimkou luxusních odnoží Infinity, Acury či zmíněného Lexusu nikdy nešlo moc dohromady. A pocity z Avensisu? Poněkud schizofrenní. Tu narazíte na materiály, za které by se nemuselo stydět ani Audi, tam zase na tvrdé a nepříliš vzhledné plasty, za které by se v Ingoldstadtu nestyděli leda tak před patnácti lety. Třeba dekory z broušeného hliníku či ovladače klimatizace vypadají téměř prémiově stejně jako jejich odezva a jednoznačný chod. To ostatně platí o všech páčkách, čudlíkách a hejblátkách na palubě Avensisu.Rovněž optitronové přístroje podsvětlené kombinací bílé a oranžové barvy nevypadají špatně a mají svůj styl. Uvnitř otáčkoměru navíc najdeme módní indikátory správného přeřazení. Naopak displeje rádia a klimatizace vypadají lépe snad i ve středně vybavené Fabii. Jsou ale snadno čitelné a o to jde především.
Multifunkční volant známý už z nedávného testu modelu Verso má příjemně silný věnec a padne dobře do ruky, stejně jako hlavice řadicí páky šestistupňové manuální převodovky. Ne zrovna ideální je pak umístění elektronické parkovací brzdy vpravo pod volantem.Sedadla nijak nevybočují ze standardů třídy. Zaujmou snad jen rozměrnou opěrkou hlavy a solidní podporou stehen. Ale třeba sedačky z Citroënu C5, který jsme tu měli před čtrnácti dny, to je zkrátka jiná liga. Zadní lavice je rovněž umístěna o něco níž a místa před ní dostatek. Z hlediska pasivní bezpečnosti stojí kromě obligátních čelních, bočních a hlavových airbagů za zmínku kolenní airbag pro řidiče, tedy místo, které je achillovou patou spousty jiných vozů nejen střední třídy.MOTOR A SPOTŘEBATestované auto poháněl základní vznětový čtyřválec 2.0 D-4D o výkonu 93 kW (126 k), tedy ten samý motor, který opět znáte z Versa. Oproti němu má ale Avensis o více než sekundu a půl lepší akceleraci z 0 na 100 km/h, již se tak podařilo srazit na 9,7 sekundy. A navzdory vyšší hmotnosti se snížila i spotřeba. Zatímco Verso udává tabulkovou hodnotu pro kombinovaný cyklus 5,4 l/100 km, Avensis se spokojí jen s 5,1 l/100 km. V praxi jsme jezdili za něco málo přes 6 litrů, při klidné jízdě ale můžete jet i za 5,5 a na dálnici není problémem 6,5 l/100 km.Stejně jako ve Versu si nás motor hýčkal svým akustickým projevem. Agregát totiž slyšíte až ve vyšších otáčkách, i tak ale zní spíše tlumeně, vzdáleně a příjemně měkce. Spřažen byl se šestistupňovou manuální převodovkou s dobrým odstupňováním. Naftový dvoulitr je příjemně pružný a přestože je maximální kroutící moment k dispozici až od 1800 otáček, neprotestuje ani při jízdě hluboko pod 1500 ot./min. Nejvyšších 310 Nm je nadto dostupných až do 2400 otáček, tedy v rozpětí, kde se motor pohybuje nejčastěji.JÍZDNÍ VLASTNOSTICo Avensis miluje ze všeho nejvíc, jsou pohodlné dálniční maratony a obecně spíše klidnější jízdu. Motor i podvozek jsou skvěle odhlučněny, řazení představuje lepší průměr a odpružení je laděno převážně na komfort. Ne, ani zdaleka nedosahuje kvalit francouzské konkurence s hydropneumatickými tlumiči, ale přesto většinu evropských konkurentů poráží a s nadhledem si dokáže poradit i se silnicemi, jak je známe z českého pojetí.
Příkladná je i stabilita auta ve vysokých rychlostech, kde stále zůstává velmi komfortní a relativně tiché. K plynulé a ekonomické jízdě pak dopomáhá indikátor správného přeřazení a díky zmíněné pružnosti motoru nebudou uši a motoristické srdce příliš trpět, budete-li se jím řídit.ZÁVĚRVrátím se k naší otázce z úvodu. Postavíme se na stranu odpůrců Toyot či jejich loajálních zákazníků? Ani jedno. Zůstaňme objektivní a konstatujme, že Avensis se druhou generací přiblížil evropským konkurentům. Zejména zpracování a design interiéru je o půl třídy výš než dříve a některé materiály jsou dokonce měkčené. Díky použití technologie Toyota Optimal Drive potěší vznětový dvoulitr střízlivou spotřebou, kultivovaným projevem a pružností. Jako celek působí Avensis stále jako nenápadné, kvalitně a technicky vyspělé auto s puncem spolehlivosti. Zkrátka stará dobrá toyotí škola, kterou ocení konzervativní zákazníci smýšlející především hlavou. Segment střední třídy ale poslední dobou přetéká individualistickými modely a to může být pro Avensis ten hlavní problém. Být průměrný už zkrátka nemusí stačit.
foto: Petr Zelinka
Nahlédnutí do ceníku: Nejnižší cena (1.6 l Valvematic Terra) 559 900 Kč Nejnižší cena s testovaným motorem 579 900 Kč Cena bez příplatků (2.0 D-4D Luna) 659 900 Kč Výkony: Motor Přeplňovaný vznětový čtyřválec, 1998 cm3 Maximální výkon 93 kW/126 k při 3600 ot/min. Maximální točivý moment 310 Nm při 1800-2400 ot/min. Zrychlení 0-100 km/h 9,7 s Maximální rychlost 200 km/h Převodovka Manuální šestistupňová Ekologie a ekonomie provozu: Spotřeba ve městě 6,6 l/100 km Spotřeba mimo město 4,3 l/100 km Spotřeba kombinovaná 5,1 l/100 km Emise CO2 135 g/km Rozměry a objemy: Délka 4695 mm Šířka 1810 mm Výška 1480 mm Rozvor 2700 mm Objem kufru (min/max) 509/--- l Objem palivové nádrže 60 l Pohotovostní hmotnost 1490 kgŠkoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?