Existuje určitá skupina lidí, kteří by si Avensis nikdy nekoupili, protože je to prostě nudná Toyota bez emocí. Na druhé straně máme loajální zákazníky, kteří by si už z principu koupili jen a právě Toyotu. Ke které skupině se nakonec přikloníme my?
Z kruté reality všedního života víme, že jakýkoliv extrém s sebou nese nebezpečná rizika. A je úplně jedno, zda jde o špatně kryté hypotéční úvěry za velkou louží, nebo jen fakty nepodložené výkřiky do tmy o tom kterém autě té které značky. Může se tedy nový Avensis postavit masověji rozšířeným soupeřům, nebo stále zůstane jen autem pro konzervativní „toyotisty“?EXTERIÉRKaroserie sedanu působí na první pohled mohutně, i když takové Insignii od Opelu se vyrovnává jen velmi těžko. Zaujmou především rozměrné hlavní světlomety a nabobtnalá příď jakožto oběť maximální možné ochrany při střetu s chodci. V nově zpřísněných nezávislých testech euroNCAP si Avensis za tento náraz odnesl velmi slušné hodnocení 53 procent, což je hned po novém Legacy (58 procent) druhý nejlepší výsledek ve třídě. Pro srovnání uveďme, že zmíněná Insignia odjela jen se 40 procenty a například Citroen C5 jen s 32 procenty.Vyšší příď má spolu vysokou linkou bočních okének za následek celkový pocit zavalitosti a bezpečnosti. Samotné dveře zachraňuje prolis na jejich spodní hraně, díky kterému nepůsobí tak vysoké, jaké ve skutečnosti jsou. Jednoduše pojaté jsou však zadní partie, kde jakoby designérům došly nápady. Jednoduché svítilny a žádný prolis či jiný výstřelek navíc může v někom evokovat podobnost s bratrem z druhého kolene - Lexusem IS.INTERIÉRJaponské auto a kvalitní interiéry? To s výjimkou luxusních odnoží Infinity, Acury či zmíněného Lexusu nikdy nešlo moc dohromady. A pocity z Avensisu? Poněkud schizofrenní. Tu narazíte na materiály, za které by se nemuselo stydět ani Audi, tam zase na tvrdé a nepříliš vzhledné plasty, za které by se v Ingoldstadtu nestyděli leda tak před patnácti lety. Třeba dekory z broušeného hliníku či ovladače klimatizace vypadají téměř prémiově stejně jako jejich odezva a jednoznačný chod. To ostatně platí o všech páčkách, čudlíkách a hejblátkách na palubě Avensisu.Rovněž optitronové přístroje podsvětlené kombinací bílé a oranžové barvy nevypadají špatně a mají svůj styl. Uvnitř otáčkoměru navíc najdeme módní indikátory správného přeřazení. Naopak displeje rádia a klimatizace vypadají lépe snad i ve středně vybavené Fabii. Jsou ale snadno čitelné a o to jde především.
Multifunkční volant známý už z nedávného testu modelu Verso má příjemně silný věnec a padne dobře do ruky, stejně jako hlavice řadicí páky šestistupňové manuální převodovky. Ne zrovna ideální je pak umístění elektronické parkovací brzdy vpravo pod volantem.Sedadla nijak nevybočují ze standardů třídy. Zaujmou snad jen rozměrnou opěrkou hlavy a solidní podporou stehen. Ale třeba sedačky z Citroënu C5, který jsme tu měli před čtrnácti dny, to je zkrátka jiná liga. Zadní lavice je rovněž umístěna o něco níž a místa před ní dostatek. Z hlediska pasivní bezpečnosti stojí kromě obligátních čelních, bočních a hlavových airbagů za zmínku kolenní airbag pro řidiče, tedy místo, které je achillovou patou spousty jiných vozů nejen střední třídy.MOTOR A SPOTŘEBATestované auto poháněl základní vznětový čtyřválec 2.0 D-4D o výkonu 93 kW (126 k), tedy ten samý motor, který opět znáte z Versa. Oproti němu má ale Avensis o více než sekundu a půl lepší akceleraci z 0 na 100 km/h, již se tak podařilo srazit na 9,7 sekundy. A navzdory vyšší hmotnosti se snížila i spotřeba. Zatímco Verso udává tabulkovou hodnotu pro kombinovaný cyklus 5,4 l/100 km, Avensis se spokojí jen s 5,1 l/100 km. V praxi jsme jezdili za něco málo přes 6 litrů, při klidné jízdě ale můžete jet i za 5,5 a na dálnici není problémem 6,5 l/100 km.Stejně jako ve Versu si nás motor hýčkal svým akustickým projevem. Agregát totiž slyšíte až ve vyšších otáčkách, i tak ale zní spíše tlumeně, vzdáleně a příjemně měkce. Spřažen byl se šestistupňovou manuální převodovkou s dobrým odstupňováním. Naftový dvoulitr je příjemně pružný a přestože je maximální kroutící moment k dispozici až od 1800 otáček, neprotestuje ani při jízdě hluboko pod 1500 ot./min. Nejvyšších 310 Nm je nadto dostupných až do 2400 otáček, tedy v rozpětí, kde se motor pohybuje nejčastěji.JÍZDNÍ VLASTNOSTICo Avensis miluje ze všeho nejvíc, jsou pohodlné dálniční maratony a obecně spíše klidnější jízdu. Motor i podvozek jsou skvěle odhlučněny, řazení představuje lepší průměr a odpružení je laděno převážně na komfort. Ne, ani zdaleka nedosahuje kvalit francouzské konkurence s hydropneumatickými tlumiči, ale přesto většinu evropských konkurentů poráží a s nadhledem si dokáže poradit i se silnicemi, jak je známe z českého pojetí.
Příkladná je i stabilita auta ve vysokých rychlostech, kde stále zůstává velmi komfortní a relativně tiché. K plynulé a ekonomické jízdě pak dopomáhá indikátor správného přeřazení a díky zmíněné pružnosti motoru nebudou uši a motoristické srdce příliš trpět, budete-li se jím řídit.ZÁVĚRVrátím se k naší otázce z úvodu. Postavíme se na stranu odpůrců Toyot či jejich loajálních zákazníků? Ani jedno. Zůstaňme objektivní a konstatujme, že Avensis se druhou generací přiblížil evropským konkurentům. Zejména zpracování a design interiéru je o půl třídy výš než dříve a některé materiály jsou dokonce měkčené. Díky použití technologie Toyota Optimal Drive potěší vznětový dvoulitr střízlivou spotřebou, kultivovaným projevem a pružností. Jako celek působí Avensis stále jako nenápadné, kvalitně a technicky vyspělé auto s puncem spolehlivosti. Zkrátka stará dobrá toyotí škola, kterou ocení konzervativní zákazníci smýšlející především hlavou. Segment střední třídy ale poslední dobou přetéká individualistickými modely a to může být pro Avensis ten hlavní problém. Být průměrný už zkrátka nemusí stačit.
foto: Petr Zelinka
Škoda měla elektromobily už v roce 1944, podívejte se na unikátní video.
Automotodrom Brno vstupuje do nové závodní sezony s řadou novinek v kalendáři. Hlavním lákadlem je bezesporu návrat světového šampionátu MotoGP™, ale na své si přijdou i příznivci automobilových sérií.
BMW M3 CS Touring přepisuje pravidla sportovních kombíků. Nejostřejší verze legendární M3 přináší nekompromisní výkon, agresivní design a zároveň praktičnost pro každodenní použití. Speciální edice staví na úspěchu modelu M3 Competition Touring, ale přidává ještě větší dávku adrenalinu a emocí. S pohonem M xDrive a vyladěnou dynamikou jde o vůz, který zvládne rodinný výlet i sprint na okruhu. BMW tak znovu dokazuje, že radost z jízdy a praktičnost se mohou dokonale doplňovat.
V zimních měsících se řidiči elektromobilů setkávají se specifickými výhodami i výzvami. Je zkrátka třeba naučit se pár nových věcí a některé dlouhodobé návyky upravit.
Když se řekne off-road, mnozí si představí dobrodružství, náročné podmínky a terén, kde selhávají běžná auta. Společnost Dajbych4x4 se již téměř 30 let specializuje na prodej, úpravy a servis terénních vozů, které nejen splňují, ale často překračují očekávání svých majitelů.
Automobilový svět se dočkal – jeden z nejočekávanějších modelů poslední doby má konečně české ceny. Základní varianta s pohonem zadních kol startuje na částce kolem 1,1 milionu korun, což dává tušit, že půjde o horké zboží pro nadšence i běžné řidiče. Novinka je tak modernější, komfortnější a nabízí dojezd na jedno nabití až 568 kilometrů v ideálních podmínkách.
Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení.
Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.
Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.
Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.
Škoda tradičně, jak jsou už roky zákazníci české automobilky zvyklí, klade důraz na funkčnost a pohodlí, což potvrzuje i nový model Elroq. Velkorysý prostor, chytré úložné prvky a promyšlené detaily zavazadlového prostoru usnadňují každodenní život a zvyšují komfort užívání vozu.
Audi koncem roku 2024 zahájilo předprodej zcela nové plně elektrické řady A6 e-tron, která přichází na platformě PPE. Nabízí se ve dvou karosářských variantách – Sportback a Avant – a čtyřech verzích pohonu. Základní model začíná na ceně 1 659 900 Kč. Nové Audi A6 e-tron překvapuje dlouhým dojezdem až 756 km na jedno nabití a rychlým nabíjením. Tato modelová řada nastavuje nové standardy v oblasti elektromobility.