Toyota do dob nedávno minulých nabízela hned trojici modelů s dovětkem Verso – Yaris, Corollu a Avensis. Odpovídající sympatie ale zákazníci vyslovili pouze prostřednímu z nich, a tak se z trojice statečných dočkal další generace pouze on. Nejmenuje se ale Corolla Verso, ani Auris Verso, ale jednoduše – Verso.
Japonské slovo Toyota je už řadu desetiletí symbolem pro solidně postavená, nepříliš nápaditá ale zato takřka nesmrtelná japonská auta s puncem spolehlivosti. V posledních letech se k těmto zažitým klišé přidávají i pro někoho módní hybridní technologie avšak na špičkové úrovni. Nové Verso je už na první pohled typickým zástupcem prvně jmenovaných.EXTERIÉRVnější silueta vozu se od Corolly Verso téměř nezměnila. Ale proč měnit něco, co funguje. Na druhou stranu filosofie Toyoty s příklonem ke konzervativní klientele si kvůli tomu jen obtížně hledá cestu k novým a zejména mladším zákazníkům. A to je případ i modelu Verso. Závistivé sousedy s ním určitě nenaštvete a při průjezdu rušnou ulicí jen těžko zaznamenáte jediný obdivný pohled. Pokud vůbec nějaký. Ne každý má ale nízké sebevědomí a potřebuje si jej uměle navyšovat nejrůznějšími Cayenny.Designem tedy Verso nepřekvapí. Jednoduchým tvarům vévodí masivní příď s maskou chladiče inspirovanou větším Avensisem. Poznávací znamení nového Versa při pohledu z boku tvoří dlouhý prolis táhnoucí se vlnovkou od předního kola k zadním dveřím, kde se zvedá a pokračuje spolu s negativně skloněným sloupkem až k odtrhové hraně nad zadním oknem. Na samotné zádi se toho příliš nezměnilo a stále ji dominují svítilny s čirou optikou vyboulené široko od karoserie.
INTERIÉRUvnitř je auto skutečně velmi prostorné. Na délku, šířku ba ani výšku si žádný z cestujících stěžovat nebude. Vzadu naleznete tři plnohodnotná sedadla, která lze samostatně posouvat, sklápět, vyjímat a dokonce i měnit sklon jejich opěradel. Variabilitě se meze nekladou. Na opěradlech těch předních jsou navíc k dispozici vyklápěcí stolky. Přední sedačky jsou rozměrné a pohodlné i na delší cesty a potěší také příjemná pozice za volantem, který dobře padne do rukou a lze z něj navíc ovládat audio či telefon. Regulaci tempomatu má na starosti páčka pod volantem, kde najdeme i jinde stále opomíjený kolenní airbag pro řidiče.Řadicí páka je vsazena do vyvýšeného středového panelu, jehož povrch tvoří převážně stříbrný plast či hliník s na pohled zajímavou strukturou. Plasty na zbytku palubní desky jsou sice lacině šedé a náchylné na poškrábání, ale na jejím vrchu překvapivě měkčené. A kvalita zpracování? Přesně taková, jakou byste od Toyoty čekali. Nikde nic nevrže, na cokoliv sáhnete, působí bytelně a rozhodně nemáte pocit, že vám první páčka zůstane v ruce. Už při pouhém otočení ovladačem rádia vám bude jasné, s kým máte tu čest.Zajímavě vyřešeny jsou palubní přístroje, které jsou sice klasické analogové, ale konstruktéři je umístili do samostatných tubusů na střed palubní desky. Ty jsou kvůli lepší čitelnosti výrazně natočeny směrem k řidiči, což má i jeden vedlejší a ryze praktický efekt. Spolujezdec(kyně) nevidí, jak rychle jedete a nekafrá vám do řízení... tedy alespoň ne tolik. Co bohužel tuto výhodu naprosto degraduje, je jejich podsvětlení. Japonci zřejmě nepočítali s tím, že ve světě funguje něco jako celodenní svícení a spolu se zapnutím světel veškeré podsvícení výrazně pohasne. To je fajn v noci, kdy by vám jinak ostré oranžovočervené barvy unavovaly oči, ale horší za slunného dne, kdy máte problém na palubním počítači přečíst každičké písmenko. Škoda, že si s tím český importér nějak neporadí, celkový dojem z interiéru by byl ještě o fous lepší. Za ne zrovna šťastný pokládám i ukazatel okamžité spotřeby, který je indikován formou úsečky s kótami 0, 10 a 30 l/100 km. Navíc má mizerné rozlišení, takže odhadnout, zda jedete za 6 či 7 litrů, je nad síly většiny z nás. Jedinou alternativou je tak resetování počitadla průměrné spotřeby a sledování první nové hodnoty.Zavazadlový prostor pojme v základním uspořádání 440 litrů, po sklopení zadní řady až 1645 litrů. Hodně místa je i pod dvojitou podlahou, které lze za příplatek 20.000 Kč zaplnit třetí řadou sedadel. Důkazem, že konstruktéři mysleli hlavou, je schovka v zavazadelníku sloužící k uložení krycí rolety, kterou tak nemusíte nechávat doma v garáži nebo složitě prostrkávat interiérem mezi hlavami cestujících. Skvělá je i přihrádka pod loketní opěrkou, která bez problémů pojme dvě velké PET lahve. Ty můžete ale umístit i na tradiční místo do dveří. Odkládacích míst vůbec je ve Versu celá řada, takže nerudovskou otázku „Kam s ním?“ budete řešit minimálně. Za zmínku stojí dvě uzavíratelné a klimatizované přihrádky přes spolujezdcem.
MOTOR A SPOTŘEBANaftový přeplňovaný čtyřválec 2.0 D-4D disponuje vzhledem k objemu nijak oslnivým výkonem 93 kW(126 k). Jeho přednosti ale hledejte jinde. Přestože je vrchol točivého momentu 310 Nm k dispozici v rozpětí mezi 1800 a 2400 ot./min., můžete se na něj spolehnout o i několik stovek otáček níž. Rozjezdy na dvojku? Žádný problém, agregát si s tím bez větších protestů poradí. Pružnost motoru tak patří mezi jeho největší trumfy.Tím dalším je spotřeba. Při běžné jízdě bez sklonů ke Greenpeace či ekoteroristům nám palubní počítač ukázal průměr 6,6 litru. A znamenitě si díky šestirychlostní převodovce vede i na dálnici, kde při 130 km/h spotřebuje méně než 5,5 litru na 100 km a točí cca. 2250 otáček. Mimo dálnici pojedete při svižné jízdě kolem 8 litrů, s lehkou nohou není problém srazit jeho apetit pod litrů 5. A to je na takhle velké auto s dvoulitrovým motorem výborná hodnota.Třetím trumfem naftového Versa je odhlučnění motoru. Při nejčastěji využívaných otáčkách o něm nebudete ani vědět a projevovat se začne až někde nad 3000. I tak ale nejde o žádný nepříjemný soundtrack, zní příjemně měkce a kultivovaně.JÍZDNÍ VLASTNOSTIChování na silnici je přesně takové, jaké by v téhle kategorii aut mělo být. Podvozek je komfortní a jeho akustické utlumení si zaslouží jedničku. Téměř všechny nástrahy českých silničářů jsou jím eliminovány a do karoserie se přenášejí jen zřídka. Dobrou zprávou je, že měkké naladění není v rozporu se stabilitou. Podvozek je stejně jistý na dálnici i na klikatých okreskách a dokud nebudete tlačit na pilu, nemáte téměř šanci poznat, že vzadu nepracuje víceprvková náprava. V ostře najetých zatáčkách se ani příliš nenaklání, chová se předvídatelně a žádné záludnosti od něj nečekejte. Řazení i řízení jsou veskrze průměrné a do kolen vás rozhodně nedostanou. Ale sakrovat taky nebudete.Překvapivě dobře se s autem jezdí i po městě. Díky vyššímu posedu, rozměrným zrcátkům a velkému rejdu není ani manévrování v centru Prahy nic složitého. Třebaže alespoň zadní parkovací senzory by se u MPV dlouhého téměř čtyři a půl metru hodily. Stejně tak výhled šikmo vpřed není kvůli silnému A sloupku úplně ideální, i když se Japonci snažili tento neduh vylepšit malým trojúhelníkovým sklem.ZÁVĚRToyota Verso je více než důstojným nástupcem modelu Corolla Verso. Uvnitř nabízí hodnotněji působící interiér, navenek zase ladnější křivky. To důležité se ale nezměnilo. Stále jde o nadprůměrně pohodlné, prostorné, relativně úsporné a kvalitně postavené rodinné auto s nadstandardní bezpečností výbavou, které byste neměli při rozhodování o novém přírůstku do rodiny jen tak minout. Verso je zkrátka Toyota se vším všudy, v dobrém i ve zlém. Jen těžko se pro něj rozhodnete jinak než hlavou. Srdcem se totiž kupují úplně jiné značky.
Škoda měla elektromobily už v roce 1944, podívejte se na unikátní video.
Automotodrom Brno vstupuje do nové závodní sezony s řadou novinek v kalendáři. Hlavním lákadlem je bezesporu návrat světového šampionátu MotoGP™, ale na své si přijdou i příznivci automobilových sérií.
BMW M3 CS Touring přepisuje pravidla sportovních kombíků. Nejostřejší verze legendární M3 přináší nekompromisní výkon, agresivní design a zároveň praktičnost pro každodenní použití. Speciální edice staví na úspěchu modelu M3 Competition Touring, ale přidává ještě větší dávku adrenalinu a emocí. S pohonem M xDrive a vyladěnou dynamikou jde o vůz, který zvládne rodinný výlet i sprint na okruhu. BMW tak znovu dokazuje, že radost z jízdy a praktičnost se mohou dokonale doplňovat.
V zimních měsících se řidiči elektromobilů setkávají se specifickými výhodami i výzvami. Je zkrátka třeba naučit se pár nových věcí a některé dlouhodobé návyky upravit.
Když se řekne off-road, mnozí si představí dobrodružství, náročné podmínky a terén, kde selhávají běžná auta. Společnost Dajbych4x4 se již téměř 30 let specializuje na prodej, úpravy a servis terénních vozů, které nejen splňují, ale často překračují očekávání svých majitelů.
Automobilový svět se dočkal – jeden z nejočekávanějších modelů poslední doby má konečně české ceny. Základní varianta s pohonem zadních kol startuje na částce kolem 1,1 milionu korun, což dává tušit, že půjde o horké zboží pro nadšence i běžné řidiče. Novinka je tak modernější, komfortnější a nabízí dojezd na jedno nabití až 568 kilometrů v ideálních podmínkách.
Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení.
Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.
Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.
Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.
Škoda tradičně, jak jsou už roky zákazníci české automobilky zvyklí, klade důraz na funkčnost a pohodlí, což potvrzuje i nový model Elroq. Velkorysý prostor, chytré úložné prvky a promyšlené detaily zavazadlového prostoru usnadňují každodenní život a zvyšují komfort užívání vozu.
Audi koncem roku 2024 zahájilo předprodej zcela nové plně elektrické řady A6 e-tron, která přichází na platformě PPE. Nabízí se ve dvou karosářských variantách – Sportback a Avant – a čtyřech verzích pohonu. Základní model začíná na ceně 1 659 900 Kč. Nové Audi A6 e-tron překvapuje dlouhým dojezdem až 756 km na jedno nabití a rychlým nabíjením. Tato modelová řada nastavuje nové standardy v oblasti elektromobility.