Toyota do dob nedávno minulých nabízela hned trojici modelů s dovětkem Verso – Yaris, Corollu a Avensis. Odpovídající sympatie ale zákazníci vyslovili pouze prostřednímu z nich, a tak se z trojice statečných dočkal další generace pouze on. Nejmenuje se ale Corolla Verso, ani Auris Verso, ale jednoduše – Verso.
Japonské slovo Toyota je už řadu desetiletí symbolem pro solidně postavená, nepříliš nápaditá ale zato takřka nesmrtelná japonská auta s puncem spolehlivosti. V posledních letech se k těmto zažitým klišé přidávají i pro někoho módní hybridní technologie avšak na špičkové úrovni. Nové Verso je už na první pohled typickým zástupcem prvně jmenovaných.EXTERIÉRVnější silueta vozu se od Corolly Verso téměř nezměnila. Ale proč měnit něco, co funguje. Na druhou stranu filosofie Toyoty s příklonem ke konzervativní klientele si kvůli tomu jen obtížně hledá cestu k novým a zejména mladším zákazníkům. A to je případ i modelu Verso. Závistivé sousedy s ním určitě nenaštvete a při průjezdu rušnou ulicí jen těžko zaznamenáte jediný obdivný pohled. Pokud vůbec nějaký. Ne každý má ale nízké sebevědomí a potřebuje si jej uměle navyšovat nejrůznějšími Cayenny.Designem tedy Verso nepřekvapí. Jednoduchým tvarům vévodí masivní příď s maskou chladiče inspirovanou větším Avensisem. Poznávací znamení nového Versa při pohledu z boku tvoří dlouhý prolis táhnoucí se vlnovkou od předního kola k zadním dveřím, kde se zvedá a pokračuje spolu s negativně skloněným sloupkem až k odtrhové hraně nad zadním oknem. Na samotné zádi se toho příliš nezměnilo a stále ji dominují svítilny s čirou optikou vyboulené široko od karoserie.
INTERIÉRUvnitř je auto skutečně velmi prostorné. Na délku, šířku ba ani výšku si žádný z cestujících stěžovat nebude. Vzadu naleznete tři plnohodnotná sedadla, která lze samostatně posouvat, sklápět, vyjímat a dokonce i měnit sklon jejich opěradel. Variabilitě se meze nekladou. Na opěradlech těch předních jsou navíc k dispozici vyklápěcí stolky. Přední sedačky jsou rozměrné a pohodlné i na delší cesty a potěší také příjemná pozice za volantem, který dobře padne do rukou a lze z něj navíc ovládat audio či telefon. Regulaci tempomatu má na starosti páčka pod volantem, kde najdeme i jinde stále opomíjený kolenní airbag pro řidiče.Řadicí páka je vsazena do vyvýšeného středového panelu, jehož povrch tvoří převážně stříbrný plast či hliník s na pohled zajímavou strukturou. Plasty na zbytku palubní desky jsou sice lacině šedé a náchylné na poškrábání, ale na jejím vrchu překvapivě měkčené. A kvalita zpracování? Přesně taková, jakou byste od Toyoty čekali. Nikde nic nevrže, na cokoliv sáhnete, působí bytelně a rozhodně nemáte pocit, že vám první páčka zůstane v ruce. Už při pouhém otočení ovladačem rádia vám bude jasné, s kým máte tu čest.Zajímavě vyřešeny jsou palubní přístroje, které jsou sice klasické analogové, ale konstruktéři je umístili do samostatných tubusů na střed palubní desky. Ty jsou kvůli lepší čitelnosti výrazně natočeny směrem k řidiči, což má i jeden vedlejší a ryze praktický efekt. Spolujezdec(kyně) nevidí, jak rychle jedete a nekafrá vám do řízení... tedy alespoň ne tolik. Co bohužel tuto výhodu naprosto degraduje, je jejich podsvětlení. Japonci zřejmě nepočítali s tím, že ve světě funguje něco jako celodenní svícení a spolu se zapnutím světel veškeré podsvícení výrazně pohasne. To je fajn v noci, kdy by vám jinak ostré oranžovočervené barvy unavovaly oči, ale horší za slunného dne, kdy máte problém na palubním počítači přečíst každičké písmenko. Škoda, že si s tím český importér nějak neporadí, celkový dojem z interiéru by byl ještě o fous lepší. Za ne zrovna šťastný pokládám i ukazatel okamžité spotřeby, který je indikován formou úsečky s kótami 0, 10 a 30 l/100 km. Navíc má mizerné rozlišení, takže odhadnout, zda jedete za 6 či 7 litrů, je nad síly většiny z nás. Jedinou alternativou je tak resetování počitadla průměrné spotřeby a sledování první nové hodnoty.Zavazadlový prostor pojme v základním uspořádání 440 litrů, po sklopení zadní řady až 1645 litrů. Hodně místa je i pod dvojitou podlahou, které lze za příplatek 20.000 Kč zaplnit třetí řadou sedadel. Důkazem, že konstruktéři mysleli hlavou, je schovka v zavazadelníku sloužící k uložení krycí rolety, kterou tak nemusíte nechávat doma v garáži nebo složitě prostrkávat interiérem mezi hlavami cestujících. Skvělá je i přihrádka pod loketní opěrkou, která bez problémů pojme dvě velké PET lahve. Ty můžete ale umístit i na tradiční místo do dveří. Odkládacích míst vůbec je ve Versu celá řada, takže nerudovskou otázku „Kam s ním?“ budete řešit minimálně. Za zmínku stojí dvě uzavíratelné a klimatizované přihrádky přes spolujezdcem.
MOTOR A SPOTŘEBANaftový přeplňovaný čtyřválec 2.0 D-4D disponuje vzhledem k objemu nijak oslnivým výkonem 93 kW(126 k). Jeho přednosti ale hledejte jinde. Přestože je vrchol točivého momentu 310 Nm k dispozici v rozpětí mezi 1800 a 2400 ot./min., můžete se na něj spolehnout o i několik stovek otáček níž. Rozjezdy na dvojku? Žádný problém, agregát si s tím bez větších protestů poradí. Pružnost motoru tak patří mezi jeho největší trumfy.Tím dalším je spotřeba. Při běžné jízdě bez sklonů ke Greenpeace či ekoteroristům nám palubní počítač ukázal průměr 6,6 litru. A znamenitě si díky šestirychlostní převodovce vede i na dálnici, kde při 130 km/h spotřebuje méně než 5,5 litru na 100 km a točí cca. 2250 otáček. Mimo dálnici pojedete při svižné jízdě kolem 8 litrů, s lehkou nohou není problém srazit jeho apetit pod litrů 5. A to je na takhle velké auto s dvoulitrovým motorem výborná hodnota.Třetím trumfem naftového Versa je odhlučnění motoru. Při nejčastěji využívaných otáčkách o něm nebudete ani vědět a projevovat se začne až někde nad 3000. I tak ale nejde o žádný nepříjemný soundtrack, zní příjemně měkce a kultivovaně.JÍZDNÍ VLASTNOSTIChování na silnici je přesně takové, jaké by v téhle kategorii aut mělo být. Podvozek je komfortní a jeho akustické utlumení si zaslouží jedničku. Téměř všechny nástrahy českých silničářů jsou jím eliminovány a do karoserie se přenášejí jen zřídka. Dobrou zprávou je, že měkké naladění není v rozporu se stabilitou. Podvozek je stejně jistý na dálnici i na klikatých okreskách a dokud nebudete tlačit na pilu, nemáte téměř šanci poznat, že vzadu nepracuje víceprvková náprava. V ostře najetých zatáčkách se ani příliš nenaklání, chová se předvídatelně a žádné záludnosti od něj nečekejte. Řazení i řízení jsou veskrze průměrné a do kolen vás rozhodně nedostanou. Ale sakrovat taky nebudete.Překvapivě dobře se s autem jezdí i po městě. Díky vyššímu posedu, rozměrným zrcátkům a velkému rejdu není ani manévrování v centru Prahy nic složitého. Třebaže alespoň zadní parkovací senzory by se u MPV dlouhého téměř čtyři a půl metru hodily. Stejně tak výhled šikmo vpřed není kvůli silnému A sloupku úplně ideální, i když se Japonci snažili tento neduh vylepšit malým trojúhelníkovým sklem.ZÁVĚRToyota Verso je více než důstojným nástupcem modelu Corolla Verso. Uvnitř nabízí hodnotněji působící interiér, navenek zase ladnější křivky. To důležité se ale nezměnilo. Stále jde o nadprůměrně pohodlné, prostorné, relativně úsporné a kvalitně postavené rodinné auto s nadstandardní bezpečností výbavou, které byste neměli při rozhodování o novém přírůstku do rodiny jen tak minout. Verso je zkrátka Toyota se vším všudy, v dobrém i ve zlém. Jen těžko se pro něj rozhodnete jinak než hlavou. Srdcem se totiž kupují úplně jiné značky.
Nahlédnutí do ceníku: Nejnižší cena (1.6 l Valvematic Terra) 499 900 Kč Nejnižší cena s testovaným motorem 599 900 Kč Cena testovaného vozu (2.0 D-4D Luna) 649 900 Kč Výkony: Motor Přeplňovaný vznětový čtyřválec, 1998 cm3 Maximální výkon 93 kW/126 k při 3600 ot/min. Maximální točivý moment 310 Nm při 1800-2400 ot/min. Zrychlení 0-100 km/h 11,3 s Maximální rychlost 185 km/h Převodovka Manuální šestistupňová Ekologie a ekonomie provozu: Spotřeba kombinovaná 5,4 l/100 km Spotřeba ve městě 7,0 l/100 km Spotřeba mimo město 4,5 l/100 km Emise CO2 140 g/km Rozměry a objemy: Délka 4440 mm Šířka 1790 mm Výška 1620 mm Rozvor 2780 mm Objem kufru (min/max) 484/1645 l Objem palivové nádrže 55 l Pohotovostní hmotnost 1495 kgČtyřková Octavia se po pěti letech dočkala faceliftu v rámci kterého přišlo několik inovací. Důležité ovšem je, že byl zachován charakter vozu, který si stále drží velice dobrou kombinaci praktičnosti a zábavy za volantem. Jedná se o nejsilnější Octavii, která kdy vznikla. Měli byste si ji koupit nebo se vyplatí porozhlédnout u sourozenecké Cupry, která nabízí ještě podstatně silnější exempláře?
Když jsem před pár měsíci vybíral auto, které vezmu na dovolenou do italských Alp, tak jsem zvažoval více kandidátů, ale nakonec padla volba na tento Superb. Po cca 1500 km v jednom týdnu se ukázalo, že šlo o vynikající volbu. Proč zrovna jsem si vybral tento model a kolik zvládne tento úsporný fešák ujet kilometrů na jedno natankování?
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?