Že Citroëny si vždy zakládaly na stylu a šarmu, o tom asi nikdo nepochybuje. Šarmantní C5 Tourer jsme tu měli nedávno a dnes si posvítíme na auto stejně sebevědomé, stejně pohledné, stejně francouzské a přesto úplně jiné – Citroën C3 Picasso.
Pokud nepatříte mezi zarputilé šachisty, po přečtení názvu „C3“ se vám zřejmě vybaví už postarší zakulacené buclaté malé auto, které dnes oslní jen málokoho. A jestliže nepatříte mezi pracovníky galerie výtvarných umění, po přečtení slova „Picasso“ se vám vybaví designově odvážné Citroëny s velkorysým vnitřním prostorem, kterými nás výrobce s dvojitým šípem poslední léta zásobuje jak pan Karfík. Jak ale funguje dohromady spojení C3 + Picasso? Má vůbec smysl na základě B-segmentu tvořit MPV?EXTERIÉRZvenku Picasso určitě nepřehlédnete a chcete-li se schovat v davu, tak si v téhle třídě kupte cokoliv, jen ne Citroëna. Na první pohled sice trnavský Citroën vypadá jako připosražená krabice na kolečkách, která se ocitla v místě nehody čyř nákladních aut a to přímo uprostřed mezi nimi. Ale jak jinak postavit prostorné rodinné auto na ploše 7 m2, že?Díky mohutnému předku a do šířky roztáhlým světlometům se ale tyto disproporce daří úspěsně maskovat. Ještě více to pak platí o choulostivých zadních partiích (ženy by mohly vyprávět). Tady zafungoval jak zčásti černě lakovaný nárazník, tak hlavně tmavé orámování koncových svítilen, které tvoří zdání jednolitého celku se zadním oknem a záď opticky rozšiřují. Nepřehlédnutelným faktem Picassa je obrovská prosklená plocha, jíž hraje do karet i tenký zatmavený A sloupek tvořící zdání oblého čelního skla. Jedna moje známá dokonce auto při prvním pohledu komentovala slovy: „Dyť je to jak vitrína“. S vysokým a úzkým sklem souvisí i jeden neduh – krátké stěrače. Zvlášť nadprůměrně vysocí lidé by uvítali o pár centimetrů vyšší dosah. To by si ale nejspíš vyžádalo změnu jejich konstrukce na protiběžné po vzoru větší C4.Designéři si zkrátka vyhráli s každým detailem a neponechali nic náhodě. Za pozornost stojí třeba komplikovaná grafika předních světlometů. Karoserii navíc zdobí řada chromovaných doplňků, které šikovně spojují retro design s moderním funky stylem. Takže nudná krabice na kolečkách? Ani omylem! INTERIÉRS krabicoidním tvarem souvisí nadprůměrně prostorný interiér. A to jak fakticky, tak díky bohatému prosklení i pocitově. Samozřejmě v letních vedrech už to tak příjemné není, ale klimatizace se s tímhle skleníkem pere statečně. Design interiéru ve vás probudí stejné emoce jako exteriér. Obliny, obliny a zase obliny vyšperkované kovovými rámečky kolem výdechů ventilace opět vzbudí směs pocitů retro a moderny. Je až s podivem, kolik místa pro cestující lze vytěžit z podvozkové platformy Peugeotu 207, na které konstruktéři C3 Picasso postavili. Díky posuvným i polohovatelným zadním sedadlům děleným v poměru 40:60 nebude mít s místem problémy ani čtveřice dospělých cestujících. Že jste v malém autě poznáte snad jen podle menší šířky. Naopak nad hlavami je místa až až. V seznamu příplatkové výbavy totiž najdeme i panoramatickou střechu, která jinak ubere asi 6 cm. Přední sedačky jsou pohodlné a k dokonalosti chyběla jen loketní opěrka. Bohužel sedadla naprosto propadla v nezávislých testech euro NCAP, kdy za tzv. whisplash náraz zezadu obdržela nelichotivý výsledek 0,3 bodu a nejhorší možné hodnocení „Poor“, přičemž ve dvou ze tří testovacích nárazů odjelo Picasso s nulovým kontem. Hůře dopadl už jen Peugeot 308CC, Suzuki Splash a Daihatsu Terios.
Výtečný je naopak tříramenný volant obšitý kůží. Má skvělý tvar i příjemně silný věnec a ihned po nasednutí dokonale padne do rukou. Stejně tak řadicí páka je umístěna výš, než bývá obvyklé a je tak skvěle po ruce. Odkládacích přihrádek je na první pohled dostatek, při blížším zkoumání ale zjistíte, že spousta z nich není zrovna nejpraktičtějších a většinu věcí budete stejně strkat do prostoru pod rádiem. V rádoby užitečných vaničkách v palubní desce vám mobil, klíče či brýle vydrží nejdéle do první zatáčky. Možná by pro příště pomohl protiskluzový povrch. Při osahávání všemožných plastů nás překvapil utržený kryt předního A sloupku. Těžko říct, zda se uvolnil sám, nebo jen některý z novinářů před námi zkoušel, co (ne)vydrží.Zavazadlový prostor má objem solidních 385 – 500 litrů (podle polohy zadní lavice) a díky prostorově nenáročné zadní nápravě můžete k dobru přičíst dalších několik litrů pod dvojitou podlahou stejného půdorysu. Sklopením zadních sedadel se pak dostanete až na 1506 litrů s rovnou podlahou o délce 167 cm. Aktivní mladí lidé, na které C3 Picasso míří, si mohou připlatit rozumných 6.000 Kč za paket Cestování, který kromě „tajných“ přihrádek v podlaze před zadními sedadly, otvoru na lyže v zadním opěradle a dalších vychytávek nabídne i sklopné opěradlo spolujezdce, takže se jinak logisticky náročné převážení dlouhých předmětů stane hračkou.
MOTOR A SPOTŘEBAPohon našeho Picassa obstarávala vznětová šestnáctistovka v koncernu PSA známá pod označením 1.6 HDi. Přesněji řečeno její slabší verze o výkonu 66 kW (90 k). Je škoda, že se český importér nerozhodl i pro dovoz 80 kW varianty. Komu je 66 málo, musí pro ni třeba na Slovensko. Ale zpět k testovanému autu. 90 k je na nenaložené auto tak akorát, při obsazení více osobami a pár věcmi v kufru už to není tak slavné a Picassu začíná docházet dech. Motor samotný je příjemně kultivovaný, že za principem jeho fungování stojí pan Diesel, ale přesto nepřeslechnete. Táhne solidně už od nízkých otáček, takže můžete bez obav řadit dřív než u jiných podobných aut. Točivý moment 215 Nm totiž vrcholí už v 1750 otáčkách.Za to se vám odmění i královskou spotřebou. Když mi po ujetí zhruba 250 testovacích (a tudíž nijak důchodcovských) kilometrů ukazoval palivoměr ještě 3/4 z padesátilitrové nádrže, začínal jsem věřit, že skutečnost bude od papírové kombinované spotřeby 4,7 litru vzdálená méně, než by se mohlo zdát. S lehkou nohou opravdu není problém jet za méně než 5 litrů a když se chvílemi objeví na displeji údaje začínající trojkou, budete nevěřícně kroutit hlavou. S Picassem jsem v obsazení jednou osobou absolvoval 70 km okruh takzvaně „na spotřebu“ zahrnující i průjezd okrajových částí Prahy včetně jedné asi pětiminutové kolony. Ukazatel spotřeby se na konci zastavil na pohádkové hodnotě 3,8 l/100 km! Ale to je extrém, do kterého se dostane málokdo málokdy. Při běžné jízdě bez sebeovládání počítejte s apetitem mezi 5 a 6 litry. A v těchto mezích se budete pohybovat i na dálnici. Při rychlosti 130 km/h žádá auto za své služby něco málo přes 6 litrů a motor točí cca. 2800 otáček. Zpomalením na 110 km/h spadne spotřeba asi o litr níže a otáčky na 2500.JÍZDNÍ VLASTNOSTIDaní za velký zavazadelník o pravidelném tvaru a dvojité podlaze je jednoduchá zadní náprava, jejíž nedostatky odhalíte už po pár kilometrech. Na rozbitých silnicích má tendenci odskakovat a příliš jistoty za volantem vám rozhodně nedodá. Přestože je odpružení naladěno francouzsky na komfort, utlumení podvozku není úplně přesvědčivé a zejména na krátkých příčných nerovnostech přenáší skutečně nepříjemné tupé rázy až k uším posádky. Až jsem se párkrát vylekal a divil se, že jsou všechna čtyři kola na svém místě. Nepřítelem svižné jízdy je také doslova tragické řazení. Řadicí páka je sice příjemně při ruce, ale tím všechna pozitiva končí. Její dráhy jsou dlouhé jak týden před výplatou, vůle v kulise obrovské a přesností zůstala někde na konci minulého století. Dokonce i řazení v devět let starém Berlingu je proti Picassu procházka růžovým sadem. Řečeno slovy klasika: „Tudy ne, přátelé!“ Rovněž brzdy jsou poněkud přeposilované a plynulé zastavení vyžaduje hlavně zpočátku od řidiče více pozornosti, než by bylo zdrávo.Naproti tomu řízení je poměrně přesné, byť elektrický posilovač by mohl hlavně v malých rychlostech klást větší odpor. Jestliže ale nepatříte k řidičům závodníkům a vrcholem svižné jízdy je pro vás předjíždění zemědělských strojů, najdete v „cé trojce“ zalíbení. Skutečně, pokud auto neženete blízko limitům a pochopíte jeho zaměření na pohodlné cestování oproštěné od řidičské vášně, najdete v něm zalíbení.
ZÁVĚRCelkově mě C3 Picasso příjemně překvapilo a je jasným důkazem, že u Citroënu umí bez větších kompromisů postavit prostorné auto na jakékoliv platformě. A že honba za co největším součtem vnitřních rozměrů nemusí znamenat auto nudné na pohled budiž potvrzením, že se ve Francii této role zhostili se ctí sobě vlastní. O to víc ale zamrzí méně jistý podvozek na rozbitých cestách a katastrofální řazení. Naopak výtečný je motor. Neoplývá sice kdovíjakou dynamikou, ale zato je kultivovaný a navzdory vyšší karoserii i příkladně úsporný. Bohužel rozhodnutí importéra dovážet naftovou verzi jen pro vyšší stupeň výbavy SX znamená, že nejlevnější vznětové Picasso seženete momentálně za 415 tisíc korun. A to je částka na hony vzdálená nejnižší propagované ceně "již od" na hranici 300 tisíc.
Škoda měla elektromobily už v roce 1944, podívejte se na unikátní video.
Automotodrom Brno vstupuje do nové závodní sezony s řadou novinek v kalendáři. Hlavním lákadlem je bezesporu návrat světového šampionátu MotoGP™, ale na své si přijdou i příznivci automobilových sérií.
BMW M3 CS Touring přepisuje pravidla sportovních kombíků. Nejostřejší verze legendární M3 přináší nekompromisní výkon, agresivní design a zároveň praktičnost pro každodenní použití. Speciální edice staví na úspěchu modelu M3 Competition Touring, ale přidává ještě větší dávku adrenalinu a emocí. S pohonem M xDrive a vyladěnou dynamikou jde o vůz, který zvládne rodinný výlet i sprint na okruhu. BMW tak znovu dokazuje, že radost z jízdy a praktičnost se mohou dokonale doplňovat.
V zimních měsících se řidiči elektromobilů setkávají se specifickými výhodami i výzvami. Je zkrátka třeba naučit se pár nových věcí a některé dlouhodobé návyky upravit.
Když se řekne off-road, mnozí si představí dobrodružství, náročné podmínky a terén, kde selhávají běžná auta. Společnost Dajbych4x4 se již téměř 30 let specializuje na prodej, úpravy a servis terénních vozů, které nejen splňují, ale často překračují očekávání svých majitelů.
Automobilový svět se dočkal – jeden z nejočekávanějších modelů poslední doby má konečně české ceny. Základní varianta s pohonem zadních kol startuje na částce kolem 1,1 milionu korun, což dává tušit, že půjde o horké zboží pro nadšence i běžné řidiče. Novinka je tak modernější, komfortnější a nabízí dojezd na jedno nabití až 568 kilometrů v ideálních podmínkách.
Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení.
Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.
Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.
Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.
Škoda tradičně, jak jsou už roky zákazníci české automobilky zvyklí, klade důraz na funkčnost a pohodlí, což potvrzuje i nový model Elroq. Velkorysý prostor, chytré úložné prvky a promyšlené detaily zavazadlového prostoru usnadňují každodenní život a zvyšují komfort užívání vozu.
Audi koncem roku 2024 zahájilo předprodej zcela nové plně elektrické řady A6 e-tron, která přichází na platformě PPE. Nabízí se ve dvou karosářských variantách – Sportback a Avant – a čtyřech verzích pohonu. Základní model začíná na ceně 1 659 900 Kč. Nové Audi A6 e-tron překvapuje dlouhým dojezdem až 756 km na jedno nabití a rychlým nabíjením. Tato modelová řada nastavuje nové standardy v oblasti elektromobility.