Když se v roce 2004 objevily první fotky Coupé verze Citroënu C4, vzbudily v automobilovém světě pořádný poprask. Doba pokročila, Citroën C4 dostal facelift a jako výsledek spolupráce s BMW i zbrusu nový zážehový motor. To už jsou docela pádné argumenty provětrat „cé čtyřku“ v redakčním testu, co říkáte?
EXTERIÉRVzhled C4 Coupé byl od Citroënu pořádně odvážným kouskem. Platilo to před pěti lety, platí to i dnes. Sice jde jen o facelift a základní kontury zůstaly beze změn, ale kdyby s takovýmhle autem někdo přišel jako s novinkou, nikdo by nemohl říct ani fň. Pozornost okolí poutá hlavně z profilu, kde zaujme postupně se svažující střecha končící ostrým zlomem a negativně prohnutou zádí s bohatým prosklením. Do víka kufru jsou vsazena dvě okna, jedno na jeho svislé části a druhé na klesající střeše. Vypadá to velmi efektně, ale jen do doby, než se přežene první déšť. Doslova miniaturní stěrač totiž pokryje sotva třetinu spodního už tak dost malého skla. Podobně řešená záď ale není žádnou novinkou, pamětníci jistě vzpomenou na legendární Hondu CRX nebo Mazdu 323 Coupé.Ale zpět k faceliftu. Jiný je přední nárazník, mlhovky, lehkou úpravou prošla i kapota motoru a nové jsou zadní svítilny. Jako celek působí auto nesmírně dynamickým dojmem a modernizací „cé čtyřka“ o několik let omládla.INTERIÉR A PRAKTIČNOSTTo už se bohužel nedá říct o prostředí, které nás obklopuje uvnitř vozu. Jedinou postřehnutelnou změnou je přemístění otáčkoměru z vrcholu na sdružený displej uprostřed palubní desky. Možná méně efektní, ale nemusíte díky tomu rozdělovat svou pozornost na dvě různá místa. Jinak zůstalo vše při starém. V neznalém věci může uspořádání palubní desky zanechat velmi pozitivní dojmy z moderny a futurologie. V porovnání s novějším Citroënem C5 je to ale pouze chudý příbuzný. Jak materiály, tak i jejich zpracování roky nezapřou a v přímém srovnání s „cé pětkou“ si uvědomíte ten obrovský pokrok, jaký výrobce s dvojitým šípem za poslední léta urazil. A to platí i o průkopnickém volantu s pevným středem, který můžete pohodlně držet prakticky v jediné poloze.Nastupování je i pro objemnější postavy bezproblémové díky širokým dveřím. To je ale na obtíž při parkování, kdy musíte dávat pozor, abyste jimi „nepolíbili“ sousední auto. O tom nejlépe svědčí několik škrábanců na hraně dveří testovacího vozu. Ale kdo si pořizuje Coupé, ví, do čeho jde. Samotná sedadla jsou pak poměrně pohodlná, příjemně tuhá i tvarovaná. Na bocích sedáků navíc najdete i praktické přihrádky na drobnosti. Odkládacích přihrádek vůbec je v autě celá řada a rozhodně nebudete jejich nedostatkem strádat.Přístup na zadní dělené sedačky je umožněn posunutím a sklopením těch předních, jež se navíc poté vrátí zpět do své výchozí polohy. Vzadu se přitom bez nějaké výrazné újmy na zdraví převezou i dospělí cestující, jen bude třeba kvůli svažující se střeše počítat s bolestmi krční páteře.Třešničkou na dortu a zároveň důkazem francouzského způsobu myšlení je tyčinka s parfémem, která se zasouvá do výdechů ventilace. Možná hloupost, ale určitě estetičtější řešení než převoněné stromečky houpající se na zpětném zrcátku.
MOTOR A SPOTŘEBATo nejzajímavější na tomhle autě se ale skrývá pod kapotou. Původní 1.6i byl nahrazen zcela novým agregátem o stejném objemu, vyšším výkonu i točivém momentu a nižší spotřebě. Z 80 kW je tak rázem 88 kW, ze 147 Nm 160 Nm a z kombinované spotřeby 7,1 l pak 6,7 l/100 km. Pozoruhodný je i původ motoru. 1.6 VTi je totiž výsledkem spolupráce koncernu PSA s mnichovským BMW a kromě C4 ho najdete i v sesterském Peugeotu 207 či Mini Cooperu.Oproti modernímu trendu downsizingu, kde je výkon vyhnán přeplňováním, je tohle čistá atmosférická práce a turbo byste tedy v útrobách vozu hledali marně. Díky tomu je agregát velice příjemný, křivka výkonu lineární a jeho nástup takřka okamžitý. Motor si přitom nechá bez jakýchkoliv protestů líbit i otáčky, které jsou většinou vnímany jako ryze naftovou záležitostí. Chcete jej převalovat pod hranicí 1500 otáček? Žádný problém. Už odtud můžete po sešlápnutí plynu počítat se zrychlením, které plynule narůstá a výrazněji nepolevuje až do výkonové špičky o 4500 otáček výš. Auto zkrátka není žádný šnek.A spotřeba? Velice slušná. Běžně bude její ukazatel kolísat kolem 7 litrů, při snaze o eko jízdu může spadnout i o dva litry níž. Na dálničním limitu točí motor 4000 otáček a na každých 100 km si řekne asi o 6,5 litru benzínu. Škoda jen pětistupňové převodovky, použitím šestikvaltu by šel apetit a zejména hluk do příjemnějších mezí. Zpomalením na 110 klesne spotřeba o necelý litr a otáčky na 3200, a to už vaše uši a peněženka vydrží i na delší cesty.JÍZDNÍ VLASTNOSTITady padá kosa na kámen. Ačkoliv zvenku může C4 Coupé vypadat jako opravdový sportovec, z hlediska jízdního potěšení tomu tak docela není. Na první pohled sice upoutá dlouhý rozvor a široký rozchod kol, na ten druhý však zažijete zklamání v podobě jednoduché zadní nápravy se zkrutnou příčkou a vlečnými rameny. To může být sice fajn na kvalitních silnicích, ale ne tak docela na těch našich, kdy po přejezdu každé větší nerovnosti začne odskakovat a ozvývat se nepříjemnými rázy. Zmíněný široký rozchod a relativně nízké těžiště spolu s jemnou korekcí volantem dokážou auto rychle stabilizovat zpět, ale sportovní zážitek je ta tam. Svižnější jízdu neulehčují ani poněkud přeposilované brzdy, na které si musíte chvíli zvykat.Stejně tak řadicí páka pětistupňového manuálu se nepohybuje ve svých drahách tak, jak by měla a rovněž dráhy samotné jsou poněkud dlouhé. Dalším neduhem je volant s pevným středem, který při ručkování vyžaduje více pozornosti, a také řízení samotné, které při rychlém točení začne velmi nepříjemně tuhnout. Pokud nejste sportovec tělem a duší a slalomy nepatří mezi váš denní chléb, tento problém zcela jistě postřehnete při parkování.
ZÁVĚRCitroën C4 Coupé je stylové a do jisté míry neokoukané auto. Za přijatelné peníze dostanete vůz se šmrncovním střihem, který okouzlí spíše statickým pohledem a relativním komfortem než sportovními jízdními vlastnostmi. Díky dlouhému rozvoru lze navíc bez újmy na zdraví převést i čtveřici dospělých cestujících. Spolupráce s BMW na poli motorářském se rovněž vyplatila a 1.6 VTi je velmi sympatickým agregátem, který si vás získá lineárním průběhem výkonu, ochoty pracovat už od velmi nízkých otáček a v neposlední řadě příjemně nízkou spotřebou. Palec dolů si naopak odnáší jen pětistupňová převodovka a zejména při parkování tuhnoucí řízení.
Nahlédnutí do ceníku: Nejnižší akční cena (1.4i 16V) 334 900 Kč Nejnižší akční cena s testovaným motorem 384 900 Kč Akční cena s příplatkovou výbavou 436 900 Kč Výkony: Motor Atmosférický zážehový čtyřválec, 1598 cm3 Maximální výkon 88 kW/122 k při 6000 ot/min. Maximální točivý moment 160 Nm při 4250 ot/min. Zrychlení 0-100 km/h 10,0 s Maximální rychlost 195 km/h Převodovka Manuální pětistupňová Ekologie a ekonomie provozu: Spotřeba kombinovaná 6,7 l/100 km Spotřeba ve městě 9,3 l/100 km Spotřeba mimo město 5,2 l/100 km Emise CO2 159 g/km Rozměry a objemy: Délka 4288 mm Šířka 1769 mm Výška 1458 mm Rozvor 2608 mm Objem kufru (min/max) 314/1083 l Objem palivové nádrže 60 l Pohotovostní hmotnost 1217 kg
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.