Královský kočár – Lexus LS430

, foto:
Petr Horák 14. ledna 2004 00:47
Sdílej:

Jsou auta, které nepotkáváte na silnici každý den, natož abyste je mohli řídit. Lexus LS430 k takovým určitě patří… a my jsme ho řídili!

Co nevidět přijde na český trh nová verze limuzíny LS430, ale ještě před předáváním královského žezla jsme se stihli projet v její první generaci. Jestli se necháváte rádi hýčkat, pak jste u Lexusu na správné adrese! Je těžké vybrat místo, kde s líčením jednotlivých vymožeností začít. Mnohé naznačuje majestátný a pro někoho možná i trochu staromódní vzhled pětimetrové karosérie. Ta se však může pochlubit vynikajícím součinitelem odporu vzduch 0,25, což je hodnota vlastní spíše sportovním kupé než luxusnímu sedanu! Právě výborné obtékání vzduchu má podíl na další vlastnosti LS430, jenž vás opravdu dostane. Za jízdy je totiž v autě absolutní ticho! Žádný aerodynamický hluk, žádné odvalování pneumatik, žádná zvuková kulisa motoru, prostě nic. Sametové předení vidlicového osmiválce do interiéru lehce proniká až při otáčkách přesahujících hranici 4000/min, ale do takového pásma se dostanete jen výjimečně. Celohliníkový motor o objemu 4,3 litru vybavený proměnným časováním ventilů VVT-i totiž dosahuje maximálního točivého momentu 417 N.m už při 3500/min a existuje jen málo důvodů ho vytáčet více. Pokud si ale chcete dopřát rychlého startu na semaforu, budete velmi mile překvapeni, jak tento, na první pohled těžkopádný „bourák“, akceleruje. Tabulková hodnota pro sprint z nuly na 100 km/h je 6,7, rychlostní maximum je elektronicky omezeno na cifrou 250. Pro pořádek ještě uveďme špičkový výkon motoru přenášený přes samočinnou převodovku na zadní kola - 207 kilowattů. Stejné superlativy jako parametry motoru zaslouží také velmi účinné brzdy i podvozek. Ten je možno navíc nastavovat do různých úrovní. Jednak z pohledu komfortu si můžete vybrat mezi vyloženě pohodlnou, tedy normální, nebo sportovní charakteristikou. Je však možné pouhým stisknutím tlačítka měnit i světlou výšku vozu, přičemž elektronika si zvolenou světlost pohlídá bez ohledu na zatížení. A teď už honem do interiéru. Vybrané materiály jako kůže či pravé dřevo nejsou ničím neobvyklým. Jak daleko dokázali Japonci dojít v hýčkání pasažérů asi nejlépe dokládá elektrické nastavování ukotvení bezpečnostního pásu na středovém sloupku nebo ladné pohyby mřížky výstupů klimatizace na středové konzole, které tak čerstvý vzduch rovnoměrně „rozfukávají“ do všech směrů. Při nastupování a vystupování vám tyto procedury usnadňuje poodjetí volantu blíže k přístrojovému panelu a směrem vzhůru. Velká obrazovka skrývající ovládání klimatizace, vysoce kvalitní audiosoupravy Mark Levinson a navigačního systému je stejná jako u první generace RX300, tedy je nutné si na ni třeba zvyknout, ale pak na ni nedáte dopustit! Sedadla mají tři paměti nastavení, které můžete volit nejen tlačítkem předvolby, ale auto samo pozná, který klíčkem – lépe řečeno dálkovým ovládáním - bylo odemčeno a podle toho nastaví jak sedadlo, tak polohu volantu. Má-li tedy Lexus více uživatelů, každý si vlastně sedá do toho „svého“. Mluvit o vyhřívání nebo naopak chlazení předních sedaček je možná už zhýralost… Velmi cenným detailem vzhledem k pořizovací hodnotě vozu je dvojité zamčení. První zámek se sám deaktivuje už ve chvíli, kdy se k vozu jen přiblížíte s klíčkem v kapse, druhý pak odemknete klasickým stisknutím tlačítka na dálkovém ovládání. Pokud byste se někdy pokoušeli do vozu dostat náhradním klíčem, máte jen jeden pokus. Otočíte-li s ním na opačnou stranu, je nutné vyčkat na odbornou pomoc a připravit si dokumenty od auta. Jak by řekl klasik, král je mrtev, ať žije král. Už se nemůžu dočkat chvíle, kdy si sednu do nové generace Lexusu LS430. Svezení tímto japonským aristokratem totiž vážně stojí za to! Foto: Lexus

Témata:
Stalo se
Ze světa
Matteo Doretto

Tragédie před startem Polské rally: Ital Matteo Doretto (†21) zemřel při testovací jízdě

Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.

Elektro
Audi Q5 představuje verze e-hybrid SUV a Sportback

Nové Audi Q5 e-hybrid: Rodina se rozšiřuje o plug-in verzi. Koupíte ho už pod 1,7 milionů

Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).

Testy aut
DS3 Performance Line Hybrid

DS3 Performance Line Hybrid – stylovka do města, která mi nesluší

Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?

Novinky
Kia Sportage (2026)

Kia Sportage (2026): Láká na facelift s Netflixem, hlasovým ovládáním a hybridem s předním náhonem

Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.