REDAKČNÍ TEST: Subaru je velmi úspěšné v automobilovém sportu, konkrétně v disciplíně rally. Ze zkušeností, získaných na závodních tratích, pak těží i u běžně produkovaných vozů. My jsme k testu získali netradičního zástupce značky, model Forester.
Jde o SUV, kterému v našem případě pod kapotou navíc tloukl první dieselový motor s protiběžnými písty (koncepce boxer). Zajímá vás, jaký je? Pak čtěte dále ...
O vozech Subaru je všeobecně známo, že jsou vždy vybaveny stálým pohonem všech kol a nabízejí proto vynikající trakční schopnosti. Většina modelů Subaru je však určena pro běžný provoz na silnici, a tak je model Forester spíše výjimkou v nabídce - jde o model SUV, který se tak nemusí bát ani výjezdu do terénu. Protože disponuje stálým pohonem všech kol (u Subaru nazávaným Symmetrical AWD) a světlou výškou 215mm, nemusí se řidič bát nejen na běžných nezpevněných cestách, ale lze se odvážit i do lehčího terénu a výbornou prostupnost oceníte také v zimě na vyšší neuježděné sněhové pokrývce například v horských oblastech.
Pod kapotou námi testovaného vozu byl první dieselový motor s protiběžnými písty koncepce boxer, který u Forestera spolupracuje se šestistupňovou manuální převodovkou (u Legacy je manuál pětistupňový). Motor je standardně vybaven filtrem pevných částic DPF tzv. uzavřeného typu. Tabulková spotřeba vozu činí 6,3 litru nafty na 100km, což je na vůz vyšší stavby s provozní hmotností 1615kg, výkonem 147 koní a stálým pohonem všech kol vynikající hodnota. Ale papír snese vše, a tak se v testu dozvíte, nakolik je tato hodnota reálná.
Motor o objemu 1998 ccm dává výkon 108kW ve 3600 otáčkách za minutu a dosahuje nejvyššího točivého momentu 350 Nm při 1800 otáčkách. Vůz zrychlí z klidu na 100 km/h za 10,4 sekundy a dosáhne maximální rychlosti 186 km/h.
Námi testovaný Forester byl ve výbavě Comfort, která je prostřední úrovní mezi základní výbavou Active a nejvyšší verzí Executive. Za cenu 903 800 Korun českých tak získá zákazník SUV s dieselovým motorem a manuální převodovkou, vybavené elektronickými systémy ABS, EBD, BA a VDC, s elektrickým posilovačem řízení, asistentem pro rozjezd do kopce, osmi airbagy, aktivními opěrkami hlav na předních sedadlech, displejem zobrazujícím průměrnou spotřebu, vnější teplotu a čas, tempomatem a audiosystémem s měničem na 6CD (obojí s ovládáním na volantu), automatickou klimatizací, panoramatickým střešním oknem, elektrickým vyhříváním předních sedaček včetně vyhřívání čelního skla pod stěrači (ukázka ve fotogalerii), loketní opěrkou vepředu i vzadu, elektrickým ovládáním všech oken, xenonovými světlomety, mlhovkami, centrálním dálkovým zamykáním se signalizací, 17" koly z lehkých slitin či střešním nosičem.
Po otočení klíčkem se krásně modře podsvítí palubní přístroje a jejich rafičky dojedou na doraz a pomalu spadnou zpět. Pak je již možno nastartovat, přičemž ani v sychravém ránu se motor neprojevuje nijak nepříjemně; je dobře odhlučněn a jeho chod je vyvážený i za studena. Bohužel není možno sledovat teplotu motoru, vůz je vybaven jen kontrolkou, která do okamžiku dosažení provozní teploty svítí modře. Ale na akustickém projevu motoru se teplota nijak zásadně neprojevuje, jen výkon je zastudena o poznání nižší a tak se nutnost používat více plynu projevuje nepatrně hrubším zvukem.
V kontrastu s modrým podsvícením palubní desky jsou ovladače na středové konzole podsvíceny červeně, a tentom kontrast je napohled opravdu hezký. Všechny ovládací prvky jsou přitom dobře a intuitivně dostupné, a tak výhrady lze mít snad jen k zobrazení údaje o kombinované spotřebě, vnější teplotě a aktuálním čase v kapličce nad středovým tunelem - tyto údaje tak nejsou v přímém zorném poli řidiče. Chyběla mi také funkce palůubního počítače - aktuální spotřeba a především aktuální dojezd vozu dle zbývajícího objemu paliva.
Forester má palivovou nádrž o objemu 60 litrů, a tak by teoretický dojezd vozu měl být přes 900km. Papírové spotřebě jsem nevěřil, ale byl jsem velice mile překvapen - při umírněné jízdě se lze dostat dokonce na hodnotu spotřeby rovných šesti litrů! Samozřejmě při dynamičtější jízdě (o sportovní jízdu se jednat nemůže, na to je výkon motoru v poměru k váze vozu příliš nízký) spotřeba vzroste, a to i nad desetilitrovou hranici, ale pořád je to s ohledem na další vlastnosti a parametry vozu vynikající. Manuální převodovka řadí poměrně exaktně, přestože k preciznosti například VW Tiguana jí ještě neco chybí. Na zablácených cestách a sněhu v Beskydech se také pozitivně projevily přednosti stálého pohonu všech kol, a tam, kde běžné předokolky neprojely, neměl Forester nejmenší problém.
Vlastnosti podvozku jsou kompromisem mezi agilitou a komfortem. Vůz se poměrně výrazně naklání, ale na kvalitní cestě drží perfektně zvolenou stopu - opět díky pohonu všech kol a také díky nízko položenému těžišti, protože motory boxer jsou ploché a těžiště vozu je tak proti konkurenci znatelně níž. Naopak daní za zadní diferenciál a pohon všech kol je menší objem zavazadlového prostoru, na kterém je znát, že se jej designéři snažili navrhnout co nejjednodušeji. Proto do něj nezasahují podběhy kol a jeho podlaha je rovná; využitelný objem je jen průměrných 450 litrů.
Forester nabízí vyšší posez v dobře tvarovaných a pohodlných sedačkách, ve kterých nebolí záda ani po delší jízdě. Navíc jsou vyhřívané, což je především teď v chladném počasí velice příjemné. Zajímavé je tvarování palubní desky, zamrzelo použití neměkčených plastů v její horní části a na středové konzole. Výborné je ovládání tempomatu a audiosystému na volantu, a také asistent rozjezdu do kopce funguje skvěle. Ve voze panuje při jízdě akustická pohoda, kterou až v rychlostech nad 160 km/h narušuje svist vzduchu, obtékajícího vyšší karoserii. Hluk od 17" kol s disky z lehkých slitin s pneumatikami 225/55 R17 jsem nezaznamenal, naopak děti ocenily skvělý výhled z vozu panoramatickou střechou, a také zadní loketní opěrku s vyklápěcím držákem nápojů.
Forester je všestranným vozem, plně využitelný pro 4 pasažéry. Pokud máte děti, bez problémů se vás do vozu vejde 5, ale v pěti dospělých osobách je cestování na zadních sedadlech spíše nouzovým řešením, jako ostatně u všech vozů, které nespadají do střední třídy. Prostoru pro posádku je totiž k dispozici na danou třídu nadprůměrně. Rozhodně lze Forestera doporučit, a osobně mě velice příjemně překvapily vlastnosti motoru - na danoý objem výborný výkon, zvukový projev i střídmost. Přiměřený je také dojezd, především ve srovnání s cenově srovnatelným benzinovým šestiválcem (dynamicky se ale samozřejmě jedná o vozy nesrovnatelné). Konečný verdikt tak zní - jednoznačně doporučuji!
Zdroj: www.auto-news.cz
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.