Classic. Novinka má zacelit mezeru v nabídce klasické techniky pro náročnější off-road.
V debatách s pravověrnými vyznavači off-roadu je dnes často slyšet hlasitý nářek. S nárůstem prodejů luxusních a patřičně drahých pseudo off-roadů vybavených nejmodernější elektronikou rok od roku ubývá původních terénních automobilů, které jsou vybaveny robustní technikou a mechanickými pomůckami pro opravdové vyznavače pořádné jízdy v terénu. Všichni takoví, proto určitě uvítají podzimní přírůstek do rodiny Pajer s označením Classic, které je postaveno na typové řadě V20 s žebřinovým rámem, jenž dělala čest jménu Pajero ve druhé polovině 90. let. Za 845 000 korun nyní dostanete krátké dvoudveřové Pajero Classic, což je o více než 150 000 korun méně než vás přijde základní verze současného Pajera. A to už stojí za úvahu, zvláště když za svoje peníze dostanete solidní terénní automobil, jehož vzhled ani dnes nebudí dojem nějakého veterána z minulého století.
Původní Pajero muselo být ve své nové podobě trochu očesáno tak, aby bylo možné stlačit cenu co nejníže a splnit tak účel, kvůli kterému se ztracený syn vrací do rodiny. Na prvním místě je motor. Trochu kritické hodnocení 2,5litrového turbodieselu s elektronicky řízeným vstřikováním do vířivé komůrky v pístu najdete na jiných stránkách tohoto čísla. V tomto případě však je zavedení této, dnes již trochu postarší pohonné jednotky na místě. Ostatně největší výkon 85 kW a točivý moment 240 N.m by měl především krátké dvoudveřové verzi o hmotnosti 1,85 tuny bohatě stačit k solidním jízdním výkonům. Nikdo ostatně nečeká, že se Pajerem Classic bude na semaforech pouštět do soubojů v akceleraci s ostatními účastníky silničního provozu, na druhou stranu to však není žádný ospalý traktor, který se celkem srdnatě vypořádá i s jízdou v levém pruhu dálnice. Druhý ústupek udělali u Mitsubishi v pohonném ústrojí. Na rozdíl od původního účinného, ale také patřičně nákladného systému Super Select s mezinápravovým diferenciálem, dostal Classic klasický pohon zadních kol s možností přiřazení předních kol. Stejným systémem nazývaným u Mitsubishi Easy Select mimochodem disponuje i základní Pajero řady V60, Pajero Sport a Pajero Pick-up. Toto řešení je v terénu samozřejmě také naprosto spolehlivé, pouze trochu omezuje používání pohonu všech kol na silnici. Na druhou stranu však Classikovi zůstal elektricky ovládaný závěr zadního diferenciálu, což určitě ocení hlavně vyznavači pravého off-roadu. Také podvozek na vás nezkouší žádné experimenty, všechny jeho části představují klasickou techniku off-roadu poloviny 90. let. Přední kola jsou sice nezávisle zavěšená, ale odpružená torzními tyčemi, zadní napráva je pochopitelně tuhá s vinutými pružinami.
Vnitřní prostor Pajera Classic je docela útulný, i když čas zastavit nejde. Prostě na vás dýchne atmosféra minulé dekády umocněná i použitým čalouněním. Kdo si chce hrát na luxus v podobě dřevěných výplní či koženého čalounění, musí si pomoci sám. Classic nic takové nenabízí ani za příplatek, všechno je podřízeno maximální praktičnosti a jednoduchosti při údržbě. Pohodlná a dobře tvarovaná sedadla snáší tělo i při delších cestách, středový panel bez informačních displejů o stavu ventilace či barevného monitoru navigačního systému dává jednoznačně najevo, že v tomto automobilu na celé čáře vítězí co nejnižší náklady. Druhá řada skládající se ze dvou samostaných sedadel poskytne příjemný prostor pouze dvěma cestujícím, kteří mají k dispozici dokonce loketní opěrku a držáky na nápoje, třetí sedící uprostřed si bude pohodlnou polohu hledat stěží. Obě zadní sedadla lze pochopitelně sklopit, čímž vytvoříte docela velký prostor pro zavazadla, jinak do zavazadlového prostoru naložíte tak nákup v supermarketu.
Na silnici se Pajero Classic chová dlouho neutrálně. Široké pneumatiky způsobují trochu choulostivé chování ve vyjetých kolejích, stabilita ve vysokých rychlostech je však téměř bezchybná, i když je celkem pochopitelné, že v rychlostech nad 120 km/h bude vaším nejzábavnějším společníkem především odpor vzduchu narážející na hranatou karoserii. V zatáčkách se Pajero Classic chová dlouho poslušně, mezní hranice přetáčivosti zadních kol přijde poměrně pozdě a bez varování.
Jízdní výkony se pochopitelně odvíjejí od parametrů pohonné jednotky, takže nečekejte v dynamice nějaké zázraky. Také spotřeba je výrazně závislá na stylu jízdu. "Mladí a neklidní" mohou bez problému prohnat palivovým potrubím až 16 litrů každých 100 km, klidnější povahy však ujedou na jednu nádrž skoro dvakrát tak dlouhou vzdálenost. Rozumný průměr všech řidičských praktik představuje hodnota 11,4 litru na 100 km, což sice také není málo, ale s ohledem na impozantní rozměry to lze Pajeru Classic odpustit.
Jaké ryba ve vodě se Pajero Classic chová v terénu. Určitě vás potěší krátký rozvor a poměrně velký přechodový úhel, své si odvede také účinná terénní redukce. Pajero Classic by si určitě zasloužilo nějaké trerénní pneumatiky M/T, s nimiž by mohl okamžitě vyrazit do extrémního terénu.
Jestliže na cenu lze pět ódy, provozní náklady budou o něco vyšší, než kdybyste si pořídili nějaký model s moderním common-rail turbodieselem, neboť vedle vyšší spotřeby vás určitě nepotěší relativně krátký interval výměny oleje (7500 km).
Text: Jiří Kaloč/Tallo Winzer
Foto: Karel Sefrna