Jeep Cherokee 2.8 CRD Sport

ar1, 15. prosince 2003, 22:19 Google+

Cherokee – při vyslovení tohoto slova si dnes jen málokdo vybaví jeho indiánský původ, spíše se mu zjeví před...

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor

Sdílejte článek

očima terénní automobil legendární značky Jeep. Poslední generaci této modelové řady loni oživil atraktivní turbodiesel 2,8 l o výkonu 110 kW.

Jeep Cherokee poslední generace se „narodil“ již v manželství koncernů Chrysler a Daimler, a proto svým pojetím zapadá do globální strategie výroby terénních automobilů značek Jeep a Mercedes-Benz. Konkurenci tohoto modelu byste tedy v rámci koncernu hledali marně. Ostatně kvůli jeho celkovému pojetí bude velmi obtížné najít rovnocenného konkurenta také u jiných značek. Cherokee totiž díky svým relativně kompaktním rozměrům leží někde napůl cesty mezi malými terénními automobily, reprezentovanými dnes například Grand Vitarou od Suzuki, a střední třídou, kam spadají třeba Opel Frontera nebo Nissan Terrano, jimž se jeep ostatně vyrovná svým vnitřním prostorem. Také proto je nový Cherokee naprostým originálem, a když k tomu navíc připočtete neobyčejně široké spektrum použitých pohonných jednotek, máte před sebou nabídku, v níž je takřka nemožné si nevybrat. Zá-žehový čtyřválec 2,4 l (108 kW) pro skromnější, ale o to zarputilejší zastánce „benzinových“ motorů je základem nabídky, na vrcholu pro ty nejnáročnější pak stojí výkonný zážehový šestiválec 3,7 l (155 kW), jehož původ můžete hledat v osmiválci 4,7 l, který duní pod kapotou velkého Grand Cherokee. U terénních automobilů však díky nižším provozním nákladům a většímu točivému momentu, který je využitelný hlavně při off-roadu, hrají prim možná hlučnější, ale o to úspornější diesely, a proto měl nejmladší jeep v nabídce od začátku moderní vznětový čtyřválec 2,5 l vyvinutý známým výrobcem motorů, firmou Detroit Diesel, která je mimochodem také součástí obrovského kolosu skrývajícího se pod křídly koncernu DaimlerChrysler. Přímé vstřikování common-rail, čtyři ventily na válec, chladič stlačeného vzduchu – všemi těmito moderními technologiemi se může motor označený jako CRD pyšnit, a tak se nelze divit, že při objemu 2,5 l poskytuje největší výkon 104 KW a točivý moment 343 N.m. To však zřejmě bylo zákazníkům jeepu málo, a tak byla loni představena a letos na trh uvedena další vznětová pohonná jednotka pro model Cherokee. Turbodiesel 2,8 l má samozřejmě svůj původ v motoru 2.5 CRD. I když se v tomto případě nejedná jen o pouhé zvětšení spalovacích komor, lze říci, že litinový blok obou motorů je totožný. Objem 2,8 l však poskytuje výrazně lepší parametry, a tak výkon narostl o 6 kW na 110 kW a točivý moment se zvýšil o 17 N.m na 360 N.m. Nový turbodiesel však „nepřistál“ pod kapotou Cherokee jen tak. S sebou totiž přinesl milovníkům vznětových pohonných jednotek také variantu Cherokee CRD s možností stálého pohonu všech kol, Selec-Trac®, neboť model 2.5 CRD byl vybaven pouze přiřaditelným pohonem předních kol Command-Trac®, který neumožňoval využívat tento jeep jako stálou „čtyřkolku“ také na suchém silničním povrchu. Model 2.8 CRD totiž využívá klasický mezinápravový diferenciál, který rozděluje točivý moment na přední a zadní kola v poměru 50:50. V případě potřeby je pochopitelně možné mezinápravový diferenciál uzavřít, a zajistit tak konstatní tok na přední i zadní kola v případě, že dojde u některého z nich ke ztrátě adheze. Opačnou variantou je pak možnost úplného vyřazení pohonu předních kol, čímž lze pro změnu ušetřit při jízdě po suché silnici nějaký ten litr drahého paliva. Současně s tím však silnější pohonná jednotka nepotěší skalní zastánce ručně řazených převodovek, neboť verze 2.8 CRD je zatím nabízena výhradně s „automatem“. Určitě však oceníte, že moderní převodovka je pětistupňová a všechny její funkce jsou se silným motorem dokonale sladěny. Důkazem budiž například průměrná spotřeba paliva, která se oproti modelu 2.5 CRD liší jen o několik desetin litru, přičemž se tvrdilo, že samočinná převodovka zvyšuje spotřebu minimálně o 1,5 l na 100 km. Drobným nedostatkem použití samočinných převodovek u turbodieselů byl výraznější projev tzv. turbodíry při akceleraci z nízkých otáček. I když ani Cherokee 2.8 CRD se tomuto negativnímu vlivu nedokáže úplně vyhnout, je celkový dojem z pružnosti této pohonné jednotky převážně kladný.

Co se týče konstrukce, má Cherokee stejně jako velký Grand Cherokee samonosnou karoserii vyztuženou navařenými podvlaky, na rozdíl od něj však jako první jeep v historii disponuje nezávislým zavěšením předních kol. Zadní náprava zůstala tuhá, aby byly zachovány potřebné vlastnosti vozidla v terénu – především účinné křížení, protože tento jeep nenabízí mechanické ani elektronické „trakční pomůcky“ nápravových diferenciálů vyjma zadního diferenciálu se zvýšenou svorností. Přesto se v terénu pohybuje docela suverénně především díky účinné terénní redukci a velkému točivému momentu. Proto má Cherokee stále dostatek síly, aby dokázal „vysvobodit“ všechna čtyři kola z krizové situace. Kvůli lepšímu chování na silnici byl pak jeep loni mírně snížen, na což poněkud „doplatila“ světlá výška. I když výrobce nyní uvádí pod zadní nápravou světlou výšku 180 mm, není se v podstatě čeho bát. Pod perfektně uklizeným dnem vozu je totiž k dispozici stále solidních 200 mm, takže je třeba dát si hlavně pozor na to, abyste na případnou překážku správně najeli – jinak se na terénních vlastnostech jeepu nic nemění. Vyzkoušeli jsme si jeep v opravdu náročném terénu a limitujícím faktorem se nakonec ukázal především silniční vzorek pneumatik Goodyear Wrangler, přičemž přes terénní nerovnosti, kdy kola ztrácela kontakt se zemí, se Cherokee doslova „přeplazil“ hlemýždí rychlostí bez zaváhání a stejně se prezentoval i při výjezdech a sjezdech v ostrých stoupáních a klesáních.

Jeep Cherokee 2.8 CRD je solidně zpracovaný terénní automobil s dobrými vyhlídkami v náročnějším terénu i se solidním chováním na silnici. Nadčasový design, bohatá výbava a překvapivě velký vnitřní prostor z něj dělají příjemného společníka při každé činnosti a v každém počasí.

Text: Jiří Kaloč
Foto: autor

Vytisknout

Diskuze: Jeep Cherokee 2.8 CRD Sport

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Citroen C4 X

TEST: Citroen C4 X 1.5 BlueHDI 130 Shine – moderně vypadající retro za skvělou cenu

For Caravan

Na karavany a lodě? Již tento víkend v PVA EXPO PRAHA

Volkswagen Polo

TEST: Volkswagen Polo 1,0 TSI – stačí základní motor s 5 stupňovým manuálem?

peugeot 408

Test Peugeot 408 Hybrid 225 e-EAT8 GT: sázka na styl a hi-tech pohon

Ilustrační foto

Toyota znovu nejlepší ze všech. A nejde o výrobu, bezpečnost ani emise

Cupra Leon Sportstourer

TEST: Cupra Leon SP 2.0 TDI – vymírající druh se skvělou spotřebou

Ilustrační foto

Výše stravného je k smíchu, změny cestovních náhrad

on-line prodej

Máte ho doma? Tahle auta se prodávají nejrychleji

První snímky nového Volva XC90 - vše pro nízký odpor vzduchu

Volvo má nový způsob značení některých svých vozů

MG5 Electric

TEST: MG5 Electric Excite – kombík na baterky do milionu, jde o dobrou volbu?

MG4 XPOWER

MG4 XPOWER: za bezkonkurenční cenu nabízí 435 koní a "stovku" za 3,8 s

Vodíkové vozy Stellantis

Stellantis rozšiřuje své portfolio vodíkových užitkových vozů

Citroen C5X plug-in hybrid

Citroen C5X MAX plug-in hybrid 225 - francouzský křižník s famózním podvozkem

Lincoln Nautilus a 48 palcová obrazovka

Lincoln Nautilus (2024): Taková obrazovka v autech ještě nebyla. A s podporou CarPlay a Android

Opel Frontera

Nový Opel Frontera bude nejnovějším a plně elektrickým SUV značky

reklama

Doporučujeme

Chrysler Crossfire - anotační foto

Chrysler Crossfire

Čtěte dále

Nejčtenější články

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud