Jeep Cherokee 2.8 CRD Sport

ar1, 15. prosince 2003, 22:19 Google+

Cherokee – při vyslovení tohoto slova si dnes jen málokdo vybaví jeho indiánský původ, spíše se mu zjeví před...

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor

Sdílejte článek

očima terénní automobil legendární značky Jeep. Poslední generaci této modelové řady loni oživil atraktivní turbodiesel 2,8 l o výkonu 110 kW.

Jeep Cherokee poslední generace se „narodil“ již v manželství koncernů Chrysler a Daimler, a proto svým pojetím zapadá do globální strategie výroby terénních automobilů značek Jeep a Mercedes-Benz. Konkurenci tohoto modelu byste tedy v rámci koncernu hledali marně. Ostatně kvůli jeho celkovému pojetí bude velmi obtížné najít rovnocenného konkurenta také u jiných značek. Cherokee totiž díky svým relativně kompaktním rozměrům leží někde napůl cesty mezi malými terénními automobily, reprezentovanými dnes například Grand Vitarou od Suzuki, a střední třídou, kam spadají třeba Opel Frontera nebo Nissan Terrano, jimž se jeep ostatně vyrovná svým vnitřním prostorem. Také proto je nový Cherokee naprostým originálem, a když k tomu navíc připočtete neobyčejně široké spektrum použitých pohonných jednotek, máte před sebou nabídku, v níž je takřka nemožné si nevybrat. Zá-žehový čtyřválec 2,4 l (108 kW) pro skromnější, ale o to zarputilejší zastánce „benzinových“ motorů je základem nabídky, na vrcholu pro ty nejnáročnější pak stojí výkonný zážehový šestiválec 3,7 l (155 kW), jehož původ můžete hledat v osmiválci 4,7 l, který duní pod kapotou velkého Grand Cherokee. U terénních automobilů však díky nižším provozním nákladům a většímu točivému momentu, který je využitelný hlavně při off-roadu, hrají prim možná hlučnější, ale o to úspornější diesely, a proto měl nejmladší jeep v nabídce od začátku moderní vznětový čtyřválec 2,5 l vyvinutý známým výrobcem motorů, firmou Detroit Diesel, která je mimochodem také součástí obrovského kolosu skrývajícího se pod křídly koncernu DaimlerChrysler. Přímé vstřikování common-rail, čtyři ventily na válec, chladič stlačeného vzduchu – všemi těmito moderními technologiemi se může motor označený jako CRD pyšnit, a tak se nelze divit, že při objemu 2,5 l poskytuje největší výkon 104 KW a točivý moment 343 N.m. To však zřejmě bylo zákazníkům jeepu málo, a tak byla loni představena a letos na trh uvedena další vznětová pohonná jednotka pro model Cherokee. Turbodiesel 2,8 l má samozřejmě svůj původ v motoru 2.5 CRD. I když se v tomto případě nejedná jen o pouhé zvětšení spalovacích komor, lze říci, že litinový blok obou motorů je totožný. Objem 2,8 l však poskytuje výrazně lepší parametry, a tak výkon narostl o 6 kW na 110 kW a točivý moment se zvýšil o 17 N.m na 360 N.m. Nový turbodiesel však „nepřistál“ pod kapotou Cherokee jen tak. S sebou totiž přinesl milovníkům vznětových pohonných jednotek také variantu Cherokee CRD s možností stálého pohonu všech kol, Selec-Trac®, neboť model 2.5 CRD byl vybaven pouze přiřaditelným pohonem předních kol Command-Trac®, který neumožňoval využívat tento jeep jako stálou „čtyřkolku“ také na suchém silničním povrchu. Model 2.8 CRD totiž využívá klasický mezinápravový diferenciál, který rozděluje točivý moment na přední a zadní kola v poměru 50:50. V případě potřeby je pochopitelně možné mezinápravový diferenciál uzavřít, a zajistit tak konstatní tok na přední i zadní kola v případě, že dojde u některého z nich ke ztrátě adheze. Opačnou variantou je pak možnost úplného vyřazení pohonu předních kol, čímž lze pro změnu ušetřit při jízdě po suché silnici nějaký ten litr drahého paliva. Současně s tím však silnější pohonná jednotka nepotěší skalní zastánce ručně řazených převodovek, neboť verze 2.8 CRD je zatím nabízena výhradně s „automatem“. Určitě však oceníte, že moderní převodovka je pětistupňová a všechny její funkce jsou se silným motorem dokonale sladěny. Důkazem budiž například průměrná spotřeba paliva, která se oproti modelu 2.5 CRD liší jen o několik desetin litru, přičemž se tvrdilo, že samočinná převodovka zvyšuje spotřebu minimálně o 1,5 l na 100 km. Drobným nedostatkem použití samočinných převodovek u turbodieselů byl výraznější projev tzv. turbodíry při akceleraci z nízkých otáček. I když ani Cherokee 2.8 CRD se tomuto negativnímu vlivu nedokáže úplně vyhnout, je celkový dojem z pružnosti této pohonné jednotky převážně kladný.

Co se týče konstrukce, má Cherokee stejně jako velký Grand Cherokee samonosnou karoserii vyztuženou navařenými podvlaky, na rozdíl od něj však jako první jeep v historii disponuje nezávislým zavěšením předních kol. Zadní náprava zůstala tuhá, aby byly zachovány potřebné vlastnosti vozidla v terénu – především účinné křížení, protože tento jeep nenabízí mechanické ani elektronické „trakční pomůcky“ nápravových diferenciálů vyjma zadního diferenciálu se zvýšenou svorností. Přesto se v terénu pohybuje docela suverénně především díky účinné terénní redukci a velkému točivému momentu. Proto má Cherokee stále dostatek síly, aby dokázal „vysvobodit“ všechna čtyři kola z krizové situace. Kvůli lepšímu chování na silnici byl pak jeep loni mírně snížen, na což poněkud „doplatila“ světlá výška. I když výrobce nyní uvádí pod zadní nápravou světlou výšku 180 mm, není se v podstatě čeho bát. Pod perfektně uklizeným dnem vozu je totiž k dispozici stále solidních 200 mm, takže je třeba dát si hlavně pozor na to, abyste na případnou překážku správně najeli – jinak se na terénních vlastnostech jeepu nic nemění. Vyzkoušeli jsme si jeep v opravdu náročném terénu a limitujícím faktorem se nakonec ukázal především silniční vzorek pneumatik Goodyear Wrangler, přičemž přes terénní nerovnosti, kdy kola ztrácela kontakt se zemí, se Cherokee doslova „přeplazil“ hlemýždí rychlostí bez zaváhání a stejně se prezentoval i při výjezdech a sjezdech v ostrých stoupáních a klesáních.

Jeep Cherokee 2.8 CRD je solidně zpracovaný terénní automobil s dobrými vyhlídkami v náročnějším terénu i se solidním chováním na silnici. Nadčasový design, bohatá výbava a překvapivě velký vnitřní prostor z něj dělají příjemného společníka při každé činnosti a v každém počasí.

Text: Jiří Kaloč
Foto: autor

Vytisknout

Diskuze: Jeep Cherokee 2.8 CRD Sport

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Škoda Octavia

Blbec týdne? Tohle nemuselo dopadnout dobře

Radim Passer už v roce 2015 v Německu zjišťoval maximálku svého Bugatti Veyron, tehdy jel jen 402 km/h

Bugatti českého boháče, jedoucí až 417 km/h, rozčílilo Němce. Překonával si vlastní rekord

Nová Škoda Fabia 4. generace je větší, modernější, emotivnější. Dynamické proporce a ostře řezané hrany dodávají vozu velmi dynamický, emocionální vzhled.

Fabia stále na Slovensku jedničkou. Škoda ale nemá důvod jásat

Toyota RAV4 Plug-in Hybrid

Test Toyota RAV4 2.5 Plug-in Hybrid, I ❤️ HYBRID?

OMV se hrdě hlásí k elektrické budoucnosti

Stát plánuje miliardy pro elektromobily

DS 4

Česká premiéra nového SUV/Coupe DS 4

TMMF zahájení výroby

Auta nejsou, zoufají Češi. Příčin našli celou řadu

Volkswagen Amarok

Nový Amarok bude představen v polovině roku 2022, pod kapotou bude opět šestiválec

Škoda Enyaq iV nabíjená prostřednictvím zařízení Wallbox iV dodávaného automobilkou

Šéf odborů sdělil, kdy Škoda skončí se spalovacími motory a co bude potom

Ilustrační foto

ČOI zakázala nebezpečný nůžkový zvedák na auta

Ford Ranger Raptor

TEST: Ford Ranger Raptor – bestie do nejdrsnějších podmínek, kterou nejde nemilovat

ojetá auta

Konečně dobrá zpráva: Silná koruna zlevnila lidem ojetiny!

Toyota Yaris GRMN

Kladivo na Yaris GR? Nový Yaris GRMN, který je ještě ostřejší a bude pěkně vzácný!

BMW i4 - čistě elektrické 4dveřové Gran Coupé vstoupí na trh v průběhu roku 2021

BMW čerstvě přepsalo dějiny v prémiovém segmentu

lexus nx

Uhodnete, který Lexus je tím nejbezpečnějším v historii?

reklama

Doporučujeme

Chrysler Crossfire - anotační foto

Chrysler Crossfire

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. TEST: Ford Ranger Raptor – bestie do nejdrsnějších podmínek, kterou nejde nemilovat

  2. Konečně dobrá zpráva: Silná koruna zlevnila lidem ojetiny!

  3. Bugatti českého boháče, jedoucí až 417 km/h, rozčílilo Němce. Překonával si vlastní rekord

  4. ČOI zakázala nebezpečný nůžkový zvedák na auta

  5. Česká premiéra nového SUV/Coupe DS 4

  6. Šéf odborů sdělil, kdy Škoda skončí se spalovacími motory a co bude potom

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud