Je jen málo vozů, které by se vám vryly do paměti natolik, že by tento dojem dokázal převýšit současné vozy na našich silnicích. Automobilka Ford, která je na evropském kontinentu skoro jako doma si nebrala servítky a ukázala světu, že umí vytvořit i terénní vůz. Název Kuga sice nevíme jak se stvořil ale zato ostatní prvky tohoto „teréňáčku“ můžeme označit za vyloženě fordovské. Jde o jakýsi mix všech možných a dostupných technologií vozů Ford vklíněné do jedné karoserie. Lze tedy říci, že Kuga je přímým konkurentem Tiguana nebo RAV4 ale jak tato konfrontace dopadne ukáže až automobilový trh, respektive prodejnost.
EXTERIER
S klidným svědomím můžeme označit Kugu za jedno z nejpovedenějších aut od Fordu a možná i v kategorii SUV vůbec co se týče designu. Jemné aerodynamické tvary, které se doplňují o chromové doplňky na přední masce, okenních rámech a hagusech jsou velmi esteticky provedené. Vůbec osazení chromovými částmi masky vozu je decentní a vkusné a vytvářejí tak honosný dojem tohoto vozu. Světla mají nový tvar a trošku připomínají menší Focus. Jejich funkčnost je ovšem vynikající a lze ho označit za veliké plus celé koncepce. Zejména dálkové by mohly konkurovat i rallye světlům protože světelný kužel byl vysoký a dost široký, aby osvětlil dostatečný prostor před vozem. Tohoto se využije zejména při vyšší rychlosti a tam, kde cestáři zapomněli na patníky.
Dalším plusem byly zpětné zrcátka. Jejich usazení v kapotě je pohledné a také zpětný výhled díky velikosti je dostatečný. Tradiční přední sklo, které je po několik desetiletích ve Fordech vyhřívané poskytne hlavně v zimě dostatečný komfort. Nastupování do vozu je poměrně solidní. Kdo nezná kategorii SUV, tak bude pro něho výška vozu poněkud cizorodá ale po několika okamžicích s Kugou se rozdíly smazávají a přetrvávají dojmy z vozu. Jak jsme uvedli úvodem je Kuga po stránce designu na vysoké úrovni a to ze všech stran. Zajímavostí je také bezklíčkové zamykání, kdy pouze zmáčknete dvakrát tlačítko na dveřích a pokud máte v kapse klíček a odcházíte od vozu, tak se vozidlo automaticky uzamkne. Toto se nám zdálo poněkud divné, pokud chcete vyzkoušet zda je vozidlo skutečně zamknuté, tak po zmáčknutí kliky od dveří se vám vozidlo automaticky zase otevře díky klíčku v kapse. Čili nemáte prakticky jak zkontrolovat jestli je auto zamknuto. Pro někoho zajímavé řešení pro druhé opatrnější, kteří vše na svém voze kontrolují nepřekonatelný oříšek.
Jak hezky vypadá vůz zepředu a z boku, stejně dobře vypadá i zezadu a je se pořád na co dívat. Dominantou zadní části jsou LED diodové světla pozoruhodných tvarů, které jsou ovšem velmi účinné a dobře viditelné. Toto jsme si vyzkoušeli v noční jízdě na dálnici a v dešti a světla plnily přesně to jak vypadají. Třešničkou na dortu je zadní partie výfuků zabudované do karoserie společně s parkovacími senzory, které velmi efektivně ukazují své dvě koncovky symetricky rozložené do polovin zádi vozu. Téměř běžným trendem se také stává dvojité otvírání zadních dveří, kdy si můžete otevřít jenom prosklenou část nebo celé zadní dveře do kufru. Ten by ovšem mohl být o něco větší ale v rámci kategorie SUV dostačující. Toto je spíše na samotném uživateli jaký prostor uvnitř vozu zvolí jak pro posádku, tak pro převoz zavazadel.
Na cestách, které jsme urazili s Fordem jsme se také projeli přírodní scenerií naší země a jestli je potřeba zmínit třešničky na dortu, tak můžeme mluvit o panoramatické střeše velikých rozměrů, kdy máte výhled na všechny strany. Decentní clona vám umožní využít kompletního rozhledu nebo zaclonění proti ostrému sluníčku. Karoserie, která je vyrobena z vysoko-pevnostní oceli byla v testech EuroNcap ohodnocena pěti hvězdičkami, poskytuje dostatečný ochranný skelet pro pětičlennou posádku.
MOTOR
Paleta motorů pro Kugu je poměrně široká ale co se týče vlastností motoru je to o něco slabší. Objem motoru pod kapotou je 2,0 TDCi se zdvihovým objemem válců 1997 cm3 s náhonem na všechna 4 kola (4x4). Největší dosahovaný výkon dle výrobce je 100 kW / 4000 ot.min-1 a největší točivý moment je 320 Nm / 2000 ot.min-1. Po všech superlativech, které jsme mohli konstatovat u karoserie, u motoru bychom viděli první mínus v motoru. Na první pohled se to nezdá ale díky ocelové konstrukci kostry automobilu si myslíme, že hmotnost vozu má vliv na jízdní výkony a spotřebu. Nic proti motoru jako takovému ale díky stávajícím motorům o objemu dvou litrů a prakticky žádnému technologicky novému motoru Kuga za svými konkurenty trošku pokulhává. Dynamika motoru je poměrně solidní a zátah jde cítit již od spodních pater otáček ale výkon by mohl být o něco vyšší. Ideální výkon by mohl být kolem 150 koní stejně tak i kroutící moment. Pro vyznavače poklidné jízdy ovšem motor poskytuje komfortu dost a dost. Spotřeba, kdy jste schopni jet dynamicky se pohybuje kolem 8 až 9 litrů na 100 kilometrů v kombinaci. V opačném případě při opatrné jízdě jsme se dostali na hodnotu 7,5 litru / 100 km, což by mohlo být u Fordu i lepší hodnota, pokud by se jednalo o novější motor. Převodovka je šestistupňová a její chod je velmi přesný a stupně se řadí téměř sami. Umístění řadící páky by ale mohlo být o něco níž a blíže loketní opěrce i když hlavice řadící páky v ruce sedí poměrně solidně přesto by tato úprava velmi prospěla.
INTERIER
Pokud jsme usedli za volant, tak jsme se cítili na dvojí způsob. Jednak nás obklopoval prostorné uspořádání jednotlivých částí interiéru ale také některé nevychytané místa, které bychom si dokázali představit jinak.
Začneme pozitivní stránkou interiéru., ne že by se nám něco extra nelíbilo ale nějaké mouchy jsme našli. Co se týče pohodlí a prostoru řidiče a spolujezdce není se v podstatě ani o čem bavit. Spousta místa pro nohy, pohodlné sezení a ergonomické tvary sedadel pro celou posádku s maximálním výhledem a také dobrá dosažitelnost na všechny ovladače nutné k obsluze jízdy a elektroniky. Středový panel, kterému dominuje replika chromu v plastovém provedení je osazena rádiem a navigací. Řešení dva v jednom čili rádio a GPS navigace v jednom je vynikající. Menu je přehledné a jednoduché a po pár minutách se naučíte ovládat téměř všechno co rádio a navigace umí. Akustika je také příjemná i při vysokých decibelech a hluk šířící se dovnitř vozu je na poměrně dobře izolován a není obtěžující. Konkrétní čísla nám sice chybí ale hluková emise nebyla nikterak obtěžující.
Budíky, které jsou umístěny nad volantem mají ve stylu ostatního interiéru olemovány okraje „chromem“ a čísla jdou dostatečně čitelná ze všech ukazatelů. Volant je samostatnou kapitolou, protože se táhne spektrem všech aut od Fordu. Jednotnost na jakou ve Fordu vsadili u všech typů vozů se vyplácí, protože volant je skutečně na pohled velmi hezký potažený kůží s řadou ovladačů na konzolkách uvnitř volantu, nicméně někomu nemusí sedět ergonomie tvaru. To co by chtělo možná vychytat by bylo ovládání rádia pod volantem, které je na náš vkus umístěné mimo dosažitelnost průměrně dlouhých prstů. Stejně tak není úplně šťastně řešeno umístění na PET láhev nebo kelímek mezi řadící pákou a loketní opěrkou, kdy vysoká láhev vám může vadit při řazení. Nicméně stavitelná loketní opěrka je usazena ve velmi dobré pozici vůči řidiči i spolujezdci a také její stavitelnost dopředu a dozadu zvyšuje variabilitu posezení předních členů posádky.
Jak jsme zmínili v úvodu, tak je vynikající panoramatický výhled střechou, která má lehce tónovaný odstín a v kombinaci s perforovanou záclonou, která lze zatáhnout zepředu a zezadu, čili je dvoudílná a je opět zvýšená možnost zvýšení či snížení pronikání světla dovnitř interiéru nebo výhled.
Zadní místo pro posádku je dostatečné a posezení velmi pohodlné. Díky výšce vozidla se dostává všem pasažérům jakýsi nadhled na okolním silničním provozem. To co je velmi příjemné pro zadní posádku je zásuvka na 230V, ke které se může připojit jakýkoliv spotřebič, např. notebook při dlouhých cestách a náročných pracovních podmínkách.
ZHODNOCENÍ
Celkově musíme zhodnotit také výsledné dojmy z tohoto vozu. Je pravdou, že se jedná o velmi povedený vůz, který v sobě skrývá velké množství variability pro kohokoliv, na kterémkoliv místě uvnitř vozu. Pokud si připočteme zevnějšek vozu, protože ten patří k nejpovedenějším během posledních pár let a skvěle tak dokazuje možnosti Fordu reagovat na vývojové trendy na trhu. Na druhou stranu pokud si odmyslíte pár nedostatků, které jsou individuálního charakteru a někomu vadit mohou a jinému ne, tak se vám dostane do rukou opravdové pohodlí na dlouhé cesty a náročné podmínky. Cena je na zhodnocení koncovému zákazníku, protože se stanovuje dle výbavy a dle výbavy Trend (od 669 tisíc) nebo Titanium (od 734 tisíc).
Data výrobce
Ford Kuga Trend Vám nabízí již v základním provedení bohatou standardní výbavu:
16” ocelová kola
Sportovní sedadla
Palubní počítač
Kůží potažený volant
Elektricky ovládaná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka
Mlhová světla
Manuální klimatizace
Varování při snížení tlaku v pneumatikách
Přední a zadní elektricky ovládaná okna
Elektrická zásuvka 12 V
Airbagy řidiče a spolujezdce, boční airbagy
Elektronický stabilizační systém ESP s ochranou proti převrácení
Startovací tlačítko Ford Power
Rádio s CD, 6 reproduktorů, dálkové ovládání na sloupku řízení
Konektor pro audio-zařízení
Kugu Trend si můžete přizpůsobit podle svého. Například doplněním o některé z těchto atraktivních prvků výbavy na přání:
17” kola z lehkých slitin
Zadní tmavě tónovaná skla „Privacy“
Střešní ližiny s hliníkovou povrchovou úpravou
Automatická klimatizace DEATC
Přídavné topení (pouze pro vznětové motory)
Vyhřívané čelní sklo a trysky ostřikovačů
Tempomat
Zásuvka na 230 V
Systém Ford KeyFree pro vstup do vozu a startování bez použití klíče
Sedadlo řidiče elektricky nastavitelné v 6 směrech
Parkovací asistent
CD-SD navigační systém s 5” barevným displejem
Přejete si ještě více? Prohlédněte si naši nabídku atraktivních sad:
Sada Styl 1:
17” kola z lehkých slitin
Střešní ližiny
Tmavě tónovaná zadní skla
Sada Komfort 1:
Tempomat
Parkovací asistent
Vnější zpětná zrcátka s el. sklápěním
Ford Kuga Titanium Vám navíc oproti výbavě Trend nabízí například tyto prvky standardní výbavy:
17” kola z lehkých slitin
Sedadla v čalounění kůže/látka
Modře tónovaná skla
Automatické stěrače a zpětné zrcátko s aut. zatmíváním
Tempomat
Automatická klimatizace DEATC
Zadní středová loketní opěrka s držáky na nápoje a úložným prostorem
Kugu Titanium si můžete přizpůsobit podle svého. Například doplněním o některé z těchto atraktivních prvků výbavy na přání:
18” či 19”* kola z lehkých slitin
Zadní tmavě tónovaná skla „Privacy“
Střešní ližiny s hliníkovou povrchovou úpravou
Bixenonové světlomety, automatické nastavení jejich sklonu, ostřikovače světlometů
Programovatelné přídavné topení
Kožené čalounění sedadel
Zadní parkovací kamera*
Panoramatická střecha
DVD navigační systém se 7” dotykovým barevným displejem
* Dostupné v průběhu léta 2008.
Přejete si ještě více? Prohlédněte si naši nabídku atraktivních sad:
Sada Styl 2:
Střešní ližiny
Tmavě tónovaná zadní skla
Sada Komfort 2:
Systém Ford KeyFree – vstup do vozu a startování bez použití klíče
Parkovací asistent
Vnější zpětná zrcátka s el. sklápěním
Sada Titanium X1:
Čalounění v kůži, vyhřívaná přední sedadla
Sedadlo řidiče elektricky nastavitelné v 6 směrech
18” 5paprsková kola z lehkých slitin
Panoramatická střecha
Reflexní čelní sklo
Vyhřívané čelní sklo
Modelová řada Kuga - detaily:
Modelová řada Kuga |
Detaily |
Trend |
Dynamický vůz s flexibilním sportovním interiérem a bohatou základní výbavou Je vždy středem pozornosti. |
Titanium |
Titanium Vám poskytne exkluzivní komfort a ještě atraktivnější vzhled. |
|
Emise CO2 (g/100km) |
Spotřeba paliva (l/100km) |
Maximální rychlost |
0-100km/h (sec) |
50-100km/h (sec) |
|||||
město |
Mimo |
kombinace |
||||||||
2.0 Duratorq TDCi+DPF, náhon na 2kola |
165 |
8,0 |
5,3 |
6,3 |
182 |
10,6 |
8,7 |
|||
2.0 Duratorq TDCi+DPF, náhon na 4kola |
169 |
8,1 |
5,4 |
6,4 |
180 |
10,7 |
9,4 |