REDAKČNÍ TEST: V době poklesu poptávky po automobilech se nám podařilo získat k testu vůz, který se řadí mezi nejprodávanější modely značky Volvo na českém trhu. Jaké je toto švédské kombi nižší střední třídy, které sdílí podvozek s Fordem Focus se dozvíte v našem testu.
Je obecně známo, že Volvo patří koncernu Ford, a sdílí s vozy Ford nemálo dílů. Konkrétně u modelů nižší střední třídy je sdílena podvozková platforma, takže Volvo V50 disponuje jedním z nejlepších podvozků ve své třídě. Ale začněme pěkně od začátku - exteriérem.
Vnější vzhled tohoto kombi je odvozen od sourozence, sedanu nižší střední třídy Volvo S40. S ním má stejnou přední polovinu vozu, které dominuje výrazná maska chladiče, protnutá diagonálně linií se znakem Volvo. Maska opticky navazuje na lichoběžníkovou kapotu motoru, a pokračuje až do předního nárazníku a spodního větracího otvoru chladiče - horní část s maskou a spodní část s mřížkou jsou odděleny plochou pro umístění registrační značky.
V rozích přední části vozu, které jsou opticky sníženy, najdeme přední světlomety, a v nárazníku pod nimi pak přední mlhové svítilny. Námi testovaný vůz měl svetlomety bi-xenonové, a tak navíc v nárazníku nechyběly ostřikovače světlometů. Celek působí velmi dynamicky a vyváženě, na čemž má podíl i sportovně vytažená spodní hrana nárazníku.
Po otevření dveří se může řidič pokochat klasickým tvarem středového Volvo, ve které se ukrývá zabudované autorádio a ovládání klimatizace. Náš testovací vůz byl navíc vybaven funkcí bluetooth handsfree a umožňoval ovládání telefonních hovorů včetně synchronizace s adresářem telefonu. Dekor interiéru byl dýhou s dekorem dřeva, která je o stupeň výš než plastové náhražky; povrch je strukturovaný, nikoliv hladký, i když je zřejmé, že jde o dýhu a ne masivní dřevo.
Podobně jako u testovaného modelu C30 musím kritizovat malou řadicí páku, tentokráte automatické dvoustupňové převodovky PowerShift s možností ručního řazení. Ta pracovala ve spojení s dvoulitrovým turbodieselem o výkonu 100 kW (136 k). Takto motorizovaný kombík je dostatečně dynamický, ale projevuje se typická nectnost automatizovných převodovek Volvo - výrazně zvýšená spotřeba paliva. U C30 D5 s manuální převodovkou se spotřeba pohybovala o 1,5 litru níže, přičemž jízda byla výrazně dynamičtější (D5 má výkon vyšší o takřka 50 koní) a srovnání pohotovostní hmotnosti také není dramaticky v neprospěch V50. Nicméně, s PowerShiftem získává zákazník pohodlí automatu a díky systému dvojité hnací hřídele a dvou spojek také možnost zrychlovat bez přerušení dodávky točivého momentu motoru ke kolům při řazení.
Powershift pracuje spolehlivě a předvídatelně, ačkoliv ne přehnaně rychle. Řazení je ale hladké a proti manuální převodovce zrychlení z klidu na 100km/h trvá jen o 0,1 s déle. Kombinovaná spotřeba v testu nakonec činila 6,3 litru nafty, což je proti papírovým údajům jen o 0,3 litru více; cenou za ni však byla rodinná klidná jízda, což je proti zaměření tohoto "sportovního kombi". Pakliže zaměření budete ctít, spotřeba vystoupá nad 8 litrů na 100 km, a kvůli automatu to stále nebude pravá sportovní jízda. Prostě, podle mého ke sportovně laděnému autu patří manuál, anebo alespoň výrazně sportovnější převodovka s S režimem.
Věnujme se ale na chvíli zase interiéru vozu. Vedle již kritizovaného voliče převodovky se nachází stejná páka ruční brzdy, jako u C30, tedy krátká, tenká a působící nedůvěryhodným dojmem. Na robustnější asi není na středové konzoli dost místa, protože zbytek prostoru je vyhrazen pro středovou lokentí opěrku a odkládacím prostorem a audiovstupem externího zařízení. Před spolujezdcem je dostatečně prostorná odkládací schránka, a jinak velká zaoblená plocha palubní desky - zde by možná nebylo na škodu design obohatit.
Klíček se vkládá do štěrbiny vedle displeje palubního rádia, a opět je stejný jako u modelu C30. Totéž platí pro vnitřní prostor - subjektivně je vepředu Volvo V50 úzké, ačkoliv čísla říkají, že prostoru je dostatek. Před řidičem se nachází multifunkční kožený tříramenný volant a mezi ukazateli rychlosti a otáček našel místo displej palubního počítače, který na řidiče hovoří hezky česky.
Prostor na zadních sedačkách je co do délky dostačující, ačkoliv například v Octavii II je místa více. Co ale v Octavii nenajdete a za co vždy Volvo chválím, jsou bezvadné integrované dětské sedačky. Není nutné kupovat vlastní, není nutné uvažovat, jak sedačky uchytit tak, aby bylo možno zapnout bezpečnostní pás; jednoduše zadní sedák vyklopíte, a získáte kratší, ale vyšší dětskou sedačku, navíc pevně integrovanou ve skeletu vozu, takže netřeba přemýšlet o uchycení ISOFIX. Děti navíc ocení zkrácený sedák, takže si mohou pohodlně nohy v kolenou ohnout.
Zavazadlový prostor není vysoký, ale zato disponuje zajímavým dnem, které umožňuje vytvářet přepážku a uložit tak v kufru více drobností bez toho, že by tyto za jízdy poletovaly. Zadní roleta ale mohla být vyřešena lépe, například možnost automatického zatažení po stisku loktem zde chybí. Pode dnem zavazadlového prostoru se nachází jen dojezdové kolo, které v případě defektu dovoluje maximální rychlost jízdy jen 80 km/h.
Cena testovaného modelu V50 2.0D Momentum s automatickou převodovkou a veškerými doplňky dosahuje k hranici 900 tisíc korun. Za tyto peníze získáte kombi nižší střední třídy se sportovním designem, skvělým podvozkem, vynikající úrovní bezpečnosti a přijatelnou spotřebou. Platíte však za značku Volvo a rozhodně bych doporučil k dvoulitrovému dieselu nižší střední třídy spíše manuální převodovku, která dovolí vyniknout i sportovnějším ambicím a navíc sníží spotřebu.
Škoda měla elektromobily už v roce 1944, podívejte se na unikátní video.
Automotodrom Brno vstupuje do nové závodní sezony s řadou novinek v kalendáři. Hlavním lákadlem je bezesporu návrat světového šampionátu MotoGP™, ale na své si přijdou i příznivci automobilových sérií.
BMW M3 CS Touring přepisuje pravidla sportovních kombíků. Nejostřejší verze legendární M3 přináší nekompromisní výkon, agresivní design a zároveň praktičnost pro každodenní použití. Speciální edice staví na úspěchu modelu M3 Competition Touring, ale přidává ještě větší dávku adrenalinu a emocí. S pohonem M xDrive a vyladěnou dynamikou jde o vůz, který zvládne rodinný výlet i sprint na okruhu. BMW tak znovu dokazuje, že radost z jízdy a praktičnost se mohou dokonale doplňovat.
V zimních měsících se řidiči elektromobilů setkávají se specifickými výhodami i výzvami. Je zkrátka třeba naučit se pár nových věcí a některé dlouhodobé návyky upravit.
Když se řekne off-road, mnozí si představí dobrodružství, náročné podmínky a terén, kde selhávají běžná auta. Společnost Dajbych4x4 se již téměř 30 let specializuje na prodej, úpravy a servis terénních vozů, které nejen splňují, ale často překračují očekávání svých majitelů.
Automobilový svět se dočkal – jeden z nejočekávanějších modelů poslední doby má konečně české ceny. Základní varianta s pohonem zadních kol startuje na částce kolem 1,1 milionu korun, což dává tušit, že půjde o horké zboží pro nadšence i běžné řidiče. Novinka je tak modernější, komfortnější a nabízí dojezd na jedno nabití až 568 kilometrů v ideálních podmínkách.
Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení.
Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.
Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.
Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.
Škoda tradičně, jak jsou už roky zákazníci české automobilky zvyklí, klade důraz na funkčnost a pohodlí, což potvrzuje i nový model Elroq. Velkorysý prostor, chytré úložné prvky a promyšlené detaily zavazadlového prostoru usnadňují každodenní život a zvyšují komfort užívání vozu.
Audi koncem roku 2024 zahájilo předprodej zcela nové plně elektrické řady A6 e-tron, která přichází na platformě PPE. Nabízí se ve dvou karosářských variantách – Sportback a Avant – a čtyřech verzích pohonu. Základní model začíná na ceně 1 659 900 Kč. Nové Audi A6 e-tron překvapuje dlouhým dojezdem až 756 km na jedno nabití a rychlým nabíjením. Tato modelová řada nastavuje nové standardy v oblasti elektromobility.