REDAKČNÍ TEST: V jednom "seriózním" časopise jsem se dočetl, že do módy se opět dostává retro. My jsme si vzpomněli na kdysi v dobách husitské gotiky oblíben styl, totiž hádání. V našich testech se nebude hádat Praha s Kutnou Horou ale Marek s Honzou.
Oba jsme s RAVkou najeli pěkných pár kilometrů a máme z ní úplně jiné pocity, přečtete si tedy unikátní dvojtest.
A kdo tedy RAVku otestuje? Marek, mladíček, kterého netíží žádné rodinné povinnosti, takže rád obětuje vysoký prostor bezpečí za jiné vlastnosti a celkově mu SUV příliš nechutnají...
...a Honza, který
Nejdřív ovšem trochu historie. Toyota RAV4 je jedním z aut, které přinesly do Evropy vlnu SUV, občas se říká, že RAV4 je zakladatel této kategorie. První generace přišla na trh v roce 1994 a sklidila velký úspěch, stala se snem všech, kteří touží po autě se zvýšenou karosérií a úměrně tomu zvýšeným pocitem bezpečí. Dvě generace uplynuly jako voda a roku 2006 přišla RAV4 zbrusu nová. Právě tu jsme získali do testu.
Pojďme na design. Toyota učila pro třetí generaci kabátek, který se velmi podobá generaci předcházející, skoro bych řekl, že je lehké obě generace zaměnit. Exteriér nevypadá tak velký jak ve skutečnosti je. Pro RAV typická přední maska se dvěma vodorovnými chromovanými pruhy, dozadu protažená světla, kulaté mlhovky a pod tím nárazník tvarovaný tak, aby umožnil co nejvyšší hodnotu nájezdového úhlu, to všechno dělá docela jedineční, nepříliš agresivní, ovšem sebevědomý dojem, který podtrhuje dobře padnoutcí tmavě modrá barva.
Boční pohled odhalí opravdu velká kola, která se ukrývají v blatnících. Celkově je boční linie čistá, bez výraznějších prvků. Naruší ji jen inverzně skloněný zadní sloupek a pod ním zadní lampy, které zabíhají do boku karoserie. Vyniknou i stříbrně lakované ližiny, podobně jako páté kolo, zkrátka rezerva umístěná na zadních dveřích.
Až záď mi přijde maliko zvláštní. Je to dán maximalizací prostoru dveří, což s sebou přineslo minimalizaci místa pro zadní svítilny. Ty jsou trochu ustrčené na krajích. Zadní dveře se otevírají do boku a to na špatnou stranu, směrem k chodníku. Je to samozřejmě dáno tím, že auto je z Japonska a tam se jezdí na opačné straně silnice.
Celkově je RAV docela pohledným kusem auta. Jak vzhledem, tak svými rozměry si budí jakousi přirozenou autoritu. Až na ty utisklé lampy na zádi se mi RAV oproti původním očekáváním docela líbí, co ty na ho Honzo?
Obecně vozy kategorie SUV taky moc nemusím. Jednak mimo silnice jezdím jen velmi zřídka, pohon všech kol využiju nanejvýš v zimě, když jedeme s rodinou na hory, a mám nějak vozy této kategorie spojeny s nestřídmostí a vysokými provozními náklady.
Toyota RAV mě však velmi příjemně překvapila - ani ne tak dostatkem prostoru, to jsem od vozu daného typu očekával, ale především neuvěřitelně úsporným dieselovým motorem. Výkon 100kW/136 koní je dostatečný.
Ale popořadě - narozdíl od Marka mi připadá rozdíl mezi současnou a předešlou generací Toyoty RAV4 zřetelný na první pohled, oba vozy si nepletu. Na SUV jde o design střídmý, který dovedně maskuje schopnosti vozu, ale drobné detaily prozrazují, s kým máme tu čest.
Podobně jako Marek oceňuji vkusnou kombinaci barvy karoserie a stříbrných ližin, také žehrám na nepraktické zadní dveře - pokud zaparkujete do řady aut, dveře jednoduše neotevřete, jsou příliš velké a otevírají se celé. Menší zadní svítilny mi nevadí, design exteriéru je docela vyvážený.
Oceňujeme také dobře fungující dvouzónovou klimatizaci i možnost elektronicky zapínat a vypínat pohon všech kol za jízdy - možnost odpojení pohonu jedné nápravy přispívá ke snížení spotřeby. Ta se i při jízdě s klimatizací v běžném provozu dostává pod 5 litrů a stoupá jen při dlouhém popojíždění ve městě či rychlé jízdě na dálnici (při tempomatových 140, tedy dle GPS 129 km/h, ale stále velice příjemných 5,2 l/100km). I tak ale za celou dobu testu po ujetí 1200 kilometrů činí výsledná hodnota neuvěřitelných 5,5 l/100km.
RAVka také na SUV příjemně "žehlí" nerovnosti a dobře drží stopu v zatáčkách, aniž by se nadměrně nakláněla. V lehkém terénu naopak prokazuje suverenitu a dobré nájezdové úhly, takže si "neškrtneme" nijak často. Samozřejmě, že do skutečného terénu to nebude, ale to snad od tohoto vozu ani nikdo neočekává ...
Celkově hodnotím RAV jako velice příjemné překvapení, s příjemnou cenou, vysokou mírou bezpečnosti a úspornosti i dostatkem prostoru pro cestující i zavazadla. Vtipná řešení si prohlédněte na fotografiích zavazadlového prostoru - i tam se skrývají schránky, ale zároveň lze docílit jeho zcela rovného dna. Prostě ideální!
Marek Litzman & Jan Fiala
Škoda měla elektromobily už v roce 1944, podívejte se na unikátní video.
Automotodrom Brno vstupuje do nové závodní sezony s řadou novinek v kalendáři. Hlavním lákadlem je bezesporu návrat světového šampionátu MotoGP™, ale na své si přijdou i příznivci automobilových sérií.
BMW M3 CS Touring přepisuje pravidla sportovních kombíků. Nejostřejší verze legendární M3 přináší nekompromisní výkon, agresivní design a zároveň praktičnost pro každodenní použití. Speciální edice staví na úspěchu modelu M3 Competition Touring, ale přidává ještě větší dávku adrenalinu a emocí. S pohonem M xDrive a vyladěnou dynamikou jde o vůz, který zvládne rodinný výlet i sprint na okruhu. BMW tak znovu dokazuje, že radost z jízdy a praktičnost se mohou dokonale doplňovat.
V zimních měsících se řidiči elektromobilů setkávají se specifickými výhodami i výzvami. Je zkrátka třeba naučit se pár nových věcí a některé dlouhodobé návyky upravit.
Když se řekne off-road, mnozí si představí dobrodružství, náročné podmínky a terén, kde selhávají běžná auta. Společnost Dajbych4x4 se již téměř 30 let specializuje na prodej, úpravy a servis terénních vozů, které nejen splňují, ale často překračují očekávání svých majitelů.
Automobilový svět se dočkal – jeden z nejočekávanějších modelů poslední doby má konečně české ceny. Základní varianta s pohonem zadních kol startuje na částce kolem 1,1 milionu korun, což dává tušit, že půjde o horké zboží pro nadšence i běžné řidiče. Novinka je tak modernější, komfortnější a nabízí dojezd na jedno nabití až 568 kilometrů v ideálních podmínkách.
Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení.
Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.
Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.
Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.
Škoda tradičně, jak jsou už roky zákazníci české automobilky zvyklí, klade důraz na funkčnost a pohodlí, což potvrzuje i nový model Elroq. Velkorysý prostor, chytré úložné prvky a promyšlené detaily zavazadlového prostoru usnadňují každodenní život a zvyšují komfort užívání vozu.
Audi koncem roku 2024 zahájilo předprodej zcela nové plně elektrické řady A6 e-tron, která přichází na platformě PPE. Nabízí se ve dvou karosářských variantách – Sportback a Avant – a čtyřech verzích pohonu. Základní model začíná na ceně 1 659 900 Kč. Nové Audi A6 e-tron překvapuje dlouhým dojezdem až 756 km na jedno nabití a rychlým nabíjením. Tato modelová řada nastavuje nové standardy v oblasti elektromobility.