KRÁTKÝ REDAKČNÍ TEST: Krátkým redakčním tesem si prošel zástupce rodinných vozů od korejské značky Hyundai. Čím nás dokázal tento kombík s písmenem H na kapotě zaujmout, čím nás na druhou stranu zklamal?
Kde se vzal, tu se vzal
Hyundai i30 rukama našich testovacích jezdců již jednou prošel, to v tomto testu. Ovšem potěšila nás nabídka testu i prostorné verze i30 CW. Jak si vedla?
Hyundai i30 je v nabídce korejské automobilky docela novinkou. Její základ je veskrze shodný s Kií cee‘d, liší se především designem. Účel je jasný, Kia má hráti na mladistvější a sportovnější notu, Hyundai se snaží vypadat solidněji.
Kia se vyrábí v Žilině, což je dostatečně dobrý důvod k tomu, aby i30 byla pro změnu vyráběna u nás a to v továrně v Nošovicích. Ta sice v době psaní testu ještě nevyrábí, nicméně vše se rychle blíží a v průběhu října by se již mohla na svět podívat první testovací série Hyundaie i30 made in Czech Republic.
Podobně jako cee‘d, i i30 je kompletně evropským vozem, oba modely totiž byly navrženy v Německu a měly by tak vyhovovat vkusu místních zákazníků.
Hyundai i30 nemá přímého předchůdce. Ve výrobní řadě nahrazuje dřívější liftback Elantra, ovšem už podle toho, že se kompletně změnily nabízené karoserie, nelze i30 přímo označovat za nástupce. Elantra se k tomu všemu na některých trzích dále prodává a to dokonce v úplně nové karoserii. Základ je ne náhodou převzat z i30. Trh v Evropě ovšem víc ocení hatchback a kombi, výsledek tak není nijak překvapující.
Korea á la EvropaNa designu je vidět, že se korejci chtěli Evropě zavděčit jak to jen šlo. Ačkoliv se hrdě hlásí k firemní značce, nedává na sobě zbytečně dávat znát, že není odsud, že má kořeny jinde. Je líbivý.
Na designu asi nenajdeme žádnou hranu. Vše je uhlazené, nepříliš výrazné, ale typické. Když už si i30 všimnete, nebudete ji mít problém identifikovat.
SPZ překrývá čtyřúhelníkový otvor, kterým do motoru proudí litry čerstvého vzduchu. Nad ním najdeme chromovanou linku, uprostřed které najdeme tradiční znak Hyundaie, totiž stylizované Háčko.
Po bocích najdeme čiře překryté světlomety a mlhovky. Dozadu protažené světlomety oživuje právě „trn“, který směřuje vzad a nese v sobě blinkr.
Boční pohled konečně odhalí typickou siluetu kombíku. Kombi není připojeno nijak násilně, spíše naopak je velmi citlivě připojeno a mám téměř chuť napsat, že hatchback vypadá jako kombík s useknutým zadkem. Kombi se mi opravdu líbí o něco více, je vyvážené, pěkné.
Záď je naprosto typická opravdu masivními světlomety. Je jim věnovaná velká část posledních sloupků a mezi nimi a dveřmi již nenajdeme ani kousek železa. Tím, že jsou umístěny vysoko, celá záď vypadá mohutně až MPVčkově, především z bočního a profilového pohledu. Oproti tomu to jistě přispívá k lepší viditelnosti všech světel.
Hyundai i30 není krásným autem. Je takový, že snad není nikdo, kdo by se jejím vzhledem cítil uražen. Je docela líbivý a dává si pozor na nepěkné detaily, které potom zbytečně shazují celek. Spokojenost.
InteriéremA co interiér? Rozhodně není špatný. Nahoře nalezneme praktickou odkládací schránku, těch je po interiéru rozeseto více. Pod ním v tradičním sledu rádio a klimatizace. Velmi se těším z umístění výdechů ventilace po stranách, méně překážejí. Klimatizace je jednoduchá, konkurence dnes již umí dvouzónovou. Pod klimatizací nalezneme další box.
Na tradičním místě najdeme i řadící páku. Vypadá trochu nepěkně, ovšem funguje dobře. Potěšila nás přítomnost loketní opěrky.
Interiér je dobře zpracován, nic nikde nevrže. Konkurence umí lepší materiály, ovšem o tom to v tomto případě není.
Druhá řada se už od krátké verze liší. Hyundai totiž natáhl rozvor, zadní řada je tedy prostorná a sám za sebou (180 cm) jsem měl místa, že bych se nebál ani cesty k moři.
Největší změnou je kufr. Právě to je hlavní důvod proč jsme tento kousek otestovali, ještě jednou totiž odkáži na starší test krátké verze pro porovnání.
Využitelnost toho „našeho“ kufru byla snížena přepážkou nutnou pro odpočet DPH. I přesto jsme ocenili poměrně velkou ložnou plochu, která zaručila pěkné číslo objemu. Kufr není dokonale obdélníkový, na jeho bocích vystupují kryty podběhů kol. Litříky objemu ovšem naskakují právě díky místu, za kterým by jinak byly jen pomocné dutiny pro povinnou výbavu.
Podlaha kufru je dvojitá. Pod tou první najdeme systém schránek, prostorů a prostůrků, pod nimi ještě rezervu. Díky dvojitému dnu kufru nemá Hyundai i30 téměř žádný schod na hraně zavazadlového prostoru. Oproti tomu musíme společnost pokárat, protože při sklopení zadních sedadel nelze vytvořit opravdu rovný prostor, opěradla budou trochu skloněná.
Kia cee‘d zvolila jinou strategii. Oproti zadním sedadlům preferuje kufr, který je sice větší, méně místa ovšem potom mají cestující vzadu. Vše je na preferencích kupujících.
Diesel mu chutnáNahoďme motor, jdeme na silnici. 1,6 CRDi, to je jméno dieselu, který jsme měli pod kapotou. Z dřívějších setkání víme, že Korejci malé diesely umí, jsou příjemné, mají lineární výkon a poměrně kultivovaný projev. Testovaný kousek nás nezklamal. Jistě, není to nejsametovější diesel, který jsme kdy měli v ruce, takový 1,6 TDCi od Fordu je ještě o něco jemnější, ovšem to jsme zase v jiných cenách.
Další věcí, která uměla znepříjemnit život, je převodovka. Ne že by byla špatná, kvalty tam padají docela přesně a ani dráhy nejsou špatné, ale jsme v roce 2008 a jsem toho názoru, že v této době už nemají 5stupňové převodovky na trhu místo. Ano, pětikvalt je jedním z největších negativ celého auta. K tomu automat je možné mít jen se čtyřmi stupni a manuální šestikvalt nabídne jen vrcholný dieselový dvoulitr.
Na silnici se i30 chová dobře. Opět nesmíme srovnávat s Golfy a podobnými auty, ovšem Hyundai nejezdí o tolik hůře o kolik je levnější. I díky dlouhému rozvoru je stabilní a nemá snahu dělat neplechu. Jistě, není to auto pro piloty F1, už kvůli tomu že jde o kombík a kila hmotnosti jsou oproti krátké verzi znát, ovšem dlouhý rozvor zase přidá stability na dálničních trasách.
CeníkemA teď to na co se prodejci i kupující těší nejvíc, pohled do ceníku. Malé velké auto je možné podle oficiálního ceníku pořídit od 359 tisíc korun, bez DPH již od 319 tisíc. I v základu najdeme šestici airbagů, z čehož ty okenní budou i pro zadní řadu sedadel, palubní počítač a rádio s přehráváním mp3 a vstupem USB.
Naše výbava Style měla kupříkladu mlhovky, ESP a další elektronické systémy, automatickou klimu, dešťový senzor, monitorování tlaku v pneu atd.
Kompletní ceník potom naleznete na této adrese.
A nakonec to hlavní. Ano, při krátkém setkání se nám dlouhá i30 líbila. Jako největší nevýhodu vidíme pětikvalt, ostatní nedostatky jsme mu ochotni vzhledem k příjemné ceně prominout.
Nahlédnutí do ceníku Nejnižší cena 359 900 Kč Nejnižší cena s testovaným motorem 449 900 Kč Cena bez příplatkové výbavy 515 900 Kč Výkony Motor Přeplňovaný dieselový čtyřválec, 1582 cm3 Převodovka 5stupňová manuální Maximální výkon 85 kW / 116 koní při 4000 ot/min Maximální točivý moment 255 Nm při 1900-2750 ot/min Zrychlení 0-100 km/h 11,9 s Maximální rychlost 188 km/h Ekologie a ekonomie provozu Spotřeba - kombinovaná 4,9 l/100 km - ve městě 5,9 l/100 km - mimo město 4,3 l/100 km Emice CO2 155 g/km Rozměry a objemy Délka 448 cm Šířka 178 cm Výška 152 cm Rozvor 270 cm Objem kufru (min / max) 415 / 1395 l Objem palivové nádrže 53 l Hmotnost 1409 kg
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.