REDAKČNÍ TEST: Exkluzivní test, který se nám podařilo pro čtenáře připravit ukazuje interakci mezi člověkem a nekompromisní silou sportovního modelu Carrera 4S. Jaké jsme měli pocity z tohoto klenotu, se kterým jsme měli možnost se svézt vám přinášíme v následujícím testu.
Pokud uvidíte Porsche na silnici, tak se za ním vždycky otočíte. Pokud máte sen řídit tento vůz a naskytne se vám příležitost do tohoto vozu sednout, projet se a vyzkoušet si požitek z jízdy, tak na tento zážitek s největší pravděpodobností nikdy nezapomenete. Mě jako autorovi tohoto článku se tento "sen" splnil a v letních horkých dnech jsem vyzkoušel to co má pod kapotou Porsche Carrera 4S z edice 911! První dojem z vozu je takový, že doslova lapáte po dechu a rychle chcete nahlédnout dovnitř a osahat si všechno pevné z čeho se tento vůz skládá. V černé barvě, která děvetsetjedenátce opravdu sluší je jakási tajmnost. Nevíte co to umí ale zapeklitě se vám to líbí. Model, který jsem testoval je typ 4S, který se vyrábí ve dvou verzích a to s manuální nebo automatickou převodovkou. Já jsem měl k dispozici automat, který je o trošku "pomalejší" než manuál. Pod kapotou se skrývá motor o objemu 3 824 cm3 a jeho výkon je 355 koní. Protože se jedná o čtyřkolku, tak je přenos hnací síly o to intenzivnější v řežimu sport. Přední kapota je vyhrazena pro zavazadla ale je nutno říci, že si do ní dáte tak maximálně cestovní tašku středních rozměrů. Ono toto auto není ani moc na cestování ale spíše na krátké vzdálenosti s adrenalinem na maximum. Světlomety jsou jakýmsi klasicismem pro všechny Porsche, protože vychází z jednotného designu. Záď vozu je variabilní ve smyslu normálního nebo sportovního režimu. Pokud zvolíte sportvoní režim a dosahujete rychlosti blížící se 200 km/h, tak se vysune přítlačné křídlo automaticky nebo si ho můžete vysunout sami bez ohledu na rychlost. Je nutno říci, že s vysunutým zadním spojlerem vypadá Porsche o dost líp a vypadá opticky vyváženější. Pokud nasednete do vozu, tak si připadáte jako v motokáře. Jedná se o dost nízké vozidlo, což nasvědčuje sportovnímu duchu a snížené těžiště to jenom potvrzuje. V kůži jsou sedadla i volant. Sedadla jsou sportovní a poměrně hluboká aby eliminovali odstředivé síly, což poznáte pokud budete mít možnost vyjet na závodní okruh nebo na táhlých zatáčkách. Posezení je v nich stylové a nejsou ani náchylné k ušpinění. Takovou třešničkou na dortu jsou viditelné švy na sedadlech a také na volantu, které dodávají exkluzivitu použitého materiálu. Zadní sedadla jsou samozřejmě také k dispozici ale je to jenom na převezení pasažérů navíc, protože představa, že cestujete tisíc kilometrů s hlavou mezi vztyčenými koleny není úplně příjemná. Spíše se dá zadní prostor využít pro nějakou tu tašku jako další úložný prostor. Volant je po stranách vybaven řadícími knoflíky s plusem (řazení nahoru) a minusem (řazení dolů), které využijete ve sportovním režimu pokud nechcete aby za vás řadil automat. Palubní desce dominuje dvojice ukazatelů rychlosti a také otáčkoměr, který vás nenechá odpočinout a pořád poskakuje nahoru a dolů jak přidáváte nebo ubíráte plyn. Zpracování ukazatelů s bílým podkladem na černém základu je velice poutavé pro oči a velmi dobře čitelné.Vůbec veškeré zpracování materiálů na vysoké úrovni. Středový panel je osazen displejem pro GPS navigaci, rádio, bezpečnostní prvky, klimu nebo volbu jízdních režimů. Odkládací skříňka je plně zamykatelná a spousta úložných míst se najde po celé délce palubní desky. Zejména potěší vysouvací držátka na nápoje jak pro řidiče, tak spolucestujícího a plně nastavitelná do jakékoliv polohy a velikosti. Pokud se vám poštěstí otočit klíčkem a rozjet tohoto černého dravce, tak zažijete opravdové vzrušení live. I když jedete pomalu pořád citíte dunění válců a chrapot koncovek, které dodávají akustickou kulisu. Jízdní režim je poměrně jednoduchý: buď jedete opatrně a šetříte benzín nebo pustíte uzdu své fantazii a rozjedete to. Poslední třetí možnost je režim sport, kterým aktivujete 4x4 a to už je jiné kafe! V lehkém cestovním režimu je spotřeba kolem 10-15 litrů a to si dopřáváte spíše kochání z interiéru vozu. Volbou režimu sport se dostanete do jiné dimenze! Spotřeba přes 20 litrů na 100 km a brutální zátah, který vám vyšroubuje hladinu adrenalinu do výšek, ze kterých se točí hlava. Je nutné si uvědomit, že toto fáro vás vystřelí na stovku za 5 vteřin a na 160 km/h je za 12 sekund! Toto jsou parametry, se kterými si není radno zahrávat, protože zrychlení je tak obrovské, že se doslova ztrácíte v prostoru a ztěží reagujete na podněty, které se okolo vás jenom mihnou. Nic pro zelenáče! Upouštím nohu z plynu a dostávám se opět do poklidné jízdy pouhou devadésátkou. V ten moment se mi sklidnil tep a uvědomil jsem si co to je rychlá změna rychlosti jak nahoru tak směrem dolů. Nechal jsem se dokonce svézt majitelem tohoto vozu, který měl dost zkušeností a když jsme zkusili režim sport na úrovni, o které se mi jenom zdálo, poznal jsem horskou dráhu na českých cestách. Úžas, zrychlený tep a nakonec "třepavka" v rukou byly příznaky Porsche 911 Carrera 4S... Ještě že čtyřpístkové brzdy jsou tak výkonné jak je výkonný motor pod kapotou. Provoz tohoto čertíka na cestě je poměrně drahý a není pro každého a jak již bylo zmíněno průměrná spotřeba 22 litrů na 100 km je jen pro vyvolené. Faktem však zůstává, že kdo si pořizuje takový vůz nehledí na spotřebu. Cena dva a půl milionu Kč také není nejnižší. Zkušenost s tímto vozem bych ale přál každému kdo je fanoušek dvoustopých vozidel. Je vidět že si inženýři v továrně u pana Porsche dali záležet a vyrobili skutečně kvalitní vůz. Jen škoda, že je to automobil typu motokáry a tvrdost podvozku poznáte na našich cestách na každém úseku kterým projíždíte, nicméně sedadla absorbují dostatek nárazů ale bohužel naše cesty umí své. Z mého hodnocení mohu říci, že se jedná o výjimečný vůz pro výjimečné lidi. Specifika, kterým vévodí tento vůz však nebudou úplně pro naše cesty i když některé místa naší republiky by stála za to je s tímto vozítkem projet na režim sport a užít si tak vzrušení kvůli kterému si lidé taková auta kupují. Jízdní parametry Motor: umístění motoru vzadu Zdvihový objem: 3.824 cm3 Výkon: 261 kW (355 PS) při otáčkách 6.600/min Točivý moment: 400 Nm při otáčkách 4.600/min Kompresní poměr: 11,8 : 1 Maximální rychlost: 280 km/h Zrychlení: 0 - 100 km/h za 5,3 s Zrychlení: 0 - 160 km/h za 11,7 s Pružné zrychlení: (80 - 120 km/h) 6,3 s Technika motoru Hliníkový blok motoru a hlavy válců Chlazení kapalinou 4-ventilová technika Nastavení vačkového hřídele a zdvihu VarioCam Plus Hydraulická kompenzace vůle ventilů Integrované mazání se suchou klikovou skříní Elektronické řízení motoru (Motronic ME 7.8) Elektronický plynový pedál Sekvenční vstřikování paliva(Multipoint) Regulace klepání individuálně pro každý válec Variabilní rezonanční sací systém Podvozek 8J x 19 palcové disky Carrera S z lehkých slitin (technologie Flow-Forming) s pneumatikami 235/35 ZR 19 vpředu ET57 11J x 19 palcové disky Carrera S z lehkých slitin (technologie Flow-Forming) s pneumatikami 305/30 ZR 19 vzadu ET51 Řízení s posilovačem s variabilním převodem řízení Náprava McPherson so stabilizátorom vpředu Víceprvková LSA náprava se stabilizátorem vzadu Rozšírený stabilizační systém PSM (Porsche Stability Management) s ABS, ASR, ABD a MSR - prídavné funkcie Porsche Active Suspension Management (PASM) s 10 mm snížením Huštění pneumatik elektrickým kompresorem Balík Sport Chrono Plus Sportovní podvozek snížený o 20mm s mechanickým uzávěrem zadního diferenciálu Brzdy 4-pístové jednodílné brzdové třmeny vpředu a vzadu Děrované brzdové kotouče vpředu a vzadu vnitřně chlazené Porsche keramické kompozitové brzdy (PCCB) ABS 8.0 (integrované v PSM) Kontrola opotřebení brzdového obložení na každém brzdovém obložení Brzdové třmeny s červeným eloxem Zesílená brzdová soustava (911 Turbo) s průměrem kotoučů 330mm Pasivní bezpečnost Deformovatelná přední a zadní část s integrovanými nárazníky z lehkého kovu 3-bodové samonavíjacie bezpečnostné pásy vpředu a vzadu, so zámkami na sedadlách Nastavení výšky, napínače a omezovače síly bezpečnostních pásů vpředu Airbagy řidiče a spolujezdce Porsche Side Impact Protection System (POSIP) - systém ochrany proti bočním nárazům: Hlavové airbagy integrované ve dveřích, hrudní airbagy integrované v opěradlech sedadel, výztuhy ve dveřích Předpříprava pro dětskou sedačku ISOFIX Imobilizér s transpondérem, bezpečnostní zamykání, alarm a radarová kontrola vnitřního prostoru Osvětlení Koncové světlo do mlhy Nezávislé přídavné světlomety v předním nárazníku s funkcí směrovek, obrysových a mlhových světel Třetí brzdové světlo s LED technologií Bi-xenonové světlomety s dynamickou regulací výšky a s ostřikovači světlometů Coming home funkce Cena 2 545 000,- Kč (včetně DPH)
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.