TEST: Peugeot 4007 - SUV po francouzsku

4007
4007, foto: www.auto-news.cz | Jan Fiala
Jan Fiala 14. července 2008 17:20
Sdílej:

REDAKČNÍ TEST: Jaké je první SUV s vypínatelným pohonem všech kol od Peugeotu? Právě na tuhle otázku jsme hledali odpověď v našem testu, v jeho rámci jsme podrobili model 4007 zkoušce zručnosti na dálnicích, okreskách, ve městě i v terénu.

Především je třeba upozornit na skutečnost, že Peugeot 4007 disponuje třemi režimy pohonu. Prvním je klasický pohon předních kol, který slouží pro jízdu po dálnicích, dobrých silnicích či ve městě za dobrých povětrnostních podmínek. Poháněna jsou jen kola přední nápravy a tak dochází k úspoře paliva.

Druhým režimem je inteligentní pohon 4x4, kdy je většina točivého momentu přenášena na přední kola, a při ztrátě adheze se automaticky část točivého momentu přes mezinápravový diferenciál přenáší na kola zadní nápravy. A konečně třetím režimem (obzvláště doporučujeme v terénu na svazích či v blátě) je uzamčení pohonu všech kol 4WD, kdy většina točivého momentu je přenášena na zadní kola, ale nedochází ke změnám v přenosu mezi přední a zadní nápravou v závislosti na změnách adheze.

Námi testovaný Peugeot 4007 byl ve výbavě Premium s motorem 2.2HDI o výkonu 156 koní. Výbava Premium kromě jiného obsahuje doplňkovou lavici se dvěma nouzovými sedačkami, zapuštěnými standardně do dna zavazadlového prostoru, a tak lze podle potřeby volit mezi sedmimístným vozem s takřka zanedbatelným kufrem, nebo pětimístným SUV s kufrem bohatýrských rozměrů.

Chytrému řešení zadní lavice sekunduje neméně chytré řešení výklopného zadního víka. Nejenže se víko zavazadlového prostoru vyklápí vzhůru, ale spodní část se vyklápí vzad a vytváří tak vodorovnou lavici, která bez problémů unese 100 kg, takže se na ni můžete posadit - současně po sklopení vytváří zcela rovnou plochu pro nakládání, takže nemusíte zvedat zavazadla "přes schod" - ostatně stačí, že výška hrany sklopené spodní části víka je kvůli typu vozu o zhruba 15cm výše, než u běžného automobilu.

To je ale logickou daní za vyšší stavbu vozu, se kterým se tak nemusíte bát vyrazit ani do lehčího terénu, jakým jsou lesní cesty či svažité podhorské louky. Samozřejmě Peugeot 4007 není určen do extrémního terénu, ale přesto s ním lze prožít mnohem mnohem více, než s "obyčejnými" sedany/hatchbacky/kombi s pohonem 4x4, jako jsou Suzuki SX4, Škoda Octavia 4x4, či vozy BMW řady 3 a 5. Subjektivně bych terénní schopnosti Peugeotu 4007 přirovnal k Porsche Cayenne či BMW X3 nebo X5.

Pro použití vozu je zvolen přiměřeně výkonný dieselový motor. Zmiňovaných 156 koní postačuje k solidní dynamice na silnici a dostatečné rezervě v lehkém terénu, ale rozhodně nečekejte, že se s Peugeotem 4007 můžete pouštět do závodění. Přesto mě mile překvapil podvozek, který navzdory vyšší stavbě vozu a znatelným náklonům dovoluje precizní a dynamickou jízdu v zatáčkách (ačkoliv s trochu odtažitým řízením) a návdavkem výborně filtruje nejrůznější nerovnosti, takže ani při jízdě po makadamu se z vás vůz nesnaží vytřást duši.

Také sedačky jsou přiměřeně tuhé, ale nikoliv tvrdé, dobře drží tělo v zatáčkách a neunaví ani při delší jízdě. Díky vyšší stavbě je z vodu báječný rozhled a obrovský lev na přední kapotě spolu s chromovanou "tlamou", lemujícím mřížku chladiče, budí náležitý respekt u ostatních účastníků silničního provozu.

Poněkud mě zklamala akustika dveří. Při jejich zavírání i otevírání jsem totiž chtě nechtě zavzpomínal na vozy Žiguli, u nichž se také dveře otevíraly a zavíraly se stejným plechově (a lacině) znějícím doprovodem. Rovněž měkčené plasty, které by se hodily při jízdě v terénu, kdy člověk občas nadskočí a klepne se kolenem, mi chyběly. Nenajdeme je ani na horním dílu palubní desky, ale v kvalitě provedení se to neodráží. Naopak se použití plasty doslova odráží v navigaci - jejich povrchové zpracování se mi zdá příliž hladké a příliš odrážející sluneční paprsky.

Vůz je mezi budíky rychloměru a otáčkoměru vybaven bodovým displejem, upozorňujícím na otevřené dveře, nezapnutý pás, či ukazujícím aktuální a dlouhodobou spotřebu paliva. Ta se pohybuje na dálnici při rychlostech kolem 130 km/h na hodnotě 7,8l/100km. Na okreskách se dá spotřeba snížit až k 6 litrům, ale to už se stáváte brzdou provozu. Při běžné jízdě bez hlídání spotřeby se pod 7 litrů moc dostat nedá, na dálnici se snadno dostanete nad 9 litrů, a s podobnou spotřebou budete jezdit rovněž ve městě. Pokud byste ale chtěli s Peugeotem 4007 jet opravdu rychle, případně byste jej častěji protáhli v terénu, bude vám šedesátilitrová nádrž taktak stačit na 500 kilometrů jízdy - a to je na dieselový vůz málo. Podle mého by nádrž měla mít objem alespoň 80 litrů.

Cena testovaného vozu začíná na částce 929 tisíc korun. S příplatkovou výbavou se cena našeho vozu vyšplhala na 960 tisíc korun, což je s přihlédnutím k všestrannosti vozu a nabízeným vlastnostem přiměřené.

Zdroj: www.auto-news.cz

Témata:
Stalo se
Trh s elektromobily
Škoda Elroq

Elektromobily: Škodu doma v Česku poráží v prodejích Tesla

Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení. 

Trh s elektromobily
Výroba Škody Elroq.

Elektromobily: Jak přesvědčit lidi, aby je kupovali víc?

Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.

Novinky ze světa EV
Škoda Superb (2025)

Škoda Superb dostane nový hybrid. Slibuje čistě elektrický dojezd až 120 kilometrů

Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.

Novinky
Mercedes-Benz třídy E

Best Performer 2024: Mercedes-Benz třídy E získal ocenění Euro NCAP za nejbezpečnější testovaný vůz

Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.