REDAKČNÍ TEST: Nejmenší dieselové Volvo, tedy model C30 D5, jsme vám již přiblížili v testu vloni v červnu. Ale protože pokrok se nedá zastavit, přinášíme test novinky - modelu C30 D5, který je nově spřažen se šestistupňovým manuálem a návdavkem dostal sportovní stylingový paket R-Design.
Malé Volvo C30 je automobil s koncepcí 2+2, tedy primárně určený pro dva dospělé a dvě děti. S přimhouřením očí se dá použít pro přepravu čtyř menších dospělých, ale jakmile vepředu sedí dlouháni, nemají vzadu dva dospělí prostě fyzicky dostatek místa. To však nevadí - zavazadlový prostor má objem pouze 233 litrů, a tak se stejně nedá pro přepravu zavazadel celé rodiny nebo více osob použít. To vše je ale dáno skutečností, že malé Volvo C30 je sportovně laděné, s minimálními převisy karoserie vepředu i vzadu. A právě proto, že je C30 sportovně laděná, měli jsme výhrady k dříve používané automatické převodovce Geartronic s pěti stupni, která jediná byla s nejsilnějším dieselovým motorem D5 o výkonu 132kW nabízena.
To se teď ale změnilo, a Volvo nabízí nově model C30 D5 také s manuální šestistupňovou převodovkou a sportovním paketem R-Design. A musím říci, že to vozu jednoznačně prospělo! Manuál totiž nejen výrazně zlepšil spotřebu, která u verze s Geartronicem dosahovala sedmi litrů, ale také snížil o něco hmotnost vozu, zlepšil reakce na plynový pedál a dovoluje výrazně sportovnější jízdu s vědomím rezervy výkonu. Paket R-Design zase nejen opticky vůz zagresivnil, ale přináší také nádherná sedmnáctipalcová litá kola Serapis s pneumatikami 205/50 R17, kožené čalounění sedaček, sportovní tříramenný volant s ovládáním tempomatu a audiosoustavy, hlavici řadicí páky s hliníkovou vložkou, spoilery předního nárazníku i víka pátých dveří, stříbrně lakovaná vnější zpětná zrcátka, sportovní koncovky výfuku, speciální koberečky s kontrastním stehováním, sportovní hliníkové pedály, speciální hliníkové obložení v interiéru a upravenou masku chladiče s logem R-Design.
Základní cena verze s manuální převodovkou je přitom o takřka 50 tisíc korun nižší, nežli u verze s automatem. A protože s motorizací D5 ve spojení s automatickou převodovkou mám již zkušenosti z modelů C30, V70 a XC90, byl jsem opravdu zvědav, jaký je rozdíl v jízdě se stejným motorem, ale převodovkou manuální. A dlužno říci, že ten rozdíl je markantní a každému, kdo touží po alespoň občasném sportovnějším svezení, doporučuji jednoznačně manuál.
Geartronic je převodovka povedená, nicméně jde o automat a tak je jízda s ním sice pohodlná a motor má síly dostatek (pokud tedy nejde o model XC90 s pohonem všech kol), ale nedá se hovořit o jízdě dynamické až sportovní. Navíc je spotřeba s automatek relativně dosti vysoká.
Cé třicítka D5 s manuálem má objem palivové nádrže stále 60 litrů, ale spotřebu výrazně nižší. Dovolím si tvrdit, že spotřeba je níž o 1,5 litru nafty na 100 kilometrů - při ekorally se dá na okreskách dostat pod 5 litrů, při běžné jízdě s občasným využitím síly motoru k razantním předjížděcím manévrům se vyšplhá na 5,5 litru, na dálnici při tempomatových 130 km/h je spotřeba jen lehce nad 6 litry. Ani při jízdě stylem brzda/plyn (kdy záleží na míře potlačení pudu sebezáchovy řidiče) jsem se nedostal přes 9 litrů, což u automatu nebyl vůbec žádný problém - a to jízda s automatem byla pomalejší a z principu méně agresivní.
Navíc jsem měl dojem, že s R-Design paketem vůz ještě lépe drží v zatáčkách a ke sportovní jízdě přímo vybízí. Pravda, Cé třicítka je malá, a tak je pocit řidiče stísněný, ale zato sedačky výborně drží tělo i v rychle projížděných zatáčkách.
Jak se na Volvo sluší, je kapota motoru zvedána i u modelu nižší střední třídy plynovou vzpěrou. Vůz byl ve výbavě Kinetic, a měl bi-xenonová světla, nadstandardní audiosystém, sportovní podvozek, palubní počítač se zobrazením v češtině, alarm či dešťový senzor.
Volant má velmi tlustý věnec, možná až nepříjemně. Naproti tomu pak působí legračně drobounká hlavice řadicí páky a tenké táhlo ruční brzdy. To však jsou jediné výhrady, které mám - protože u zbytku jednoznačně převažují klady a pravděpodobně šlo o vůz, se kterým jsem se prozatím z desítek testovaných automobilů, které mi prošly rukama, loučil nejméně rád. Volvo navíc v květnu významně snižovalo ceny, takže je i model C30 zase o něco dostupnější. Jako bonus pak vnímám, že se po C30 D5 s paketem R-Design otáčely jak mladé slečny, tak tatínci i dámy v letech. Červený sporťák s dostatkem výkonu a nádherným designem jednoznačně táhne, navíc jde o bezpečný automobil s vynikajícím původem a pověstí. Proto ho nelze než jednoznačně doporučit!
Zdroj: Auto-News.cz
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.
Následující měsíc nám bude dělat společnost prostorné SUV od francouzské značky DS Automobiles, která si potrpí na unikátní design, kvalitní interiéry a jedinečnost. S DS7 jsme již měli dvakrát tu čest, ovšem jednalo se vždy o vrcholná provedení s cenovkou kolem dvou milionů. DS na „sedmičku“ aktuálně nabízí zvýhodněnou verzi Edition France, kterou pořídíte za 950 tisíc, což je ve srovnání s konkurenty fantastická cena. Má to nějaký háček?
Automobilka Tesla oznámila svolávací akci téměř všech dosud vyrobených vozů Cybertruck – bezmála 50 tisíc kusů musí zpět kvůli závadě na karoserii. Ve stejném čase ale firma čelí i narůstajícímu napětí mimo výrobní linky. Po celých Spojených státech se množí útoky na prodejny i zákazníky Tesly, které jsou motivovány nelibostí vůči veřejnému vystupování Elona Muska.